Jarle Kristiansen Skrevet 7. august 2001 Skrevet 7. august 2001 Er det noen som har blitt utsatt for ising under en flytur med småfly? I så fall, merket du noe endring i aerodynamikken? Hvordan opplevdes det? Hva er det en best kan gjøre da? Gå ned, opp snu eller hva? Siter
Karl R Pettersen Skrevet 8. august 2001 Skrevet 8. august 2001 Har ikke opplevd det selv (har ikke ppl, men sitter på hver gang det er sjangs), men en jeg kjenner som har flydd småfly fikk ising på vingene. Han opplevde det som litt dramatisk. Isen bygget seg opp utrolig raskt. Hvordan de aerodynamiske forholdene ble oppfattet aner jeg ikke, men jeg tipper mer AoA for å holde høyden, kanskje mer vekt hvis det var klar-is. Tror det er slik at hvis en ser is på leading egde av vingen, så er det tre ganger så mye på haleroret. Staller denne så har du ett problem. Det er visstnok en del GA-piloter som får problem med ising pga undervurtert fare: En skulle jo bare gjennom en bitteliten dott, skulle bare ta 4-5 sekunder. Men det kan være nok til å forandre egenskapene til flyet. Den generelle regelen er vel at hvis en holder seg unna skyer, så unngår en ising. Tre (?) 'typer' ising: Rimis i stratusskyer, klaris i cumuluskyer, og ising som følge av underkjølt regn. En sjekker selvfølgelig freezing level, før en tar av. Ligger en over skyene skal det 'visstnok' være mulig å se om det er fare for ising eller ikke. Se på skytoppene mot sola. Hvis sola blir reflektert er det iskrystaller og rimelig sikkert isfritt. Hvis ikke, se andre veien, på skyggen av flyet i skyene. Hvis det er en ringregnbue rundt skyggen er det refraksjon av vanndråper, og følgelig en isingfare. Hva man gjør hvis en havner i ising, er en bedømming, og det spiller mange forhold inn; type ising, skytyper, frontaktivitet, turbulens (vertikal stabilitet), terrenget under (skyløfting), frysehøyde, værvarsel, osv osv osv. Hvis en vet om ising en må gjennom ved descent, er det lurt å be ATC om en 'delayed descent due to weather', og gjøre descenten så hurtig som mulig for å gjøre isingen minst mulig. Dette er ting jeg husker av værkapittelet i 'Complete Corporate Pilot' boka (som jeg leser på gøy). Min hukommelse kan jo diskuteres til tider, så ta dette med en god klype salt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 08-08-2001: Endret av: Karl R Pettersen ] Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 8. august 2001 Forfatter Skrevet 8. august 2001 "Tror det er slik at hvis en ser is på leading egde av vingen, så er det tre ganger så mye på haleroret. " Oi oi såpass, det var uventet. "Hvis sola blir reflektert er det iskrystaller og rimelig sikkert isfritt. " Mener du at det er ikke er iskrystaller har og isfri sky?? Her var det mange gode tips som ikke står i læreboka (takker), noen som har flere? eller erfaring med isning? Må innrømme at jeg trodde ikke at det var så farlig, eller så stor fare for isning bare ved å "leke" seg litt i små dotter(små skyer). Det ser jo litt fristende ut, også får en jo fartsfølelsen. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 9. august 2001 Skrevet 9. august 2001 "Oi oi såpass, det var uventet." Har lært en del etter at jeg begynte å kikke i den boka. Vanvittig lærerikt - t.o.m. været har begynt å bli ett morsomt fag [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Håper jeg klarer å skaffe værboka (og andre bøker) til ATPL. "Mener du at det er ikke er iskrystaller har og isfri sky??" Er det allerede is, kan det ikke fryse [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] F.eks de fleste (alle?) alto-skyer (de oppe i 'mellomhøyden')består av iskrystaller. "Det ser jo litt fristende ut, også får en jo fartsfølelsen." Det er vel ikke den store faren til vanlig, men greit å huske på. Men hvis CoG/Weight befinner seg på grensen av envelopen, bør en heller styre unna. Siter
Helge Jordal Skrevet 9. august 2001 Skrevet 9. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Jarle Kristiansen: Må innrømme at jeg trodde ikke at det var så farlig, eller så stor fare for isning bare ved å "leke" seg litt i små dotter(små skyer). Det ser jo litt fristende ut, også får en jo fartsfølelsen. Det skulle ikke vaere det store problemet aa leke seg litt i smaaskyer. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Sjekk vaermeldingene for 'freezing levels', de gir en god indikasjon paa hvilke hoeyde du kan leke deg i. Dersom du holder deg under 'freezing level' er det liten sjans for ising. (Fremdeles ikke helt umulig, men sjansen er liten.) F.eks, naa om sommeren er freezing level her i California rundt 12-13.000 fot i nord, mens det gjerne er 15-16.000 her i soer. Dessuten, men slike godvaers-skyer er det ikke vanskelig aa komme seg bort/ned/ut av veien dersom ising skulle oppstaa. En annen ting er at i virkeligheten er det naermest umulig aa gjoere dette. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Flyr man VFR har man ikke lov aa komme naerme skyer, og flyr man IFR gir man fort ATC hjerteproblemer dersom man begynner aa ta smaa avstikkere fra den planlagte kursen. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Mvh, Helge Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 9. august 2001 Skrevet 9. august 2001 Karl, den boka du snakker om... Complete Corporate Pilot.. Den høres veldig interessant ut. Åssen bok er egentlig dette?? Kan jeg få tak i den?? [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 9. august 2001 Forfatter Skrevet 9. august 2001 Dersom 'freezing levels' er i 5000 fot og du skal på en lengere tur. Lønner det seg vel å fly under dersom terrenget tillater det. Hvor mye større er isnings risikoen om du da flyr i 5000 fot eller høyere kontra under 5000 fot? En bør vel bruke forgasservarme hyppig dersom en flyr over 'freezing levels'? Greit nok at det ikke er lov å "leke" seg litt med små sky dotter, men dette tror jeg det syndes ganske ovte mot. Dersom en flyr vedsiden av av større sky, lønner det seg da å bruke forgasser varme. Lufta må vel være nesten mettet siden det er skyer i nærheten. Skal en fly gjennom en liten dott bør en vel også bruke forgasservarme for sikkerhets-skyld eller hva? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 10. august 2001 Skrevet 10. august 2001 Vær klar over at du kan få forgasserising selv midt på sommeren med en temperatur opp til 18°C. Du flyr normalt ikke over freezing level med småfly uten av / anti ising. Så lenge temperaturen utenfor flyet er under 20°C pleier jeg og slå på forgasservarmen nå og da med varierende hyppighet. På vinteren i temperaturer ned mot null drar jeg den på kanskje hvert 5. minutt eller oftere. Mens om sommeren i temperaturer over 10 og opp mot 20 er det gjerne bare en gang eller to pr flight. Alt dette lærer du på flyskolen og det blir en vurderingssak senere når du skal bruke forgasservarme. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.