Mathias Ganss Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg lurer på om det er noen økonomer her som kan si noe om det internasjonale finansmarkedets påvirkning på økonomisk vekst. Nærmere bestemt "[D]et internasjonale finansmarkedets evne til å hemme og fremme økonomisk utvikling". Jeg må innrømme at jeg finner økonomi generelt, og internasjonal økonomi spesielt vanskelig. Mvh Mathias Tangvall Siter
Tom Knudsen Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Les en av bøkene til Alan Greenspan tidligere Sentralbanksjef i USA Siter
Nicklas Winger Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Holder på med økonomi-utdannelse nå, men kan ikke si at jeg har kommet så langt at jeg kan gi deg noe fornuftig svar på det desverre Siter
Mathias Ganss Skrevet 1. november 2007 Forfatter Skrevet 1. november 2007 Jo Greenspan hadde vært fint det, men har nok ikke helt tid til det. Har uansett en del god litteratur. Tror nok kanskje Greenspan ville gjort at jeg ble enda mer forvirret. Økonomi er komplisert. Takk for hjelpen Mvh Mathias Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Er ikke økonom, lagt derifra. Men det første som slo meg her er valutaspekulasjon. Ta f.eks Kina med sine 9 prosent årlige vekst. Kjøper du Kinesisk valuta for sparepengene dine vil du få høyere avkastning enn i en bank. Japan var lenge ett bra land å ta opp lån i, de har vel i dag en rente på i underkant av 1 % rente. Billige lån med andre ord. Renten påvirker inflasjonen i stor grad, altså er investeringer i Japan ikke nødvendigvis så bra. Men regner med du kjenner til disse mekanismene. Var egentlig bare noen tanker på tampen av kvelden... Mvh Chris Siter
Mathias Ganss Skrevet 1. november 2007 Forfatter Skrevet 1. november 2007 Jess, du er inne på det. Valutaspekulasjon har jeg tatt med (skriver oppgave, dersom jeg ikke hadde gjort det klart). Kinas vekst var jeg ikke klar over. Jeg tar utgangspunkt i den europeiske finanskrisen tidlig på 90-tallet, og prøver å identifisere markedets innflytelse på krisen, samt statenes egne metoder for å bekjempe den. Takk skal du ha! Mathias Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.