Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er litt overdrevent å forby røyking, det er jo ens eget valg om man vil begynne å røyke, ingen begynner fordi det er godt. Jeg begynte å røyke i 12 13 års alderen som er 10 år siden nå og har røkt siden (ikke døm meg for det) men jeg husker den gangen da jeg begynte, og jeg er temmelig sikker på at alle her inne som røyker husker at det smakte jævlig, man ble svimmel og ør i hodet, kanskje litt kvalm.

Nå er det desverre for sent å slutte, jeg har prøvd mange ganger, har nesten alltid en boks med Oliver Twist tilgjengelig når jeg ikke kan røyke (på fly/jobb osv.) grunnen til Oliver Twist er fordi det er mer anonymt enn snus, man slipper å gå rundt med den svære leppa, dessuten smaker det mye bedre.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Det kan være utrolig godt med en pris innimellom, men jeg prøver å unngå å snuse mer enn to-tre ganger (priser) i uka. I disse eksamenstider blir det dog noen flere..

Hva synes dere om sigarer? Jeg har testet det på de to-tre siste festlige anledningene jeg har vært invitert i, og må si at det er en koselig opplevelse. Nå sist kosta jeg på meg en kubaner, og det var veldig behagelig.

Skrevet

Sigar er veldig digg! Det både lukter og smaker bedre. Kjøpte meg en kubaner i sverige igår, det smakte det. Men av tobakkrøyking er det fortsatt vannpipe som rager høyest på listen. En vannpipe på stranda om sommeren, eller på hverandaen for den saks skyld er himmelsk. Dog er det mye deiligere å røyke når man er i Egypt, eller et annet arabisk land.

Noen her som har erfaringer fra vannpipe?

Skrevet

Jeg skulle likt å møte en som døde nødvendig av kreft, men det er nå så. Diverse naturlige faktorer gjør jo det litt vanskelig i utgangspunktet, men jeg vil likevel påstå at det finnes få nødvendige dødsfall.

Skrevet

Ok, greit jeg ser den, "alle skal dø engang". Men hvis du hadde hatt valget mellom å leve til du var 80 isteden for til du var 65-70, (gitt at du er frisk da selfølgelig) ville du ikke helst levd til du var 80?

Til syvende å sist blir vel spørsmålet: "Vil du leve til du er 80 (bare et eks) og ikke kunne røyke de nydelige siggene hver dag, eller vil du leve til du er 65-70 (kanskje yngre) og røyke de nydelige siggene hver dag?"

Ja jeg vet det finnes røykere som lever til de er 90-100, men de er kun unntaket som bekrefter regelen :)

Skrevet
Har én historie om røyking. Han døde.

Har én historie om han som ikke røkte. Han døde.

Unødvendig av kreft han også?

Ja. Han fikk kreft i armen' date=' men det ble oppdaget for sent. [/quote']

Du kan se på det på den måten at man har en terning som man skal kaste, og en av sidene tilsvarer at man får lungekreft. Hvis man røyker 100 om dagen, så er det jo ikke gitt at man får lungekreft, men terningen man har begynner å få skremmende få sider. Men man skal fortsatt få lov å kaste. Lar man være å røyke 100 om dagen, så har denne terningen veldig mange flere sider. Man må fortsatt kaste, men det går stort sett bra.

Men for all del, de som trøster seg med at de som ikke røyker dør de også skal få lov til det, også lar jeg være å røyke. :)

Og til dere som snuser og tror det er ufarlig (og det er det mange av), snus inneholder fortsatt karsinogener i massevis (påvist kreftfremkallende stoffer) og har enda høyere nikotininnhold enn røyk, og nikotin er ikke bare avhengighetsdannende, men et giftstoff som over tid påvirker blodtrykket og skader bukspyttkjertelen, og når store nikotindoser begynnes inntatt i tidlig alder så sier det seg selv at det dannes et interessant terningbilde etter hvert her også.

Skrevet
Ok' date=' greit jeg ser den, "alle skal dø engang". Men hvis du hadde hatt valget mellom å leve til du var 80 isteden for til du var 65-70, (gitt at du er frisk da selfølgelig) ville du ikke helst levd til du var 80?

Til syvende å sist blir vel spørsmålet: "Vil du leve til du er 80 (bare et eks) og ikke kunne røyke de nydelige siggene hver dag, eller vil du leve til du er 65-70 (kanskje yngre) og røyke de nydelige siggene hver dag?"

Ja jeg vet det finnes røykere som lever til de er 90-100, men de er kun unntaket som bekrefter regelen :) [/quote']

Mulig jeg var litt uklar i denne posten Vidar (siden du refererte til min post Re: Tobakkstråden [Re: Magnus Eliassen]), men jeg røyker altså ikke ;) Poenget mitt var at de fleste røykere ikke gidder å tenke på at de mister 10 år av livet sitt for det er uansett så langt fram i tid...

