Skrevet 15. november 2007 17 år Vet det er et flyrelatert forum..men vet jo aldri om det er noen kjemikere blandt oss Her kommer oppgaven jeg sliter med: Innholdet av svoveldioksid i luft kan bestemmes ved reaksjon med hydrogenperoksid,H2O2. R. likningen er: SO2+H2O2<-->H2SO4 I et forsøk ble 812,1g luft behandlet med overskudd av H2O2. Løsningen ble så titrert med 0,00250M NaOH. Forbruket var 18,50cm3. Hva var masseprosenten av SO2 i lufta?
Skrevet 16. november 2007 17 år Tja. Har hatt kjemi og løst noen av disse oppgavene, men klarer ikke helt å tolke denne. Har heller ikke kjemibøkene foran meg, så tviler på jeg kan hjelpe så veldig mye. ------ Jeg antar at forbruket på 18,50cm3 gjelder H2O2 ? I så tilfelle mener jeg du må bruke støkiometrien(egenvekt av H2O2 i forhold til luft(?)) til å omregne volum til vekt. Da vil du ha ett sammenlignbart tall med luft og du kan bruke den kjemiske ligningen til å regne ut forholdstallet mellom luft(?) og SO2. Oppgaven din leser jeg muligens feil, men masseprosent av en gass i oppløst tilstand avhenger av bl.a temperatur og trykk. Jeg ser heller ikke "luft" som konkret nok til at du kan bruke din kjemiske ligning til oppgaven. Men mulig jeg er på syltynn is her, er en stund siden jeg studerte... Mvh Chris
Skrevet 16. november 2007 17 år Ved titreingen ble H2SO4 nøytralisert av 18,5cm3 0,0025M NaOH. Hvordan man skal løse oppgaven vet jeg ikke,men jeg regner med at man må: 1. Bestemme volumet av H2SO4 2. Finne M av H2SO4 ut fra titreringen. 3. Regne ut masseprosenten Gruer meg til tentamen i 3KJ om noen uker gitt :crazy:
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.