Gjest Skrevet 18. august 2001 Skrevet 18. august 2001 Hei jeg lurer bare på om det er lov i virkeligheten for piloter (flyselskap) å bruke ILS hold. Jeg tror jeg har vert bortig før at det ikke er lov. Siter
Christer Elde Skrevet 21. august 2001 Skrevet 21. august 2001 Vet ikke, men det er ingen som bruker det. Jeg synes det virker litt tynt å stole på radiosendere akkurat i landingsfasen. Det hender jo at sendere og fly feiler. Et fly fra Widerøe på vei fra Oslo til Bergen, satte kursen mot Sokna Afrika, etter at flyet koblet seg til Sokna NDB-senderen mellom Oslo og Bergen. Siter
Gjest Skrevet 21. august 2001 Skrevet 21. august 2001 Takk for svaret! Jeg vet at de har prøvd det på slike "passengers jets" og da holder piloten hendene 20 cm vekk fra yoken/stikken Siter
Christopher Eriksen Skrevet 21. august 2001 Skrevet 21. august 2001 Jeg antar det er "APR" knappen på autopiloten dere snakker om, og under CAT III forhold må vel den være lov å bruke [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Er ikke flyger selv så jeg aner ikke hva man gjør under f.eks. CAT I forhold, og hva som er lov og ikke lov, men jeg syns iallfall det er vanskelig å håndfly flyet perfekt inn på LLZ fra en 30 graders vinkel i FS, så jeg bruker autopiloten til å etablere flyet på ILS og deretter håndflyr jeg. Siter
Geir Haugmo Skrevet 21. august 2001 Skrevet 21. august 2001 Sikker på at du ikke mener DME Hold? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 21. august 2001 Skrevet 21. august 2001 Hva er det egentlig dere rører om her nå ?? Jeg skjønner ikke helt hva dere snakker om [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ILS er selvfølgelig fullt lovlig og bruke, enten den flyes manuelt eller med autopilot. Det kan selvfølgelig gjelde lokale begrensninger, f.eks. er det ikke lovlig og bruke autopiloten for ILS innenfor 4nm fra bane22 på Kjevik. Modusene heter APP (localizer + glideslope) eller LOC (kun localizer, da gjerne LOC / DME approach). [ 21-08-2001: Endret av: Tarjei Lundarvollen ] Siter
Magne Aa. Gundersen Skrevet 21. august 2001 Skrevet 21. august 2001 Hei, dere. Jeg antar at det her snakkes om det som i den virkelige verden benevnes å fly "couplet", d.v.s. å fly approach på autopilot, og i så tilfelle er det selvfølgelig lov. Under visse forhold (har med bl.a. bane-/app. belysning å gjøre) er det faktisk en forutsetning å fly couplet helt ned til DH (ILS Cat I) for å kunne benytte RVR lik eller større enn 550 meter (ellers 750 meter). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.