Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å diskuterte denne saken på jobben nå! Ufattelig trist det som har skjedd i det lille samfunnet med kun 6000 innbyggere! saken vi diskutere er om at dette skytedramaet kunne kansje ha unngått om at folk kunne ha advart politiet om filmen som gjerningsmannen har lagt ut på youtube og samtidlig skryt at det til venner og kjente etter som jeg har fått med meg så langt..

Hva tror dere? Kunne dette ha blitt forhindret??

Men likevel mine tanker går til dette lille samfunnet og skolen også, var på besøk i denne koselige byen i sommer da jeg kjørte turbuss i Finland...

Skrevet

Ekspertene får snakke for selv. Dem tror tydeligvis at dem kjenner til hva som foregår inni hodet på alle mennesker her til lands. Det har dem garantert ikke! Den YouTube videoen som finnen la ut før han pelma løs på sine medelever kan fort få grobunn selv i en helt vanlig ungdoms hjerne og psyke.

- Jeg har fått nok. Jeg ønsker ikke lenger å være en del av dette forferdelige samfunnet. Som andre vise mennesker har sagt tidligere; menneskerasen er ikke verdt å kjempe for eller redde...kun verdt å drepe, står det på nettsiden (VG Nett).

18 åringen skal ha vært medlem av en skyteklubb (etter hva VGNett skriver) og det kan jo selvsagt ha påvirket han siden han da har lett tilgang til våpen.

Til nyhetsbyrået FNB forteller historielæreren av den mistenkte gjerningsmannen er både militant og radikal. Han var interessert i ekstreme ideologier, både på høyre og venstresiden av det politiske spektere.

Kanskje ble han for interessert men ingen brydde seg, ikke før det var for sent.

En kan jo trekke tråder til de tragiske familiedrapene her i Norge der faren har drept deler av familien (til og med barna) for så og drepe seg selv. En kan stille samme spørsmål hvorfor man beslutter å ta en så fatal avgjørelse som å drepe sin egen familie? Hvorfor har det seg sånn at en gutt i klassen tar en så fatal avgjørelse som å drepe sine medelever for så å ta sitt eget liv?

Dette har jo skjedd en rekke ganger i USA. Ser mest ut til at dette har fått en smitteeffekt og har kommet seg over Atlanteren. Tørr ikke å tenke på hva som blir det neste... :(

Skrevet

Alle de artikler jeg har lest om saken viser ofte til at gutten ikke hadde mange venner, om noen i det hele tatt.. Hvis man har det sånn hele livet er det kanskje lettere å tenke i disse baner, og istedenfor å prøve å innse hvor i livet man står og gjøre noe med seg selv, heller mene at menneskeheten ikke fortjener å leve. Jeg er overbevist om at gutten har hatt STOR mangel på kjærlighet, og dermed ser på seg selv som ingenting. Hvis du er glad i noen, liker noen, har du masse å tape. Han her hadde ingenting å tape desverre.. trodde han hvertfall.

Så kan man jo spørre seg, hva skal vi gjøre i fremtiden for at slikt ikke skal skje igjen? Skal securitas sjekke alle skolebarn/ungdom slik de sjekker flygere og passasjerer før en flytur? Dermed minske risikoen for at våpen flyter rundt? Jeg ville aldri hatt det sånn..

Det er noen år siden jeg også gikk på barne og ungdomsskolen, men hva om man lettere inkluderer alle? Rett og slett bli litt mer personlige, og lære hverandre å kjenne, prøve å skape holdninger hvor man bryr seg om hverandre, samtidig som man lærer fag.

Hva skjer idag dersom en lærer med 30 elever ser 2-3 personer som ser likegyldige ut? eller ser triste ut? Jeg innbiller meg at de ikke offrer en tanke. Jeg innbiller meg at det eneste som betyr noe for lærerne og skolen, er at flesteparten i klassen består prøvene.

men hvor skal isåfall grensa gå..

Man kan jo være trist og lei av forskjellige grunner, og jeg ønsker mest av alt at folk som føler de ikke er bra nok, ensomme folk, skal få bedre fokus, og bedre oppfølging. Det er umulig bra å være ensom, spesielt i de tidligste åra.

Det er umulig å passe på alle, men det hjelper om alle bryr seg om noen.

Skrevet

Jeg har ei vennine som går på en skole 10min fra skolen som hadde denne masakeren. Hun er sjokkert av at det skjedde i Finland, og hvert fall på en så liten plass.

Mange vil vel si at dette bare skjer i USA, men den gang ei..

Tenkt om noen i Norge skulle finne på noe sånt :(

Skrevet

18 åringen skal ha vært medlem av en skyteklubb (etter hva VGNett skriver) og det kan jo selvsagt ha påvirket han siden han da har lett tilgang til våpen.

