Gå til innhold

Norsk soldat drept i Afghanistan i kveld:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norsk tap i Afghanistan, kondolerer til familien.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=183782

Må nok bare si at beklageligvis, og basert på egenerfaring, så er ikke dette det eneste forventede tapet i den nærmeste fremtid.

Taliban kommer til å svare på de siste dagers tap mot de Afghanske/norske styrkene.

Slik er nå engang krig; aksjon og motaksjon.

Lurer på når det Norske folk skal skjønne at, når vi er i Nato, så er vi det uten forbehold av noen slag, det er en skam at vi har restriksjoner på de soldatene vi sender nedover.

Send Forsterkninger og flere pansrede kjøretøy NÅ! ikke når AP/SV vil at de kan sendes.

Skrevet

Sende forsterkninger ned nå og like gjerne få de utrente styrkene drept med en gang? Tenk deg om, Kenneth. Det nytter ikke å tenke at "har vi folkene, så er vi klare, send dem ned med en gang!"

Styrkene som allerede er bestemt skal sendes ned må trenes opp spesifikt til formålet først, og det tar tid, det er ikke gjort på en uke. Helikoptrene som skal ned må også klargjøres, og det er heller ikke gjort på en uke. Logistikken må ordnes, treningen som er livsviktig og avgjørende for forsterkningenes nytte i Afghanistan må på plass, og dá kan vi sende dem ned til området. Før det er og vil aldri bli aktuelt, da kan du like gjerne bestille flere kister med en gang. Treningen er en forutsetning for at vi skal få gutta våre hjem i live.

Skrevet

Trekk de norske soldatene ut og så får vi USA til å nuke hele landet for så og starte oppbygningen av landet.. Manko på folk? Vel da inviterer vi bare exil talibanere og andre indianere, så har vi det gående et par år til..... :crazy:

Kondolerer til familien til den avdøde soldaten, dette var en tragisk arbeidsulykke..

PS.... Dog ikke siste gangen vi får en pressekonferanse om en død norsk turist i Afghanistan....

Skrevet
Trekk de norske soldatene ut og så får vi USA til å nuke hele landet for så og starte oppbygningen av landet.. Manko på folk? Vel da inviterer vi bare exil talibanere og andre indianere' date=' så har vi det gående et par år til..... :crazy:

Kondolerer til familien til den avdøde soldaten, dette var en tragisk arbeidsulykke..

PS.... Dog ikke siste gangen vi får en pressekonferanse om en død norsk turist i Afghanistan....

[/quote']

Jeg skjønner at dette er et forsøk på å være morsom, men det er faktisk noen som har mistet livet sitt i arbeid for norge/NATO, så jeg synes du misslyktes ganske grundig.

Skrevet

Han sier at han vil trekke alle norske styrker ut av landet og jevne det med jorden med en atombombe, for så å bygge det opp igjen. For å si det sånn; Hvis et land skal bygges opp, håper jeg virkelig ikke det blir en 51. stat av Amerika, da 50 er mer enn nok..

Uansett trist sak, men ikke uventet.

Skrevet

Den styrken som nå skal sendes ned er klar på 48 timers varsel om det er politisk vilje til det.Styrken er stående og i beredskap for Norge og Nato.

Trenger ikke tenke meg om, har vært i utenlandsoppdrag mange ganger og følt på kroppen selv hva det vil si og hvere utstasjonert og ikke få nok mannskap eller utstyr som sikrer deg og dine i et skarpt oppdrag

Skrevet

Du tenker på en helt annen styrke enn den som er vedtatt å skulle sendes ned. Den styrken vil ikke bli sendt ned uansett, med mindre det blir virkelig krise der nede. Det kommer ikke til å skje ettersom soldatene våre har full kontroll nede i provinsen, og dermed er det bare å innse det, styrkene som skal sendes ned kan ikke bli sendt ned raskere enn de blir nå. Isåfall vil det gå ut over soldatene, og det kommer i allefall heller ikke til å skje. Om du har vært utenlands på oppdrag flere ganger hvor det har vært mangel på folk har ingenting å si, det er ikke mangel på folk i provinsen Norge har ansvar for, og da blir det som det er vedtatt. Beslutningen er tatt av fagfolk, og det er en god beslutning.

Skrevet
USA har 50 stater

Ikke HELT riktig.... men nesten.....

50 states and 1 district*; Alabama, Alaska, Arizona, Arkansas, California, Colorado, Connecticut, Delaware, District of Columbia*, Florida, Georgia, Hawaii, Idaho, Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Kentucky, Louisiana, Maine, Maryland, Massachusetts, Michigan, Minnesota, Mississippi, Missouri, Montana, Nebraska, Nevada, New Hampshire, New Jersey, New Mexico, New York, North Carolina, North Dakota, Ohio, Oklahoma, Oregon, Pennsylvania, Rhode Island, South Carolina, South Dakota, Tennessee, Texas, Utah, Vermont, Virginia, Washington, West Virginia, Wisconsin, Wyoming

Kilde: CIA World Factbook, www.cia.gov

Skrevet

Aleksander hva er dette for noe tull du sier her nå..............?

Hvilke styrker tror du som skal sendes ned?, norske styrker som nå sendes er i regi av HJK/FSK, Norge har flere av disse i beredskap for forskjellige utryknings oppdrag, disse styrkene er noen av verdens mest trente og beste spesialstyrker og de brukes som instruktører FOR SAS og NavySeals bla annet.

Men som i alle andre fora jeg har diskutert i om lignende saker, har man ikke vært med på noe slikt selv kan, man ikke overhodet forestille seg hvordan det er.

Mange har en mening og det er bra at meninger og ytringer fremmes det er noe av det vi kan være stolt av at vi har og at vi kan ytre fritt her i et demokratisk land.

Jeg vil be dere om å huske tilbake til da Taliban tok over styringen av Afghanistan og hvilke Sharia lover(tradisjonell islamsk lov) de innførte over natten. det er tillhengerene av dette de allierte nå kjemper mot, samt noen mer eller mindre fanatiske tillreisende fra andre muslimske land i nærheten

Uansett tilbake til saken, meget trist at slikt skjer, men det vil desverre komme flere, krig er h... og tap ev liv er beklageligvis et av krigens mål.

Skrevet

sender man styrker til å kjempe en krig, må man vel for pokker regne med at noen blir drept.

Klart det er synd for familiene til den drepte og skadde, men det blir på microplanet i forhold til alle involverte i krigen.

Sånn er det bare... I krig er det folk som dør.

Skrevet

Kenneth, jeg sier sannheten, og den fikk jeg direkte fra innsiden på Akershus festning, så du kan påstå at det er så mye tull som du bare vil, men det er mer korrekt enn det du kommer med. Så jeg vil ha meg frabedt den slags dritt du kommer med. Beklager at jeg virker sint, men ikke kom og påstå at det andre sier er tull før du forhører deg med fakta som foreligger.

Jeg vet meget godt hvilke styrker som skal sendes ned, og jeg vet at det e rriktig det jeg har sagt tidligere i tråden. Så du kan si hva du vil, men at det bør sendes ned flere spesialstyrker til provinsen Norge og Tyskland har ansvar for, er direkte feil.

Skrevet

Det er ikke meningen å virke bastant, og jeg innrømmer det gladelig når jeg tar feil, men når jeg selv har lest dokumenter med egne øyne som bekrefter det jeg forteller her, så vil jeg ikke ha noe av at andre sier det er feil. Da får de heller komme og endre på de dokumentene som foreligger, til det de mener er riktig, og deretter konfrontere det med de det gjelder innad i Forsvaret, så skal vi se hva de har å si. Jeg orker ikke å uttale meg om noe jeg ikke er sikker på, for da står jeg med et bein utenfor stupet i og med at jeg ikke kan redegjøre for det. Dette er jeg derimot 100% sikker på, og da vil jeg ikke ha noe av at det blir definert som tull, når det er fakta.

