Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Jeg kjører vista og har ingen problemer. Om du har tenkt å kjøpe nytt operativsystem så er vista klart førstevalget. Hvis ikke blir det som å betale penger for gårdagens teknologi når du allikevel før eller senere må oppgradere til vista. XP vil nok sikkert vare enda en stund til, men før eller senere så vil MS kutte supporten for xp. Og da MÅ du over til vista uansett. Så, jeg ser ingen grunn til å gå for xp. I tillegg så er betaen for sp1 til vista sluppet. Denne forbedrer både utseende og funksjonalitet og øker ytelsen på vista.

Skrevet

Jeg kjører vista ultimate, altså topputgaven. Men den er DYR! :D Så min anbefaling er nok Vista Home Premium. Der får du alt du trenger egentlig til en rimeligere penge enn ultimate. Om du kjøper ny pc idag er det som regel denne du får. La inn betaen av service pack 1 fra microsoft igår, og denne var super. Gleder meg til den kommer i endelig versjon. Forbedrer ytelse pluss tusen andre ting. Blant annet booster den opp filkopieringen i vista som MS har fått mye pepper for. I tillegg til en del grafikk forbedringer. Jeg er iallfall strålende fornøyd med vista :)

Skrevet

Om du har tenkt å kjøpe nytt operativsystem så er vista klart førstevalget. Hvis ikke blir det som å betale penger for gårdagens teknologi når du allikevel før eller senere må oppgradere til vista.

Hvor allsidig tåpelig dette utsagnet var Jan Reidar, trodde ærlig talt du var mer subjektiv en dette...

1. Vista er aldri et førstevalg, kanskje for deg men ikke for alle andre, vær mer subjektiv og allsidig i din konklusjon Jan Reidar please :)

2. Man betaler ikke for gårsdagens teknologi ved å kjøpe XP, ved å kjøpe Vista betaler du for gårsdagens teknologi, dvs Vista er bygget på teknologien fra XP og selvsagt også mye ny teknologi. Sammensatt så er Windows Vista 63% forbedring av XP teknologien og erfaringen fra tidligere versjoner.

3. Det er ingen ting, sted eller person som sier eller antyder at man må oppgradere til Vista, selv den minst erfarne datakyndig vet at man må aldri oppgradere et opperativsystem. Det er forsatt et valg, et valg som Microsoft som kjent har prøvd å få omgjort.

4. Til slutt

- Windows Vista aka Longhorn er pr definisjon pr dags dato et halv ferdig produkt. Det er likevel et solid godt produkt med et sabla godt utgangspunkt til neste operativsystem antatt lansert i årskifte 2012/13

Vista i dag er ikke et produkt jeg ville kjøpt med det første, men avventet service pack 2..

Til da er driver biblioteket, kompatibiliteten og dybden i Windows Vista et par hakk bedre en hva det er i dag.

Så mitt tips til deg, kjøp Windows XP og du har pr definisjon et sabla godt, solid og for å ikke glemme et sikkert produkt til de fleste arbeidsoppgaver.

Så lar du Vista være et eyecandy prosjekt frem til 2008 medio august..

Men husk, man lærer etter man kjøper som regel.

Skrevet
- Windows Vista aka Longhorn er pr definisjon pr dags dato et halv ferdig produkt. Det er likevel et solid godt produkt med et sabla godt utgangspunkt til neste operativsystem antatt lansert i årskifte 2012/13

Jeg har kjørt Vista siden RTM, og jeg kan med hånda på hjertet si at Vista er så til de grader LANGT unna et halvferdig produkt som man kan få det. Jeg vil gjerne vite hva du legger i det du mener er "halvferdig produkt", og hvor du får denne informasjonen fra.

Skrevet

Administrerende Direktør i Acer Norge uttalte seg at Microsoft Windows Vista er bare et halvferdig produkt og det sier jeg meg helt enig.

Slik var det også i RC2

Edit..

Glemte å si at også Microsoft selv måtte pent nødt til å innrømme at Vista var et halvferdig produkt når det kom ut..

http://www.itavisen.no/sak/390598/Innr%F8mmer_at_Vista_var_uferdig/

Ikke blitt særlig bedre etter det, mens vi med godt tålmodighet og erfaring venter spent på Service pack 1 til Vista.

Til da, Win XP SP2

Skrevet

Om du har tenkt å kjøpe nytt operativsystem så er vista klart førstevalget. Hvis ikke blir det som å betale penger for gårdagens teknologi når du allikevel før eller senere må oppgradere til vista.

Hvor allsidig tåpelig dette utsagnet var Jan Reidar' date=' trodde ærlig talt du var mer subjektiv en dette...[/quote']

Du mener du trodde han var objektiv? eller???

Anywho..tipper det blir vista neste gang jeg kjøper operativsystem.

Hvis det ikke virker som jeg vil, så går jeg heller bare tilbake til XP.

Noe ála at jeg gikk tilbake til fs2004 til jeg får fart på ny maskin som takler fsx på en måte jeg er fornøyd med :)

Skrevet
Sammensatt så er Windows Vista 63% forbedring av XP teknologien og erfaringen fra tidligere versjoner.

Er 63% ett nøyaktig bevist siffer? Må bare spørre , og i såfall at det skal kunne bevises, kan du dokumentere det? Vil bare se hvor nøyaktig microsoft er på akkurat det der....

Skrevet
Administrerende Direktør i Acer Norge uttalte seg at Microsoft Windows Vista er bare et halvferdig produkt og det sier jeg meg helt enig.

Slik var det også i RC2

Edit..

Glemte å si at også Microsoft selv måtte pent nødt til å innrømme at Vista var et halvferdig produkt når det kom ut..

http://www.itavisen.no/sak/390598/Innr%F8mmer_at_Vista_var_uferdig/

Ikke blitt særlig bedre etter det' date=' mens vi med godt tålmodighet og erfaring venter spent på Service pack 1 til Vista.

Til da, Win XP SP2

[/quote']

Si meg, Tom, har du i det hele tatt PRØVD Vista siden RC2? Og da mener jeg brukt det over tid, ikke bare installert det og satt det for deg at du ikke liker det? Jeg kan også trygt melde at Vista i RTM og Post-RTM er et par mil over slik det var i RC2, ikke bare med tanke på driverstøtte, men også i antallet sertifiserte applikasjoner.

Og med tanke på at Acer har MASSIVE problemer med PC'er på Vista (tro meg, jeg vet, siden en idiot hos oss kjøpte inn fire lappis'er fra Acer med Vista på mot IT-avdelingens spesifikke anbefaling/ordre (vi har siste ord i alle innkjøp som griper inn i våre systemer, siden det tross alt er vi som skal drifte tingene)) og disse problemene utelukkende skyldes enten dårlige BIOS-versjoner (to tilfeller på to forskjellige maskiner hvor Acer's egen software kjører CPU'en i 100% inntil biosoppdatering blir foretatt), dårlig driverstøtte (massive problemer med strømstyringssoftware og flerskjerm i kombinasjon med dockingstasjon som støtter dette) eller i enkelte tilfeller råtten hardware, så tar jeg Adm. Dir. i Acer omtrent like seriøst som et medlem av Vigrid med tanke på hans uttalelser om Vista. Lett å skylde på operativsystemet når en selv ikke klarer å lage applikasjoner/drivere som funker skikkelig. Drivere til Nvidia's 8800-serie, noen? Er det Microsofts feil at Nvidia måtte bruke et halvt år på å få ut drivere som faktisk funket skikkelig, spesielt med tanke på at Nvidia var med på lasset fra før Beta 1 for et par år siden? Hardwareprodusentene har ingenting å klage over, de var med på Beta-løpet som alle andre.

Halvferdig produkt? Ja jøss. Gi meg EKSEMPLER på hva som er halvferdig. Ikke linker til mer eller mindre unyanserte uttalelser fra media. Den artikkelen du nevner, Tom, handler om to ting: Driverproblematikk, og problemene med iTunes. Og beklager, men det at resten av verden ikke er klare for et nytt OS er ikke det samme som at OS'et er "halvferdig". El Bosso for Acer sier også at Vista er ustabilt. Ja, Vista er ustabilt....hvis du ikke klarer å lage drivere som faktisk funker. Her hjemme så har Vista vært rock solid. Men så har jeg kanskje bare vært heldig? Eller har jeg faktisk sørget for at den hardware jeg kobler til maskinen faktisk a: funker, b: at det finnes drivere for den, og c: ikke er jalla-hardware? Take a wild guess.

Det eneste aspektet av Vista's uferdighet ved release var en relativt kraftig mangel på drivere, samt applikasjonskompatabilitetsproblemer (dæven, langt ord). Noe som ikke akkurat kan tilskrives Microsoft, kan det vel?

Skrevet

Viser til en del av ditt innlegg: "og disse problemene utelukkende skyldes enten dårlige BIOS-versjoner (to tilfeller på to forskjellige maskiner hvor Acer's egen software kjører CPU'en i 100% inntil biosoppdatering blir foretatt)"

Jeg har en Acer T160 som UTELUKKENDE gitt meg problemer

HVOR kan jeg få oppdatert biosen min og hvordan? Får ikke engang reformatert pcen nå, da "HAL.DLL", som ligger i system32-mappa i windows under programfiler, er mystisk "forsvunnet" fra pcen, og den stopper 10 sek etter at den blir skrudd på (dvs stopper i oppstarten).... Er dette noe acer kan holdes økonomisk ansvarlige for, , og kan jeg ha rett til å heve kjøpet på reklamasjonsretten SELV om jeg ETTER garantiens utløp har byttet RAM og skjermkort? Har både de gamle RAM-brikkene og det orginale skjermkortet , så det kan jo bare settes inn igjen i maskinen hvis retur og heving av kjøpet kan bli aktuelt.... men må vite noe sikkert , før jeg tar sjansen på å kreve min rett nå ja, siden den kom fra service for ca 2 uker siden og problemet begynte på igjen umiddelbart....

Kanskje noen andre som vet hva jeg må gjøre, eller som kan hjelpe meg?

Skrevet

Si meg, Tom, har du i det hele tatt PRØVD Vista siden RC2?

Jepp utelukkende på både 1 stasjonær og 1 laptop og fortsatt det samme enda på de samme. Ultimate by thy name.

men det at resten av verden ikke er klare for et nytt OS er ikke det samme som at OS'et er "halvferdig"

Ok så når MS ikke gjør ferdig SDK for Vista i tide til at alle kan lage drivere i tide så er det alle andre en MS sin feil?

Vel sagt skal være sagt, hvorfor skal så alle være klare når MS sier hopp? At Vista ikke klevert nok lager sitt produkt bakover kompatibelt bare for å tjene mest mulig penger, vel det er og bør ikke være forbrukeren sitt problem.

Og gi ut noe etter min mening som ikke er kompatibelt med datidens produkt er og forblir det samme som å gi ut et produkt som ikke er ferdig.

" Jeg kjøper en ny type bil som er laget for å gå på oktan 120, dessverre for meg så finnes det ikke Oktan 120 og enda verre er den ikke bakover kompatibelt nok til å kjøre på Oktan 95 eller 98. Dessuten er det jo min flaks at det er hele 10 bensinstasjoner i Norge som leverer 120 oktan bensin, og da er nærmeste rundt regnet 45 mil unna. "

Hvor bra er så denne nye hypotetisk bilen min da, er det verdt de 680.000 kronene jeg ga for den nå i oktober da vi tydeligvis ikke ser oppgraderte bensinstasjoner her i området før trolig juli 2009 på et gitt tidspunkt.

Nei takk meg til da å ikke å ha kjøpt denne bilen riktig enda, men heller takket meg til en solid trofast 2001 modell med muligheter nok til å ta både 95 og 98oktan med to kompatible bensinstasjoner innenfor en radius av 5km...

Det er forskjellen på Vista og XP det....

Ikke missforstå meg, kjøp gjerne Vista nøl ikke på det, men mitt råd til de som ikke har, det skader ikke å vente til det blir mer "ferdig"

:)

Skrevet

og kan jeg ha rett til å heve kjøpet på reklamasjonsretten SELV om jeg ETTER garantiens utløp har byttet RAM og skjermkort?

Reklamasjonsretten i Norge gjelder i 5 år. Dette er en rett vår Norske stat har gitt til forbrukerne i Norge.

Dette er forbrukerens eneste garanti det faktisk har rett på..

Fabrikk garanti på 2 år og andre tilfeller lenger er garantier vi som forbrukere ikke har krav, rett eller plikt til å få, dette er en lovnad fra produsent/leverandør/forhandler om at et enkelt produkt eller i noen tilfeller flere produkt har en og samme garantert levetid hvorpå produktet ikke skal inneholde noen feil eller mangler.

Dette betyr i korte drag at produktet du kjøper skal ikke inneholde eller skape feil og mangler i den tiden garantisten lover. Skjer det noe kan vi som forbruker kreve reparasjon eller et evt. bytte i den tid garanti er gjeldende.

PRODUKT GARANTI OG PRODUKT REKLAMASJON ER IKKE DET SAMME OG MÅ IKKE FORVEKSLES.

Kjøpsloven gjelder for både forbruker og forhandler, vi som forbrukere har rett til å reklamere på produktet etter visse regler i kjøpsloven.

Forhandlere har rett til å kreve produktet reparert inntil 2 ganger. Klarer de ikke å ordne dette blir automatisk den innsendte gangen en reklamasjon sak.

Uten å ta hele loven her og nå hvorpå jeg heller ikke er rett mann til å gjøre det, så blir det slik i korte drag.

Forbruker får garanti i den tiden produsenten/leverandøren/forhandleren garanterer for, det være enten 2, 4, 6, eller 10 år.

Forbruker har ikke rett på garanti og kan aldri kreve dette eller reklamere på garantien...

Forhandler kan og skal reparerer et produkt innen rimelighetens tid.

Etter 2 forsøkte reparasjoner hvorpå produktet ikke funger på samme feil eller mangler skal den 3 gangen produktet reklameres til leverandør.

Eneste unntaket til dette er hvis produsent eller leverandør sier at skade ved første eller andre innlevering er en reklamasjons sak og kunden skal få nytt produkt av samme merke og kostnad.

Reklamerer du på en mobiltelefon, så kan du ikke velge ny mobil av annet merke eller kostnad.

Slik har jeg forstått dette med garanti og reklamasjon, har noen andre ting å komme med eller rette på så trå til

Skrevet

Hvor allsidig tåpelig dette utsagnet var Jan Reidar' date=' trodde ærlig talt du var mer subjektiv en dette...

1. Vista er aldri et førstevalg, kanskje for deg men ikke for alle andre, vær mer subjektiv og allsidig i din konklusjon Jan Reidar please :)

2. Man betaler ikke for gårsdagens teknologi ved å kjøpe XP, ved å kjøpe Vista betaler du for gårsdagens teknologi, dvs Vista er bygget på teknologien fra XP og selvsagt også mye ny teknologi. Sammensatt så er Windows Vista 63% forbedring av XP teknologien og erfaringen fra tidligere versjoner.

3. Det er ingen ting, sted eller person som sier eller antyder at man må oppgradere til Vista, selv den minst erfarne datakyndig vet at man må aldri oppgradere et opperativsystem. Det er forsatt et valg, et valg som Microsoft som kjent har prøvd å få omgjort.

4. Til slutt

Vista i dag er ikke et produkt jeg ville kjøpt med det første, men avventet service pack 2..

Til da er driver biblioteket, kompatibiliteten og dybden i Windows Vista et par hakk bedre en hva det er i dag.

Så mitt tips til deg, kjøp Windows XP og du har pr definisjon et sabla godt, solid og for å ikke glemme et sikkert produkt til de fleste arbeidsoppgaver.

Så lar du Vista være et eyecandy prosjekt frem til 2008 medio august..

Men husk, man lærer etter man kjøper som regel.

[/quote']

Hehe, tja hva skal jeg si her :) Kommentarene først i innlegget ditt kunne du egentlig selv vært så subjektiv at du hadde spart deg for. Du burde vite at sånt provoserer bare og hisser opp til heftig diskusjon og drittkasting i forum.

Windows Vista har jeg brukt siden RC2 versjonen kom ut. Kjørt Vista Ultimate siden oktober i fjor så jeg begynner å få litt peil på vista, hvordan den er i drift og hvordan den er å jobbe med. Jeg har også kjørt xp helt siden den kom ut, i både home og pro utgave.

Å kjøpe xp nå som det er over 1 år siden xp kom ut er etter mitt skjønn bortkastede penger. Du må allikevel før eller siden oppgradere til vista og da blir summen høyere når du først skal kjøpe xp før du oppgraderer til vista. Sånn som jeg ser det er det ikke en eneste grunn til å ikke oppgradere til vista når man først skal kjøpe operativsystem. Vista er et mye sikrere og mye mer stabilt operativsystem enn xp noen gang var.

3. Nei, men MS vil før eller siden kutte støtten til xp og nye programmer vil slutte å støtte det. Sånn sett vil man bli tvunget til å oppgradere om man bruker maskinen en del. Ingen som tvinger folk med win 95 til å oppgradere, men dem blir isolert i sin egen verden og kommer ikke langt. Ingen vei faktisk. Dessuten vil alt bli optimalisert for vista fremover både når det gjelder drivere, spill og programmer.

Windows Vista kan du egentlig få si hva du vil om. Jeg har som sagt brukt det siden oktober i fjor og har vært veldig fornøyd hele tiden. Jeg har lastet ned og installert alle oppdateringer hver måned og har et operativsystem som er mye bedre, mer stabilt og sikkert enn xp var når jeg hadde det. Litt startproblemer var det med det samme jeg la det inn, men det gikk seg fort til. Nå kjører dette knirkefritt og er et operativsystem jeg trives bedre med enn xp. I tillegg var også godt å få litt annet brukergrensesnitt enn det gamle xp. Nå har jeg nylig lagt inn beta av sp1 til vista, og denne kan jeg røpe kommer til å bli meget bra :)

Men jeg kan jo spørre; har du noengang prøvd vista tom? Jobbet i den, spilt spill osv. Sånn at du har peil på hva du snakker om? Prøv det, så er jeg ganske sikkert på at etter 2-3 dager når du har blitt vant til overgangen så vil du aldri tilbake til xp igjen :)

Huff, nå ble dette en litt negativ tråd, noe jeg ikke liker, men du la selv opp til det i starten so don't blame me :\\

Skrevet

Ikke missforstå meg, kjøp gjerne Vista nøl ikke på det, men mitt råd til de som ikke har, det skader ikke å vente til det blir mer "ferdig"

:)

Skjønner ikke helt hva du mener med at det ikke er helt ferdig. Har drivere til alt på min maskin, alt fra grafikk drivere til drivere til webcam og lydkort. Ikke hatt noen driverproblemer som helst siden desember i fjor, men det var før lanseringsdatoen til vista, så det var kanskje ikke så rart. Og jeg kan love deg at min maskin som kjører vista er minst like stabil som din maskin som kjører xp. Og helt sikkert minst like sikker med tanke på virus osv. Om ikke hakket bedre.

Skrevet

Du må allikevel før eller siden oppgradere til vista og da blir summen høyere når du først skal kjøpe xp før du oppgraderer til vista.

Hvem har fortalt deg at folk MÅ oppgradere til Vista før eller siden ???

Nei, men MS vil før eller siden kutte støtten til xp og nye programmer vil slutte å støtte det.

Tror neppe det, men heller ikke usannsynlig. Likevel tror jeg neppe det skje med det første og garantert ikke før neste versjon av Windows kommer i salg.

Samme er det vel her med Windows 2000 som daglig er i bruk i større firma

Men jeg kan jo spørre; har du noengang prøvd vista tom? Jobbet i den, spilt spill osv. Sånn at du har peil på hva du snakker om? Prøv det, så er jeg ganske sikkert på at etter 2-3 dager når du har blitt vant til overgangen så vil du aldri tilbake til xp igjen \\:\\)

Har som nevnt tidligere i tråden bruk og hatt Vista siden RC1. Men om du ønsker å vite mer så ja, har prøvd i flere spill, programmer, sdk.

Kjører forøvrig GEX test i både Vista og XP

Ville nå likevel kjøpt XP nå om jeg måtte ha nytt os, mer en hva jeg ville sagt om Vista pr dags dato.

Kommentarene først i innlegget ditt kunne du egentlig selv vært så subjektiv at du hadde spart deg for.

Hvorfor det? Ikke var det vondt ment og ikke var den personlig rettet, det var et direkte svar på et direkte utsagn av deg og pr definisjon et meget tåpelig et etter min objektive mening. Indirekte var dette svaret rette mot ditt innlegg, din mening og ikke deg som person, forstår du ikke dette ut i fra det innlegget, vel da må du si fra slik at vi andre kan formulere oss korrekt i ditt nærvær Jan Reidar slik at missforståelser ikke skjer......

Tror likevel du klarer å være litt mer subjektiv og som guide forfatter slik du hevder du er se saker for forskjellige sider og ikke bare den som strider mot dine personlige preferanser.

Huff, nå ble dette en litt negativ tråd, noe jeg ikke liker

Helt enig Jan Reidar, dette avviker fra trådstarteres formål noe jeg heller ikke ønsket og håper vi lar denne dø normalt ut, ønsker du å diskutere dette videre tar jeg gjerne i mot utfordringen til diskusjon på PM...

Skrevet

Ikke missforstå meg' date=' kjøp gjerne Vista nøl ikke på det, men mitt råd til de som ikke har, det skader ikke å vente til det blir mer "ferdig"

:) [/quote']

Skjønner ikke helt hva du mener med at det ikke er helt ferdig. Har drivere til alt på min maskin, alt fra grafikk drivere til drivere til webcam og lydkort. Ikke hatt noen driverproblemer som helst siden desember i fjor, men det var før lanseringsdatoen til vista, så det var kanskje ikke så rart. Og jeg kan love deg at min maskin som kjører vista er minst like stabil som din maskin som kjører xp. Og helt sikkert minst like sikker med tanke på virus osv. Om ikke hakket bedre.

Ja jøss... Spesielt siden Microsoft både har vedgått at Vista har masse sikkerhetshull enda, og med tanke på at de ikke er kommet som Win NT gjorde, (husker ikke helt om den het Windows NT eller noe), men det var i allefall mest ment til firmaer...så er detrart at mange firmaer enda kjører Windows NT? Både fordi det er best regneprogrammer i forhold til en del ting. Faren min jobber som regnskapssjef i en avdeling av ett av scandinacias større papirselskaper (SCA), og de har foretrekt Windows NT helt siden det kom.

Skrevet
Men i stedet for å kaste bort tiden på dum krangling' date=' kan noen kanskje svare på mit spørsmål om min pc i denne tråden? Takker og bukker.

[/quote']

Ja selvfølgelig. Hos meg merket jeg ingen forskjell da jeg gikk over fra xp til vista. Så jeg tror det skal være ganske liten forskjell. Iallfall var det ingen merkbar forskjell hos meg.

Skrevet
Du må allikevel før eller siden oppgradere til vista og da blir summen høyere når du først skal kjøpe xp før du oppgraderer til vista.

Hvem har fortalt deg at folk MÅ oppgradere til Vista før eller siden ???

Nei' date=' men MS vil før eller siden kutte støtten til xp og nye programmer vil slutte å støtte det. [/quote']

Tror neppe det, men heller ikke usannsynlig. Likevel tror jeg neppe det skje med det første og garantert ikke før neste versjon av Windows kommer i salg.

Samme er det vel her med Windows 2000 som daglig er i bruk i større firma

Men jeg kan jo spørre; har du noengang prøvd vista tom? Jobbet i den, spilt spill osv. Sånn at du har peil på hva du snakker om? Prøv det, så er jeg ganske sikkert på at etter 2-3 dager når du har blitt vant til overgangen så vil du aldri tilbake til xp igjen \\:\\)

Har som nevnt tidligere i tråden bruk og hatt Vista siden RC1. Men om du ønsker å vite mer så ja, har prøvd i flere spill, programmer, sdk.

Kjører forøvrig GEX test i både Vista og XP

Ville nå likevel kjøpt XP nå om jeg måtte ha nytt os, mer en hva jeg ville sagt om Vista pr dags dato.

Kommentarene først i innlegget ditt kunne du egentlig selv vært så subjektiv at du hadde spart deg for.

Hvorfor det? Ikke var det vondt ment og ikke var den personlig rettet, det var et direkte svar på et direkte utsagn av deg og pr definisjon et meget tåpelig et etter min objektive mening. Indirekte var dette svaret rette mot ditt innlegg, din mening og ikke deg som person, forstår du ikke dette ut i fra det innlegget, vel da må du si fra slik at vi andre kan formulere oss korrekt i ditt nærvær Jan Reidar slik at missforståelser ikke skjer......

Tror likevel du klarer å være litt mer subjektiv og som guide forfatter slik du hevder du er se saker for forskjellige sider og ikke bare den som strider mot dine personlige preferanser.

Huff, nå ble dette en litt negativ tråd, noe jeg ikke liker

Helt enig Jan Reidar, dette avviker fra trådstarteres formål noe jeg heller ikke ønsket og håper vi lar denne dø normalt ut, ønsker du å diskutere dette videre tar jeg gjerne i mot utfordringen til diskusjon på PM...

Ingen. Men ingen dataprogrammer eller operativsystemer har evig liv. Oppgradere må du før eller senere. Om ikke til vista så må du iallfall oppgradere til versjonen som kommer etter vista etterhvert. XP VIL dø ut før eller siden. Igjen, jeg ser ingen motargumenter mot å oppgradere til vista. Hvis du har noen så må du gjerne komme med. Vista er et mye bedre operativsystem enn hva xp var. XP ble ikke bra før sp1 kom. Eller sp2 vil nok mange også hevde.

Okei, dette var litt overraskende egentlig. Hva er det du sliter med i vista da? Kan jeg helt sikkert hjelpe deg å fikse tak i riktige drivere osv, hvis det er der problemet ligger hos deg.

Nei, men du uttrykker deg svært negativt og nedlatende mot meg ved å komme med slike utsagn. Hvis du synes utsagnet mitt var tåpelig så får du heller begrunne dette og komme med litt mer saklig argumentasjon på hvorfor det jeg sa var så idiotisk, så hadde det kanskje ikke blitt oppfattet slik det ble. Uansett, utsagnet ditt var negativt og nedlatende om meg eller min mening, uten at du kom med noe konkret på hva som var så idiotisk i det jeg sa. Jeg har ingen problemer med å se en sak fra flere sider. Men i denne saken her så skjønner jeg ikke hva som er så ille med vista og hva som gjør xp så mye bedre. Subjektiv klarer jeg nok å være. Og det klarer helt sikkert du også, så unngår du krangling som du legger opp til ved å komme med utsagt som du gjorde her tidligere i tråden. Når jeg skriver en guide så vil denne bli skrevet basert på mine egne meninger, i likhet med dine guider. Men valget gir jeg til leserne når det gjelder avgjørelser ved å liste opp fordeler og bakdeler.

Saken her er at enhver må få ha sin mening, uten å bli kalt lite subjektiv og bli stemplet idiot av den grunn. Om du foretrekker xp fremfor vista så er det ditt valg. Jeg er ikke enig i det, men respekterer dine meninger uten å kalle deg tåpelig. Jeg rakker ikke ned på dine meninger, så derfor håper jeg også at jeg i fremtiden også kan komme med mine meninger uten at det blir kalt tåpelig og at jeg blir stemplet som en tulling som ikke har peiling. Jeg ser ingen grunn til å diskutere dette på pm. Om du liker xp så får du lov til det. Jeg er iallfall strålende fornøyd med vista og kommer aldri til å gå tilbake til xp igjen. Og det er jo det som er hovedsaken.

Skrevet

Bare for å hive meg med :) Jeg opplever Vista som litt kronglete. Det er litt overfokus på sikkerhet, og jeg trøbler med å få en del programmer til å fungere. F.eks så kræsjer hver eneste driversetup fra Nvidia, noe som er litt kinkig når man har en 8600GT med som kjent ikke helt gode driver (for ikke å nevne DX10 "støtten" med Acceleration). Fraps fungerer ikke for meg,

Men, de klønete tingene kommer man seg rundt, og det er vista jeg stort sett booter om dagen.. Har ikke helt gitt opp å få installert nye drivere, må bare vente til jeg finner noen som har løst problemet før ;)

Skrevet

Jeg har også hatt Vista siden det ble lansert, sammen med den gang "super" hardware i form av 8800GTS 640mb og E6600 prosessor, da skulle jeg være klar for FSX.. Men, det var skuffende FPS den gang, og er fortsatt det idag. Jeg har lest at folk som kjører XP har vesentlig bedre ytelser i FSX enn det jeg har med Vista, selv med dårligere hardware. Men, nå har jo ikke jeg prøvd Acceleration enda, og den skal vel gjøre underverker for oss med Vista eller?

Og den beta til SP1 for Vista ville jeg gjerne fått tak i, er den sluppet ut eller bare få personer som får den?

Ellers er det enetse problemet jeg har vært borti at Windows moviemaker ikke fungerer på min PC fordi etter at jeg la inn NERO, men løsningen var jo selvsagt å unngå å bruke WMM. Finnes mange bedre videoredigeringsprogram der ute.

Jeg husker jeg hadde ofte trøbbel med XP, Virus og drit kom inn, selv om man hadde virusprogram som norton og norman. Av forskjellige grunner re-installerte jeg XP i snitt annen hver mnd.

Vista har jeg hatt siden den kom ut som sagt, og jeg har ikke vært i nærheten av å måtte legge inn denne på nytt. Virus er blitt et fremmedord, og alt fungerer smertefritt. Jeg har ingen kjente driverproblemer heller.

Men kan noen her bekrefte at Acceleration gir bedre ytelser med Vista?

Dersom det stemmer, og dersom SP1 til Vista gir vesentlig bedre ytelser, ser jeg heller ingen grunn til å kjøpe XP idag.

Skrevet

Vet ikke om det er relevant for deg, men hvis du har tenkt å bruke PMDGs 747-400 på FSX, så fraråder de folk på det STERKESTE å bruke den på Vista.

Skrevet
Vet ikke om det er relevant for deg' date=' men hvis du har tenkt å bruke PMDGs 747-400 på FSX, så fraråder de folk på det STERKESTE å bruke den på Vista. [/quote']

Hmm!! Hvorfor det, PMDG nevner at det blant beta testerne er rapportert litt bedre ytelse i XP og endel OOM i Vista, derfor har de anbefalt XP, men de fraråder ikke Vista på noen måte, og nå har jeg fulgt med på forumet deres og det viser seg at det, sånn som jeg ser det, er rapport omtrent like mange problemer på begge OS.

Kjører Vista selv med meget god erfaring, både med FSX generelt og PMDG, har litt prob med 744X'en som jeg til nå ikke har kunnet knytte til OS.

Men for å hive meg på Vista/XP diskusjonen, ettersom jeg kan huske, tror jeg ikke MS noen gang har gitt ut et så komplett og velfungerende OS som Vista før SP noen gang. XP var bare problemer når det kom, ME ble aldri bra, 98 var veldig bra, men ble gammelt til slutt, mener også å huske at det var endel oppstarts problemer, osv....

