Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal straks begynne i ny jobb som vekter og trenger derfor noen harde sko å sparke skurkene med :crazy:

Det jeg ser etter er støvler som jeg har null erfaring med, men det er da litt viktig at støvlene er av en vis kvalitet og at jeg ikke blir ødelagt i føttene av å bruke de. Derfor lurer jeg ganske enkelt og greit om noen har noen gode støvler og butikk som selger de, å anbefalle. Samtidig om noen har noen tips for å unngå såre føtter.

Grunnen til at jeg føler jeg trenger konsulenter på sko er fordi jeg må ha støvler og jeg har hørt så mange av dere nordmenn klage over støvlene dere brukte i militæret at jeg blir litt bekymret.

Takker for alle tips ;)

Skrevet

Hvis du skaffer deg nettopp slike støvler man får utlevert i militæret kan du være sikker på at du ikke sliter, bare pass på å kjøpe sorbotan innleggs-såler det får du kjøpt på de fleste sportsbutiker, jeg hadde slike når jeg sto vakt på slottet å da sto man i to timer i strekk og det uten smerter. Med en gang du har kjpøt skoene så går du til en bekk, tramper uti til du har vann til midt på leggen, da blir skoene fulle av vann og så går du hjem med de. Det kan hende at du vil oppleve gnagsår de første gangene men etter den turen i bekken former skoene seg bedre etter foten. jeg har et par slike sko jeg kjøpte i 14 års alderen (det er 8 år siden) og de passer enda og er en fryd å bruke på vinteren med en tjukk sokk oppi.

Så hvis jeg var deg hadde jeg gått for M-77 støvelen.

Lykke til.

Skrevet

Militærstøvler er ikke særlig behagelig å gå med på hardt og fast underlag(asfalt, brosteiner og lignende), men det er veldig ålreit på mykt underlag(gress, grus, myr og mark generelt), så jeg vil nok ikke anbefale deg marsjstøvler tror jeg. Eller vet jeg egentlig ikke hvilke støvler som kan være greit å bruke, men jeg anbefaler ikke marsjstøvler om du skal gå på fast underlag :)

Skrevet
Militærstøvler er ikke særlig behagelig å gå med på hardt og fast underlag(asfalt' date=' brosteiner og lignende), men det er veldig ålreit på mykt underlag(gress, grus, myr og mark generelt), så jeg vil nok ikke anbefale deg marsjstøvler tror jeg. Eller vet jeg egentlig ikke hvilke støvler som kan være greit å bruke, men jeg anbefaler ikke marsjstøvler om du skal gå på fast underlag :) [/quote']

Det er fordi disse støvlene ikke har noen form for naturlig demping og derfor trengs det innleggssåler av typen jeg nevnte i forrige post. folk har forskjellige meninger og det er jo vel og bra, noen har dårligere erfaring enn andre når det gjelder en ting og det kan være helt motsatt når det kommer til noe annet.

Bra at det kommer litt kritikk på den støvelen jeg anbefaler også så har han som evnt skal kjøpe mer å forholde seg til når det kommer til fordeler og ulember.

Enig?

Skrevet

Jeg har bare brukt de uten ekstra såler, så jeg vet ikke noe om hvordan de er med såler! Så det kunne jeg godt tenke meg å prøve faktisk! :)

Men jeg er helt enig, og jeg kan veldig godt se for meg at de blir mye bedre med ekstra såler! Hadde jeg visst det fra starten av... :blush:

Skrevet

De pappsålene man først får utlevert i forsvaret er ikke gode i det heletatt. Papp oppå og ull under. det er som å gå på parkettgulv en hel dag barføtt.

Uten såler kan jeg ikke tenke meg.

Her er en link til de nye feltstøvlene, man får de også i sort. Forsvarsbrukt

Skrevet

Vil anbefale deg å kjøpe en nyere utgave av disse feltstøvlene. De kommer i mer moderne stoff som gore-tex, og tykkere og mer behagelig såle. Brukte blant annet dette selv i forsvaret. Mye, mye bedre enn M77. Kan få det meste, det er bare et spørsmål om hvor mye penger du gidder å bruke på det.

