Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg er på E6 mellom oslo/skedsmo/gardermoen så er det veldig få som faktisk kjører i 100. De fleste ligger i 110. Så hvorfor ikke bare la det være lovlig da!.... Heia Norge må jeg bare si!

Skrevet

Var i Norge i helgen, körde E18 från Vestby tillbaka till Stockholm.

4 fälts motorväg, 60km/h och RONDELL !! (rundkjöring) mitt i motorvägen !

Bilar ligger nära varandra i väntan på att man ska hitta en liten lucka och köra om. Det skapar otrolig irritation i trafiken när personen framför kör i 75 eller 78km/h när det är 80km/h på motorvägen. Denna frustrationen är jag helt övertygad om vill försvinna om man hade ökat hastighetsgränsen.

När man kör bil i Sverige är då iallafall _jag_ mycket mer avslappnad* och har inga problem att hålla den fartsgränsen som det är, även om det ibland kan vara lite segt med 90km/h på våra motorvägar.

[size:8pt] * = innan någon börjar tjata om att man inte ska vara avslappnad så menar jag alltså AVSLAPPNAD och fortfarande vid medvetande när jag kör :) [/size]

Skrevet
Samferdselsdepartementet med statsråd Liv Signe Navarsete i spissen setter imidlertid foten ned og slår fast 100 kilometer i timen fortsatt blir høyeste lovlige hastighet i Norge. I vurderingen har man lagt vekt på trafikksikkerhet og miljø, heter det i en uttalelse fra departementet.
Lurer på hvor mange ulykker det har vært i Norge der selve farten har gått ut over sikkerheten. Hva med de som kjører i narkorus? De bryr seg vel ikke spesielt mye om hva som står på skiltene..
Skrevet
Timmy fortell meg hvor man finner rundkjøring på en Norsk motorvei' date=' tror nemlig ikke noe på at det finnes. [/quote']

Jag sa det precis. Körde E18 från Vestby mot Stockholm och där var det 60km/h hastighetsgräns (undrar om det var Miljöanpassad hastighet?) och några mil senare kom det lite vägbygge där dom precis smällt upp en rondell !

Du får ta turen själv och se.

Skrevet
Du er sikker på at det var på en motorvei klasse A? Mener å huske at jeg lærte at på motorvei klasse a så finnes det ikke kryss' date=' men kun avkjørings og påkjørings ramper. [/quote']

Motorväg klass A, hmm... Nej det ska jag ärligt erkänna att jag inte vet om det var där.

Skrevet
Hver gang jeg er på E6 mellom oslo/skedsmo/gardermoen så er det veldig få som faktisk kjører i 100. De fleste ligger i 110. Så hvorfor ikke bare la det være lovlig da!.... Heia Norge må jeg bare si!

Sikkert fordi folk da antageligvis kommer til å kjøre i 120 :)

Dessuten så tror jeg ikke dette har så veldig mye med sikkerhet å gjøre, men mer med miljø. De har jo satt ned Drammensveien og Ring 3 i Oslo til 60 km/t fra 80 i vinterstiden pga. miljøet.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet
Du er sikker på at det var på en motorvei klasse A? Mener å huske at jeg lærte at på motorvei klasse a så finnes det ikke kryss' date=' men kun avkjørings og påkjørings ramper. [/quote']

Denne er vell degradert i forbindelse med bygge arbeide til B, men som Timmy sier, hallo.......det er fortsatt en hovedvei......vi har mye og lære av søta bror på masse, se på ferger, koster ingen ting i sweeden....og for noen veier, kjør brua fra Danmark og opp til Norge, wow, hadde det hvert lov så hadde jeg kunne ligge i 200 laaange strekker, nå er jo ikke det lov så jeg gjør ikke det. :whistle: Viktig og alltid holde fartsgrensen.

Skrevet

Sist jeg sjekket(lenge siden!) hadde også Sverige gjeld til oppover ørene ift. Norge, så da kan vi jo diskutere om gratis ferger osv er så lurt i lengden after all :whistle:

Skrevet

Infrastruktur som et u-land er i allefall ikke tilfelle for Norge.