Å røyke blir som å kjøre bil uten bilbelte, det er ikke deg selv det går utover hvis du dør, det er de rundt deg.

Skrevet

Har én historie om en Japaner som røyket 40 om dagen hele sitt liv. Han ble 107 år gammel. Er det da antirøykerene skal komme hylende og si at "Tenk hvis han ikke røyket. Da hadde han sikkert blitt 180 år." :crazy:

Du har ikke lyst til å bli 180 år.

Du lever bare en gang. Trives du med røyk eller snus, så røyk eller snus da vel.

Det kunne ikke falle meg inn å slutte å røyke. Syk kan man bli av så utrolig mye annet enn bare røyk.

Morfaren min har røyket siden han var 13 år og han er nå 88.

Han lever i beste velgående i eget stort hus og står opp hver dag klokken 05:00 for å pusle med sine ting i verkstedet. Han har aldri vært alvorlig syk noen gang.

Farmoren min er 89 og har også røyket hele livet. Hun sluttet å jobbe på VSS for 2 år siden. Grunnen: Hun fikk ikke lov lengere siden hun nå hadde gått 20 år over tiden der. Det var på høy tid å leve de siste åra og gjøre det hun selv ville. Problemet var bare at hun ville jobbe.

Men å melde seg arbeidsledig på Aetat i en alder av 87 år kan bli noe vrient.

(Hun har heller aldri vært alvorlig syk og eneste sykehusinnleggelsen hun har hatt var pga. gallestein.)

Man KAN bli gammel selv om han røyker.

Og jeg skader ikke andre enn meg selv. Jeg går ut av huset hver gang. Jeg røyker ikke i bilen (Lastebilen ja, med begge vinduene oppe, men der er det bare meg selv som sitter somregel)

Sønnen min holder jeg meg langt unna når jeg røyker.

De som er inne i huset her som ikke røyker sier at det ikke finnes tegn overhode på at noen i denne familien røyker.

Ikke lukter det av klærna mine og ikke lukter det av noe annet her inne.

Skrevet

Og jeg skader ikke andre enn meg selv. Jeg går ut av huset hver gang. Jeg røyker ikke i bilen (Lastebilen ja, med begge vinduene oppe, men der er det bare meg selv som sitter somregel)

Sønnen min holder jeg meg langt unna når jeg røyker.

De som er inne i huset her som ikke røyker sier at det ikke finnes tegn overhode på at noen i denne familien røyker.

Ikke lukter det av klærna mine og ikke lukter det av noe annet her inne.

Du skader ikke andre enn deg selv... Tipper sønnen din er uenig i deg når du dør av lungekreft i en alder av 65 år.

Og vær så snill spar meg for de historiene om folk som blir 100000 år selv om de røyker. Det finnes ikke lengre noen tvil om at røyking er farlig! Innse det

Skrevet

Røyka en del før, nesten ingenting nå.. Hovedsaklig festrøyker, men av og til utenom også.. Og har ikke dårlig samvittighet selv om jeg er i nærheten av ikke-røykere når jeg en gang tar en blås.

Har prøvd snus også, men det ble liksom aldri helt det samme. Posesnus går, fordi det er omtrent usynlig, men gidder ikke gå rundt med en klump løssnus under leppa :)

Syns det er feil å rakke ned på og kriminalisere røykere som enkelte gjør, og syns det var bedre med røykelukt enn svettelukt som det er på enkelte utesteder nå :P

Skrevet

Farlig å drikke kaffe også.

Farlig å drikke brus.

Ikke minst er det farlig å dra på fest, byen hver helg og drikke seg sørpe som så alt formange ungdommer gjør her i landet.

Det er enormt mye som er farlig Magnus.

Det finnes også folk som stryker med at lungekreft i en alder av 50 uten å ha tatt en eneste trekk av en røyk noen gang.

Jeg trenger ikke innse at røyking er farlig. Jeg vet det.

Regner med at du liker å dra på byen/ fest og hive i deg litt flytende.

Da skal du huske at du har en lever som ikke akkurat har godt av det.

Men selv om folk vet at leveren tar skade av alkohol drikker de uansett like herlig og kunne ikke brydd seg mindre.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Folk som røyker mangler noe, alle vet at det er farlig, enda så gjør man det. Hmm litt rart egentlig......røyker selv, men hadde hvert digg og hvert røyk fri.

Skrevet

Nå synes jeg denne tråden går helt off topic. Poenget med tråden var ikke å diskutere helseskader, men heller generelt om tobakksbruk. Jeg synes det er helt unødvendig av folk som misliker røyk/snus etc. å skrive masse innlegg om hvor helsefarlig det er, bare for å lage kvalme.

Jeg regner nesten med at alle som bruker tobakk veit hvor helsefarlig det er, og trenger ikke å bli minnet på det!

