Skrevet 25. november 2007 17 år Titta litt på svensk SVT1 for noen minutter siden, og der så jeg til min store forundring "Fem myror är fler en fyra elefanter". Dette var noe jeg så mye på da jeg var liten sneip. Er jo født i 70, så da ble jeg sittende å se det. Morro å se det igjen. Men når de gikk igjennom alfabetet så oppdaget jeg at de hadde ikke W med i alfabetet, de programmene ble laget mellom 73-77 og noen i 83. Så stod det på slutten av rulleteksten. De sang seg igjennom alfabetet 6-7 ganger, lallalalalal Men ikke noe W. Fikk de ikke lære det før eller hva...??
Skrevet 25. november 2007 17 år Svenska alfabetet är en variant av det latinska alfabetet. Det består av följande 29 bokstäver: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z, Å, Ä, Ö Tecknen À, É och Ü ses som varianter av A, E och Y. Norska/danska Ø ses som en variant av Ö, medan Æ ibland ses som en variant av Ä, ibland som en sammanskrivning av AE. W ansågs som en variant av V fram till 2006 då Svenska Akademien införde W som enskild bokstav i SAOL. (Wiki på svensk. SAOL= Svenska Akademins ordlista) Altså det samme som oss, men byttet om på ÆØÅ
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.