Isåfall bør du ta deg en tur til et u-land og se :)

Men det er dog ingen Autobahn vi sitter på her i landet, det er i allefall helt sikkert.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Ja det er mye som ikke er lurt, ta foreksempel disse miljøavgiftene, Hk avgifter etc, rett i kassa, disse helv....politikerene i dag er noen sjøl opptatte gnomer, som er kun er interesert i en ting og outsource hele Norge, og saksbehandle seg selv inn i pensjonen. Og nå var det snakk om dyrere bensin for og redde miljøet? Om det skjer håper jeg at man reagerer. Det men gratis ferger handler om ansvar, dvs. Når politikerene ikke leverer veg, ja så er ikke det bilistenes ansvar i Sweeden......det er så langt vekk fra Norsk politikk som man kan komme....og jo vi har en råtten infrastruktur, se hvor dyrt det er og transportere i Norge......nei jeg stikker snart på tinget selv....... :D

Skrevet

Det er utvilsomt en drøm å kjøre i både Sverige og Danmark, i DK er det jo 130 km/t på de fleste av motorveiene. I Sverige er maks hastighet riktignok "bare" 110 km/t i forhold, men så er jo også veiutbyggingen i en helt annen klasse. I tillegg er det vel bare én eller to bommer i hele Sverige, ellers er det gratis - i Norge skal de jo skru opp bompengene støtt og stadig. Var det ikke Kr: 30.- de skal øke det til nå, for en passering inn til Oslo? Galskap spør du meg, bilen er og blir en melkeku for staten uten sidestykke.

Med såpass mye penger vi betaler i avgifter/veiavgift osv. , i tillegg til

svært høyt priset bompasseringer - så forstår jeg ikke at veikvaliteten

er såpass dårlig. Hadde bare halvparten av alle pengene vi faktisk

"betaler for" dette faktisk blitt investert i vei, ja da hadde jommen

visa vært en annen. I 2008 blir det jo faktisk DÅRLIGERE veistandard

enn i år, da budsjettet ikke "rekker" til å opprettholde den standarden

vi har hatt i 2007 - ja man kan begynne å lure.. :crazy:

Skrevet

Jag tror inte det var jag som startade Norge vs Sverige diskussionen ?

Isåfall ber jag om ursäkt för det :(

Truls ville ha en diskussion runt detta ämne och det tycker jag vi har nu.

Sist jeg sjekket(lenge siden!) hadde også Sverige gjeld til oppover ørene ift. Norge' date=' så da kan vi jo diskutere om gratis ferger osv er så lurt i lengden after all :whistle: [/quote']

Fredrik skrev ut mina tankar i klartext ;)

Vil likevel si at det er bedre å ha mye gjeld og en god infrastruktur' date=' enn haugevis med penger i banken, men infrastruktur som et u-land... [/quote']

Timmy: Ikke si at svenske veier alltid er logiske' date=' i alle fall ikke fartsgrensene. Har kjørt (sittet på) mange nok mil i svensk ødemark :sleep: Der er det jo 90 på de fineste veiene og 110 på de smaleste. ;) :grin: [/quote']

Hehe, det är sant. Jag tror inte jag skrivit någonstans att det var logiska vägar här... bara bättre ;)

Håller med Lars ang avgifter och skatter, men vi får inte spåra av ämnet nu.

Varför kan Norge inte ha 110km/h på sina fina motorvägar (för dom är faktiskt riktigt fina på sina ställen!)

Vad jag kan läsa i artikeln över, så har politikerna (som vanligt??) inte gett någon god grunn till VARFÖR man inte sätter upp hastigheten ?

Vad tror ni om min teori:

Bilar ligger nära varandra i väntan på att man ska hitta en liten lucka och köra om. Det skapar otrolig irritation i trafiken när personen framför kör i 75 eller 78km/h när det är 80km/h på motorvägen. Denna frustrationen är jag helt övertygad om vill försvinna om man hade ökat hastighetsgränsen.

[size:8pt] * = innan någon börjar tjata om att man inte ska vara avslappnad så menar jag alltså AVSLAPPNAD och fortfarande vid medvetande när jag kör :) [/size]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...