Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Vet det er mange smarte hoder er inne, og derfor trenger litt hjelp til en fysikkoppgave.

Under normale værforhold der det et konstant elektrisk felt mellom jordoverflaten og den øvre delen av atmostfæren. Endag flyr et lite sportsfly i konstant høyde gjennom et område der dette elektriske feltet er homogent og har en feltstyrke på 150 v/m med retning loddrett nedover.

Flyet har en elektrode i hver vingespiss. Avstanden mellom elektrodene er 11,3 m. Når flyet krenger slik at vingen danner en vinkel (alfa) med vannrett (horisonten rekner jeg med :) ), blir det målt en spenning på 1,10kV mellom elektrodene i vingespissene. Regn ut krengnignsvinkel (alfa)

Denne skal ikke være så vanskelig, men jeg er usikker om jeg har gjort den rett. Begynte først med å rekne ut d, avstanden ved formelen E = U/d. Deretter fikk jeg en trekant der avstanden mellom elektrodene 11,3 var hypotenus, og d ble kateten som peker ned mot bakken. Jeg fikk svaret 40,4.

Er det noen som kan hjelpe meg med denne :) ?

Skrevet

Nei skulle du sett, kan ikke hjelpe deg sånn på rappen da jeg ikke har kommet til trigometri (det er det det heter?) ennå, men jeg så tilfeldig vis i FY-boken til stroresøsteren min for et par dagar siden og så på akkurat den oppgaven! :grin:

Jeg kom til at den vertikale avstanden mellom vingetippene var 7,333...meter, men lengre kommer jeg ikke med min kunnskaper :cry: :eek:

Skrevet

jeg fikk 40.3 grader.

Horisontal lengde mellom vingespissene er roten av (11.3 * 11.3) - (7.33 * 7.33) =

8.64 meter.

Så bank-vinkelen

90- sin ( 8.64 / 11.33)) blir 40.31 grader?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …