Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann!

Noen her som har greie på bil? Snart går vi fra å være tre til å bli fire i vår lille fam. her og da blir desverre våres Golf stv 1,6 bensin 2000 modell i minste laget. Denne blir egenkapitalen. Er blitt tilbudt 90.000,- i innbytte.

Hva skal jeg velge :crazy:

Har mest lyst på en Volvo V70, men de er alt for dyre, og har vel da kommet til at det nå står mellom Opel Vectra stv og Toyota Avensis stv. Diesel begge to. Men skal jeg kjøpe nytt eller brukt? Kjører ca 15000 km i året og stort sett bare her ute i Lofoten, men må regne en og annen tur sørover også da både kona og jeg er "søringer" Formålet er også å ha bilen så lenge som mulig. Gjerne i åtte til ti år.

Kan få en ny avensis til 350.000,- Fordelen her er vedlikeholdsavtalen til Toyota

Tre år eller 100000 km fri service. Inkluderer alt fra oljeskift til lyspærer og viskere sa selgeren ;) og selvsagt tre års garanti!

Noen som har noen gode innspill :)

Skrevet

Jeg for min del mener at å kjøpe en splætter ny bil er å pisse på penger. En ny bil taper seg i verdi med 50-60 000 kr det første året allene.

Jeg regner med å bytte bil innen 3-4 år og da blir det en ny bruktbil, max 3 år gammel.

Skrevet

Jeg skal ikke si at jeg har noe særlig greie på bil, men jeg er ikke helt blank heller. Jeg kjørte en Avensis mens jeg tok kjøretimer, den hadde gått over 150000km, og jeg syns den gikk som en kule fremdeles. Etter det jeg har hørt gjelder ikke det bare den ene bilen, så du kan vel forvente at en avensis varer en stund?

Skrevet

Hei. Toyotan du nevner er vell kansje en av de bedre kjøpene du kan gjøre tror jeg, om situasjonen er kommet dit at, det er fido, juniorene, kona og rattkjelke som gjelder. Altså familien. Har hørt mye om denne. Jeg ville om du har råd kjøpt en slik bil med alle garrantier, om du skal ha den lenge da, og med det kjøremønstret kan du jo ha den lenge. Perosnlig bruker jeg opp en bil på 24 måneder, og har gode erfaringer med WW, foruten den siste møkka golfen jeg kjøpte....går noe jævlig men har stått mye på verksted.....vurderer faktisk samme disel Toyotaen selv som konebil , eller famile bil....Kona liker ikke GT'n min noe serlig med 435 NM og 200 Diselhester...he he....men den skal byttes til høsten.....

Skrevet

En ny eller mildt brugt VW Passat Variant er jo en anden mulighed. Diesel-udgaverne er meget populære i Danmark.

Men Avensis er også en dejlig bil ja.

Skrevet

Hvis du skal ha bilen i 8 til 10 år så hadde jeg kjøpt bilen helt ny. Da har du full kontroll på hele livshistorien til din bil. Hvor mye bilen taper seg i verdi de første 2 til 3 år er jo helt uinteressant når du skal ha bilen så lenge.

Bedre å betale penger på avdrag enn på uforutsette reparasjoner på en bruktbil som du ikke kan være 100% sikker på åssen er behandlet.

Jeg ville kjøpt Toyotaen pga uslåelig kvalitet og mye bedre salgsverdi når den tid kommer.

:)

Skrevet

Heisan Are! :)

Toyotaen er nok ikke noe dårlig valg, men jeg tror uansett at man heller skal gå for en bil som et 1-2 år gammel da prisen synker mye på den tid, samtidig som man har nybilgaranti enda.

Har akkurat solgt en Vectra som du nevndte 2005mod 1.9 cdti. Absolutt en bra bil det også. Bruker ca 0.5 l/mil ved pen blandet kjøring. På langkjøring klarer man faktisk 0.4l/mil hvis man følger trafikken :) Den dro også en 1500kg vogn uten å bli til sinke i motbakkene ..da til 1 l/mil

Dieselvarmern røk 2 ganger på disse 2 år .. det er dårlig, men opel tar det fulle å hele ansvar for bytting da dette tydeligvis er en kjent svakhet. Hvor langt inn i fremtiden de tenker gjøre dette gratis vet jeg ikke, eller om de tenker forbedre varmern etterhvert.

..Ser på denne bilen at et tap på mellom 70-80.000 kan påberegnes de første to år ...

fulstendig bortkastet penger i stedet for å kjøpt den nå i samme stand som ny...

Skrevet
  • Forfatter

Takker for innspill i et vanskelig valg :)

Tror det er et godt poeng i det du sier Ivar at en ny bil basert på så lang tid er bedre en en brukt. Verditapet på de første årene blir jo nesten uvesentlig når vi ser for oss å ha bilen i åtte til ti år. I det perspektivet tenker jeg at en ny bil med full garanti (tre år siden vi ikke kjører mer en maks 16000 i året) er et godt argument. I forhold til Opel Vectra eller Toyota Avensis så tror jeg kanskje at vi heller mot Toyota. Rett og slett for det at jeg har hørt så mye godt om Toyota i forhold til driftsikkerhet, billige deler, lite slitasjer etc. etc. Har ikke hørt noe negativt om Vectraen, men har som sagt hørt mye godt om Toyota!

Tar gjerne i mot flere innspill!

Skrevet

Værditabet er mindre på VW Passat end på de asiatiske biler.

