Jan R. Storelvmo Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 Joda, fult mulig å kjøre FSX med de kravene der, men opplevelsen ville kanskje ikke helt bli det man hadde forestilt seg :\\
Njål Kvamme Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 halvsøstera mi, Vigdis-Åse har Windows Milenium. Er det bra?
Frode Skibrek Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Oppstaset utgave av windows 2000 bare....
Halvdan Hellenes Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Alt er bra så lenge man syns det er bra Njål..
Lars B. Frostad Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 For profesjonelle brukere/kontorbruk var Windows 2000 eneste alternativ, Windows ME var egentlig kun for hjemmebruk (knapt nok det - hvis man skal være ærlig). Ellers har vel Windows ME (Millenium) ikke akkurat fått de beste skussmål, verken fra svært mange brukere - t.o.m Microsoft selv - har visstnok innrømmet at Windows ME var for dårlig. Brukte den i flere år selv, før jeg "våget" å ta spranget over til Windows XP. Men at den eldre Windows 98SE var mer stabil og bedre på mange punkter enn Windows ME, ja det er nok ikke å overdrive. Men Windows ME var helt klart "grafisk lekrere", og med en del nye funksjoner. Windows ME var dessuen det siste OS'et fra MS, som var Dos-basert *jippi*..
Stig Are Pettersen Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Okei... Mellom alle skuddvekslingene i denne tråden er det mange spørsmål som melder seg. Vista eller XP? 64bit eller 32bit? Dx10 eller Dx9? Men hva med Win XP 64bit? Hva er dette? Er det slik at Dx10 helst skal kjøres på et 64bit oppsett eller er det jeg som drukner i grøten? Og hvis det er slikt, kan ikke Dx10 kjøres i XP64bit da...? Lurer fælt
Jan R. Storelvmo Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Personlig ville jeg styret unna 64bit enda en stund. Dette pga manglende kompatiblitet og støtte av programmer, spill og drivere. Har en kompis som kjører 64bit utmerket, han har ingen problemer, men nå bruker ikke han maskinen til stort mer enn å surfe på nettet, høre på musikk, enkelt regnearkjobbing osv. Men er du en mer allsidig bruker burde du vente litt enda. 64bit kommer nok til å ta over for 32bit på sikt. Men foreløpig ville jeg ikke kjørt 64bit som primært operativsystem. Når det gjelder DX10 eller DX9 så er vel egentlig saken så enkel som å si at dersom du vil kjøre DX10 MÅ du kjøre vista, og xp eller eldre på DX9. Dette siden det er kun vista som støtter DX10. I FSX er det nå bevist at DX10 gir penere grafikk og bedre ytelse. Men hvis du vil ha min personlige anbefaling så vil jeg anbefale Windows Vista Home Premium 32bit. Da får du et meget bra oppsett. Og så kanskje legge inn 64bit utgaven om et års tid eller no. Når du kjøper windows så ligger både 32bit og 64bit utgave av vista på platen Er det mer du lurer på er det selvsagt bare å spørre så skal jeg prøve å redde spørsmålene dine ut mellom skuddvekslingene, hehe Sånn at du får svar på dem
Tom Knudsen Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Hehe, Jan Radar ja :D he he Jan Reidar selvsagt... Du nektet hardnakket på det, men nå innrømmer du at du faktisk MÅ oppgradere. Skal jeg si hva jeg tror så tror jeg at du faktisk kommer til å nettopp oppgradere i all stillhet til vista etterhvert. Innrømmer ikke i det hele tatt at man Må oppgradere før eller siden, det var dine ord... Skal klare meg fint med XP på hovedmaskinen min jeg i mange mange år til. PS... Leser du faktisk hva jeg skriver Jan Reidar så kommer ikke jeg til å oppgradere til Vista i stillhet, har jo tross alt hatt og kjørt Vista siden Longhorn prosjektet. Og fast installert siden RC1....
Stig Are Pettersen Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Takk for svaret.. Det er mange meninger, erfaringer og overbevisninger om både Vista og XP. Men slik jeg ser det er Vista enda bare en nyfødt baby, som merkelig nok kan gå fra fødselen av. Har enda ikke fått prøvd ut nyskapningen men det kommer nok (merk. Ny maskin bestillt). Og takk for den lille oppklaringen angående 32bit vs. 64bit. "Spis opp grøten din gutt!"
Tom Knudsen Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Vel skjønner nå at jeg formulerte meg litt feil ved å si at Vista er et halvferdig produkt og velger da heller å avslutte min debatt her med å sitere over nevnte sitt flotte definisjon av Windows Vista [size:17pt]Vista enda bare en nyfødt baby, som merkelig nokkan gå fra fødselen av.[/size]
Jan R. Storelvmo Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Hehe' date=' Jan Radar ja :D [/quote'] he he Jan Reidar selvsagt... Du nektet hardnakket på det, men nå innrømmer du at du faktisk MÅ oppgradere. Skal jeg si hva jeg tror så tror jeg at du faktisk kommer til å nettopp oppgradere i all stillhet til vista etterhvert. Innrømmer ikke i det hele tatt at man Må oppgradere før eller siden, det var dine ord... Skal klare meg fint med XP på hovedmaskinen min jeg i mange mange år til. PS... Leser du faktisk hva jeg skriver Jan Reidar så kommer ikke jeg til å oppgradere til Vista i stillhet, har jo tross alt hatt og kjørt Vista siden Longhorn prosjektet. Og fast installert siden RC1.... Okei, så da sier du i klartekst at du kan kjøre windows xp til evig tid? Altså, at du sitter å kjører windows xp om 35 år? Hehe, det gjør du neppe. Og da blir konklusjonen som jeg har sagt tidligere at du MÅ faktisk oppgradere før eller siden. I allfall vil flysim interessen din dø ut om ikke så veldig mange år om du skal fortsette å kjøre xp. Jo, jeg gjorde det. Kom bare ikke på det i farten. Men da HAR du jo faktisk oppgradert til vista så da er det jo egentlig dette ikke en diskusjon lengre, hehe. Selv om du kjører både xp og vista, så HAR du jo faktisk oppgradert til vista uansett hvordan du snur og vender på det Forskjellen er bare at du fremdeles også kjører xp inntil videre
Jan R. Storelvmo Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Takk for svaret.. Det er mange meninger' date=' erfaringer og overbevisninger om både Vista og XP. Men slik jeg ser det er Vista enda bare en nyfødt baby, som merkelig nok kan gå fra fødselen av. Har enda ikke fått prøvd ut nyskapningen men det kommer nok (merk. Ny maskin bestillt). Og takk for den lille oppklaringen angående 32bit vs. 64bit. "Spis opp grøten din gutt!" [/quote'] You're welcome Da får jeg ønske deg lykke til med ny pc og vista og håpe du blir fornøyd
Tom Knudsen Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Men da HAR du jo faktisk oppgradert til vista så da er det jo egentlig dette ikke en diskusjon lengre, hehe. Selv om du kjører både xp og vista, så HAR du jo faktisk oppgradert til vista uansett hvordan du snur og vender på det \\ Forskjellen er bare at du fremdeles også kjører xp inntil videre flott du fant det ut til slutt da...
Jan R. Storelvmo Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Men da HAR du jo faktisk oppgradert til vista så da er det jo egentlig dette ikke en diskusjon lengre' date=' hehe. Selv om du kjører både xp og vista, så HAR du jo faktisk oppgradert til vista uansett hvordan du snur og vender på det \\ Forskjellen er bare at du fremdeles også kjører xp inntil videre[/quote'] flott du fant det ut til slutt da... Var vel ikke snakk om å finne ut, leste det for en tid siden men var gått i glemmeboken. Uansett, oppgradert til vista har du, var det som var hele poenget i denne diskusjonen vår. Og xp kan du ikke kjøre til evig tid heller. Da er det bra vi er enige
Tom Knudsen Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Og xp kan du ikke kjøre til evig tid heller Er nok ikke enig med deg her.. Sett at man ønsker å kjøre kun XP uten å være medlem av program racet, teknologikjøret og resten av fremtiden, så kan man teoretisk sett forsette å kjøre XP så lenge man bare ønsker. Men enig kan vi være om at neppe du eller jeg tror at noen her på forum faktisk ønsker dette... Selv tror jeg nok det er større sjanse for at noen kjører XP til neste Windows Versjon kommer ut eller at Vista brukere i dag går tilbake til XP... Uansett så er det to gode operativsystem vi har her å snakke om. PS.. Selv kjører jeg også Linux så har vi tatt med operativsystemet som slår begge deler... ( hmm glemte jeg MAC, vel det har jeg ikke enda.)
Jan R. Storelvmo Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Ja, skal være enig i dette. Men by the way, hvordan funker forresten Linux? Prøvde det en gang, men det er flere år siden og da slet jeg med både det ene og det andre. Blant annet drivere. Er det egentlig så rosenrødt som Linux entusiastene skal ha det til?
Tom Knudsen Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Jepp og mer Jan Reidar... Slet med drivere jeg også til skjermkortet, men byttet til Nvidia og løste alle problem Lyst til å se hvordan det ser ut, last ned Linux Win CD av et eller annet merke, anbefaler Kubuntu. http://www.kubuntu.org/download.php Og skal vi slutte denne debatten en gang for alle om Vista er rått eller ei, vel se linux kontra Vista her xeTOIcmSYB8
Jan R. Storelvmo Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Jepp og mer Jan Reidar... Slet med drivere jeg også til skjermkortet' date=' men byttet til Nvidia og løste alle problem Lyst til å se hvordan det ser ut, last ned Linux Win CD av et eller annet merke, anbefaler Kubuntu. http://www.kubuntu.org/download.php Og skal vi slutte denne debatten en gang for alle om Vista er rått eller ei, vel se linux kontra Vista her [youtube']xeTOIcmSYB8 Mer hva? Eneste jeg ikke kommenterte som jeg var uenig i var dette med oppgradering. Du vil ikke teoretisk sett kunne kjøre xp til evig tid selv om du driter å å følge med på programracet osv. osv. Datadeler har ikke evig liv, men har begrenset levetid. Etterhvert vil du da måtte oppgradere siden du etterhvert ikke vil få tak i xp kompatibel hardware. Og de gamle datadelene vil etterhvert takke for seg. Så skal man begynne å kverulere på dette så viser det seg at jeg står fortsatt sterkt i min påstand om at du før eller siden MÅ oppgradere fra xp, hehe. Hva har du å si til dette da? Jo, linux så grafisk sett bra ut, ingen tvil om det. Men hvordan er den å jobbe med i praksis? Problemer, feilmeldinger, driverproblemer osv.? Det er jo tørke på spill og programmer til linux kontra windows.
Fredrik Edvardsen Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Og skal vi slutte denne debatten en gang for alle om Vista er rått eller ei' date=' vel se linux kontra Vista her[/quote']Tåpelig... Du mener altså at hvorvidt et OS er bra bestemmes utifra hvor fancy det ser ut rent grafisk? Jan-Reidar; med mindre du syns det er overdådig moro å sitte å knote med ting i timesvis for å få det til å funke, så vil jeg på ingen måte anbefale deg å bruke Linux. Og husk at de fleste Windows-spill ikke vil funke i Linux, og hvis du vil spille Windows-spill i det heletatt på Linux så må du være forberedt på å bruke noen timer på å sitte å knote med config-filer. Jeg er heller ikke så glad i MS sitt OS-monopol, men per i dag finnes det ikke noe godt alternativ.
Tom Knudsen Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Og skal vi slutte denne debatten en gang for alle om Vista er rått eller ei, vel se linux kontra Vista her Ok kunne feil tolkes ser jeg, men skal prøve å forklare.. Etterhvert vil du da måtte oppgradere siden du etterhvert ikke vil få tak i xp kompatibel hardware. Og de gamle datadelene vil etterhvert takke for seg. Så skal man begynne å kverulere på dette så viser det seg at jeg står fortsatt sterkt i min påstand om at du før eller siden MÅ oppgradere fra xp, hehe. Hva har du å si til dette da? \\ Det ser faktisk ut som om denne diskusjonen trekker litt lenger ut ja, vel som sagt er ikke helt enig det du sier om at man MÅ oppgradere. Installerte Windows 95 her om dagen for moro skyld og ja alt fungerte da med tanke på drivere osv. Så bare her har jeg vel ikke så mye å kommentere på. Ville også vært moro og prøve Windows 3.1 uten å selv tro at det faktisk går da.. Men som kjent så kjører jeg XP PRO og kommer til å kjøre dette i lang tid enda. Kanskje jeg er litt for glad i FS9 enda eller jeg ser ikke helt hardwaren som passer til Vista og FSX, men det tviler jeg ikke på kommer så skal det være sagt, ergo kan man ikke konstantere at man aldri kjører kun Vista eller kun XP eller ingen av delene. Som teknofrik så ønsker jeg alltid å ha det beste og det kuleste, men å si at XP er godt nok i et par år til, jo det skal jeg tørre å si. Men, det som passer meg passer ikke alltid den andre og da er det godt å ha flere alternativer å bruke.... Jeg er heller ikke så glad i MS sitt OS-monopol, men per i dag finnes det ikke noe godt alternativ. Vel tror jeg får med det fleste Linux og MAC brukerne på forumet her når jeg sier at jo det finnes alternativer og de fleste er langt bedre og mer stabile en Windows selv. Så valget er ditt, valget er nødvendigvis ikke XP Det er jo tørke på spill og programmer til linux kontra windows. Til å virke opplyst Jan Reidar så er du tydeligvis ikke det....
Fredrik Edvardsen Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Vel tror jeg får med det fleste Linux og MAC brukerne på forumet her når jeg sier at jo det finnes alternativer og de fleste er langt bedre og mer stabile en Windows selv. Så valget er ditt' date=' valget er nødvendigvis ikke XP[/quote'] Jo, per i dag så er XP det eneste fornuftige valget for min del (dvs. jeg kunne brukt Vista også, men jeg gidder ikke oppgradere til Vista før det har noe mer å tilby i forhold til XP), jeg gidder ikke å sitte å knote frem og tilbake i timesvis for å få programvare jeg bruker i XP til å (kanskje) fungere i Linux. Og hele "LOL! Linux er mer stabilt enn Windows" begynner å bli litt gammelt nå, XP er rimelig stabilt, og jeg har faktisk hatt mer problemer med Linux enn jeg har hatt med XP.
Tom Knudsen Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Og hele "LOL! Linux er mer stabilt enn Windows" begynner å bli litt gammelt nå, XP er rimelig stabilt, og jeg har faktisk hatt mer problemer med Linux enn jeg har hatt med XP. XP er rimelig stabilt ja.. Linux mer stabilt. At du sliter med Linux er du ikke alene om, men det er kun et resultat av dårlige linux erfaringer og data kunnskaper. Husk Linux har samme arkitektur som UNIX og hadde det ikke vært for UNIX så hadde eller ei Windows eksistert. Windows er kun et utviklet skall fra UNIX...
David Gabrielsen Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Husk Linux har samme arkitektur som UNIX og hadde det ikke vært for UNIX så hadde eller ei Windows eksistert. Windows er kun et utviklet skall fra UNIX... dette var nytt for meg. Har du noen kilder som støtter denne påstanden?, altså det at Windows er kun et utviklet skall fra UNIX..
Tom Knudsen Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Det finnes utallige dokument lesninger om dette bare du gidder å søke på google og lese litt. Både Apple, Microsoft og Linux har sitt opphav fra UNIX. GUI arkitektatur som MS, MAC, linux er kun en interface utvikling fra UNIX. Programmering delen i UNIX og Xerox er videreutviklet til det vi kjenner best som BASIC altså grunnlaget for QDOS - Quick and Dirty Operating System som var 86-prosessoren til MS DOS QDOS var en såkalt CP/M Control Program for Microcomputers som videre ble etterhvert CP/M-80 som ble designet for 8086 CPU kortene. Da fikk vi 86-DOS som igjen forklart tidligere ble kalt QDOS. Og som alle vet er dette designet av Tim Petersson som egentlig er den rette skaper av det vi kaller i dag Windows. Bill Gates var bare smart nok til å kjøpe rettighetene av Tim Petersson slik at vi i dag har fått the evil empire Microsoft Siden Linux, MAX, DOS har og bruker samme binærkode som UNIX bare litt forkortet Vel man kan gå dypere og dypere og lenger og lenger tilbake i historien men man må nesten lese og lese og lese og henvise og henvise og henvise til tusen artikler over alt, det får dere selv finne ut. Noen tips til lesning er Wikipedia og google.. http://www.uib.no/med/avd/miapr/arvid/uped99.html http://no.wikipedia.org/wiki/Unix http://microsoft.toddverbeek.com/lang.html http://www.fys.ruu.nl/~bergmann/history.html http://www.faqs.org/docs/artu/ch02s01.html http://www.levenez.com/unix/ osv osv.. Det står mye int lesning for det meget spesielt interesserte
Jan R. Storelvmo Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Og skal vi slutte denne debatten en gang for alle om Vista er rått eller ei' date=' vel se linux kontra Vista her[/quote'] Ok kunne feil tolkes ser jeg, men skal prøve å forklare.. Etterhvert vil du da måtte oppgradere siden du etterhvert ikke vil få tak i xp kompatibel hardware. Og de gamle datadelene vil etterhvert takke for seg. Så skal man begynne å kverulere på dette så viser det seg at jeg står fortsatt sterkt i min påstand om at du før eller siden MÅ oppgradere fra xp, hehe. Hva har du å si til dette da? \\ Det ser faktisk ut som om denne diskusjonen trekker litt lenger ut ja, vel som sagt er ikke helt enig det du sier om at man MÅ oppgradere. Installerte Windows 95 her om dagen for moro skyld og ja alt fungerte da med tanke på drivere osv. Så bare her har jeg vel ikke så mye å kommentere på. Ville også vært moro og prøve Windows 3.1 uten å selv tro at det faktisk går da.. Men som kjent så kjører jeg XP PRO og kommer til å kjøre dette i lang tid enda. Kanskje jeg er litt for glad i FS9 enda eller jeg ser ikke helt hardwaren som passer til Vista og FSX, men det tviler jeg ikke på kommer så skal det være sagt, ergo kan man ikke konstantere at man aldri kjører kun Vista eller kun XP eller ingen av delene. Som teknofrik så ønsker jeg alltid å ha det beste og det kuleste, men å si at XP er godt nok i et par år til, jo det skal jeg tørre å si. Men, det som passer meg passer ikke alltid den andre og da er det godt å ha flere alternativer å bruke.... Jeg er heller ikke så glad i MS sitt OS-monopol, men per i dag finnes det ikke noe godt alternativ. Vel tror jeg får med det fleste Linux og MAC brukerne på forumet her når jeg sier at jo det finnes alternativer og de fleste er langt bedre og mer stabile en Windows selv. Så valget er ditt, valget er nødvendigvis ikke XP Det er jo tørke på spill og programmer til linux kontra windows. Til å virke opplyst Jan Reidar så er du tydeligvis ikke det.... Spørsmålet her er jo om absolutt ALL hardware vil funke i Win95 og eldre? Finnes det egentlig drivere til f.eks nyere hovedkort til Intel Core 2 Duo f.eks, eller geforce 8800 grafikk kort? Win 95 og eldre støtter ikke DX10 som etterhvert vil overta alle spill i tiden fremover. DX10 funker kun i vista, og vil aldri funke i xp eller eldre. Så, poenget mitt er at om du skal holde følge med programmer og spill fremover, MÅ du faktisk oppgradere før eller senere. Men som sagt, du vil nok kunne kjøre xp enda en god stund før du praktisk talt vil bli tvunget til å oppgradere, det kan jeg være enig i. Så joda, xp vil nok enda holde koken en stund til, helt klart. Men poenget mitt er at skal du fortsette med FS hobbyen og kanskje også bruke en del komplekse program i tiden fremover så MÅ du oppgradere etterhvert. Når det gjelder det siste utspillet mitt om programmer og spill i Linux så står jeg fast på det. Joda, det finnes masse programmer til Linux, men på langt nær like mye som til windows. Det samme gjelder også spill. Det er relativt få spill som funker i Linux. Kun noen utvalgte. Det finnes løsninger så vidt meg bekjent som gjør det mulig å kjøre windows spill i Linux, men basert på andres erfaringer så funker ikke alltid dette like prikkfritt. Hvis du fortsatt mener jeg ikke er opplyst, så må du nok utdype litt bedre hva du mener her, ikke bare komme med påstander. Vi har kverulert lenge på dette med oppgradering nå, men det ser ikke ut til at denne påstanden din om at du aldri trenger å oppgradere fra xp holder helt mål. Konklusjonen blir at joda du kan fortsatt kjøre xp i mange år til, men oppgradere før eller senere blir du nok nødt til om du ønsker å holde takt med utviklingen og fortsette å være en databruker litt over gjennomsnittet
Tom Knudsen Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Må bare kommentere det artige innlegget ditt Når det gjelder det siste utspillet mitt om programmer og spill i Linux så står jeg fast på det. Joda, det finnes masse programmer til Linux, men på langt nær like mye som til windows. Det samme gjelder også spill. Det er relativt få spill som funker i Linux. Ok skjønner du har erfaring med linux og andre unix baserte gui platformer. Hvis du fortsatt mener jeg ikke er opplyst, så må du nok utdype litt bedre hva du mener her, ikke bare komme med påstander. Ok får vel det da siden du beskriver og gjentar både deg selv og meg så fint her Konklusjonen blir at joda du kan fortsatt kjøre xp i mange år til, men oppgradere før eller senere blir du nok nødt til om du ønsker å holde takt med utviklingen og fortsette å være en databruker litt over gjennomsnittet \\:\\) Her motsier du jo alt du tidligere i tråden har påstått, og nå ser du vel kanskje det at man faktisk ikke Må oppgradere til Vista slik du hevdet men fint kjøre XP glatt for bi Vista og dets service packs... Det kommer alltid noe nytt i horisonten... God jul
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Fikk Vista Hume Premium for en billig penge (noe slags spesialtilbud fra Acer) hvor jeg fikk hele opplegget for bare 150,-. Riktignok tok tollen sin del av kaka, for det ble jo sendt fra Nederland, og utenpå var en pen € (Euro) verdi skrevet på, så det ble nå 250,- ekstra der (hvorpå jeg ble ganske forbanna, og ringte Acer for å skjelle dem ut). Men har fremdeles betalt mindre enn 25% av markedsverdi for Vista... Så var det intallering av Vista, da... Hadde på forhånd sjekket kompabilitet gjennom Windows egen kompabilitets-sjekk på nettet (sjekker den faktisk PC-en, eller lar den deg bare vente i 5 min. før den forteller deg at du er klar for Vista), samt at Acer selv beskrev PC-en som "Vista Premium Ready". Aldri har jeg angret mer på noe jeg har installert på PC-en... De påfølgende 2 månedene var det frem og tilbake med telefoner og e-poster til Acer, hvor PC-en til slutt ble sendt inn med streng beskjed om å sette inn XP på maskinen igjen, til heftige protester fra en av kundebehandlerne som "ikke kunne fortså hva som var problemet". Aldri har jeg skjelt noen ut så brutalt over telefon som det jeg gjorde den dagen... Etter mye besvær har jeg altså endelig XP tilbake på PC-en, og det kommer mest sansynlig ikke til å endres med det første... (For dem som lurer på hvorfor jeg ikke bare "satt inn den orginale XP-plata jeg fikk med PC-en"; Acer har bestemt seg for å legge operativsystemer og slikt inn på en "skult partisjon" på haddisken, klar til installasjon. Til gjengjeld kan du ofte velge mellom bl.a. Norsk, Dansk, Svensk og Engelsk operativsystem. Noen CD med operativsystem får du ikke...) Et av problemene jeg hadde med Vista var den særdeles mangelfulle "baklengs-kompabiliteten" til "eldre" (pre-Vista) programmer. Det være seg programmer ment for XP eller win95... FS9 ble håndtert på en middelmådig måte, å begynne med add-ons var overhodet ikke mulig... Den dagen XP går "ut vinduet" et mulighetene store for en Linux-installasjon... Ser at winME er nevnt, og til det sier jeg bare; unngå for ennhver pris! Om nødvending; intaller win95!
Jan R. Storelvmo Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Må bare kommentere det artige innlegget ditt Når det gjelder det siste utspillet mitt om programmer og spill i Linux så står jeg fast på det. Joda' date=' det finnes masse programmer til Linux, men på langt nær like mye som til windows. Det samme gjelder også spill. Det er relativt få spill som funker i Linux. [/quote'] Ok skjønner du har erfaring med linux og andre unix baserte gui platformer. Hvis du fortsatt mener jeg ikke er opplyst, så må du nok utdype litt bedre hva du mener her, ikke bare komme med påstander. Ok får vel det da siden du beskriver og gjentar både deg selv og meg så fint her Konklusjonen blir at joda du kan fortsatt kjøre xp i mange år til, men oppgradere før eller senere blir du nok nødt til om du ønsker å holde takt med utviklingen og fortsette å være en databruker litt over gjennomsnittet \\:\\) Her motsier du jo alt du tidligere i tråden har påstått, og nå ser du vel kanskje det at man faktisk ikke Må oppgradere til Vista slik du hevdet men fint kjøre XP glatt for bi Vista og dets service packs... Det kommer alltid noe nytt i horisonten... God jul Det skal du få lov til Nei, JEG har ingen erfaring med Linux eller Unix baserte platformer. Men det virker ikke som du selv heller har så god erfaring med det, siden du ikke vil kommentere mer av det jeg skrev. Fortsatt har du ikke fortalt meg hva du mener konkret når du sier jeg ikke er opplyst. Jeg gjentar meg fordi du nekter å svare utdypende nok på innleggene mine, samt kommer med luftige påstander du ikke kan utdype om meg og min kunnskap. Derfor gjentar jeg kanskje meg selv. Poenget hele tiden har vært at du MÅ oppgradere fra xp før eller senere. Det er det det har handlet om. Enten til vista eller til etterkommerne til vista. Du må gjerne vri på det for å ro deg i land nå, men leser du tråden så ser du at det er dette jeg hele tiden har påstått. Siste halvdel av diskusjonen har handlet om noe så latterlig som om man kan kjøre xp forever, eller om man må oppgradere før eller senere, hehe. Noe jeg har hevdet at man definitivt må (oppgradere fra xp), og du har nektet for. Så, ja det kommer faktisk en del nye vridninger og horisonter fra deg, hittil har du vist liten evne til å ville utdype eller komme med noe konkret på hva det er jeg sier som er så idiotisk. Jeg har forresten aldri nektet for at du ikke kan kjøre xp enda noen år til, men jeg har derimot sagt at vil du fortsette å bruke en datamaskin som du gjør nå, vil du før eller senere måtte oppgradere. God jul ja, og jeg venter i spenning på et ordentlig og utdypende svar fra deg i julegave
Anbefalte innlegg