Skrevet 11. desember 2007 17 år Blitz + softbox kom i dag - og jeg kan ærlig talt ikke fatte hvordan jeg har overlevd uten de knappe to årene jeg har hatt kamera. Til å begynne med, kan dere se hva man ville fått med samme lukkertid som jeg brukte når jeg tok bilder med blitz - 200 - og ISO på skrekkslagne 1600.. Og tilsvarenede MED blitz og softbox. 10-20mm fungerte jo fantastisk med blitz òg! Lillesøs er uhorvelig glad i vaniljesaus...
Skrevet 11. desember 2007 17 år Steike den softboxen så ut til å fungere bra Blir noe helt annet med softbox i tillegg til blitzen, istedenfor bare blitz ser jeg
Skrevet 11. desember 2007 17 år Ser ut som om softbox primært slår bouncheblitz når det taes bilde nært motivet. (Bouncheblitz som i blitz opp i taket eller inn i en vegg e.l. som reflekterer lyset mot motivet)
Skrevet 11. desember 2007 17 år Forfatter En kombinasjon av bounce OG softbox ser du på det siste bildet av søs f.eks.
Skrevet 11. desember 2007 17 år Du er heldig som har ei søster som lar seg avbilde For å få bilde av søstra mi, må man nesten legge seg i en busk med telelinse om natten og vente til hun går ut EX430? Og har du bilde av "mykboksen"?
Skrevet 11. desember 2007 17 år Hm ... Vanliljesaus ER definitivt godt og softbox så ut til å være ganske kult. Fotopia hadde et eller annet tilbud, men blir ikke noe nytt utstyr på meg på en god stund. Men er'n ikke ganske svær og upraktisk?
Skrevet 11. desember 2007 17 år Forfatter EX430?Og har du bilde av "mykboksen"? Softboxen min kosta 595' date='- på fotovideo.no - det er en Lumiquest Softbox. De har også en annen variant, Softbox II, men den var visst ikke like god til billig-blitzer, i følge noen reviews - i tillegg til at den kosta en hundrings mer. Sigma 530 DG ST Men er'n ikke ganske svær og upraktisk? Kan ta bilde av softboxen nå straks! Den er faktisk bitteliten - mye mindre enn jeg trodde. Vurderte å kjøpe Softbox Mini - men er steinglad for at jeg ikke gjorde det nå.
Skrevet 11. desember 2007 17 år Forfatter Selve softboxen er veldig liten. Den merkes når den er på blitzen ja - men den gjør ikke at jeg har noe mindre bevegelsesfrihet!
Skrevet 11. desember 2007 17 år Si meg, har du skaffa deg parabol til kameraet nå? Har sett på noe lignende selv, men fant ut at jeg ikke tok nok bilder av personer Sigma blitz? Fornøyd? Har selv 430EX, men har aldri tenkt tanken på Sigma... Og hvilket objektiv har du på? Canon 17-55?
Skrevet 11. desember 2007 17 år tok bilder med blitz - 200 - og ISO på skrekkslagne 1600.. Forsto ikke den helt jeg, hva står 200 for? Bildet av søs med vaniljesausen har et nydelig lys, ikke for mye og ikke for lite, huden hennes ser ut som marsipan. Ikke for å kuppe tråden, men jeg klarer ikke å endre ISO settingen på Canon 30D kameraet mitt?? (Vet at den ikke må stå på grønn auto) tips taes imot. Aner ikke hvor manualen er og ga opp sist jeg skulle ta noen bilder på en konsert. :blush:
Skrevet 11. desember 2007 17 år tok bilder med blitz - 200 - og ISO på skrekkslagne 1600.. Forsto ikke den helt jeg' date=' hva står 200 for? [/quote'] Han satte 200 ISO når han brukte blitzen .
Skrevet 11. desember 2007 17 år Forfatter Si meg' date=' har du skaffa deg parabol til kameraet nå? Har sett på noe lignende selv, men fant ut at jeg ikke tok nok bilder av personer Sigma blitz? Fornøyd? Har selv 430EX, men har aldri tenkt tanken på Sigma... Og hvilket objektiv har du på? Canon 17-55? [/quote'] En lysende fin en i såfall. Nå er jeg ingen ekspert på blitz - men jeg er storfornøyd. Kostet meg omtrent en tusing mindre enn det Canon skal ha for sin tilsvarende. Jeg har litt ymse optikk, - 50mm - 28-135mm - 70-300mm - 10-20mm Heisann! Her mangla jeg noe info ja.. 1/200 lukkertid skulle det være. Kjørte med 1/200 hele tiden. Klart, uten blitz burde man kjørt på mindre - men med en slik mørk livat katt er det praktisk talt umulig Jeg har aldri tatt i en 30D, men antar det er nogenlunde likt grensesnitt og sånt med knapper.. Du har KANSKJE en knapp ved displayet, for ISO ? Sammen med WB og sånne ting.. Hvis ikke, må du inn i menyen et eller annet sted. Hos meg er det to verktøykasser, Verktøy 1 og Verktøy 2 - i en av disse Forøvrig - alle bildene med blitz er tatt med ISO 100, med unntak av de to siste hvor jeg viste meg selv i speilet og størrelsen på boxen.