Skrevet

Are,

Ser ut som du får mange gode innspill her, jeg har et par ekstra kommentarer som du bør tenke på.

Når du kjøper brukt så må du betale omreg og den er høy på nye og tunge biler, og der blir ofte rabatten på å kjøpe brukt spist opp om du ser på biler om er max et år gamle. Før så fikk man demo biler som ikke måtte omregistreres, kun registreres og da var det mye å tjene på å kjøpe de. Det er det slutt på nå.

Skal du ha en bil i ti år så er det fint å ha hatt den som ny (nesten ny) mens det fremdeles var tre år igjen på garantien, da er det mye lettere å spå videre kostnader på bilen etter garanti tiden.

Toyota er et knall kjøp ang kvalitet, og Toyota kjøpere angrer minst av alle på sine kjøp.

Og tilslutt, det blir nye avgiftsregler fra nyttår ang diesel biler, så skal du ha en diesel så sett deg inn i de reglene nå. Eventuelt kjøp en bil sør fra og kjør den hjem om det er mer å velge i her nå. Nå som 2008 modellene er ute så finnes det kanskje noen nye 2007 som du kan få rimlig. I såfall blir den like rimlig som en et år gammel brukt.

Skrevet

Du får mange gode innspill her. Avensis er en meget driftssikker og fornuftig bil. Å kjøpe splitter ny er som regel ikke noe økonomisk varp da den taper seg fort i verdi i starten. Men ta i betraktning det Toril sier om omregistrering og sjekk pris på det før du kjøper "nesten ny-bruktbil". Du sier du ønsker å ha bilen i mange år fremover og ta er det kanskje ikke så dumt å kjøpe ny likevel. Husk at en ny bil alltid vil være ny for deg.

Dersom du skal kjøpe ny bil kan det være lurt å se litt utenfor landegrensene da det ofte er maange tusenlapper på å importere ny bil til norge (trass i fortollinga).

Kan nevne at jeg kjøpte en ny 08 Audi A4 i sommer. Den kjøpte jeg ny i Sverige (Lecab)og fikk den impotert til Norge. Dette fikset en bilmegler i norge (autoselect.no) for meg slik at jeg bare kunne hente bilen nøkkelferdig i Drammen. Så lenge du bruker en bilmegler til dette så er det 0 risiko forbundet med et slikt kjøp. Jeg sparte 60k ift. nybilprisen i Norge, dvs jeg kjøpte bilen NY for den samme prisen som en 1 år gammel ble solgt for i Norge.

Så tipset er å sjekke litt rundt, kanskje du finner en megler som forhandler Avensis på samme måte.

Lykke til :)

Skrevet
Værditabet er mindre på VW Passat end på de asiatiske biler.

Men Passat står mere på verksted enn en Toyota. Ta en telefon til NAF og spør om hvilke biltyper det er mest og minst problemer med.

VW og Audi er biler med myyye elektriske problemer som kan være kostbare og reparere. Bare å følge med på den lokale bergingsbilen og se hva slags biltyper som er i flertall på den.

Passat og A4/A6 er nok i stort flertall ja. Har enda ikke sett en toyota der :)

Skrevet

You have a point there, men familiens Passat har vi ikke haft problemer med endnu. Den er fra 2005.

Skrevet

Helt riktig Kristian :)

Det er ikke alle bilene som får problemer. Men de som får det har en tendens til og få det tett og jevnt.

Det er nok akkurat det som gjør Toyota så driftssikre. De er konstruert litt "enklere". Mindre fancy duppe-dingser. Litt mindre high-tech og mere robust :)

Et annet merke i samme prisklasse som bør vurderes er Ford Mondeo. Meget høy kvalitet og kjøre-egenskaper som BMW. Men verditapet er nok desverre høyt pga Fords tidligere kvalitetsproblemer.

:)

Skrevet

Husker kona til forrige sjefen min kjøpte en splitter nye A3.

Det er grunnen til at jeg aldri har kjøpt Audi i senere tid iallfall.

Det var en mandagsbil av dimensjoner. Alt var galt med den og den var mere inne på verksted enn på veien.

Husker sjefen min bannet den bilen opp og ned.

Kjøpet ble hevet og en ny Audi A4 kom i hus, men den ble ikke gammel i den familien siden det var ting og tang som skjedde der også.

Til slutt kom det en ny Mercedes C klasse inn i familen, og den er der enda, så tydeligvis er de fornøyd.

Skrevet

Mandagsbilar finst blant alle merker. Min far kjøpte Mazda 626 då dei var på topp på statistikkane ang kvalitet, men makan til møkkabil. Som Geir sin Golf så stod den nesten meir på verkstad enn i garasjen, så uheldig kan man vere uansett.

Til trådstarter så vil eg seie at ein nyare brukt vil mest sannsynlig vere eit trygt kjøp både økonomisk og mekanisk. Personlig ville eg sett på Mazda 6 som alternativ til Toyotaen, også VW Passat kan vere aktuelt av nyare dato. Eller kanskje Skoda Octavia?

Til sjuande og sist så er dette med bilvalg ein smakssag og vinden snur alt etter kven ein spør.... :)

Eit lite PS til Tom Arne til slutt: Rattar no rundt i min andre Audi A3 8P som i likhet med den forrige er totalt feilfri. Den første solgte eg for meir enn eg kjøpte den for og det kjem eg til å gjere med den eg har no også. Dette uten å ha kosta på dei anna enn forsikring, årsavgift og drivstoff..... :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …