Gå til innhold

Mista lappen. Rettigheter? Er det noe politi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jau...for et par uker siden, så ble jeg målt av UP i Rælingstunellen. Ble målt til 121 km/t i 80-sona. Det vil si lappbeslag.

De sa jeg skulle få alt i posten med informasjon om bot og straff.

Men det har fremdeles ikke kommet noe. Og jeg sitter her hjemme på ræva og tenker på dette her da...på hvordan rettigheter jeg har. Ikke misforstå, jeg vet at jeg har driti meg ut og kjørt for fort, men når det er snakk om 7 km/t over grensa til lappbeslag, så må dem vel være litt runde i kantene på kontorene der?

Noen av dere som har blitt fratatt lappen her inne? Fortell meg gjerne om hvordan det gikk, og hvor lenge straffen ble.

IKKE..jeg understreker...IKKE skriv noen kommentarer over hvor idiot jeg er som kjører i 120 km/t.

For dere vet så jævlig godt at 120 ikke er fort. Hadde det gått fortere, så kunne jeg mottatt skittkasting med glede, men dere som har billappen VET at 120 er en helt trygg hastighet å kjøre i. Spesiellt når det er veldig gode motorveistrekninger rundt Oslo.

Ja...noen som har vært borti det samma? Blitt fratatt lappen på stedet, men at det har blitt 'endringer' etter at jurister har gått igjenom saken deres?

Få høre nå.

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Merker jeg blir irritert når jeg leser sånn. Dere vet ingenting om situasjonsforløpet, så dere kan bare holde det inni dere - eller eventuellt ta kontakt på PM, så skal jeg legge ut hele historien der.

Var ikke sånne kommentarer jeg lette etter når jeg la inn denne posten.

Skrevet

Du skriver ikke noe om hvordan du ble målt, men uansett er det lite å gå på så fremst du ikke kan påvise at målingen er gjort i strid med instruksene til UP.

Når du er målt til 121 km/t viste nok speedometeret ditt en god mer enn det. Speedometeret viser for det første en del mer enn riktig fart, og UP trekker også fra en sikkerhetsmargin på målingen sin. Det siste gjør at grensen er absolutt - det er nok at du blir målt til 1 km/t over grensen når sikkerhetsmarginen er fratrukket.

Skrevet

Jeg kjørte fra meg lappen i April, den 14 for å være eksakt. det skjedde i en 30sone som etter mitt skjønn var en 50 sone men det var det altså ikke. Uansett, jeg ble målt med laser i 62 Km/t og mista førerretten i 8mnd. Og fikk en bot på 9500, helt klart min egen feil. jeg tror du blir lappløs i 6mnd og får 8500 i bot.

Skrevet
Du skriver ikke noe om hvordan du ble målt' date=' men uansett er det lite å gå på så fremst du ikke kan påvise at målingen er gjort i strid med instruksene til UP.

Når du er målt til 121 km/t viste nok speedometeret ditt en god mer enn det. Speedometeret viser for det første en del mer enn riktig fart, og UP trekker også fra en sikkerhetsmargin på målingen sin. Det siste gjør at grensen er absolutt - det er nok at du blir målt til 1 km/t over grensen når sikkerhetsmarginen er fratrukket. [/quote']

Neinei...sant nok det der. Jeg ble med inn i bilen og fikk se video av kjøringen, og de forklarte helt hvordan de foretok målingen - og jeg vedtok altsammen.

Hensikten med emnet her var å høre andre som hadde vært borti lignende.

De snakket om 6mnd lappbeslag og cirka 10.000 i bot, men har snakket med mange, mange folk som mente at 6mnd var for lenge.

Vil også legge til at jeg kanskje var litt krass i skrivemåten i første innlegget. Selvfølgelig har jeg gjort noe gærent, og at det er fine veier rettferdiggjør ikke at jeg kan kjøre 40 km/t over fartsgrensa.

Takker for bra svar, Dag. Ble endel klokere der, uten å måtte ringe Politiet.

Har lest innlegget ditt også, Fredrik. Du er ikke oversett. :)

Kan også skrive litt ned om hva som 'skjedde'.

Greia var hvertfall at jeg hadde kjørt forbi de i tunnellen. Jeg kjørte i følge sammen med en kompis, og selvfølgelig så blir det litt 'kompisrace' da. Det er bare sånn det er...det er sånn gutter er. Det er ikke noe å gjøre med.

De hadde ligget bak meg i 11 sekunder og målt gjennomsnittsfart. Og da kom det 121 km/t opp på skjermen deres.

Men det var hvertfall en SVART VOLVO S80. For de som er interessert i å vite det.

Men, som sagt...vil gjerne høre fra andre som har vært oppi samme situasjon...er interessert i å høre hvor lenge lappen ble borte, og boten selvfølgelig.

Skrevet

Hva er det egentlig du vil? Ha tilbake lappen? Kutte ned på straffen?

Går for det første ikke helt klart fram i posten, uansett så må jeg bare si, selv om du sikkert ikke vil høre det, at du fortjener den straffen du har fått om du har kjørt i 1 eller 100 km/h over grensen for beslaglag av førerkort...

Dessuten må du tenke på hvor mange som har kjent noen som har dødd i trafikken på dette forumet (og i Norge generelt) og det vekker nok sterke meninger om akkurat dette temaet...

Skrevet
Jeg kjørte i følge sammen med en kompis' date=' og selvfølgelig så blir det litt 'kompisrace' da. Det er bare sånn det er...det er sånn gutter er. Det er ikke noe å gjøre med.[/quote']

Det viktigste er å lære av det man gjør feil, og deretter si at man ikke skal gjøre det igjen. Jeg vet ingenting om hendelsen, og jeg hadde heller ikke sagt noe om du hadde påstått at målingen var feil eller noe lignende, men du innrømmer jo at du har kjørt 120++ og at du ikke kan gjøre noe med det i fremtiden heller.

Selvfølgelig kan man gjøre noe med det. Det er helt feil innstilling å ha. Jeg har selv kjørt mye over fartsgrensen, og kjørt forbi ved hver annledning, og det er så ufattelig tullete oppførsel å ha i trafikken. Jeg takker bare Gud for at jeg fikk nåde til å slutte med det før det gikk galt. :)

Høres kanskje overdramatisert ut, og jeg er ikke ute etter å dømme deg på noen måte, vet bare ut av egen erfaring at slik innstilling er farlig. Og alle jeg kjenner som har vært innvolvert i en alvorlig trafikkulykke hvor de er ansvarlig, har hatt samme innstilling.

Ha en god dag videre da :)

Skrevet

Selvfølgelig vil jeg ha tilbake lappen...

Jeg vil ikke kutte ned på straffen...har du lest deg frem til det noen plass? Nei.

Jeg er interessert i å høre andre som har vært borti samme greia, eller har noe informativt å si vedrørende akkurat dette her.

Hvis dere tror at jeg er såååå tett i nepa at jeg ikke har forståelse for hva jeg har gjort, så tar dere feil. Jeg vet akkurat hva jeg har gjort, og er helt klar for å ta konsekvensene.

Jeg vet ikke hvordan straff jeg har fått, så derfor, mens jeg venter på post fra Politiet, sier jeg for n'te gang at jeg er interessert i å høre andres 'erfaringer'.

Kommer aldri til å bli enige hvis dette skal diskuteres - så derfor prøver jeg å få folk til å holde sånne svar som dine, Eliassen, for seg selv.

Håper det er litt forståelse for det.

Endring: Herr Floor...fint at du viser forståelse. Det viktigste er å lære...og det har jeg. Uten tvil.

Skrevet

kjørte i følge sammen med en kompis, og selvfølgelig så blir det litt 'kompisrace' da. Det er bare sånn det er...det er sånn gutter er. Det er ikke noe å gjøre med.

DET er det mest IDIOTISKE jeg noen gang har hørt. Dere eier ikke respekt for andres liv og helse når dere holder på på den måten. Som sagt i tidligere innlegg. Jeg er GLAD politiet gjør jobben sin og får fjernet deg , og andre slike sjåfører fra trafikkbildet, slik at det blir tryggere for andre sjåfører.

Hvis dere absolutt MÅ tullekjøre, gjør det på en lukket bane, slik at dere ikke setter andre i fare.

Skrevet
kjørte i følge sammen med en kompis' date=' og selvfølgelig så blir det litt 'kompisrace' da. Det er bare sånn det er...det er sånn gutter er. Det er ikke noe å gjøre med.

[/quote']

DET er det mest IDIOTISKE jeg noen gang har hørt. Dere eier ikke respekt for andres liv og helse når dere holder på på den måten. Som sagt i tidligere innlegg. Jeg er GLAD politiet gjør jobben sin og får fjernet deg , og andre slike sjåfører fra trafikkbildet, slik at det blir tryggere for oss andre sjåfører.

Nå må du gi deg! Han gjorde en feil og angrer. I tillegg godtar han konsekvensene. Hva mer kan politiet, du og andre ønske seg? Politiet sin jobb er nemlig å si ifra om feilen, gjøre slik at du angrer, slik at du ikke kommer til å gjenta det, og at du godtar konsekvensene.

Skrevet

Jeg blir nesten litt irritert når enkelte presterer å komme slike kommentarer her som de gjør.

Det Michael ber om er å få høre fra andre som har erfart det samme, om de har peiling på hvor lenge han kommer til å være uten lappen, er det da så fantastisk vanskelig å holde alle disse unødvendige kommentarene unna, som han gjorde klart i sitt første innlegg at han ikke var interessert i å høre!?

Det er et par som har svart litt på det han spurte om, så virker det som om enkelte her bare går inn for å lage kvalm og irritasjon!

Skrevet

Rett etter jeg fikk lappen kjørte jeg ofte alt for fort. Aldri så fort at jeg lå an til å miste lappen, men tett oppunder. Som 20-åring ble jeg stasjonert i Tyskland for Forsvaret, hvor vi kjørte bil på Autobahn hver eneste dag. Daglig over 200 km/t. Da jeg kom hjem følte jeg at jeg hadde fått rast fra meg, og jeg kjørte langt roligere enn før. Allikevel gikk jeg i fella. Jeg mistet ikke lappen, men jeg ble tatt i fotoboks. Ganske kjedelig. Riktignok var hastigheten adskillig lavere enn 120; 94 i 80-sone, men boten svir allikevel. Politiet trekker fra 3 km/t på fotoboksene, og nåla på bilen viser rundt 6% for høy hastighet. M.a.o. lå nåla på rundt 103 km/t. Selv om boten bare var på knappe 3000,-kr har den hatt sin effekt. Jeg kjører rolig og pent. 3000,-kr utgjør 50% av månedsstipendet for en student, så det har blitt noen trange måneder.

Etter at jeg ble knipset i boksen gikk det ganske lang tid før jeg hørte noe. Faktisk mange uker. Du får bare være tolmodig og vente, så kommer den nok. Jeg håper du lærer samme lekse som meg. Jeg har virkelig roet meg ned, og nåla viser aldri over 90 km/t i 80-sone. Det holder for meg.

Mvh

Mathias

Skrevet
kjørte i følge sammen med en kompis' date=' og selvfølgelig så blir det litt 'kompisrace' da. Det er bare sånn det er...det er sånn gutter er. Det er ikke noe å gjøre med.

[/quote']

DET er det mest IDIOTISKE jeg noen gang har hørt. Dere eier ikke respekt for andres liv og helse når dere holder på på den måten. Som sagt i tidligere innlegg. Jeg er GLAD politiet gjør jobben sin og får fjernet deg , og andre slike sjåfører fra trafikkbildet, slik at det blir tryggere for oss andre sjåfører.

Nå må du gi deg! Han gjorde en feil og angrer. I tillegg godtar han konsekvensene. Hva mer kan politiet, du og andre ønske seg? Politiet sin jobb er nemlig å si ifra om feilen, gjøre slik at du angrer, slik at du ikke kommer til å gjenta det, og at du godtar konsekvensene.

Skulle man godtatt "gutter er gutter" som en unnskyldning og tegn på anger, så hadde vel ingen blitt dømt for noe som helst. Det virker heller ikke, når han presterer å komme med ett slikt utsagn, som at han angrer på det han gjorde.Det virker heller ikke som at han eier NOEN form for respekt for andre trafikanter. Men det er MIN mening. Og i og med at det er er forum,så har jeg fullt lov til å komme med mitt synspunkt UTEN å bli kalt useriøs, noe jeg heller ikke mener det er. Slike sjåfører burde blitt dømt til å jobbe på sykehus hvor trafikkskadde er under behandling. DA kanskje de hadde fått øynene opp og innsett at slike handlinger ikke kan godtas.

så virker det som om enkelte her bare går inn for å lage kvalm og irritasjon!

Absolutt ikke. jeg kommer bare med mitt synspunkt på saken. Dersom det er å lage kvalm, bør kanskje enkelte her inne bruke huet litt og innse at vi alle har forskjelige synspunkter.
Skrevet

Mange skinnhellige folk her inne, jeg tror ikke et sekund på at f.eks du Frode aldri har kjørt for fort...

Jeg fikk selv en ganske heftig bot tidligere i år for å ha kjørt for fort i ei 60-sone, det er strengt tatt ikke noe annet å gjøre med det enn å innse at man har gjort en feil og prøve å lære av det. Du blir nok fotgjenger en stund, men det er du vel klar over selv også...

Men hver så snill og spar dere for sånt tull som "det er bra folk som deg blir fjernet fra trafikken", vi snakker her om en fartsovertredelse, på en (fire-felts?) motorvei, det er strengt tatt ingen stor forseelse. Det er langt viktigere å få fjernet folk som kjører i fylla, narkorus, eller rett og slett tar mange unødvendige risker i trafikken enn de som kjører litt for fort i ny og ne.

Skrevet

[/quote']

DET er det mest IDIOTISKE jeg noen gang har hørt. Dere eier ikke respekt for andres liv og helse når dere holder på på den måten. Som sagt i tidligere innlegg. Jeg er GLAD politiet gjør jobben sin og får fjernet deg , og andre slike sjåfører fra trafikkbildet, slik at det blir tryggere for andre sjåfører.

Hvis dere absolutt MÅ tullekjøre, gjør det på en lukket bane, slik at dere ikke setter andre i fare.

Hvor har jeg skrevet at vi har tullekjørt?

Fortell meg hvor jeg kan kjøre på lukket bane..? Og en bane som er så rimelig å kjøre på at økonomien til en 18-åring tåler det.

Da kan jeg gi meg...

Det er fire, fem baner i Norge som det går an å kjøre på. Deriblant Rudskogen, Vålerbanen og Artic Circle Raceway. Det er de tre store banene jeg kan ramse opp her.

Hadde bare Staten skjønt at det er bedre for unge folk å fått kjørt 'fra seg' på bane ennå gjøre det på veien. Men det skjønner de ikke... De vil bare at lappen skal være tilgjengelig for de som er over 20 år, og ta fra oss kveldskjøring, og helgekjøring.

Og vedrørende andres liv og helse. Dette var inni en tunell. Hvor det ikke var en kjeft, utenom kompisen min, meg og to politifolk. Midt på svarteste natta.

Jeg hadde ikke kjørt så 'fort' om jeg ikke hadde skjønt at om det skjer noe, så dør jeg. Eneste livet som sto i fare den kvelden, var mitt. Og det er mitt liv...jeg gjør som jeg vil.

Nå skal jeg være sikkelig ekkel mot deg her, men du er sikkert en sånn "inne-sitter" som ikke skjønner hva det dreier seg om. Jeg er bregredelig bilinteressert, og jeg får vel få lov til å gjøre det jeg er glad?

Som jeg sa i stad...det er umulig å diskutere med sånne som deg, som ikke har INNSIKT og lack of forståelse.

Som jeg også har sagt før...du aner ikke hva som skjedde den kvelden, så du kan spekulere så mye du vil. Du tror vel kanskje at jeg kasta bilen mellom filene, med masse trafikk på veien og familier og alt sånn? NEI! Det er ikke fakta.

Nå får du pokkern meg gi deg her.

Det er umulig å diskutere med deg når du ikke skjønner det...sånn som jeg skrev ovenfor. Du har tydeligvis ikke følt det sånn som unge gutter med fersk lapp gjør. Da er det ikke mulig å komme frem til noe.

Skrevet

Om de hadde vært rundere og sagt "Nei, det var jo bare 1km/t over å miste lappen, så det har jo ikke noe å si" så hadde jo grensene blitt tøyd og tøyd og tøyd, så det funker nok ikke.

Og over til saken:

Sitat fra lovdata (Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker.):

- når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er,

j) til og med 5 km/t kr 600,-

k) til og med 10 km/t kr 1600,-

l) til og med 15 km/t kr 2600,-

m) til og med 20 km/t kr 3600,-

n) til og med 25 km/t kr 4900,-

o) til og med 30 km/t kr 6500,-

p) til og med 35 km/t kr 7800,-

Skrevet

Her skriver du mye rart, Michael.

Du skriver jo at du angrer og vil ta konsekvensene, men her skylder du på alle andre.

Hadde bare Staten skjønt at det er bedre for unge folk å fått kjørt 'fra seg' på bane ennå gjøre det på veien. Men det skjønner de ikke... De vil bare at lappen skal være tilgjengelig for de som er over 20 år' date=' og ta fra oss kveldskjøring, og helgekjøring.[/quote']

På hvilken måte vil staten gjøre det utilgjengelig for de under 20 å ha lappen? Fordi staten ikke legger til rette for at 18-åringer kan kjøre i 120?

Og vedrørende andres liv og helse. Dette var inni en tunell. Hvor det ikke var en kjeft, utenom kompisen min, meg og to politifolk. Midt på svarteste natta. Jeg hadde ikke kjørt så 'fort' om jeg ikke hadde skjønt at om det skjer noe, så dør jeg. Eneste livet som sto i fare den kvelden, var mitt. Og det er mitt liv...jeg gjør som jeg vil.

Dersom det hadde vært en bil foran deg som kjørte i 80, ville du hatt en hastighet forbi den bilen på 41 km/t. Du kan ikke garantere at det ikke var noen bil foran deg, og du kan ikke garantere at noe ikke kunne skjedde i det du skulle kjøre forbi denne bilen. Og du kan ikke gjøre du vil om du ønsker å være del av et samfunn, det regner jeg med at du forstår. Det er ikke slik det fungerer.

Nå skal jeg være sikkelig ekkel mot deg her, men du er sikkert en sånn "inne-sitter" som ikke skjønner hva det dreier seg om. Jeg er bregredelig bilinteressert, og jeg får vel få lov til å gjøre det jeg er glad?

Du hadde muligheten til å drive med det du ville. Hadde du kjørt under 116 km/t hadde du fremdeles kunne gjort det. Du brøt loven, ferdig med det. Da må du kunne ta straffen din, ikke drive med denne ansvarsfraskrivelsen du gjør nå!

Fortell meg hvor jeg kan kjøre på lukket bane..? Og en bane som er så rimelig å kjøre på at økonomien til en 18-åring tåler det.

Da kan jeg gi meg...

Nå skal jeg være litt ekkel. Du kunne kanskje fått kjørt noen runder for de lappene du må ut med nå?

Mathias

Skrevet
Ettersom du er 19 år så er det mulig at du mister lappen legner enn 6 mdn pga. at du egentlig har lappen på "prøve".

Veninne av meg kjørte i 128Km/t på en 6 felts motorvei med 80sone her i Trondheim, hun hadde hatt lappen i 1 mnd og hun mista den i 6mnd og fikk 9000 i bot. så du har ikke så mye å frykte, bare en bulk i budsjettet og våte sko i et halvt års tid.

Skrevet

Hvorfor kan ikke alle bare kjøre i 200km/t, hvis de har et behov for det? Dette må da staten skjønne!

Du sier at du vil ha svar fra andre som har vært i samme situasjon som deg, men vil ikke høre snakk om kritikk. Du vil med andre ord rettferdiggjøre ditt lovbrudd ved å høre om andre som har gjort det samme, og at det ikke var så farlig.

Og i tillegg skylder du på staten som ikke lager en egen bilbane til deg og likesinnede! HAH!

Og hvis du er så genuint interesert i biler at du må kjøre i 140kmt, så ta deg en tur til Tyskland da vel!

Og du må regne med å betale for denne hobbyen din, akkurat som alle som flyr som hobby må gjøre det. Skulle forøvrig ønske staten skjønte at unge folk som vil fly burde blitt subsidiert, men jeg hadde ikke brutt en lov av den grunn.

Gjest Børge Litangen
Skrevet
Som jeg sa i stad...det er umulig å diskutere med sånne som deg' date=' som ikke har INNSIKT og lack of forståelse.[/quote']

Så trafikanter mangler innsikt og har "lack of forståelse" når de forholder seg til gjeldende lover og regler? Nå tror jeg faktisk det er du som må jekke deg ned et par hakk. Skjønner at det er bittert å miste førerkortet, men du la praktisk talt hodet på hoggestabben da du tok opp saken her ;) .

Retten til å føre en motorvogn er et privilegium du har, ikke en rett. Om du er "begredelig bilinteressert" (finurlig blanding av ord, for øvrig) spiller null og niks fra eller til.

Som andre allerede har nevnt er du innenfor prøveperioden på to år, så du må nok sannsynligvis belage deg på å måtte ta teorieksamen(?) og førerprøve på nytt før du kan "race med kompisene" dine igjen (må sjekke kilder her, så ta det med en spade salt inntil videre).

Skrevet

Greit nok, ble litt revet med ovenfor her, og det bøyer jeg meg ærbødigst i støvet for.

Da kan vi egentlig legge diskusjonen død...kommer egentlig ingen vei med det her, og jeg klarer ikke formulere meg bra nok til å komme frem til det jeg egentlig vil.

Men, vi kan jo alle møtes en kveld og diskutere dette med et glass øl...litt løsere snipp enn her inne.

Nei, jeg er litt frustrert for at jeg mista lappen selvfølgelig...jeg prøver ikke å legge skylda på noen andre, selv om det ser ut som jeg skriver det.

Det jeg mente med lappen for de over 20, så snakker jeg om det forslaget som var inne for litt siden. At det var slik at de ville at de under 20 elns ikke fikk lov til å kjøre bil i helger.

Angående det med teoriprøve og pratisk prøve, så er jeg faktisk ikke sikker. Jeg spurte betjentene om akkurat det, og de mente at prøvetid-saken ikke gjaldt lenger. Men, sånn som du skrev, Børge...så skal jeg ta det med en spade salt inntil videre.

Vet egentlig ingenting før jeg hører fra dem igjen.

Nå har det seg jo sånn at kameraten min i den andre bilen ble målt før meg, så han har sagt seg villig til å betale halve boten min. Fair enough.

MEN...diskusjonen kan forsåvidt legges død nå. Ingen blir enige, og det blir bare skittkasting og slikt. Og det er jo ikke noe trivelig, egentlig.

Jeg vil fremdeles ha erfaringer fra lignende hendelser.

Deres, M. Rosland.

Skrevet
Merker jeg blir irritert når jeg leser sånn. Dere vet ingenting om situasjonsforløpet' date=' så dere kan bare holde det inni dere - eller eventuellt ta kontakt på PM, så skal jeg legge ut hele historien der.

Var ikke sånne kommentarer jeg lette etter når jeg la inn denne posten. [/quote']

Sorry, men du ber om det når du poster på forumet her.. Av meg får du heller ingen sympati.

Skrevet

Absolutt ikke. jeg kommer bare med mitt synspunkt på saken. Dersom det er å lage kvalm' date=' bør kanskje enkelte her inne bruke huet litt og innse at vi alle har forskjelige synspunkter. [/quote']

Siden du siterer meg uten at jeg en gang sa at jeg tenkte på deg, går jeg ut fra at du følte deg truffet, kanskje det betyr at du forstår at slike synspunkter som du gir uttrykk for her faktisk er noe Michael ba oss holde for oss selv. eller tolker du dette innlegget annerledes?

IKKE..jeg understreker...IKKE skriv noen kommentarer over hvor [*********] jeg er som kjører i 120 km/t.
Skrevet

Jeg er ikke sikker når det gjelder akkurat det med oppkjøringa somsagt. UP-gutta fortalte at jeg bare kom til å få den i posten når tiden er inne.

Venter på brev...de er veldig trege for å si det sånn.

Erlend Andrè...riktig. Skjønner ikke helt hvorfor folk tror jeg søker sympati. For det har jeg heller ikke prøvd å få.

Skrevet

Godt du bare har klasse B sier jeg. (Ikke ment som ekkel, men hadde du hatt klasse CE koster det litt å ta en ny oppkjøring.)

Mister man lappen lengere enn 6 mnd. må man vel ta oppkjøring igjen nå.

Mest sansynlig mister du den for 6-8 mnd. og får en bot på rundt 7000.

Oppkjøring må du nok også ta etterpå.

Og sist med ikke minst. Vi har ALLE kjørt over fartsgrensa en eller annen gang. Jeg har selv fått fartsbot men aldri mistet lappen.

Gjest Børge Litangen
Skrevet
Angående det med teoriprøve og pratisk prøve' date=' så er jeg faktisk ikke sikker. Jeg spurte betjentene om akkurat det, og de mente at prøvetid-saken ikke gjaldt lenger. Men, sånn som du skrev, Børge...så skal jeg ta det med en spade salt inntil videre.

Vet egentlig ingenting før jeg hører fra dem igjen.[/quote']

Ta det fremdeles med en spade salt, men jeg fant følgende i

Forskrift om førerkort m.m. Kap. 4 Gyldighetstid, begrensninger § 4-2 Prøveperiode for førerett i klasse B:

Ved førstegangsutstedelse av førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet.

Den som taper føreretten i prøveperioden som følge av brudd på trafikale adferdsregler, må avlegge ny full førerprøve, jf. forskrift 19. desember 2003 nr. 1660 om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 8-4. Etter bestått førerprøve utstedes førerkort med ny prøveperiode på 2 år. Tilsvarende gjelder også ved senere gjentagelser. Ny prøveperiode skal gjelde, selv om det i dom eller forelegg ikke er fastsatt krav om ny prøve.

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 8-4. Førerett på prøve:

Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 30 nr. 1.

Har vanskelig for å tro at de har avviklet prøveperioden i løpet av de siste 4 månedene, men siden konstablene mente det motsatte begynner jeg ærlig talt å lure. De burde jo strengt tatt vite det bedre enn meg...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...