Abdur Rahman Jalil Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 sorry, jeg mente ikke til dette, mente til selve hendelsen. jeg har vært borte litt, og jeg så ikke hele greia... min feil... resten er jeg jo helt enig med... Siter
AMO Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 hva i alle dager mener du Abdur?' date=' skal du kommentere noe vær vennlig å si noe saklig!ikke bare kommenter for å kommentere, dette er jo tross alt et diskusjons forum. Ditt siste innlegg gir jo ingen mening, alle bør kunne si hva de vil her men hyggelig om det blir relatert til noe i nærheten av emnet i tråden. [/quote'] Han kommenterte jo faktisk sin egen mening rundt saken som rammet Kristoffer Vinje, som tråden handler om. Ergo har han jo kommentert noe som faktisk er en direkte mening relatert til det tråden handler om. Om det er noen som har vært usaklig og off-topic i denne tråden, så ville jeg peke mer i retning av deg og Førde, Kenneth Men for all del, en kjempeinteressant diskusjon, så bare fortsett for min del! Siter
K L Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 Saken her dreier seg jo omkring det som skjedde med trådstarter og flere innlegg har handlet om han bør anmelde eller ikke. Personlig mener jeg at det skal anmeldes slik at det blir registrert på den antatte gjerningsmann. Ellers så synes jeg diskusjonen er kjempe interessant ja. Men min erfaring og mening er at som tidligere nevnt blir henlagt som f.eks intet straffbart, eller på grunn av bevisets stiling som ofte blir brukt så kan og bør man klage på den uten at jeg vet helt sikert hva som har skjedd her. Alt for mange saker ender opp med å bli henlagt her i Norge på grunn av for stort arbeidspress,dårlig etterforskning,sen etterforskning,og eller alle sammen sammtidig. Man kan også gå til sivil sak, selv om at det er meget dyrt. Synes vi at det er greit at man i f.eks dette tilfellet er helt ok at de antatte gjerningsmennene får gå fri rett etterpå en prat med politiet( selv om det ble sagt at en person ble sittende i 10 timer) etter at man har slått noen med kjeting ? Hva om den personen tillfeldigvis så trådstarter her dagen etter da og utøvet mere vold, hvor skal grensene stå? hvilken reaksjon synes vi det er greit at slike mennesker får? fint om vi kan fortsette denne diskusjonen uten at man skal skule på hverandre eller komme med usaklige innlegg, jeg mener at når tittelen er "Hva skjer med Norge" så kan man dra den litt lengre enn å bare diskutere hva som skjedde med trådstarter "shoot me if im wrong" Tilbake til offrene de blir ikke tatt nok vare på Siter
Mathias Ganss Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg snakket med en advokat idag for å høre hva han hadde å si om saken. Jeg har selv vært med på domskonferanser hvor dommerne er personlig overbevist om at vedkommende har gjort det som står beskrevet i tiltalebeslutningen' date=' men hvor de konkrete bevisene ikke er tilstrekkelig til domfellelsen. Enhver rimelig, fornuftig tvil skal komme tiltalte til gode. I slike tilfeller vil domsslutningen skje på en slik måte: «A, født xx.xx.xxx, frifinnes.»[/quote'] Her er det jo allerede reist en sak fra påtalemyndigheten, og det er retten som frifinner. Dersom retten er av den oppfatning at bevisene ikke er sterke nok, er dette en frifinnelse. Her er jeg ikke uenig. Men påtalemyndigheten kan ikke frifinne. Når politiet henlegger en sak, gjøres det fordi de antar at saken vil ende akkurat slik i retten. Den mistenkte er altså frifunnet for mistanken, selv om politiet selv føler han er skyldig. Her er det jeg (og advokaten) er uenig med deg. En henleggelse betyr ikke at man er frifunnet for mistanken. Frifunnet innebærer at man er renvasket, at bevisene ikke tilsier at man har gjort noe straffbart, evt ikke er sterke nok til å bevise at det er gjort noe straffbart. Ved en henleggelse er ikke retten involvert. Som jeg nevnte tidligere finnes det forskjellige termer som benyttes ved henleggelse. "Henleggelse grunnet intet straffbart forhold" er veldig nært opp til en frifinnelse. "Henleggelse grunnet bevisets stilling" er derimot ikke det. Nå er det jo ikke sjeldent at termer i jus er gjenstand for forskjellig tolkning, så det er kanskje nettopp det som er saken her? Mvh Mathias Tangvall Siter
Nicklas Winger Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Nå har jeg sett meg så lei på denne typen saker. Ønsker ikke å dømme personer av utenlands opprinnelse, for mange av de er meget, meget hyggelige Men, de som kommer hit til Norge, kun for å lage bråk fortjener en knallhard straff. Dog, som det også blir sagt her, så finnes det jo 2 og 3 generasjons, som er like norske som alle oss andre her. Uansett farge, så mener jeg at straff skal være straff, og ikke ha noen formildene omstendigheter. I hvertfall ikke under saker som dette. Det å gå løs på noen etter egne antakelser er latterlig. Beklager å måtte si det, men hadde det hendt meg i dag, så hadde jeg snudd meg brått og uskadeliggjort personene. (For de av dere som har bedrevet en form for selvforsvar eller kampsport, så vet dere hva det dreier seg om.) Eneste minuset ved dette, er at staten faktisk betrakter deg som et våpen. (tro det eller ei.) Dog, i selvforsvar skal det ikke være noe problem. Ønsker ikke å være av det snille slaget som sier "anmeld det - håp på det beste, men ikke forvent noe". Sorry, men gi dem igjen med samme mynt og anmeld i tillegg. De har (mest sansynlig) ingen som helst grunn for å denge løs på dere i første omgang. Så, dere har i hvertfall min støtte i ryggen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.