Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ser ut som det er mange her som har mye kunnskap om PC etc, så noen kan sikkert litt om bærbare også...

Jeg tenkte å kjøpe en ny laptop og har sett meg ut 2 alternativ;

Toshiba Satellite A210-126

HP Pavillion dv6560

Er det noen her som har erfaringer med noen av disse? Evt andre modeller i ca samme prisklasse?

Skjermkort: GeForce8400(HP) eller RadeonHD2400(Toshiba), begge 128MB. Er det så store forskjeller at jeg må tenke på det ved et evt kjøp? Eller spiller det liten rolle?

Skal ikke blande meg inn i Vista diskusjonen ;) , men Elkjøp sa at man bør ha MIN 2GB for å kjøre Vista. Bør jeg da kjøpe ekstra minne 3/4GB for å være på den sikre siden?

Setter pris på innspill :)

Hilsen

Morten

Skrevet

Hei om valget ditt er imellom den toshibaen og hP så ville jeg ha kjøpt HP maskina pga at den har kjappere cpu, særlig om du tenker å spille spill på den, en økning fra 1,8 Ghz til 2 Ghz er vesentlig og særlig når du kan gange det med 2 (dualcore) også var den billigere.

Angående skjermkortene begge har DX10. Hva skal maskina brukes til, se video? Da er nok ati kortet best, til spill sansynligvis nvidia. Jeg oppfatter info ute på nett at ATI kortet gir penere bilder, men nvidia er kjappere.

klikk her for en sammenligning av ati og Nvidia

HPn kjører også den nyeste versjon av trådløst, det er den som er mye kjappere, sterkere signal og bruker mindre strøm.

Toshibaen har den største disken, dobbelt så stor, men er det nødvendig?

Jeg ville ha valgt sterkest cpu

Skrevet

Hva med en Apple?

Du får en macbook for under 10 lapper, som fint kjører XP.

Den nye serien macbook er forøvrig nesten like kvass som de "gamle" macbook proene, og går du opp i prisklassen 15K og oppover får du tidenes raskeste bærbare mac.

Men det kommer jo an på hva du skal bruke den til. :)

Håkon

Skrevet

går du opp i prisklassen 15K og oppover får du tidenes raskeste bærbare mac.

Det er ca 100% dyrere enn hans budsjett, og til den prisen finnes det noen skikkelige kule ikke-mac som har skjerm på hele 20" og kraftig HW

Skrevet

Hvis du ikke skal kjøre spill på den, er det ingen grunn for å ikke vurdere en Apple Macbook til 9200,-

Du kan kjøre både XP og OS X på den, Office finnes til Mac, Photoshop osv. og har du ett eller annet sært program som ikke finnes til mac kan du enten boote til XP eller kjøre XP i ett vindu!

Du trenger ikke å bry deg om virus og spyware, det er ett sikrere og mer stabilt OS. Med nye macbooken som kom i forrige uke kan du ha opp til 4GB RAM, og den kjører X3100 skjermkort, som er en forbedring fra gamle GMA950 som jeg har. Hvis du vil ha mer futt i maskinen kan man legge til noen tusen lapper å gå for en Mac Book Pro, som er en helt rå maskin.

Nye OS X Leopard er MYE bedre enn Vista. Med de nye funksjonene som kommer der er det mye får både animatører og profesjonelle video og foto folk, og en haug med morsomme ting for den vanlige brukerern!

http://www.apple.com/macosx/

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=5EF0486D&node=home/shop_mac/family/macbook

Ser nå at de til og med har senket prisen på den svarte Macbooken. Var vel en tusen lapp eller to dyrere for ett år siden.

Toril: Eh... Det er en laptop det er snakk om.. En 20" er IKKE en laptop, det er en portable computer og ikke noe man har lyst å dra på til daglig. Og NEI, hvis du ser bort ifra macbooken er faktisk ikke macene overpriset. Det er prissammenligninger i ett sett om det. Og det viser seg at Apple sine maskiner faktisk bare en en hundre lapp eller to dyrerer enn samme specs fra dell. Og du får MYE mer for pengene med OS X.

EDIT2: Har lyst å legge til en ting her..

Ok. I August i fjor kjøpte jeg min MacBook, med følgende specs..

Intel Core Duo 1,8GHz.

512MB RAM

Intel GMA950

60GB HD

Kjører OS X 10.4 Tiger

9500,-

I juni iår kjøpte jeg meg ny PC, med føgende specs

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3GHz

4GB RAM

Gforce 8600GT

Totalt 600GB HD

Kjører Windows XP.

8200,-

Macen min har jeg brukt nå i over 1 år uten NOEN problemer. ALLE programmer jeg har prøvd å kjøre funker FETT på 512MB ram. Eneste er Final Cut Studio 2 som er ett helt SYKT program, som krever minst 1GB RAM. Har 2GB som kommer hjem til meg i morgen, og da skal alle programmene funke fett..

Windows maskinen min... Kosta meg 8200kr og skal egentlig være en helt syk maskin.. Men den gang ei. I windows går det til tider så forbanna treigt at det er helt tåpelig. Det tar 7-8 minutter fra jeg trykker på, påknappen til den er klar til bruk, macne er klar på 2-3min MAX, nesten ikke det engang.

Itillegg så funker ikke driverene til USB portene. Så den tror jeg har USB 1.1 når det egenlgi er USB2.. Eneste grunnen til at jeg kjøpte den windows maskinen var fordi at jeg tenkte å bruke den til en syk FS PC.. Men neeeida..

Viser og til denne tråden.. Mye lesing, men morsomt allikevel! :)

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=62194&postdays=0&postorder=asc&start=0

Skrevet

Hei dere!

Tusen takk til alle som har svart :)

Var innom Elkjøp i dag og valget falt på HP, men en litt kraftigere modell enn den linken jeg oppga. HP 6655EO Ville heller ikke ha noe større enn 15,3" pga at jeg reiser så mye.

Ang. Mac så vurderte jeg det også, men for meg er Mac litt ukjent. Har hørt mye bra om den, men da må jeg begynne å lære meg hvordan den er oppbygd og hurtigtastene etc...

Vi får se om HP'en lever opp til forventningene med tanke på nye spill og FSX, hvis ikke har jo Elkjøp 30 dagers retur-rett :)

-Morten

Skrevet

Jeg fikk meg HP laptop'en som du vurderte i første post og er kjempefornøyd med den.

Eneste problemet jeg har hatt er at den takler ikke mange tungt krevende programmer oppe samtidig. Jeg prøvde å installere FSX, men ga fort opp fordi den stoppet opp hver gang på en av .dds texturene i \\Scenery\\World\\Texture :( Tror det kan være fordi DVD-rom'en ikke takler så krevende oppgaver, men den takler multimedia greit. Jeg prøver å få fiksa problemet med FSX ved å overføre texturene fra world mappa på den andre maskinen over på laptop'en, og så prøve å installere FSX på nytt.

Det jeg syns er mest fancy er fingreavtrykkleseren, fant ut etterhvert at jeg måtte ta fingeren fra sia og ikke front. Er vanskelig å få registrert fingreavtrykkene. Etter det er gjort så er det veldig vanskelig for fingreavtrykkleseren å få lest dem av riktig. Eksempler på feilmeldinger er: "Move your finger slower", "Can't verify fingerprint, The image was scanned but was too low quality to be used". (MEKR! Sitatene er ikke helt korrekte)

Skrevet

Morten,

Gratulerer med laptop, ja den hadde både bedre cpu og større disk, ser ut som et greit kjøp. Skjermkortet er ikke all verden, men det har en finurlig måte å funke på, den har 128 Mb dedikert minne og mulighet for å bruke mange ganger mer om du har nok ram.

Blir spennende å høre hvordan det går, tenker særlig på FSX.

Du får oppdatere oss :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...