Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Igår var jeg og en kamerat på McDonalds i Fredrikstad for å spise litt mat. Det var alt vi skulle.

På veien ut, så var det tre utlendinger som fulgte etter oss. Så etterhvert når vi kom til et sted med lite folk, så plystra de på oss.

"Er det du som har slått til lillebroren min, Ahmed?!"

Det benekta jeg på det sterkeste, fordi jeg hadde vært i Oslo denne helga.

Da dro han til meg to ganger i trynet, og de to andre gikk på kameraten min og piska han i trynet med kjetting!!

Vi løp selvølgelig som bare faen, fordi de var på rundt 16-17-års alderen, og vi er 15.

Så endte vi opp inne på Fredrikstad Kino, der sto de utafor i ca. en halvtime, til slutt stod det ca.10 stykk utenfor og venta på oss.

Da skjønte kinofolka at det var ett eller annet, og ringte politiet. Når politiet kom, så hadde gjerningsmennene allerede gått tilbake til McDonalds. Så de kjørte bort dit for å hente dem. Da kom han ene løpende inn på kinoen, han hadde sikkert klart å stikke av. Han kom inn og sa at jeg skulle dø...

Jeg sa "god Jul" og smilte bredt .. Jeg syns at hvis utlendinger som kommer til Norge får et rulleblad her i Norge, burde de få en litt strengere straff. Politiet slapp dem løs og gav dem til barnevernet.

(Det fins selvfølgelig noen unntak) Jeg er selv sammen med en jente fra Brasil.

Skrevet

Bare å tverrsnu å hoppe rett i synet på de før de rekker å summe seg det. Noen ganger er angrep det beste forsvar.... Men 10 stk? hadde nok ringt snuten sjæl... Men tenk på en ting... hva gjør du neste gang du møter dem?

Skrevet

han som kom inn på kinoen skulle jeg snakket litt med, he he

lurer på hvordan han ville sett ut med en kinostol tredd nedover nakken :)

sorry litt off topic men det er sånn vi vil ha det, vi stemmer ved valg og vi stemmer på de partiene vi vil ha til å bestemme over oss, bare la det fortsette så får vi det nok bra etterhvert..........

Og selvfølgelig enig at det finnes bra utlendinger også!

håper det gikk bra med dere!

Skrevet
Det ser ut som du har et helt fs forum i ryggen neste gang du møter de gutta. Håper for din del at du slipper og få trøbbel med de gutta flere ganger. Det er ikke noe kult og gå rundt og kikke seg over skuldera hele tiden.
Syns jeg ser hele forumet hadde møtt opp hvis de hadde gjort noe mer utover det slik det er nå?? Hm... Tror det hadde vært endel utlendinger som hadde tenkt seg godt om før de hadde gjort noe slikt igjen. :grin: Vi hadde vel bundet dem fast til vingen på ett akro-fly og sagt god tur? hehe.
Skrevet
sorry litt off topic men det er sånn vi vil ha det' date=' vi stemmer ved valg og vi stemmmer på de partiene vi vil ha til å bestemme over oss, bare la det fortsette så får vi det nok bra etterhvert..........[/quote']

De som er norske statsborgere er det fint lite vi kan gjøre noe med, uansett hvilket parti det er som styrer...

For å holde diskusjonen on topic:

Har blitt truet selv før av samme type mennesker, dog over telefon, av en som hevdet jeg hadde gjort ting på hjemstedet mitt (på et tidspunkt da jeg ikke var der,) med en person (søsteren til vedkommende) jeg ikke visste hvem var.

Kan vel si at det var greit å ha 50 mil mellom der jeg var og hvor han trodde jeg var, det gjorde vel trusselen mindre reell. Uansett uhyggelig der og da, og det fortsatte heldigvis ikke.

Vet ikke om det er så mye en kan få gjort med slike ting, noen er bare ute etter å tøffe seg og vinne "respekt", og det gjelder også gjenger bestående av etnisk norske (dog kanskje ikke i samme grad?)

Om de uheldigvis skulle fortsette å true deg får vi håpe at det skjer på et sted som er kameraovervåket (som om det er noen trøst :blush: ,) da får politiet i det minste litt mer å holde dem igjen for.

Håper ting roer seg, at dere bare var et tilfeldig offer for noen idioter sitt ego, at dere snart kan føle dere trygge i gatene igjen.

Skrevet

Vel de vi stemmer på er også de som lager lover og regler og kanskje endrer på strafferammene slik at man ikke kan voldta og få 1 år fengsel f.eks.