Lett og lett, han hadde jo akkurat fått våpen lisensen da...

Skrevet
Tenkt om noen i Norge skulle finne på noe sånt :(

Da hadde Stoltenberg blitt intervjuet på tv og prøvd å sette opp ett trist ansikt. Egentlig hadde han jublet over den ene plassen han hadde spart i psykiatrien.

Myndighetene her i Norge aner ikke hvordan de skal håndtere slike ting. Det er tidligere bevist, i flere situasjons-øvelser og i enkeltstående ulykker og tragedier.

Skrevet

Han sier at han hater samfunnet og at menneskene ikke er verdt å kjempe for etc. Kanskje han rett og slett var en ekstremt konsekvens av all den negative informasjonen man bombarderes med hver dag?

Avisa om morgenen - full av klaging, ulykker og dritt. Skolen - enten lærer du deg det noen har bestemt at alle skal lære seg, ellers blir man ingenting (blir man forespeilet ihvertfall). Slår man på TV på kvelden har man enten nyhetene, som igjen er fyllt med ulykker og krig, eller så har man "Hotel Cæsar" blandt mange show, som bare handler om krangel og drit(i tillegg til å være så dårlig at man blir sint av det). Enda litt seinere på kvelden så er det CSI og alle de andre drapsetterforsknings-seriene.

Og så er det dette evinnelige maset om at jordkloden kommer til å oversvømmes, og krig og sult vil føre til dommedag, om vi ikke alle sluttet å kjøre bil eller dra til syden én gang i året. Prøver man å si i mot så blir man nærmest stemplet som en fiende av samfunnet. Og for å være et godt menneske så bør man helst grine for at man er født i en rik del av verden, for hvis ikke man gjør det så er man slem.

- Jeg vil ikke gi inntrykk av at jeg personlig går og tenker negativt hele tiden, for det gjør jeg så absolut ikke, men jeg tror desverre det er mange som gjør det, og det har MEDIA en stor skyld i. Mange unge føler seg nok maktesløse i forhold til alt det fæle som man får servert hver dag, og har kanskje følelsen av at verden stort sett er grusom. Dette er heldigvis ikke tilfelle, men som sagt, det er lett å få det inntrykket, og spesielt hvis man ikke har så bred horisont. Se bare på alle "amerikanerne er dumme"-tråder som dukker opp fra tid til annen.

PS

Kondolerer til de pårørende

Skrevet

Før i tiden så var ikke media så utbredt som i dag. Men så fort det er en stor sak helt på andre siden av kloden i dag så vet hele verden om det i løpet av et par minutter. Nyhetene kommer tettere inn på folk i dag og man blir oppdatert hele tiden på hva som skjer både innenfor landegrensen og utenfor.

Hva media gjør med mennesker og samfunnet er ikke godt å si. Jeg tror media avspeiler et bilde av verden som kanskje noen av oss rett og slett ikke tåler.

Det er nok mang en hver som tenker tanken "denne verden blir ikke stor bedre, her er det bare vold krig og død hver eneste dag, og jeg skal være best på alle slags mulige måter". Livet kan bli for tøft og man ser kanskje bare en vei og det er å ta selvmord om ikke så dra med seg noen flere ned i graven...

Det er jo stort sett bare overskrifter om død og fordervelse, elendighet og alt dette. Selv klokka 0630 så får en servert dette ved frokostbordet. Antall dagens drepte og døde her og der... Ser snart ut som om media rendyrker alt som er negativt der ute bare for å minne oss på hvor helsikkes farlig dette livet er og all verdens farer som truer oss fra alle bauer og kanter.

Skjønner godt dem som kan bli lei av dette og på dem som ikke orker mer. En blir hver eneste dag påminnet om hvilken verden vi lever i og media bruker alle mulige metoder til å formidle dette.

Skrevet

Jeg tror heller det er tankebygninger som tar helt overhånd. Om man ikke tar tankene ved roten, og lar alt spinne rundt oppe i hodet så kan det gå galt.

Man merker jo selv om man får en kommentar, en beskyldning eller blir urettferdig behandlet for noe (ser jo det kommer fram i tråder her stadigvekk), da begynner tankene å svirre. Og sakte menn sikkert blåser det seg opp og kommer fram i både sinne og det som verre er.

Men mange har sperrer nok til å "komme over det", og kanskje til å med lide litt urettferdig. Men når man da blir mobbet, får mye motgang, og tankene tar helt overhånd om hvor ond verden er (og man kanskje opplever det nært selv) kan ting som dette skje.

Det er nok veldig vanskelig å ta slike folk da, som det er nevnt her, men kanskje man skal starte med å undersøke folk som gir hyllest til slike folk? VG

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...