Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heftig dette , vet du historien bak dette Tom Arne og navnet på båten? Siden det ble filmet fra helikopter så regner jeg med att det har vært ifm. en nødmelding.

Som gammel sjømann har jeg opplevd litt av hvert når det gjelder vær og kan godt forestille meg hvordan passasjerene må ha hatt det på denne turen , håper det gikk bra!

Kai

Skrevet
vet du historien bak dette Tom Arne og navnet på båten?

Andre steder oppgis det at cruiseskipet heter Voyager, og at det er under stormen Valentina i Middelhavet, i februar 2005.

Lurer på hvorfor de ikke gikk opp imot vinden/bølgene tidligere?

Anyway, glad jeg ikke var ombord her...

Skrevet
  • Forfatter

Dette er Grand Voyager ja.

Dette skipet mistet all motorkraft og gikk på nødstrøm i mange timer frem til det ble hjulpet til land. 700 pax var ombord.

Uten motorkraft i sånn sjø er ikke det så lett. :)

Skrevet
Dette er Grand Voyager ja.

Uten motorkraft i sånn sjø er ikke det så lett. :)

Jepp, det forandrer tingene en "smule" ;)

Skrevet
  • Forfatter

Mulig også magen har forandret seg litt etter den turen. :grin:

Ting må jo ha flydd veggemellom der inne i denne sjøen.

Setter man en middagstallerken på bordet der inne er den vel 10 meter unna innen man rekker å blunke.

Skrevet

Båten har riktig nok hatt navnet "Voyager", men på filmtidspunktet het den "Olympia Voyager". Idag heter båten "Grand Voyager". Første gang båten ble døpt, var navnet "Olympic Voyager".

"Båten var underveis fra Tunis til Barcelona 14.02 2005, da den løp inn i uvær. En bølge knuste vinduene på kommandobroen og slo ut elektronikken med etterfølgende motorstans. Kaptainen sendte ut SOS. Og 16.02.2005 ble den bugseret inn til Sardinien. Det var 732 passasjerer ombord". (Faktaomfartyg.se)

Som en liten kuriositet kan det nevnes at det var denne båten som var med i komedien "Boat Trip" med bl.a. Cuba Gooding Jr.

Skrevet
  • Forfatter

Som en liten kuriositet kan det nevnes at det var denne båten som var med i komedien "Boat Trip" med bl.a. Cuba Gooding Jr

Og Roselyn Sánchez i den filmen er fantastisk deilig... :whistle:

Skrevet

For å følge opp filmen i første post fra trådstarter, så kan

jeg jo ta med ett par til her:

En av P&O sine skip, på cruise-tur - opplever rimelig heftig

vær i Biscaya-bukten: shitt pomfritt sier jeg bare, her snakker

vi bølgehøyde. På det første klippet ser man bl.a. at de har

filmet fra en av de øverste dekkene i front, her er det kafeteria/

restaurant - og man ser tydelig at dette er ganske høyt opp.

Allikevel slår bølgene bra inn på rutene i front ja, jii-haa:

a4qr6PEgqww

Legg merke til i Film nr. 2, at de fra broen kommer med info

til passasjerene (over PA-anlegget) at folk bør sette seg

ned snarest - DA kan man si det er bølger ja! :sick:

y2agupLYhe8

Skrevet

Ting må jo ha flydd veggemellom der inne i denne sjøen.

Setter man en middagstallerken på bordet der inne er den vel 10 meter unna innen man rekker å blunke.

Vell... i dette været er vell ikke middagen det man tenker mest på.. :sick:

og at båten ikke hadde motorkraft hjalp vell ikke på apetitten det heller.

Skrevet

ÅÅÅ fysj, det ser helt j****g ut, ser ut som det er rett før den tipper over. Jeg ser at den stikker dypere en de nye Fantasy shipene men er mye mindre. Dere som har peil, betyr det at de ville ha tippet over i samme situasjon?

Skrevet

Har tatt ferga mellom Gryllefjord (Senja) og Andenes (Andøya) i noe som kan ha vert frisk bris, det gjynget i alle fall god, men var ikke i nærheten av det vi får se her! :crazy:

Skrevet
ÅÅÅ fysj' date=' det ser helt j****g ut, ser ut som det er rett før den tipper over. Jeg ser at den stikker dypere en de nye Fantasy shipene men er mye mindre. Dere som har peil, betyr det at de ville ha tippet over i samme situasjon? [/quote']

Sjølv om ein båt stikk djupare, er den ikkje naødvendigvis meir stabil i sjøen. Det kjem heilt an på kor tyngdepunktet ligg, breidden på båten, type kjøl og kor godt avbalansert fartyget er. Har dei stabilisatorar (noko dei fleste moderne btar har) så vil dette også hjelpe på.

Har sjølve vore ute i godstorm med større passasjerbåtar, ein gang med MS Harad Jarl over hustadvika i sterk storm, og ein gang med MS Nordlys over Folda i tilsvarande vêr. På ms Nordlys virka ikkje stabilisatorane som dei skulle, og den rula verre enn MS Harald Jarl, som ikkje hadde stabilisatorar i det heile, men har langdragen kjøl og lågare tyngdepunkt.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …