Andreas Nysveen Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Nå i tredje året på videregående, har noen bestemt at vi faktisk skal få skrive om noe individuelt, slik at hele klassen slipper å lese om det samme (Ikke at valgfriheten er så veldig stor likevel). Jeg klarte overaskende nok å overtale læreren til å la meg skrive om Top Gun (vi kunne blandt annet velge spillefilmer). Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen idéer til hvordan jeg kan gjøre dette? Lærern var opptatt av ting som filmens virkemidler. Jeg har aldri tenkt på sånne ting når jeg har sett filmen :crazy: Siter
AMO Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Du kan i allefall banne på at USA's forsvar opplevde et BOOM(ja, med store bokstaver) i søkertall til flyskolen, etter at denne filmen fremstilte yrket som den ultimate drømmen for mange!(Det er det jo også ) Det bør du titte litt nærmere på, forsvaret samarbeidet med produsenten av Top Gun fordi de da hadde muligheten til å fremstille seg selv så positivt og "kult" at stadig flere ville søke om å bli tatt opp som kandidater til å fly Tomcat Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Det du kan nevne i oppgaven, eller skrive om, er hvilken virkning filmen hadde på rekruttering til Luftforsvaret. Det er mulig du kan kontakte LUKS http://www.mil.no/luft/start/omlf/stasjoner/luks/ og/eller LFS. Telefon til Forsvaret på nummer 03003 og derfra kan du be om "hvem du vil". Bare et forsalg... det er godt mulig at læreren mener filmens virkemidler gjør det til "filmkunst". Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Startet dere så sent altså? Vi begynte med første bok rett før sommerferien, og er ferdige i morgen. Temaet hos oss måtte være knyttet til norden, så jeg har lest norrøne sagaer i sommer, skal bli deilig å være ferdig Siter
Andreas Nysveen Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Skrevet 31. oktober 2007 Tusen takk for det Aleksander og Andreas, jeg skal definitivt se nærmere på det der Ja jeg tror vi begynte litt sent. Min søster (tvilling) er også ferdig med hele det prosjektet der alt. Når du snakker om Norden så var det faktisk en i klassen som ikke fikk skrive om en amerikansk forfatter fordi det skulle være i Norden som du sier (Jeg kranglet ikke noe der). Vi kan også slippe å lese en haug med bøker dersom det ønskes, så jeg tror kanskje jeg slipper billig unna :grin: Siter
Frode Skibrek Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Startet dere så sent altså? Vi begynte med første bok rett før sommerferien' date=' og er ferdige i morgen. Temaet hos oss måtte være knyttet til norden, så jeg har lest norrøne sagaer i sommer, skal bli deilig å være ferdig [/quote'] Hvorfor ikke skrive om hva som kan bli resultatet for den norske totalforsvaret, hvis flere flystasjoner legges ned, slik de planlegger blant annet med Ørland? Så forresten at ting ikke ser HELT mørkt ut for "Orlando" enda i vg eller Dagbladet i dag... Og er det å slippe biligst mulig unna ett mål da? Ville heller tro det var ett mål å kunne presentere en glitrende oppgave, og kanskje skape litt diskusjon rundt det emnet du har valgt? Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Startet dere så sent altså? Vi begynte med første bok rett før sommerferien' date=' og er ferdige i morgen. Temaet hos oss måtte være knyttet til norden, så jeg har lest norrøne sagaer i sommer, skal bli deilig å være ferdig [/quote'] Hvorfor ikke skrive om hva som kan bli resultatet for den norske totalforsvaret, hvis flere flystasjoner legges ned, slik de planlegger blant annet med Ørland? Så forresten at ting ikke ser HELT mørkt ut for "Orlando" enda i vg eller Dagbladet i dag... Og er det å slippe biligst mulig unna ett mål da? Ville heller tro det var ett mål å kunne presentere en glitrende oppgave, og kanskje skape litt diskusjon rundt det emnet du har valgt? Skjønner ikke hva du mener, men jeg mener fortsatt det skal bli deilig å kunne prioritere andre fag enn norsk.. Siter
Frode Skibrek Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Tror du velger å skjønne det du vil skjønne ang min forrige kommentar jeg.... Siter
Andreas Nysveen Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Skrevet 31. oktober 2007 Jo du har rett i det Frode, det er selvfølgelig artigst å gjøre en skikkelig god fremrøfing av noe, men nå er Norsk et fag som desverre tar for seg sider av språket jeg ikke er spesielt interessert i. Siden dette bare kan bli en filmanalyse, må jeg trolig legge vekt på deler av filmen som læreren er mer opptatt av enn meg. Så derfor sier jeg at jeg slipper billig unna, når jeg slipper å lese masse bøker, og studere språkhistorie/litteraturhistorie oger en lengre periode. Siter
Frode Skibrek Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 DA forstår jeg også hva du mente :grin:, og kan si meg helt enig Lykke til, og gi oss svar på hva karakteren ble da :cool: Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Og er det å slippe biligst mulig unna ett mål da? Ville heller tro det var ett mål å kunne presentere en glitrende oppgave' date=' og kanskje skape litt diskusjon rundt det emnet du har valgt? [/quote']Å slippe billigst mulig unna, med best mulig karakter har ihvertfall alltid vært målet mitt. Men det varierer jo fra folk til folk hvor mye arbeid man må legge ned i ting for å få ei god oppgave. Uansett så tror jeg ikke at et særemne på vgs. skaper mye diskusjon og blæst, hadde det vært ei doktorgradsoppgave så hadde det stilt seg litt annerledes, men på vgs. er det neppe noen andre enn faglærer som bryr seg. Siter
Frode Skibrek Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Er lærerene like slappe som da jeg gikk videregående, så synes jeg synd på dagens ungdom. Alt for mange lærere som nekter å implementere IT i undervisningen, noe som jo er vedtatt at skal gjøres av stortinget etter det jeg husker. Så det er MYE som må forbedres i skolen generelt. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Hvis du skulle skrive om noe spesielt ifm flyging i norskfaget så kunne du jo diskutert i hvilken grad flyinteressen påvirker språket... Hør to flygere snakker sammen og hvor mange engelske ord som dukker opp i språket som egentlig ikke hører hjemme i setningen. Mest aktuelt i Forsvaret generelt (ikke bare flygere) kanskje men jeg tror ikke det er så fjernt for sivile flygere heller. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 1. november 2007 Forfatter Skrevet 1. november 2007 Ja det hadde egentlig vært en drømmeoppgave det som du beskriver der Andreas (i hvertfall et vanvittig langt steg i riktig retning). Det som kanskje kom litt dårlig frem av mitt første innlegg, er at oppgaven egentlig bare går ut på en analyse av selve filmen. Siter
Frank Olaf Sem-Jacobsen Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Uansett så tror jeg ikke at et særemne på vgs. skaper mye diskusjon og blæst' date=' hadde det vært ei doktorgradsoppgave så hadde det stilt seg litt annerledes, men på vgs. er det neppe noen andre enn faglærer som bryr seg. [/quote'] Hehe, nå skriver jeg min egen doktoravhandling, og kjenner derfor også mange som gjør det, og det er nok ikke slik at en slik en skaper blest uten videre heller Men man velger uansett ikke å slippe lett unna Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Uansett så tror jeg ikke at et særemne på vgs. skaper mye diskusjon og blæst' date=' hadde det vært ei doktorgradsoppgave så hadde det stilt seg litt annerledes, men på vgs. er det neppe noen andre enn faglærer som bryr seg. [/quote'] Hehe, nå skriver jeg min egen doktoravhandling, og kjenner derfor også mange som gjør det, og det er nok ikke slik at en slik en skaper blest uten videre heller Men man velger uansett ikke å slippe lett unna Om det blir diskusjon ut av det eller ikke kommer helt an på faglæreren og innholdet i det som er skrevet Er det et potensiale for diskusjon og det blir lagt i arkivet blir det ingen diskusjon. Er det ENNÅ et særemne om the Beatles og det blir lagt ut for diskusjon så blir det neppe noen diskusjon da heller fordi det ikke er noe man ikke har lest fra før. -Men det er ikke bare faglæreren som kan gjøre noe med det; om innholdet er skrevet bra så er det for all del ingen grunn til å ikke legge det ut noe sted. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Når skal du være ferdig med oppgaven da Andreas? Jeg er ferdig nå etter seks timer skriving og bla'ing i bøker. Blir sliten av sånt, faktisk så sliten av man holder på å knekke sammen av latter når Word absolutt vil at navnet "Arinbjørn" skal endres til "Urinbjørn" Godt å være ferdig ihvertfall Siter
Andreas Nysveen Skrevet 1. november 2007 Forfatter Skrevet 1. november 2007 Hehe, jeg skal ha fremføring i uke 52 (ikke at jeg er på skolen da, men det er nå deadline). Jeg er glad jeg slipper mye skriving og lesing. Det eneste læreren faktisk skal ha inn er en disposisjon, så dersom jeg hadde vært usansynlig god på muntlige fremføringer hadde jeg ikke trengt å lage noe som helst, men jeg får vel bruke tid på stikkord og powerpoint. Siter
Frode Skibrek Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Håper på å se besvarelsenene deres lagt inn i denne posten? Siter
Andreas Nysveen Skrevet 1. november 2007 Forfatter Skrevet 1. november 2007 Som jeg sa i svaret mitt akkurat før deg, skal jeg ikke lage noe skriftlig besvarelse, læreren vil ha alt muntlig. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 1. november 2007 Forfatter Skrevet 1. november 2007 Beklager, My bad For å rette det opp da. Jeg har tenkt å bruke PowerPoint for å gjøre det litt lettere for klassen+læreren å se hva jeg prater om, men jeg skal ikke levere inn noe manus eller noe. Derfor lurer jeg på om det er noen idéer om hva som bør være med i en analyse av Top Gun som film? Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Kan jo se om det virkelig er noen andre enn amerikanske piloter som har en intern konkurranse om å ha mest fancy armbåndsur og størst solbriller - og om det var sånn før Top Gun ble utgitt Siter
Andreas Nysveen Skrevet 2. november 2007 Forfatter Skrevet 2. november 2007 I så fall. Kan du svare på det med solbriller og Armbåndsur Andreas Grindvoll? Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 Hvor gammel tror du jeg er? Jeg var vel 5 år da filmen kom ut, skal vi tro Wikipedia rett! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 Jeg kan gi deg en leads til en kompis som har fløyet alle flyene om du trenger faglig vurdering.....Jeg er ikke faglig oppegående, men irriterer meg over de MIG flyene, som så absolutt ikke er MIG.....he he...du har meg på msn ta kontakt...goffen Siter
Andreas Nysveen Skrevet 2. november 2007 Forfatter Skrevet 2. november 2007 Takk for det Geir Ove. Andreas jeg tenkte mer på om du vet noe om Norske piloter har en "thing" for solbriller og slikt Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 Nei. Solbriller er nødvendig utstyr akkurat som headset. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Så det er nok heller flyentusiastene som har en "thing" for flygernes solbriller Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.