Men jeg ser selvfølgelig poenget ditt, og alle kan virke bastant til tider :) Nå er jeg bastant, men det er fordi jeg vet hva jeg snakker om. Da kan jeg like gjerne fremstå som bastant, det gjør meg ingenting, så lenge jeg vet at jeg har mitt på det rene.

Skrevet

kan vi nå få denne diskusjonen tilbake til det den handler om så blir jeg glad.

Aleksander beklger om du føler deg tråkket på men jeg er klar over at det også skal sendes ned helikoptere og en ca 100 mann i forsterkning som først må trenes opp før de kan dra nedover, av årsaker jeg ikke kan diskutere her vet jeg også om mye annet

Skrevet

Da er vi i det minste enige, og som i samme tilfelle som deg er det mye jeg ikke kan si her, dessverre. Ellers skulle jeg gjerne lagt ut dokumentene her :)

Opplysninger, stahet(fra min side altså) og situasjon til side; Det er veldig synd det som skjedde i dag, og det kommer til å bli hardt å se de pårørende ønske sin kjære sønn/datter velkommen hjem på en sånn måte. Det er hjerteskjærende å være med på, og jeg håper ikke det skjer i fremtiden, selv om man ikke kan utelukke noe. Jeg har i allefall min dypeste medfølelse for de pårørende, og kan ikke sette meg inn i deres situasjon, jeg håper bare at de får støtte og hjelp gjennom sorgen.

Derfor oppfordrer jeg også de som kan, i allefall forsvarstilhørende og familie av disse, til å markere Forsvarets minnedag andre søndag i november(i år vil det si nå førstkommende søndag 11.november) til minne for og i respekt for de som har mistet eller ofret livet sitt i Forsvaret i sin innsats for landet vårt. Hovedmarkeringen vil fnne sted på Akershus festning denne søndagen.

Skrevet
Jeg synes de skal trekke styrkene ut fra Afghanistan.. Norske styrker har ingenting der å gjøre.. La USA grave sin egen grav.

FN ba NATO lede en sikrings- og stabiliseringsstyrke i Afghanistan (ISAF) i 2001. ISAF sin oppgave er å sørge for sikkerhet inntil landets egen politi- og militære styrker kan ta på seg dette ansvaret, den ble ikke opprettet for å være en del av Operation Enduring Freedom. Opprinnelig skulle ISAF sørge for sikkerhet i Kabul, men dette ble utvidet av sikkerhetsrådet i 2003 til å gjelde hele landet. I og med at ISAF-styrkene har blitt flyttet til mer konfliktfylte områder har de følgelig blitt mer involvert i kampene, da spesielt i sør, der hovedsakelig Canada, Storbritannia, Nederland og USA har styrker, mao har grensen mellom ISAF og Operation Enduring Freedom blitt mer flytende i mange områder. Men, Norge er der som ISAF-styrker, en styrke opprettet med mandat fra FN. Så hvorfor er det ikke FN-styrker der i steden? Vel, jeg tror at selv FN innså at en blå hjelm ikke ville hindre fundamentalister i å angripe styrkene...

Ja, ting har ikke blitt mye bedre i Afghanistan, og det vil nok ikke bli det på lang tid heller, spesielt om en ikke satser mer på det humanitære. Men hva er alternativet? Skal en la landet være for seg selv, sørge for at landet forblir det U-landet det har vært gjennom tidene?

Hvorvidt NATO sin stolthet blir svekket om en trekker seg ut er for meg likegyldig, om en trekker seg ut sørger en for at landets innbyggere igjen vil leve i fare for å havne under taliban-styre, som garantert kommer til å havne i væpnet konfrontasjon med de som tidligere var en del av Nordalliansen, igjen. Jeg kan ikke se for meg at innbyggernes situasjon vil blir noe bedre om Afghanistan blir stående for seg selv, de har per i dag ikke infrastrukturen, økonomien eller den nødvendige styringen til å få til dette.

