Gjest Skrevet 16. august 2001 Skrevet 16. august 2001 Ja, alle husker vel den danske flykapteinen Rasmussen som får noen år siden nødlandet med md 90 maskinen og ble folkehelt, da han nødlandet i et skogholt med over 100 passasjerer om bord. Det kommer stadig inn meldinger for tiden om nødlandinger og rot i SAS, men denne hendelsen for noen år tilbake er litt spesiell. Både fordi det var et under at det gikk så bra og at folk flest ikke har fått de riktige detaljene om hva som skjedde da sas maskinen på vei fra Stockholm til København måtte nødlande. For det første må det sies at besetningen gjorde en fantastisk jobb da de foretok nødlandingen, men med de opplysningene jeg har var ikke alt som skjedde i forkant av nødlandingen like overbevisende. Etter at flymaskinen hadde kommet opp i luften ble det begått noen store feil av mannskapet ombord. Da den ene motoren stoppet i luften ble den fatale feilen gjort av kapteinen. Han slo av den andre motoren i stede for å skru av helt den motoren som stoppet. I og med at dette var rett etter take off ble det ganske så kritisk å man måtte se seg nødt til å foreta en nødlanding som var svært risikofyllt. Heldigvis gikk det bra og utfallet var bare noen få lettere skader på noen passasjerer. Etter ulykken skyldte sas ledelsen på dårlig arbeid og vedlikehold på bakken før take off. Blant annet så man på ising på vingene som en av mulige årsaker. Det de ikke sa noe om var de personlige feilene som ble begått under fyvingen av kapteinen, og som antagerlig var helt avgjørende for at man måtte foreta en nødlanding. Etter å snakket med en flymekaniker som har å jobbet under sas i denne perioden fikk jeg kjennskap til disse opplysningene. Forøvrig flyr ikke denne flykapteinen mer angivlig på grunn av den tøffe belatningen det er å gjennomføre en slik nødlanding. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. august 2001 Skrevet 16. august 2001 Når det gjelder å få med seg riktige detaljer så skal du nok ikke kaste så mye stein... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] 27 Desember 1991 klokken 08:51 så nødlandet SK751 på et jorde i Gottöra, 2 nm nord for Arlanda. Flyet var OY-KHO, en MD-81 som ble trillet ut fra fabrikken i 1991, og hadde bare 1608 timer på vingene. Det var 129 personer ombord, og ingen omkomne i selve ulykken. Årsakene til ulykken var følgende faktorer: De-iceingen før avgang var ikke tilfredstillende.Teknikeren som hadde oppgaven med å kontrollere at vingene var is-frie (Final Release Person) fulgte ikke SAS sine prosedyrer da han ikke sjekket vingeroten "hands-on" etter de-iceing, men bare tok en visuell kontroll.FLyet var utstyrt med "ATR" (Automatic Thrust Restoration" som er et system som automatisk vil øke skyvekraften på den ene motoren hvis den andre mister skyvekraft. Dette var ikke pilotene klar over, og de hadde ingen opplæring i dette systemet. Da motor nr.2 mistet effekt pga. skader på vifte og statorer så ga ATR-systemet mer gass på nr.1 som igjen forverret de skadene som denne motoren hadde fått. Etter henholdsvis 76 og 78 sekunder i luften så stoppet begge motorene da statorene i motorenes første steg løsnet og gikk inn i de roterende delene pga. overbelastning og skader fra isen. Noe som sannsynligvis bidro til at det gikk så bra som det gjorde var at en annen SAS Kaptein var blant passasjerene, og han assisterte i cockpit da flyet landet. quote: Opprinnelig postet av Stian Dahl: For det første må det sies at besetningen gjorde en fantastisk jobb da de foretok nødlandingen, men med de opplysningene jeg har var ikke alt som skjedde i forkant av nødlandingen like overbevisende. Etter at flymaskinen hadde kommet opp i luften ble det begått noen store feil av mannskapet ombord. Da den ene motoren stoppet i luften ble den fatale feilen gjort av kapteinen. Han slo av den andre motoren i stede for å skru av helt den motoren som stoppet. I og med at dette var rett etter take off ble det ganske så kritisk å man måtte se seg nødt til å foreta en nødlanding som var svært risikofyllt. Heldigvis gikk det bra og utfallet var bare noen få lettere skader på noen passasjerer. Etter ulykken skyldte sas ledelsen på dårlig arbeid og vedlikehold på bakken før take off. Blant annet så man på ising på vingene som en av mulige årsaker. Det de ikke sa noe om var de personlige feilene som ble begått under fyvingen av kapteinen, og som antagerlig var helt avgjørende for at man måtte foreta en nødlanding. Nå er det jo faktisk slik at konklusjonen til havarikommisjonen var jo nettopp det at motorene ble så skadet av isen fra vingene at de sluttet å fungere. Det er vel neppe å kalle det en mulig årsak!? Kapteinen stoppet ikke motorene heller for den sakens skyld... Når statorene går i oppløsning og går inn i kompressorene på motoren så har du ikke en motor lenger, men en stor tung metall-klump som ikke duger til annet enn ballast... Kan du være så vennlig å utdype det du kaller "Kapteinens personlige feil"? Hva mener du han gjorde galt? Du har kanskje noen innspill fra sidelinjen der du sitter om hvordan han kunne gjort det bedre enn å redde samtlige liv ombord? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] http://aviation-safety.net/cvr/cvr_sk751.shtml" TARGET=_blank>CVR-transcript http://hem.passagen.se/gottrora/sk751eng.html" TARGET=_blank>En passasjer forteller om sin opplevelse http://aviation-safety.net/database/1991/911227-0.htm" TARGET=_blank>Full beskrivelse av ulykken. [ 16-08-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ] Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. august 2001 Skrevet 16. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen: for eksempel og ikke måtte nødlande i det hele tatt??? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] I dette tilfellet hadde nok det ikke vært et alternativ... Når man hiver solide mengder is inn i en jetmotor så er du ikke lenger flygedyktig. Da kapteinen er prisgitt de på bakken når det gjelder de-iceing så er det lite han kunne gjort for å hindre en nødlanding. quote: kapteinens personlige feil var å skru av feil motor, var det ikke? Som jeg sa i mitt forrige innlegg så skrudde ikke Pilotene av noen motorer i det hele tatt... De stoppet selv da skadene på vifter, statorer, og kompressor-steg ble så store at motoren ikke klarte å holde det gående lenger. Hvordan noen klarer å konkludere med pilot-feil når årsaken er FOD etter takeoff aner jeg ikke. Det blir som å skylde på Kapteinen når ei måke treffer motoren etter takeoff det. Måka er betydlig mer manøvrerbar enn en MD-80, så måka ville hatt vikeplikt... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Olav M. Rønningen Skrevet 16. august 2001 Skrevet 16. august 2001 Hei [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Rykter er farlige greier, og har ødelagt livet for mange hvis det går langt nok [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] . Nedenfor finner du en av sikkert flere tilgjengelige rapporter om ulykken, og her antydes det ikke engang at crewet stoppet feil motor. Jeg tror heller ikke at man kan klare å underslå viktige opplysninger overfor en flyhavarikommisjon. At denne ulykken fikk et så lykkelig utfall antar jeg skyldes et dyktig crew som beholdt fatningen og fløy flyet til det traff bakken, samt en god porsjon flaks. http://aviation-safety.net/database/1991/911227-0.htm" TARGET=_blank>SAS_MD_81-Havari_i_Gottröra_27.12.1991 Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 16. august 2001 Skrevet 16. august 2001 for eksempel og ikke måtte nødlande i det hele tatt??? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] kapteinens personlige feil var å skru av feil motor, var det ikke? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.