Eller hva synes dere om strafferabatt lur greie ikke sant, om man gjør noe ulovelig så kan man erkjenne på flekken og mere eller mindre få strafferabatt....

beste forsvar er selvfølgelig å løpe, vær tøff nok til å ikke slå igjen :)

Nest beste er å ta lederen, det er altid en leder i en gjeng, en som er liksom litt tøffere enn de andre.. ta han brutalt først så er ikke de andre så tøffe lengre.

Skrevet
Politiet lurte på om vi ville anmelde dette i senere tid. Da sa vi at vi ikke visste.

Men siden han ene kom med drapstrusler til meg' date=' kan ikke han få en ganske lang straff da? [/quote']

Sansynligvis så kommer saken uansett til å bli henlagt, men jeg ville nok ha anmeldt det i alle fall.

Skrevet

Saken blir nok henlagt, men anmeld det uansett. En henlagt sak er allikevel en sak og kan senere påvirke dersom den samme personen skulle stå tiltalt. Det at en sak er henlagt betyr ikke frifinnelse.

Det er ikke så lett som å si at "vi stemmer på noen andre så er det rett ut med alle sammen". Det er nok ikke slik det fungerer. Vi er forpliktet til å ta imot et visst antall flyktninger, og mennesker kan ikke uten videre sendes ut av landet. Etnisk bakgrunn skal heller ikke ha noe å si for straffeutmålingen. Og jeg vet ikke om du har forstått hva strafferabatt innebærer, Kenneth.

Mvh

Mathias

Skrevet

Jeg bor selv på Holmlia (værste østkant) og har tilpasset meg alle kjepphøye utlendinger. Dog er det er sykt irriterende når de skal være så "kule" og "tøffe" foran de andre. De motiverer bare hverandre.

Et lite tips er å ha høyt tempo i måten du går på, få det til å se ut som du skal et sted. Da er det mindre sjanse for at folk bestemmer seg for å "ta" deg, ettersom du kanskje kommer til å møte noen, eller skal et sted.

Du burde også velge å ikke gå en vei du vet fører til et heller øde sted. Hold deg til veier som er nære mennesker, gjennom et torg/by o.l. (Eller gå snarveier hvor du nesten er sikker på at det ikke er folk.)

Og sist men ikke minst, ikke gå ut bare to stykker sent om kvelden, da er det dessverre slik at du "ber" om det. Det er da alle er ute for å finne folk å plage. Og noen ganger går de for langt og kan komme til å skade alvorlig.

På Holmlia har det jo kommet mange tiltak mot slikt, ved natteravner og politibiler som kjører rundt. Svært betryggende, og kan nesten garantere at du kommer deg trygt fra a til b!

Elias.

Skrevet

Jeg har ikke særlig greie på slike juridiske ting men jeg trodde at når politiet i tilfeller, med vel og merke for stor arbeidsmengde, velger å henlegge en sak så er det likevel muligheter får at denne kan taes opp igjen. Jeg vet som sagt ikke og Hans Nikolai har langt bedre kunnskaper om dette enn meg. Der er jo mye innen jussen som vi legfolk stiller oss undrende til, muligens grunnet for lite kunnskap.

Skrevet

Vi er vel omtrent naboer vi da Elias.. Jeg bor på Åsbråten/Rosenholm. Jeg ungår Holmlia senter om kveldene, men samtidig må jeg si at jeg aldri har vært ute for noe bråk med noen. Men det kan ha med å gjøre at jeg er en del eldre enn de som bråker da, og at jeg bevist lar være å provosere på noen måte.

Akkurat der jeg bor er det mest familier, så der er det svært lite bråk i forhold til Holmlia senter og sentrum. - Men har jo hendt at jeg har blitt vekt av politihelikopteret kl 5 om morgenen da.

Skrevet
Der er jo mye innen jussen som vi legfolk stiller oss undrende til' date=' muligens grunnet for lite kunnskap. [/quote']

Det aller meste innen jussen er basert på rimelighet og sunn fornuft. Dersom en ikke ble ansett som uskyldig selv etter en henleggelse, ville jo dette medføre at hvilken som helst kunne gå til anmeldelse av en han misliker, for så å gjøre livet surt for den som får anmeldelsen mot seg. Derfor er det et viktig prinsipp at en henleggelse er å anse som en full frikjennelse. Dette kan også sammenlignes med prinsippet om at en er uskyldig inntil det motsatte er bevist (domfellelse).

Skrevet

Godt mulig media skal se på det som en frifinnelse, men på regjeringen.no ser det ut til at dette ikke kan være helt korrekt.

