Gå til innhold

Mista lappen. Rettigheter? Er det noe politi her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

har lest litt her og må bare si at synd du mista lappen for en slik overtredelse av vegtrafikkloven.

 

jeg kjører daglig strekningen Drammen oslo og der ligger gjennomsnittfarten på ca 110-120 i alle soner uansett.

 

synes de var litt raske på avtrekkern her om de målte deg i 11 sek. for deretter å ta deg for det, mest sannsynlig har de fulgt dere og lagt sammen adferd og hastighet for deretter å velge en "ny" gjennomsnittmåling og ta deg på den.

 

Så tilbake til det å få tilbake lappen så rakt som mulig.

 

Få en attest fra arbeidsgiver som sier at det vil meføre en STOR ulempe om du ikke får lappen tilbake så snart som mulig.

 

Send selv en søknad med attesten fra arb.giver, der du sef. beklager på det sterkeste at du har brutt farten du hadde, skriv beklager mange ganger og prøv å få med en sosial ulempe også, evt henting bringing av barn...osv

 

ring politiet og spør når du kan forvente å høre noe fra de.

 

Del opp boten i mange, mange avdrag til statens innkrevnings sentral, ring de.

 

mange innlegg her som må betegnes som meget krasse,vel du ba om det på en måte men jeg skjønner deg også, alle har rett til sitt syn selvfølgelig, men jeg mener ikke at du på grunnlag av 121 i en 80 sone i 11 sek bør føre til at du mister lappen, spesiellt ikke på veger som klarer 120 kmt fint.

 

NB! husk ikke over ca 20% av farten på strekningen i mer en 5-10 sek av gangen

bruk retningslys og hold avstand, det er ikke bare farten de tar deg på selv om de sier det er det du mister lappen på.

 

Lykke til

 

Ps har aldri misten lappen før selv, men har hjulpet 3 stk på jobb med å få den tilbake på litt over halv tids karantene.

 

PM om du lurer på noe!

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Du har driti deg ut og får jaggu meg ta straffen som et mannfolk. Det gjorde jeg da jeg ble vinket inn i 129 km/t i 80 -sona.

 

Så beklager - her får du ingen sympati. Det er INGEN unnskyldninger for å kjøre for fort' date=' med unntak av situasjoner der liv står på spill. Og den diskusjonen kan du bare glemme å ta opp med meg. Sorry! [/quote']

 

Om jeg får poengtere én gang til... Jeg har pokkern ikke laget dette her for å få sympati. Det står klart og tydelig lenger opp her, Vidar.

Skrevet
Mange skinnhellige folk her inne' date=' jeg tror ikke et sekund på at f.eks du Frode aldri har kjørt for fort...

 

Jeg fikk selv en ganske heftig bot tidligere i år for å ha kjørt for fort i ei 60-sone, det er strengt tatt ikke noe annet å gjøre med det enn å innse at man har gjort en feil og prøve å lære av det. Du blir nok fotgjenger en stund, men det er du vel klar over selv også...

 

Men hver så snill og spar dere for sånt tull som "det er bra folk som deg blir fjernet fra trafikken", vi snakker her om en fartsovertredelse, på en (fire-felts?) motorvei, det er strengt tatt ingen stor forseelse. Det er langt viktigere å få fjernet folk som kjører i fylla, narkorus, eller rett og slett tar mange unødvendige risker i trafikken enn de som kjører litt for fort i ny og ne. [/quote']Jeg har aldri kjørt for fort, for jeg har hverken bil eller lappen. Men det har med de dumme kommentarene som kommer fra trådstarter.

Gjest Børge Litangen
Skrevet
spesiellt ikke på veger som klarer 120 kmt fint.

 

Problemet er ikke at veien ikke takler farten han holdt. Det er når en kjører i 120 hm/h mens resten holder 80 km/h, at problemene dukker opp.

 

Var senest i september vitne til at bilen foran meg på E6 ut fra Trondheim i nordgående retning nesten ble truffet av en BMW som holdt minst 150 km/h. Fartsgrensen på stedet var 90 km/h om jeg ikke husker feil.

 

Nevnte bil som kjørte foran meg lå i mellom 90 og 95 km/h da han ga tidlig tegn til å skifte fil og la seg ut i venstre felt for å kjøre forbi en annen bil. I speilet mitt ser jeg plutselig nevnte BMW komme i venstre felt med farlig høy hastighet. Bilen foran meg rekker såvidt å kaste seg inn i høyrefletet igjen før BMWen suser forbi med låste dekk og mildt sagt null kontroll. Bare flaks at episoden ikke endte med en påkjørsel i særdeles høy hastighet.

Skrevet

 

Jeg blir noe småforbannet,

 

ikke pga Michael som har vært så uheldig å miste lappen, men pga alle de andre besseweisserene her inne. Du kan nesten begynne å lure på om det er mange her inne som ønsker seg jobb i politiet eller som privatsjåfør for statsministeren (som forøvrig bevisst bryter fartsgrenser i travle tider). Det minner meg om hykleri, jeg kommer ikke på annet ord. Noen oppfører seg som "frelste" narkomane i sitt opplysningsarbeid mot råkjøring. Andre igjen oppfører seg som nettopp - Politi. Til opplysning, vi har strenge krav i Norge for opptak til Politiskolen. Grunnen til dette er enkelt og greit at vi ønsker kvalifiserte mennesker til å etterforske, like fullt som vi har kvalifiserte mennesker til å dømme. Den typen fordømmelse vi er vitne til her på forumet er legalt nok, men det minner mer om en hekseprosess enn en forumkommentar. Noen såre sjelder klarer tydeligvis ikke å holde tastaturet kaldt. Dette går igjen i alle disse bildebattene på flightsim.no. Forbausende nok kommer ikke samme temperatur frem når krig og fred diskuteres...man burde kanskje ta en vurdering av enkeltmedlemmers reelle verdiholdninger ? Eller er lovbrudd så i h.lvete engasjerende for noen ? Jeg anbefaler jussforum på den store webben..

 

Ingen må komme å si at de ikke har brutt fartsgrenser en eller annen gang. Det er enten løgn, eller mennesker uten sertifikat. Dette inkludert feil i fartsgrensetolking...(?) Kritikerene her inne havner da i en av disse to kategoriene, velg selv.

 

 

PS! Michael. Vær obs på tidsbruken til Politiet. Overgår saksbehandlingen så og så lang tid kan du gå og hente sertifikatet ditt til de har fattet ett endelig vedtak. Men med forbehold om feil som vanlig da dette er forenklet forelegg, vedtatt på stedet antar jeg.

 

Ta en kikk på nettet, finst en del gode gratissider med jusshjelp på nettet.

 

 

 

 

 

Skrevet

Som en fremtidig beskytter av loven ønsker jeg å bidra på en noe mer konstruktiv måte til denne diskusjonen.

 

For det første: Vi er alle enige om at Michael har begått en feil, det forstår han selv også. Han ble tatt (heldigvis, vil mange si), og skal dermed få sin straff. Følgelig er det min oppfatning at moralister bør avstå fra å kritisere ham ytterligere, det tjener intet godt.

 

Så til jussen i dette. 121 km/t i 80-sonen er korrekt nok førerkortbeslag. Spørsmålet er deretter tredelt:

 

For hvor lang tid inndras førerkortet?

Tidligere var det i stor grad opp til politijuristens skjønn å fastsette tapsperioden. Nå er det gitt mer standardiserte «satser», og disse fremgår i en veiledende oversikt i FOR 2003-12-19 nr. 1660.

 

Din fartsovertredelse havner midt mellom en beslagsperiode på 3-5 måneder og 5-8 måneder. Ergo kan andre forhold ved kjøringen spille inn og få avgjørende betydning. Og det er ingen tvil om at fartsovertredelsen skjedde i en tunnell spiller inn til din disfavør - ergo heller vi mot 5-6 måneder. Enda mer skjerpende er at dette var «kompisrace», og at det var om natten. Hvordan var veibanen? Flere felt? Vått? Snø? Alt dette spiller inn. Men mitt tips er, som du ble forespeilet av polititjenestemennene, 6 måneders inndragelse.

 

Botens størrelse

Dette er vel allerede besvart - du kan forvente å få en bot på kr. 3.600.

 

Strafferegister

Dette er en sak som ikke avgjøres med et forenklet forelegg. Dette innebærer at det er et forelegg som må utstedes, og det skjer av en påtalejurist i politiet. En følge av dette er at du blir registrert i politiets straffesaksregister, og forholdet vil fremkomme på en uttømmende politiattest for evig og alltid. På ordinære politiattester vil du slippe å ae anmerkningen i løpet av noen år.

 

Håper dette var mer eller mindre klargjørende.

Gjest Børge Litangen
Skrevet
Men med forbehold om feil som vanlig da dette er forenklet forelegg' date=' vedtatt på stedet antar jeg.[/quote']

 

Forenklet forlegg ved inndragelse av førerkort?

Skrevet
I denne sammenheng har jeg et viktig moment å komme med: I henhold til loven skal man ikke dømmes 2 ganger for samme lovbrudd. Men når du kjører for fort (over en viss grense)' date=' får du først en dom mot deg. Deretter får du en annen avgjørelse ("dom") fra politiet. Og har du driti på BEGGE leggene, må du kjøre opp på nytt. Det opplevde jeg som trippel straff. Ny oppkjøring kostet den gang over 3000,-. Kjipt! [/quote']

 

Tap av førerrett anses ikke som «straff», og man dømmes derfor ikke «to ganger for samme lovbrudd», se Høyesteretts dom i Rt. 2005 s. 641:

Tap av førerett er fortsatt ikke å anse som straff, jf. proposisjonen side 32.

Og vegtrafikkloven § 33 nr. 1:

« Blir den som har førerett ilagt straff, kan det i samme dom eller forelegg fastsettes tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det. »

 

 

Skrevet

Til trådstarter: Du vil nok aldri få noe formildende av påtalemyndighet eller dommer. Politiets satsningsområde er vel kanskje å luke ut akkurat slike trafikkanter som deg. Som er farlige for trafikken ved å foreta signifikante brudd på fartsgrensene.

 

Åssen går det med sikkerhetsklarering i Avinor for folk som liker å bryte fartsgrensene? Blir det problemer med å få ID kort?

Skrevet

 

Åssen går det med sikkerhetsklarering i Avinor for folk som liker å bryte fartsgrensene? Blir det problemer med å få ID kort?

 

Neppe, du bare viser til CPL-diplom fra MSFS og radiosertifikat fra VATSIM, og så er det rett inn og alt er glemt.

Skrevet

Hans Nikolai har vært innom det vesentlige her, men du snakker også om rettigheter lenger oppe Michael.

 

Dersom du ikke hadde vedtatt beslag av førerkortet, måtte en dommer ha opprettholdt beslaget innen 3 uker etter et førerkortet ble midlertidig beslaglagt . Men i og med at du vedtok beslaget, slipper man denne "ekstra runden".

 

Du vil sannsynligvis bli kontaktet via post og/eller telefon fra den driftsenheten som har ansvarsområde for der overtredelsen fant sted.

 

Du blir nok muligens innkalt til et avhør i saken, hvor du eventuelt får muligheten til å samtykke i en såkalt tilståelsesdom. I en eventuell avhørssituasjon vil du få diverse rettigheter i forbindelse med at du er siktet/mistenkt i en straffesak, og dette er noe alle får for å ivareta sin egen rettssikkerhet.

 

Dette inkluderer bl.a. rett til å ikke måtte forklare deg for politiet, rett til å ha advokat til stede, rett til å ikke måtte forklare deg om noe som kan føre til tap av borgerlig aktelse for dine nærmeste, osv osv. Nå vil jo ikke dette være veldig aktuelt for deg i en slik siuasjon, men jeg velger da å nevne det alikevel!

 

Som også nevnt tidligere i denne posten (?) så er dette et forhold som fører til at du blir registert i strafferegisteret, og du vil også måtte ta en ny oppkjøring når beslagsperioden går ut.

 

Jeg tar et lite forbehold på det jeg har skrevet, har ikke hatt alt for mange førerkortbeslagssaker enda, så det sitter ikke helt i hjernen på en sen torsdagskveld :)

Skrevet

Jeg måtte vente 2 måneder på brev fra politiet da jeg kjørte ut av en busslomme og traff en bil som kom i ørten å ørti bak. Min feil og jeg sa det til politiet som kom til stedet. Jeg slapp førerkortbeslag siden sikten var elendig, men siden det ble personskade på hun jeg traff ble jeg anmeldt og fikk et forelegg (ikke forenkla) som tilsvarte brudd på vikeplikt.

 

Det jeg prøver å si er at du ikke kan forvente noe brev fra politiet før det har gått noen uker/måneder - særlig hvis en politijurist skal se på saken din først - noe de vistnok må gjøre når det er snakk om noe mer enn forenkla forelegg.

Skrevet

Har läst igenom hela tråden och jag vill först börja med att säga:

 

Michael, jag lider med dig ang körkorts förlust, har aldrig förlorat körkort med kan tänka mig att det är otroligt tråkigt när man har ett bilintresse.

 

Har själv köpt ett monster till bil (iallafall i motorn :) och har inga problem med att dra på lite på motorvägen för att känna 435hk som trycker dig i stolen, för att sedan ligga lungt och försiktigt på motorvägen resterande del av resan. Det är mycket moralkärringar överallt och jag skiter fullständigt i vad dom tycker och tänker om mina bravader, kul är det och så länge man inte ligger och kör i 200km/h zick-zack mellan bilar så tycker jag inte det gör något som helst.

 

Hade man (gratis) kunnat rasta sig på bana en gång i veckan så hade nog detta suget att dra ifrån BMW M5 på motorvägen inte varit lika stort.

 

Det er jo en grunn til at fartsgrensen er som den er!

Hur många % av Norska vägar har en fartsgräns som är anpassad vägen ? (om man räknar bort skol / bostadsområden)

80km/h på motorväg, COME OOOOON !!

Skrevet

Vel...Er det så sikkert at å kjøre i 120 km/t er utrygt? Det er jeg i bunn og grunn uenig i. En fart av 120 km/t vil stort sett alltid være innenfor det som er trygt, aktsomt og forsvarlig når det er tale om 4-felts veier og ellers gode (normale) kjøreforhold.

 

Hovedgrunnen til at vi har fartsgrenser som ligger under dette, er i stor grad forankret i rettstekniske hensyn. Det vil f.eks. være håpløst om en i hvert enkelt tilfelle må vurdere om en gitt hastighet på et gitt tidspunkt i er samsvar med vegtrafikkloven § 3 som påbyr aktsom og forsvarlig kjøring. Det vil derfor være slik at en fart på 120 km/t på høyklasse europavei svært sjelden vil være uaktsom i seg selv etter § 3, men derimot et brudd på de fastsatte fartsgrenser.

 

Vi må ikke lure oss selv ved å kategorisk slå fast at en gitt fartsgrense tilsvarer grensen for en uaktsom (altså farlig og uforsvarlig) kjøring.

 

Likedan kan det være uaktsomt etter § 3 (og dermed et brudd på trafikkreglene) å kjøre i 75 km/t i 80-sonen, dersom dette skjer under helt håpløse kjøreforhold med is og sørpe.

Skrevet

Uansett hvordan man vrir og vender på det, om det er forsvarlig eller ikke, fartsgrense er fartsgrense. Dersom man ser det forsvarlig å kjøre i 120 km/t i 80 sone, hvilken rett har man til å gjøre det? Det er ikke opp til hver enkelt å bestemme om det er forsvarlig å bryte fartsgrensen. Jeg er helt enig et at fartsgrensene ofte kan være lave, og at det ikke medfører noen særlig fare å bryte dem, men det gjør det ikke riktig å ta den avgjørelsen selv. Man kan heller ikke forlange at skattebetalere skal betale for en åpen bane, slik at de få som vil kan få kjøre der gratis. Det blir for mye forlangt. Dersom du vil kjøre fort, får du betale for det selv. Jeg regner med at du får kjørt noen runder for den boten du nå får, Michael.

Skrevet

Hur många % av Norska vägar har en fartsgräns som är anpassad vägen ? (om man räknar bort skol / bostadsområden)

80km/h på motorväg' date=' COME OOOOON !! [/quote']

Må nesten bare nevne det siden du sa det så fint. Hvis du drar litt utenfor de sentrale strøk, og til veier med et felt, og sikt som aldri overgår 100 meter grunnet veiens videre forløp, vil du omtrent garrantert finne veier med 80, der er det helt trygt å kjøre i en slik hastighet nemlig, men på store brede veier med flere felt må man gjerne ned i 70 ;)

Skrevet
Hur många % av Norska vägar har en fartsgräns som är anpassad vägen ? (om man räknar bort skol / bostadsområden)

80km/h på motorväg' date=' COME OOOOON !! [/quote']

 

Jammen hvorfor sier du ikke bare dette til politiet når du blir tatt da? Det er klart de forstår deg når du sier det på den måten. :D

 

Dette har blitt en missforståelse mellom to motparter:

 

1. De som synes det er uforsvarlig å kjøre mye over fartsgrensen.

2. De som tror at vedkommende i nr. 1 mener at det å ha en høyere fartsgrense ville vært uforsvarlig.

 

1. Saken er jo den at det ikke nødvendigvis er uforsvarlig for gjeldene vei å kjøre raskere enn fartsgrensen, men siden grensen er der og mange følger den, så blir det uforsvarlig ovenfor annen trafikk i de fleste tilfeller. (selv om man er alene og man "kun setter seg selv i fare", så er det jo fortsatt uforsvarlig)

 

Jeg har snakket med politi som mener at det er bedre å følge trafikken enn å holde seg slavisk til fartsgrensen. Går det i 110-120 på en 100 vei (som det ofte gjør på E-18), så følg heller trafikken enn fartsgrensen.

 

2. Dette tror jeg det ikke er noen som har ment hittil, og derfor har noen missforstått hverandre.

 

Ha en velsignet helg da folkens :)

Skrevet

Hehe...denne tråden tok veldig av, gitt. Var ikke helt det jeg hadde tenkt meg, men jeg har lest hva Hans Nikolai Førde har skrevet, og det Joakim Myklebust har skrevet...sistnevnte vet jeg har gått på politiskolen og ettersom jeg forsto av innlegget blitt politi? Gratulerer i så fall.

Veldig fint at det er noen som 'forstår' meg her.

Blir irritert når det er folk her inne som skriver at jeg er helt dum i hodet, og ikke skjønner bæret av bilkjøring - men, det viser seg at vedkommende hverken har bil, eller sertifikat. Det blir for dumt.

 

Går litt offtopic her. Timmy Brandt. God lesning fra deg...virker som at vi har noenlunde 'samme' synspunkter. Kjøreskolen hvor jeg tok lappen brukte en Subaru Impreza WRX STi som lærebil, med 400hk under panseret. Det gikk mildt sagt veldig bra. Kjørelæreren er bilfrelst, så det har noe med det å gjøre.

 

Vidar Fagerjord: Ja, straffen kommer til takles mannlig. Har tydd til bena i dag, og har tilbrakt tid i passasjersetet. Skal ut og kjøre senere i kveld...da blir det også passasjersete på meg.

 

Takk til de som har skrevet om bøtesatser, lovdata og alt sånn. Ingen nevnt, ingen glemt.

 

Ja, vil også legge til en ting som jeg glemte å skrive i første innlegget her...

Han ene UP-fyren sa til meg at vi tok avhøret på stedet, så jeg slapp å komme tilbake. Jeg vedtok jo alt sammen. Jeg kunne jo ikke ha nekta på det, når de viser meg video og alt mulig som er mer enn nok til å felle meg...

 

Nei, jeg tar straffen med godt mot...og håper for all del at dette ikke kommer på rullebladet mitt. Selv om jeg har en stor mistanke om det...for jeg har nemlig en drøm om å bli politi. Skal inn i Grensevakten i førstegangstjenesten, og har lyst til å gå politiskolen etter det. Skal i førstegangstjeneste om seks uker...

 

Nok offtopic. 'Diskusjonen' kan fortsette, eller ikke...det er opp til dere.

 

Endring: Og, ja...JEG HAR LÆRT. Kan vel også legge til at min far har kjørt litt fort en gang, noe som innebar pallspikring i fjorten dager. Så det ligger vel i blodet eller noe sånt.

Skrevet

og håper for all del at dette ikke kommer på rullebladet mitt

Jeg er redd for at det nok vil gjøre det. Dersom saken ikke blir henlagt, noe jeg anser lite sannsynlig, så vil dette være et forhold som kvalifiserer til «prikk på rullebladet». Dette vil i sin tur medføre at du ikke lenger har plettfri vandel, som er et vilkår for å bli vurdert som fremtidig kandidat på Politihøgskolen.

Skrevet
og håper for all del at dette ikke kommer på rullebladet mitt

Jeg er redd for at det nok vil gjøre det. Dersom saken ikke blir henlagt' date=' noe jeg anser lite sannsynlig, så vil dette være et forhold som kvalifiserer til «prikk på rullebladet». Dette vil i sin tur medføre at du ikke lenger har plettfri vandel, som er et vilkår for å bli vurdert som fremtidig kandidat på Politihøgskolen. [/quote']

 

Har du noe lovverk som støtter dette? Jeg har ingen aning selv altså, jeg har bare hørt at man må bli dømt for noe for å miste "plettfri vandel" stempelet. Altså, man får jo ikke en dom når man får prikk på førerkortet, men om man kjører så fort at man må i buret så får man en dom.

 

Hadde vært interessant å funnet ut av det. Har nemlig hørt om piloter også, som skal ha rent rulleblad, og som mistet bilsertifikatet men fortsatt kunne fly.

 

("Hørt", som i ubekreftede rykter som man helst ikke skal høre for mye på :) )

Skrevet

Hadde vært interessant å funnet ut av det. Har nemlig hørt om piloter også, som skal ha rent rulleblad, og som mistet bilsertifikatet men fortsatt kunne fly.

Krav til vandel for utstedelse av luftfartssertifikater fremgår av FOR 2000-12-20 nr 1673. I kapittel 7 i denne forskriften fremgår det at søkeren må ha «god vandel». Politiattesten som skal fremvises må være uttømmende, og yngre enn 90 dager. Begrepet «god vandel» åpner for en skjønnsmessig vurdering, hvor mindre saker nok ikke vil være av avgjørende betydning.

 

Hva som havner i på en vandelsattest, fremgår av lov om strafferegistrering, se særlig § 6.

Skrevet

Hans Nikolai;

 

Anslag av bot på 3600? Merkelig? Jeg mista førerkortet i 3mnd for 86km/t i 60-sona, og fikk hele 8000 i bot? Trodde 7800 eller hva det er, er et "minimum" i slike saker?

 

(Ikke for å gni salt i sårene altså? :)

 

H

Skrevet
Hadde vært interessant å funnet ut av det. Har nemlig hørt om piloter også' date=' som skal ha rent rulleblad, og som mistet bilsertifikatet men fortsatt kunne fly.[/quote']

Krav til vandel for utstedelse av luftfartssertifikater fremgår av FOR 2000-12-20 nr 1673. I kapittel 7 i denne forskriften fremgår det at søkeren må ha «god vandel». Politiattesten som skal fremvises må være uttømmende, og yngre enn 90 dager. Begrepet «god vandel» åpner for en skjønnsmessig vurdering, hvor mindre saker nok ikke vil være av avgjørende betydning.

 

Hva som havner i på en vandelsattest, fremgår av lov om strafferegistrering, se særlig § 6.

 

Vi diskuterade precis det här på vår flygteori faktiskt och läraren påpekade att prick i register pga fortkörning INTE påverkar dig att få flygcert.

Jag vågar inte skriva i sten, men är ganska säker på att FÄNGELSE för trafikbrott, inte spelar någon roll det heller.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...