Skrevet 11. desember 2007 17 år Du må kose deg hvert fall PS; Ikke gå i motvind! Det er jo et stort seil Utrolig fristende ja
Skrevet 11. desember 2007 17 år Toril: prøv å trykk DRIVE-ISO oppe ved displaye og rull med det store hjulet ved skjermen. Sånn er det på 20D ihvertfall og de er vel ganske lik om jeg ikke tar helt feil
Skrevet 11. desember 2007 17 år Sånn er det på 40D'n min hvert fall.. Ikke store forskjeller tror jeg mellom 30D og 40D. Hvis du ser bort fra noen ekstra knapper, men det skal være samme med ISO.
Skrevet 11. desember 2007 17 år Det er slike knapper, og jeg har oppfattet at det skal gjøres slik, men jeg får den kun til å endre DRIVE settingen, ikke ISO settingen. Har egentlig det samme problemet med de andre knappen til høyre og venstre for den, den som velger måler-punkt, og +/- , og AF - WB får kun den første funksjonen til å endre seg, ikke det andre. Er det en knapp til som skal holdes inne? eller er det et annet triks? Nå sitter jeg her både våken og edru og får det ikke til :mad:
Skrevet 11. desember 2007 17 år Jeg googlet litt og fant dette: The 20D requires that you pull your eye away from the viewfinder to change the ISO; in the 30D, when holding down the ISO button, the ISO displays in the information beneath the viewfinder and updates as the Quick Control Dial is turned. This will make the changing of ISO on the fly a much-quicker operation. Prøv å hold inne DRIVE-ISO-knappen mens du snurrer på det store hjulet. Du må altså se i søkern når du skifter slik jeg forstår det.
Skrevet 12. desember 2007 17 år Martin, det var trikset, det hadde jeg ikke kommet frem til. Skal se alle de merkelige knappe kombinasjonene jeg har testa! Det å se det i søkeren er helt konge for meg, siden displayet uten på kameraet er vanskelig å se pga størrelsen, men i søkeren ser det stort ut. Tusen takk!!! Endelig
Skrevet 12. desember 2007 17 år Ola, er er en omnibouncer ikke nok til at "softne"/bounce flash-lyset? Taler om en sådan:
Skrevet 12. desember 2007 17 år Forfatter Kristian, det fungerer sikkert fint det òg. Jeg kjøpte softbox fordi det ofte kan være aktuelt å ta bilder der det ikke er tak over oss - les - utendørs.
Skrevet 23. desember 2007 17 år Forfatter Spinner litt videre på denne. Tok noen bilder i sted. Pappa ville se forskjellen på innebygd blitz, ekstern blitz med box direkte mot motivet og ekstern blitz med box, bounce i taket. Here we go! Dagens modell er den andre lillesøstra mi. Innebygd blitz Ekstern blitz + box direkte mot motivet Ekstern blitz + box, bounce i taket Suit yourselves
Skrevet 23. desember 2007 17 år Taket er det jeg elsker best Har man tak, bruk det! Med mindre man har ordentlige studiolamper da..
Skrevet 24. desember 2007 17 år Forfatter Absolutt, absolutt. Men den softboxen sprer mye lys nedover òg, så man kan få til veldig godt lysforhold uten direkte blitz eller bounce i tak (:
Skrevet 24. desember 2007 17 år Jess Den softboxen ser knall ut, spesielt ute synes jeg Selvfølgelig kan den brukes inne også, men kanskje ikke med like stor fordel som ute. Du må kose deg med boxen din i jula Ola, og du får ta mange fine julebilder av familien God Jul!
Skrevet 24. desember 2007 17 år Selve softboxen er veldig liten. Den merkes når den er på blitzen ja - men den gjør ikke at jeg har noe mindre bevegelsesfrihet! Det der funker jo knall' date=' kan jo sammenligne med å bruke pop-up blitzen uten noen form for softbox: [img']http://www.mmfk.net/div/erlend/blitz.jpg[/img]
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.