Ja, en kan si at dette ikke er vårt problem, men jeg mener at en ikke skal sitte på sidelinjen og se andre lide (med det mener jeg ikke at en ukritisk skal gå inn i interne konflikter, men en skal ikke sitte passiv på sidelinjen.) Videre var og er taliban en trussel for andre enn innbyggerne i Afghanistan, de valgte å beskytte fundamentalister (fra flere andre land,) lot de få oppholde seg i landet, samt nektet å utlevere de som var ettersøkt i en rekke land i verden (ikke bare USA.) Selvfølgelig sørger en for å skape mye sinne blant radikale islamister når en går inn i en slik konflikt, men en kan enten gjør det, eller tillate at et styresett som støtter terrorisme får sitte, og at vårt land står i fare for å bli angrepet fordi vi ikke gjør noe.

Norge er der som en del av ISAF, det er et oppdrag vi gjør på vegne av FN, _ikke_ USA. Det er et farlig oppdrag, vi må være forberedt på dødsfall. Militære styrker har en mulighet til å sikre befolkningen, samt humanitære hjelpearbeidere, hjelpearbeidere som ellers ville vært en fin blink for fundamentalistene.

Uansett, veldig trist at slikt skjer, og tankene går til de etterlatte. Så håper jeg at soldaten som ble hardt skadet klarer seg godt.

Og så håper jeg at MB 240ene og Toyotaene blir byttet ut med flere pansrede Ivecoer, slikt trenger en i et slikt konfliktområde.

Skrevet

Veldig bra svar av Michael!

PS

Nå må folk slutte å ta friheten og demokratiet her hjemme for godt. For å bruke et eksempel; har dere noengang takket politiet for at dere ikke har blitt banket opp og ranet utenfor huset deres (dette gjelder flertallet)? Sannsynligvis ikke. Men, det er fordi de forebygger faenskapen og for at de finnes. Kjangsene for at man hadde opplevd vold/tyveri hadde vært enormt mye større om de ikke var tilstede. Det samme gjelder soldatene våre. Hadde man ikke vist taliban og andre kjeltringer at verden ikke finner seg i å bli terrorisert, så hadde de nok rammet flere og verre enn vi er klar over.

Det er jo slik det funker mellom mennesker (og mellom dyr). Setter man seg ikke i respekt, så blir man tråkket på.

Skrevet

Michael takk for et meget bra og reflektert inlegg, jeg synes det er en skam at Norge sender soldater ned som blink i upansrede Toyota`r.

Synes at folk som sier at vi bør trekke ut soldatene bør tenke på at hva som er alternativet, skal vi bare sitte å se på at et land blir vanstyrt og slakter ned sin egen befolkning, eller skal vi vise at vi tar annsvar.

Mye av bakgrunnen for prolemene i Afghanistan er jo at det har vært krig der nede i så mange år, landet er et u-land og man må få til en tillnermet fred før man kan bygge ny infrastruktur.

Jeg er meget skeptisk selv til om dette er riktig, men jeg har selv vært ute og sett hva en befolkning kan lide under. Mener og tror at jeg gjorde det riktige alle gangene jeg bestemte meg for å dra ut, håper at våre og mine bidrag var til hjelp for noen.

Selv slet jeg på alle oppdrag med for dårlig utstyr til mine folk og meg selv, men dette er jo politikernes skyld, de fatter vedtak uten å ha satt seg nok inn i situasjonen og eller ha kunnskap om det utstyret soldatene har.

Folk i forsvaret med høyere rang en kaptein er også kronisk redde for å si noe negativt, som f.eks at "nå er det nok vi må få bedre utstyr.". Den politiske styringen av det norske forsvaret er skammelig.

Man kan si mye om Amerikanerne, og jeg er, basert på egenerfaring veldig kritisk til deres soldat oppførsel og væremåte, men en ting skal de ha, de tenker "Force protection" på en helt annen måte en det Ola Nordmann gjør.

Håper at dette dødsfallet kan hjelpe til å sette fokus på opplæring og utstyret til de norske soldatene som sendes ut på utenlands oppdrag.

NB! hva i p.....rn, gjør norske mannskaper i en upansret kjøretøy dagen etter at de har drept en drøss med soldater i en treffning, det er jo helt vanlig i alle oppdrag at det kommer en reaksjon fra de man har kjempet mot. Naiviteten lenge leve.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...