Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, traff deg tydeligvis tett på. For det du sier der passer like godt på all ungdom i hele Norge. Og prioritering som du snakker om, det tror jeg både du og jeg vet at den går i begge retninger.

Og nå er det vel du som viser fordommer? Hva vet du om hva jeg vet om vestkanten? fint lite tror jeg. Selv om jeg pr idag bor på østkanten, så har jeg bodd på vestkanten også. Pluss at jeg har vært mye der, og har bekjente der.

Hva var det jeg sa, jeg sa at det var noe i det, ikke at alle er slik. Og ja, selv om mange eldre ungdom jobber, så er det ikke mange i den yngre gruppen som gjør det. Og presset på penger og ting er større noen steder enn andre.

Muligens tar Aftenposten og alle andre feil. Men prosentsatsene dine tror jeg du tar ut ifra det miljøet du vanker i.

Leser du Si'd i Aftenposten så får du et bra inntrykk av den ungdommen idag som leser/uttrykker seg og er bevist. Du er et eksempel på en person som er bevist og vet hva du står for, men det betyr ikke at du er representativ for norges ungdom, for det er ikke en homogen gruppe, men en sammensatt en. Akkurat som voksne også er det. Vi er alle i båser, live with it!

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Gjest Børge Litangen
Skrevet

Hadde stuntet kostet skjorta, og regningen vært betalt av pappa-pengesekk, hadde saken stilt seg annerledes. Men når det koster knappe 4000 kroner som fordeles på 8 stykker, skjønner jeg ikke hva det er å klage over.

Jobb eller ei, 500 kroner er strengt tatt ikke en uoverkommelig sum for en 15-åring i dagens samfunn.

Skrevet

Trond: Det er ikke bullshit. Nå har jeg gått gjennom uendelig mange butikker i uendelig mange gater rundt om i Oslo by(alt fra ved Kolsås og ut til Grünerløkka og gudene vet hvor) med ei kjerring som aldri får nok av klær, og jeg handler klær iblant selv. Som du sier, man får klær til en billigere pris, men som du også ser, sa jeg en gjennomsnittspris. Da må jeg også ta med det dyreste. Du trenger ikke være enig, men prøv å bruk hver lørdag i nesten tre år og en ukedag iblant til å gå i butikker i rundt 8 timer hver gang, kun klesbutikker med en spillbutikk iblant, og regn ut gjennomsnittssprisen på klær til gutter. Du vil ikke kalle tallene mine bullshit da :)

Toril: Du traff ikke meg veldig rett på, igrunn :) Men det er så urettferdig at en hel generasjon ungdom i et bestemt geografisk området skal settes i bås fordi hele Norge kun har sett drittsekkene. Derfor vil jeg heller sette ord mot ord og forsvare de som faktisk er som deg og meg.

Og for all del, du kan godt ha vokst opp på vestkanten for min del, men det du sier stemmer ikke overens med virkeligheten, i allefall ikke i ungdommens verden. Vestkantungdommen jobber i mange tilfeller mer enn andre rundt byen, men det slår begge veier, jeg er helt enig i at det finnes late ungdommer på vestkanten også, men det gjør det overalt :)

Men svært mange ungdommer på vestkanten jobber rævva av seg, og det er sånn de får pengene sine som deretter går til klær. Det er ikke alle som har foreldre som betaler, men det er en del i den klassen også.

Prosentsatsene mine er tatt ut fra miljøet jeg henger i, men det er akkurat det samme miljøet på resten av vestkanten. Alle vestkantskoler "snakker med hverandre" fordi man kjenner såpass mange at man kjenner folk fra flere skoler samtidig. Miljøet er akkurat det samme på de fleste skolene, og det er et positivt produkt av disse fordommene man hører så ofte om. Vestkantungdommen tar vare på hverandre fordi det miljøet er såpass sammensveiset. Man drar på de samme stedene på byen, man går i de samme butikkene, man har de samme hobbyene på samme lokasjoner, man treffes på de samme festene. Det blir fort veldig uniont, og dermed er miljøet veldig likt, svært ofte nøyaktig det samme faktisk.

Og det jeg skriver her er ikke kun hevdet av meg, det kommer fra flere klassekamerater som kjenner mange andre jeg ikke kjenner, og de sier akkurat det samme som meg.

Og jeg har heller ikke hevdet at jeg er representativ for Norges ungdom, men jeg skal gladelig innrømme at jeg er representativ for mange vestkantungdommer i det jeg sier her. Det så du jo også på TV, han i den blå t-skjorta som pratet med Schau om at vestkantfolket ikke har så mye mer penger enn alle andre, det er ikke tull det han sa, det er sånn det er. Vestkantungdommer har ikke nødvendigvis mye mer penger enn alle andre, men de prioriterer annerledes. Det gjelder ikke alle da selvsagt :) Du har jo sikkert sett flere av disse rikingene.

Forskjellene på vestkantungdommer og annen ungdom(om jeg får si det sånn) er kun prioriteringene av verdiene man har, og det trenger ikke å være store forskjellene heller. Alt dette man hører om bling-bling, masse penger, yachter, seilbåter, dyre biler osv er ikke nødvendigvis felles for hele ungdommen på vestkanten, men det er det fordommene går ut på. Som du selv sier; Ungdom er ikke en homogen gruppe, det er en sammensatt en, og det er jeg helt enig i :)

Skrevet
Trond: Det er ikke bullshit. Nå har jeg gått gjennom uendelig mange butikker i uendelig mange gater rundt om i Oslo by(alt fra ved Kolsås og ut til Grünerløkka og gudene vet hvor) med ei kjerring som aldri får nok av klær

Hva med å drite i å gå rundt i Oslo i 8 timer hver lørdag med en "kjerring" å heller gå å kjøpe det du skal? Eller er det så gøy å være tøffelhelt å løpe etter dama hele dagen?

Skrevet

Jeg må si at jeg kjenner meg veldig igjen i det Aleksander sier her. Jeg bor ikke på vestkanten, men på Nordstrand hvor man fort opplever noe av det samme. Jeg farter mye rundt, og opplever daglig å bli oppfattet som riking og pappagutt og hva enn det skal være, men hvordan får jeg råd til klær, lappen, russebuss, ferier, div. utstyr osv? Jeg jobber, jeg jobber MYE, og de aller fleste jeg kjenner er på denne måten i samme situasjon som meg. Vi ungdommer jobber masse, og som ungdom selv så vet jeg at store deler av byungdommen jobber fra tidlig alder av, type 15 år. Vi jobber mye, i tillegg til skole og andre plikter som krever mye jobb i seg selv, og vi gjør dette for å få råd til å gjøre ting som koster penger. Det var en gang en europeer som sa om amerikanere at europeere tror at amerikanere sitter stille og forventer at ting skal falle i fanget på dem, mens det han selv så da han flyttet til USA var at amerikanere jobber beinhardt, for å forvente at ting kan falle i fanget på dem, og da er det på en måte greit. Jeg, i likhet med mange mange andre ungdommer både på min egen alder og yngre, jobber beinhardt med skole og jobb gjennom hele uka, hva er da så farlig med at man av og til bruker de 500 kronene på en limo for å ha en morsom kveld? Jeg vil ha meg frabedt å bli puttet i en bås med folk som får alt de peker på av faren eler moren sin, bare fordi jeg bor et sted hvor en liten prosentandel faktisk har det sånn, og jeg kan love at det er mange mange mange ungdommer som føler det samme. Tenk dere om før dere baserer deres syn på "dagens ungdom" på de personene Kristoffer Schau fester med i et redigert TV-program på TV2. Jeg forventer bedre av voksne personer.

Så til trådstarter: Drit i disse fordomsfulle gledesdreperne som tror de vet så mye om deg, og ha en strålende kveld i limoen! :)

Skrevet

Sorry til trådstarter, dette har blitt skikkelig OT og det er kanskje min skyld, håper du akseptere min unskyldning.

Dette skal bli mine siste ord om temaet.

Og til dere ungdom som er i arbeid, det står det respekt av!

Jeg vil ha meg frabedt ...

vil du ha det frabedt andres meninger så må du nesten la være å delta på diskusjonsforumer, særlig av typen snackbaren.

Jeg har på følelsen at dere som reagerer så sterkt faktisk ikke er så veldig representative som dere tror, fordi dere sammenligner dere med tilsvarende ungdom, og ikke med all ungdom. For det er ikke majoriteten som dere hevder, dere prater som at 90% av 15 - 14 åringer er i arbeid, og det er ikke riktig.

Nå skal ikke jeg komme her å ødelegge en god diskusjon med fakta, men i henhold til Statistisk sentral byrå så er ungdom mellom 15 og 19 år representert med ca 40% i arbeid, og hvor du kan regne med at det ikke er de yngste som er høyest represntert.

Skrevet
Vidar: Jeg har til og med hørt at enkelte bygger seg cockpit... ;)

Hehe!

Vet ikke om jeg har sagt det før... Men bor i Fredrikstad :grin:

Morsomt å se hvor mange som bare er misunnelige fordi de ikke hadde limo i sin tid :grin:

Skrevet

Hva med å drite i å gå rundt i Oslo i 8 timer hver lørdag med en "kjerring" å heller gå å kjøpe det du skal? Eller er det så gøy å være tøffelhelt å løpe etter dama hele dagen?

Det er stor forskjell på å være tøffel(hvor man ikke har egne meninger og ikke har egne ting å gjøre eller ikke tør å gjøre det foran å dilte etter dama) og å faktisk være en god kjæreste' date=' og så lenge jeg kan være en god kjæreste ved å bruke tid på kjæresten og ha det gøy sammen med henne på bekostning av f.eks. flyinteressen hun ikke deler eller golf, så gjør jeg heller det. Det er snakk om å være åpen for forandringer, ikke være fri og frank(uten de gledene en kjæreste medbringer) som du kanskje er, basert på uttalelsene dine.

Og når man i tillegg interesserer seg litt for klær uten at det nødvendigvis blir [i'] for [/i] feminine takter ut av det, så gjør det meg ikke så mye igrunn :)

Jeg har på følelsen at dere som reagerer så sterkt faktisk ikke er så veldig representative som dere tror' date=' fordi dere sammenligner dere med tilsvarende ungdom, og ikke med all ungdom. For det er ikke majoriteten som dere hevder, dere prater som at 90% av 15 - 14 åringer er i arbeid, og det er ikke riktig.

[/quote']

Hvor i all verden er det du leser at vi mener 90% av dagens ungdom er i arbeid?

Nå er jeg spent :)

Men ja, og som jeg sa tidligere, jeg er ikke representativ for Norges ungdom, men jeg er representativ for veldig mange ungdommer på vestkanten i Oslo. Nettopp fordi jeg står opp tidlig om morgenen, går på skolen, gjør det jeg kan der og har det gøy med venner samtidig, drar fra skolen og på jobb og jobber til sent på kveld noen kvelder i uken, og tjener pengene mine selv.

Det er tilfelle for veldig mange ungdommer i 18-19årsalderen på vestkanten, men jeg har aldri snakket om at det er tilfelle for hele Norge.

Skrevet
Jeg vil ha meg frabedt ...

vil du ha det frabedt andres meninger så må du nesten la være å delta på diskusjonsforumer' date=' særlig av typen snackbaren.

[/quote']

Med den slags kreativ sitering fører du deg selv ut på tynn is, Toril. Hvis du leser hele setningen uten å ta den ut av sammenheng, så ser du at jeg skriver at jeg vil ha meg frabedt å bli satt i bås med folk som får alt de peker på. Dersom du mener at jeg er i den båsen er din mening ganske enkelt feil. Så skjerp deg med den slags besserwisser-snakk, det tjener ingen formål.

Jeg har på følelsen at dere som reagerer så sterkt faktisk ikke er så veldig representative som dere tror, fordi dere sammenligner dere med tilsvarende ungdom, og ikke med all ungdom. For det er ikke majoriteten som dere hevder, dere prater som at 90% av 15 - 14 åringer er i arbeid, og det er ikke riktig.

Nå skal ikke jeg komme her å ødelegge en god diskusjon med fakta, men i henhold til Statistisk sentral byrå så er ungdom mellom 15 og 19 år representert med ca 40% i arbeid, og hvor du kan regne med at det ikke er de yngste som er høyest represntert.

Nettopp fordi ungdom er en sammensatt gruppe så kan ikke en person være representativ for alle, og statistikk kan leses på mange måter, men når det er sagt så står det der svart på hvitt at 42 prosent av dagens ungdom jobber. Det står ingenting om de yngste eller eldste utgjør størst del, det er et forbehold du tar uten å ha noen dekning for det. Disse tallene vil variere fra sted til sted, og jeg kan på samme måte si at man kan regne med at flere som bor i byen jobber enn de som bor på landet. Statistikk som dette gir et stort, grovt og gjennomsnittelig bilde. Mer lokale observasjoner kan ofte gi bedre bilder av situasjonen når vi snakker om såpass små områder som vi gjør i denne diskusjonen. Hverken jeg eller Aleksander har hevdet (så vidt jeg kan se) at majoriteten, eller enda verre 90 prosent av 14-15 åringene er i arbeid, men at jeg som arbeidende ungdom i byen er representativ for mange flere enn du åpenbart har inntrykk av og gir uttrykk for er det for meg ingen tvil om.

Skrevet

Hadde vært mye kulere å kommet på juleball i ei vogn bak en hest eller to.

Det hadde jo vært konge å gjort. Et par hvite hester og vogn.. :)

hehe og kødder som den stolte bygutt jeg er.... (om man kan kalle lørenskog for by da)

Nei det kan man så absolutt ikke..

Bukse: Rundt 800-1000 kroner og oppover.

Genser: Rundt 6-700 kroner og oppover.

T-skjorte: Rundt 3-400 kroner og oppover.

Belte: Rundt 4-500 kroner og oppover.

Kjøpte meg en Gorgoroth-genser og en Maiden T-shorte her for en stund siden. De holder nok bra lenge.

Ellers kan jeg ikke se problemet med at noen unggutter leier Limo til juleball da men.

Finnes jo folk som har kommet i Helikopter, så hvorfor ikke limo også.

500 kroner på hver person vil jeg overhode ikke si er mye penger for litt moro.

Hadde det vært sønnen min skulle jeg gladlig bladd opp lommeboka selv.

Synes dette opplegget med å heller gi alle penga til en organisasjon i steden for å kose seg litt selv noen ganger har gått over styr.

Alle hyler jo ut om det hele tiden overalt der jeg er.

Folk må få lov til å bruke pengene sine akkurat som de selv vil. Så får heller samvittigheten sette en stopper for den enkelte.

Vi sløser alle med penger på dilldall vi egentlig ikke trenger.

Ta feks. en oppvaskmaskin. Noe nesten alle har.. Det er jo egentlig bare sløsing det også. Så vanskelig er det ikke å vaske opp for hånd. Det er bare det at vi ikke gidder.

Men oppvaskmaskin er blitt så vanlig nå at mange folk ikke klarer å tenke den veien lenger.

I steden for en oppvaskmaskin kan man heller gi bort pengene til Røde Kors og kjøpe seg en oppvaskbørste og en flaske Zalo.

Det blir det samme poenget uansett.

Skrevet

Stilig.

Jeg så denne på shell stasjonen på Kløfta.

Jeg var der "tilfeldigvis" om natta for å skaffe meg noe ma p.g.a det var LAN.

Kan ikke si at sjåføren var så liten han eller.

Men selvfølgelig må man være pent kledd.

Hadde jo selvfølgelig vært stilig å kommet til et ball med dette kjøretøyet, men jeg hadde ikke giddi å betalt for det.

Eller det kommer jo helt ann på, 500,- er ikke så ille da.

Dere får ha det kult, og lykke til ;)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Og til dere voksne som er sure på at andre voksen sier noe' date=' chill out. Norge er et fritt land hvor vi takk og pris kan mene det vi vil og har full yttringsfrihet. Og det samme har dere som velger anderledes.

[/quote']

La nå ungdomm være ungdomm Torild, er vell ikke så lenge siden du var det selv? Du har en ovenfra og ned holdning som jeg ikke synes at ungdomm fortjener, ikke alle i hvertfall. Men som du sier, vi har alle våre meninger, og det må vi respektere alle som en. ha en fin aften.

Skrevet

Dere der ute som syter å klager på alt ungdommen gjør i dag.. "Blir ikke glad hvis du bruker skattepengene mine på det ass!" osv.. Herregud. Det oser misunnelse av dere! Bare fordi dere måtte bruke en rusten DBS sykkel som transportmiddel da dere var ungdommer, betyr det ikke at de også må gjøre det. Bestemor har ikke mobil. Hun forstår seg ikke på det.. Eller hun vil ikke forstå seg på det. Men når far blir i samme alder, er jeg 100% sikker på at han bruker mobil daglig, om ikke pc. Alt utvikler seg! Nye ting kommer hele tiden og slik vil det alltid være. Dessuten betaler ungdommen masse penger til staten! For hver sjokolade de kjøper, betaler de 24% av den til staten.. Men kan ikke si de får så mye igjen for det! Hva har samfunnet å tilby ungdommen i dag? I motsetning til voksne (myndige)? Veldig lite. Fritidsklubb? Å hvor mange kommer til å sitte der daglig? Jo kanskje de 10 local wannabe gangsters..

Etter min mening, har voksne mye større mulighet for å ha det gøy i hverdagen, men de er ikke klar over det. Ta eksempel som Geir Finstad! En flott person som for meg virker til og gjøre det beste ut av dagen og bruker mulighetene (sikter til hans adgang til GCAT :grin:). Så vær så snill å la ungdommen ha det bra!

Skrevet
Dere der ute som syter å klager på alt ungdommen gjør i dag.. "Blir ikke glad hvis du bruker skattepengene mine på det ass!" osv.. Herregud. Det oser misunnelse av dere! Bare fordi dere måtte bruke en rusten DBS sykkel som transportmiddel da dere var ungdommer' date=' betyr det ikke at de også må gjøre det. Bestemor har ikke mobil. Hun forstår seg ikke på det.. Eller hun vil ikke forstå seg på det. Men når far blir i samme alder, er jeg 100% sikker på at han bruker mobil daglig, om ikke pc. Alt utvikler seg! Nye ting kommer hele tiden og slik vil det alltid være. Dessuten betaler ungdommen masse penger til staten! For hver sjokolade de kjøper, betaler de 24% av den til staten.. Men kan ikke si de får så mye igjen for det! Hva har samfunnet å tilby ungdommen i dag? I motsetning til voksne (myndige)? Veldig lite. Fritidsklubb? Å hvor mange kommer til å sitte der daglig? Jo kanskje de 10 local wannabe gangsters..

Etter min mening, har voksne mye større mulighet for å ha det gøy i hverdagen, men de er ikke klar over det. Ta eksempel som Geir Finstad! En flott person som for meg virker til og gjøre det beste ut av dagen og bruker mulighetene (sikter til hans adgang til GCAT :grin:). Så vær så snill å la ungdommen ha det bra! [/quote']

Jævlig bra sagt :grin:

"Rusten DBS sykkel" :grin:

Skrevet
Dessuten betaler ungdommen masse penger til staten! For hver sjokolade de kjøper' date=' betaler de 24% av den til staten.. Men kan ikke si de får så mye igjen for det! Hva har samfunnet å tilby ungdommen i dag? I motsetning til voksne (myndige)? Veldig lite. Fritidsklubb? Å hvor mange kommer til å sitte der daglig? Jo kanskje de 10 local wannabe gangsters..

[/quote']

Ikke for å være dust, men et lite stikkord: Skole + bøker(for de fleste, men ikke meg :smirk:)

Skrevet
Vidar: Jeg har til og med hørt at enkelte bygger seg cockpit... ;)

JAMMENSÅHOLDNÅKJEFTOMDETDA!!!! :D

De som holder til på dette forumet MÅ jo være 100% enig med meg at å bygge cockpit er en HELT fornuftig prioritering av likvide midler!

Hvis ikke: Hva i svarte gjør du på et flyforum???? :o

Er det ikke snackbaren da?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...