Også til den videoen av 400 sigaretter. Den er jo veldig misvisende, da man som regel ikke røyker 400 sigaretter på rappen. I virkeligheten klarer lungene fint å bli kvitt mye av giftstoffene før man er ferdig med den 400 sigaretten. Man røyker ikke så mange sigaretter på en dag, men over en lang tid. Kroppen klarer å rense små mengder uten problemet. Så derfor føler jeg at den videoen er svært bygd opp av propaganda og overdrivelser.

Ikke misforstå. Sitter ikke her og påstår at røyk ikke er helsefarlig. Men det kan ikke vises så enkelt som på det klippet. Hvor helsefarlig røyking kan være avhenger i stor grad hvor MYE man røyker. Tar man 1-2 sigaretter om dagen er det ikke så mye å bekymre seg for. Men om man derimot tar 60 stykker om dagen kan man begynne å tenke litt.

Men nå legger vi helsefare-diskusjonen død synes jeg. Det var ikke det som var poenget med tråden!

[size:8pt] Endret fordi: Skrive-leifs :grin: [/size]

Gjest Børge Litangen
Skrevet

Synes like fullt det er litt sketchy at en mindreårig oppfordrer til diskusjon om bruk av et rusmiddel med lovpålagt aldersgrense. Det kan ikke akkurat defineres som forebyggende. I sær med tanke på at andelen mindreårige her inne er relativt stor.

Skrevet

En ting som også er meget farlig er å tro at man blir syk av alt mulig. Det er faktisk ganske helseskadelig.

De som hører på alt pisset om at kaffe er farlig den ene dagen, agurker den andre og så er det sunt igjen den tredje dagen, de som tror og hører på slikt er ofte sykere enn andre.

Mange hobby-hypokondere her på berget :grin:

Jeg for min del tror på akkurat det som passer meg og er sjelden syk. Hadde en 2 dagers influensa nå i helgen som reiste like fort som den kom. Faktisk første gang på godt over 2 år at jeg har vært syk av noe som helst slag.

Men er nok litt bekymra for røykinga mi, og det blir nok også min bane :crazy:

Og de som selger livsforsikring og slikt er nok enig idet, da min premie blir ganske dyr å betale siden jeg røyker :crazy: (dvs at de ikke vil ha meg som kunde :grin: ).

Skrevet
En ting som også er meget farlig er å tro at man blir syk av alt mulig. Det er faktisk ganske helseskadelig.

De som hører på alt pisset om at kaffe er farlig den ene dagen' date=' agurker den andre og så er det sunt igjen den tredje dagen, de som tror og hører på slikt er ofte sykere enn andre.

Mange hobby-hypokondere her på berget :grin:

[/quote']

Det er vel stort sett de som røyker som trøster seg med at alt annet er farlig også. :/

Og alt det "pisset" om at kaffe osv. er farlig, er for så vidt sant, bare tatt ut av sammenheng. Tabloidene er glade i å sjokkere, og hvis en seriøs forkningsrapport konkulderer med at høyt inntak av kaffe over lang tid kan være skadelig for helsa, så fremstiller mediene det som om at hvis du ikke slutter å drikke kaffe på dagen vil du dø i løpet av kort tid (satt litt på spissen). Så det er piss hvis du tror på det tabloidene skriver, det er sannsynligvis fakta hvis du faktisk gidder å ta deg tid til å høre hva forskerne sier.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det er digg med en sigg da. Spessielt til Fiske, Pils eller dramm,eller mens.........tørker :-)

Skrevet
Det er digg med en sigg da. Spessielt til Fiske' date=' Pils eller dramm,eller mens.........tørker :-) [/quote']

Fy, fy Geir. ;) Jeg som holdt på å slutte intil du minnet meg på om.... :grin: Vel intet er så galt at det ikke er godt for noe. Når siste siggen min er røykt og siste spiker slått i ..... vel så er her ett mindre miljøsvin på veiene. :)

Skrevet

Min beste opplevelse som røyker var da jeg var 21 år og alene på telttur ved ett vann i asker.

Satte opp teltet og slik utpå ettermiddagen og fyrte opp en pakke med nudler(hehe) til middag og etterpå tok jeg fiskestanga, zippolighteren og en 20pk prince med og satt og koste meg med å fange abbor og gjedde resten av kvelden. Da jeg kom tilbake til teltet ,sløyde jeg noen små-abbor la de på engangsgrillen og koste meg med nystekt abbor både til kvelds og frokost. De to gjeddene (# og ¤ kg) ble til gjeddekaker da mutter fikk hånden på de:) Det er min beste opplevelse EVER in life.

Skrevet
Positiv utvikling at ungdom snuser' date=' istedet for å røyke???? Det er jo teit i seg selv, å når man vet hvor farlig det er. Så klarer jeg bare ikke skjønne hvorfor folk rett å slett begynner! God jul! [/quote']

Jasså? Og du begynte vel aldri? Rett og slett alltid gjort det? :P

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...