For å ta ut tiltale, må påtalemyndigheten mene at skylden kan bevises ut over rimelig tvil. Hvis påtalemyndigheten mener bevisene ikke holder til domfellelse, skal saken henlegges. Slike avgjørelser inneholder en viss gradering av mistankens styrke. Det kan bl a henlegges fordi anmeldelsen anses «åpenbart grunnløs», «fordi intet straffbart forhold anses bevist» eller «etter bevisets stilling».

Altså flere grunner til henleggelse.

«Åpenbart grunnløs» skal ifølge Riksadvokaten 1 bety «en kvalifisert form for henleggelse etter bevisets stilling, som skal brukes der hvor etterforskning ikke iverksettes eller hvor ubetydelig etterforskning er iverksatt», jf fig 5.1. (Sitert etter Hov II,1999: 100) Poenget med henleggelsesformen må være at det fra først av fremstiller seg som svært usannsynlig at det er begått noe straffbart – eksempelvis at en anmeldelse fremstår som grunnløs.

«Intet straffbart forhold anses bevist» brukes hvor det er gjennomført mer ordinær etterforskning, men hvor bevisene med særlig styrke taler mot at det er begått en straffbar handling. Denne henleggelsesformen innebærer at påtalemyndigheten anser det for usannsynlig at den siktede skal ha begått en straffbar overtredelse, jf fig 5.1. En slik henleggelse innebærer i realiteten en full renvasking for mistankene

Over er det altså nevnt full renvaskelse.

Ellers skal «henleggelse etter bevisets stilling» brukes. Den siste henleggelseskategorien blir dermed nokså vid. Den brukes der påtalemyndigheten har «mer eller mindre sterk mistanke mot en bestemt person, men hvor en antar at bevisene ikke er sterke nok til domfellelse». (Hov II,1999: 100) En henleggelse «etter bevisets stilling», innebærer at det fortsatt eksisterer mistanke, men at påtalemyndigheten ikke anser bevisene sterke nok til domfellelse, jf fig 5.1. Mistanken kan variere atskillig i styrke. Påtalemyndigheten kan anse det som mindre sannsynlig at siktede har forøvet en straffbar handling, selv om muligheten fortsatt er til stede, og den kan anse det som nesten sikkert – om enn ikke hevet over rimelig tvil – at siktelsen er riktig.

Her kommer mitt poeng. Ut fra dette kan jeg vanskelig lese at dette skal være noen frifinnelse. "Fortsatt eksisterer mistanke". "...og den kan anse det som nesten sikkert, - om enn ikke hevet over rimelig tvil - at siktelsen er riktig." Når det fremdeles er en mistanke om at en kriminell handling er begått er det vel ingen frifinnelse?

Mvh

Mathias

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NOUer/2000/NOU-2000-33/7/3/1.html?id=363146

Skrevet

Ut fra dette kan jeg vanskelig lese at dette skal være noen frifinnelse.

Det avhenger av hva du legger i begrepet «frifinnelse». Det skjer veldig ofte at politiet / påtalemyndigheten henlegger saker, selv om den enkelte tjenestemann er personlig overbevist om at vedkommende er skyldig. Selv når dette er tilfelle, vil en henleggelse i en juridisk språkdrakt være å anse som en full frifinnelse.

Jeg har selv vært med på domskonferanser hvor dommerne er personlig overbevist om at vedkommende har gjort det som står beskrevet i tiltalebeslutningen, men hvor de konkrete bevisene ikke er tilstrekkelig til domfellelsen. Enhver rimelig, fornuftig tvil skal komme tiltalte til gode. I slike tilfeller vil domsslutningen skje på en slik måte:

«A, født xx.xx.xxx, frifinnes.»

Når politiet henlegger en sak, gjøres det fordi de antar at saken vil ende akkurat slik i retten. Den mistenkte er altså frifunnet for mistanken, selv om politiet selv føler han er skyldig.

Ser du sammenhengen?

Skrevet

Det er ikke så lett som å si at "vi stemmer på noen andre så er det rett ut med alle sammen". Det er nok ikke slik det fungerer. Vi er forpliktet til å ta imot et visst antall flyktninger' date=' og mennesker kan ikke uten videre sendes ut av landet. Etnisk bakgrunn skal heller ikke ha noe å si for straffeutmålingen. Og jeg vet ikke om du har forstått hva strafferabatt innebærer, Kenneth.

Mvh

Mathias [/quote']

Mathias hvor har jeg sagt ut med dem, hvilke da, de som er 2 eller 3 generasjons innvandrere hvor skal de sendes ?, de er jo nordmenn.

Det jeg mente var at man stemmer ved valg og det er jo et faktum at noen blå partier vil ha en strengere straffe utmåling.