Skrevet

Kjøpesenter-vekter eller også utendørs?

For innendørs bruk kan en ny type marsjstøvel være bra. Denne "puster" bedre enn den vanlige M77. Jeg har ikke brukt det selv. http://www.miltrad.no/webshop/index.jsp?active.category=20&active.item=318

For utendørs bruk er "vanlig" mil type bra. Husk at disse er stive når de er nye, men de blir bedre når du bruker de! Jeg har hørt om et triks; fyll de med vann og ta på deg støvlene for så å gå en tur! Jeg har aldri gjennomført det trikset selv; kun holdt meg til skokrem. Lang holdbarhet og dersom DU behandler DE bra, så behandler DE DEG bra :)http://www.miltrad.no/webshop/index.jsp?active.category=20&active.item=317

Husk sorbothan-såler, som det er blitt sagt flere ganger tidligere i tråden!

Skrevet

Skal du bare være inne holder det med en god Ecco sko i sort, ute og inne marsjstøvler/m77 med en god bløt såle. Stod også foran slottet :) ikke no problem. Og den pappbiten med ull, så skal ulla opp, :) og brukes bare om vinteren. Ble jeg ihvertfall fortalt i Garden av befalet. :) Jeg bruker mine ennå, når jeg er i fjellet eller ute å måker snø om vinteren. Bare du pusser skoa riktig så er de vanntette. For lite ikke vanntett, for mye da puster de ikke. Fikk tak i ett par nye nå, leverte inn de gamle og fikk nye. Ikke jeg men min bror som er i HV. :) Dessuten jobbet jeg som stasjonærvakt på Vestfold Sentralsykehus (eller SIV som det heter nå) i sin tid for Vaktservice, og da brukte jeg selvfølgelig mine marsjstøvler. Gikk da like mye inne som ute. Husk hopp over første hempe på støvlene når du knyter, sparer akilles. :)

Skrevet

Husk at disse er stive når de er nye, men de blir bedre når du bruker de! Jeg har hørt om et triks; fyll de med vann og ta på deg støvlene for så å gå en tur!

Det fungerer helt supert. Etter rundt 45 minutter er de som 6 mnd. gamle.

Det har jeg gjort hvergang med alle mine støvler av denne typen.

Et tips hvis du skal gjøre dette på vinteren. Lunkent vann og ullsokker..

Tynne tennissokker og kaldt vann ut i snøen = 40 i feber og senga i 3 dager.

Skrevet
Pappbiten skal opp' date=' ulla skal ned for å isolere. [/quote']

Har du røyka pakksekken din eller. :)

Skal du gå med de innleggsålene som følger med så skal du gå med pappbiten opp. Allikevel er det mye mer behagelig å gå med ull-delen opp ... mye behageligere å trampe på om du går med andre sokker enn frottesokker...

Skrevet

Gi blaffen, kjøp nye, legg inn såler og gå 3 mil dagen derpå. Ikke bry deg noe om gnagesår de første 18km og heller ikke det påfallene gnagesårene og smertene de neste 12km

Dagen derpå, inngåtte sko og vonde ben....

" Akkurat sånn som min andre 3mil marsj i militæret."

Skrevet
Pappbiten skal opp' date=' ulla skal ned for å isolere. [/quote']

Har du røyka pakksekken din eller. :)

Skal du gå med de innleggsålene som følger med så skal du gå med pappbiten opp. Allikevel er det mye mer behagelig å gå med ull-delen opp ... mye behageligere å trampe på om du går med andre sokker enn frottesokker...

Mulig det er behagelig å gå med ulla opp den første timen, men når ulla er tråkket ned et det knallhardt kan jeg tenke meg. dtit i ullsålene å legg i sorbothansåler eller sånne såler man steker i ovnen før man legger de i støvelen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...