Jeg har foressten selv sittet på mange rettsaker hvor man f.eks blir dømt mildere fordi man tillstår med en gang, lettere for påtalemyndighetene å avgjøre saken ja, men lettere for offeret, neppe.

Min påstand er at i Norge tenker vi (nesten)bare på den som utøver forbrytelsen og ikke på offrene, vi skal for enhver pris fra første dag tenke på at forbryteren en dag kommer ut i sammfunnet igjen.

For en engangsforbryter er dette bra for samfunnet, men for en vaneforbryter eller notorisk grov kriminell, er dette bare et lite opphold i sin virksomhet.

Tenk på Baneheia, der gikk moren ut i media og mente at det var uhørt at en drapsmann fikk permisjon uten at moren engang ble informert om permisjonen, tenk å f.eks møte sin datters drapsmann på Rimi bare noen år etterpå!!!

Dette med å bli annmeldt er noe som er vanskelig å ta standpunkt til, dette at enhver kan bli annmelde uansett er både bra og meget dårlig mener jeg, har man en jobb i en utsatt posisjon, f.eks i politiet så får man mange annmeldelser på seg som er helt grunnløse. hennleggelser som ikke er " henlagt på grunn av intet straffbar handling er etter min mening ikke en henleggelse.

Det er bare med på å så tvil i den eller de som får vite om den i en evt. annsettelses prosess eller annet senere.

Skrevet

Utlendinger må for all del komme til Norge som de vil for min del, så lenge de oppfører seg og viser interesse for å bli noe, de kan ikke bare gå rundt å leve på sosialtrygd å lage bråk i gatene våre. De guttene som plaga dere... Vel send pakket hjem til der de kom fra.

Det som ble nevnt tidligere i posten om at du har et helt FS. Forum i ryggen, jeg kan vel egentlig si at jeg er en av de som støtter deg og kompisen din.

Skrevet

lettere for påtalemyndighetene å avgjøre saken ja, men lettere for offeret, neppe.

Hva mener du med dette? Det er uansett aldri påtalemyndigheten som avgjør saken i retten...Det er det dommerne som gjør. Og dersom tiltalte tilstår, er jo dette noe retten må legge til grunn som et svært tungtveiende bevis.

Tenk på Baneheia, der gikk moren ut i media og mente at det var uhørt at en drapsmann fikk permisjon uten at moren engang ble informert om permisjonen, tenk å f.eks møte sin datters drapsmann på Rimi bare noen år etterpå!!!

Pårørende har alltid rett til å få melding om permisjoner - det gjorde nok moren i dette tilfellet også. Det hun klaget over, er at hun ikke har adgang til å påklage vedtaket om å gi permisjon.

hennleggelser som ikke er " henlagt på grunn av intet straffbar handling er etter min mening ikke en henleggelse.

Jeg nøyer meg med å si at det er en mening du ikke deler med veldig mange - kanskje ingen i det hele tatt :)

Det er bare med på å så tvil i den eller de som får vite om den i en evt. annsettelses prosess eller annet senere.

En arbeidsgiver vil aldri ha tilgang til slike opplysninger om henleggelser - unntatt i svært spesielle tilfeller.

Skrevet

hennleggelser som ikke er " henlagt på grunn av intet straffbar handling er etter min mening ikke en henleggelse.

Jeg nøyer meg med å si at det er en mening du ikke deler med veldig mange - kanskje ingen i det hele tatt :)

En arbeidsgiver vil aldri ha tilgang til slike opplysninger om henleggelser - unntatt i svært spesielle tilfeller.

Vel jeg har nok av eksempler å komme med her, I politiet er dette et STORT samtale emne i visse kretser av forvaret også.

Noen må informere NSM at de har fått en henleggelse på rullebladet sitt osv.

En henleggelse som er kodet til annet enn "intet straffbar handling" er nok fortsatt av mange lest som en henleggelse med tvil

fint med et smil tegn bak ingen, men ingen er mange, tror ikke du er i de kretser som blir rammet av dette siden du skriver slik du gjør:)

PS dette er selvopplevd flere ganger!! uten at jeg kan si hvorfor!

burde vel også skrevet lettere for påtalemyndighetene å føre saken enn å avgjøre saken min feil. klart et det er domstolen som dømmer men det var nå hele "straffe rabatt" ordningen jeg siktet til.

Skrevet

hva i alle dager mener du Abdur?, skal du kommentere noe vær vennlig å si noe saklig!

ikke bare kommenter for å kommentere, dette er jo tross alt et diskusjons forum.

Ditt siste innlegg gir jo ingen mening, alle bør kunne si hva de vil her men hyggelig om det blir relatert til noe i nærheten av emnet i tråden.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...