Så min anbefaling blir, hvis du skal kjøpe OS, kjøp Vista, har du XP liggende installer det og vent til Vista er helt oppe og går, og jeg tror faktisk at Vista vil vise seg å bli et av de store OS'ene fra MS.

Skrevet
Men i stedet for å kaste bort tiden på dum krangling' date=' kan noen kanskje svare på mit spørsmål om min pc i denne tråden? Takker og bukker.

[/quote']

Ja selvfølgelig. Hos meg merket jeg ingen forskjell da jeg gikk over fra xp til vista. Så jeg tror det skal være ganske liten forskjell. Iallfall var det ingen merkbar forskjell hos meg.

Hva hadde det med mitt spørsmål å gjøre?

Poster det EN gang til, jeg..

Viser til en del av ditt innlegg: "og disse problemene utelukkende skyldes enten dårlige BIOS-versjoner (to tilfeller på to forskjellige maskiner hvor Acer's egen software kjører CPU'en i 100% inntil biosoppdatering blir foretatt)"

Jeg har en Acer T160 som UTELUKKENDE gitt meg problemer

HVOR kan jeg få oppdatert biosen min og hvordan? Får ikke engang reformatert pcen nå' date=' da "HAL.DLL", som ligger i system32-mappa i windows under programfiler, er mystisk "forsvunnet" fra pcen, og den stopper 10 sek etter at den blir skrudd på (dvs stopper i oppstarten).... Er dette noe acer kan holdes økonomisk ansvarlige for, , og kan jeg ha rett til å heve kjøpet på reklamasjonsretten SELV om jeg ETTER garantiens utløp har byttet RAM og skjermkort? Har både de gamle RAM-brikkene og det orginale skjermkortet , så det kan jo bare settes inn igjen i maskinen hvis retur og heving av kjøpet kan bli aktuelt.... men må vite noe sikkert , før jeg tar sjansen på å kreve min rett nå ja, siden den kom fra service for ca 2 uker siden og problemet begynte på igjen umiddelbart....

Kanskje noen andre som vet hva jeg må gjøre, eller som kan hjelpe meg?

[/quote']

Takker forresten Marius Sparbye for mange gode tips om dette....

Skrevet
derfor har de anbefalt XP' date=' men de fraråder ikke Vista på noen måte [/quote']

Fra http://ops.precisionmanuals.com/wiki/747-400_FSX_Technical_Specs_%26_Performance

If you intend to use complex add-ons such as the PMDG 747-400X, and/or add complex scenery and/or weather packages, Windows Vista in it’s current form will cause you nothing but frustration and heartache through unreliable performance, Out of Memory Errors (Operating System Generated) and random unexplained CTDs (that are almost certainly uncaptured OOM errors.)

Why does this happen? Windows Vista has drastically changed the way the operating system handles hardware memory management. The full explanation is very technical and involves an aspect of the OS called “user address space,” but the end result is that the combination of the 747, FSX and Windows Vista appears to be highly susceptible to OOM and CTD errors triggered when the operating system fails to manage memory correctly.

This type of error is not unique to FSX as they occur in many other games with high memory usage. This has been documented by several websites like AnandTech and HardOCP. The combination of the way Vista manages memory, FSX’s already high RAM overhead, and our intensive cockpit systems simulation simply overload the amount of user address space available and the sim crashes.

At folk her inne anbefaler Vista er vanvittig. Det er noe av det største driten (pr dags dato) som har kommet ut fra fabrikkene til Mikkesoft siden MSdos.

Skrevet

Tom.. Du er klar over at både SP1 og mest sansynlig SP2 av Vista bare blir en oppsummering av alle windows updates fram til da? Det blir ingen nye funksjoner e.l. i SPer noe som er service packs opprinnelig var ment som.

Derfor..

Hvis du kjøper en ny pc, gå for Vista. Det er ingen grunn å ikke gå for Vista, HVISIKKE du har software som du vet ikke fungerer der, noe som er sjelden.

Har du en pc med XP på nå, ikke kjøp Vista. Det vil mest sansynlig bare bli tull.

Vista er ett fullverdig OS, og det har det vært lenge. Det krever ganske mye av maskinen, det er derfor jeg sier at du bør bare skaffe det hvis det kommer med en ny maskin. En maskin som er laget for Vista.

Dette kommer fra en "Mac fanatiker" som kjører XP på sine 2 maskiner, men har 2 maskiner med Vista på i huset, så regner megselv som ganske subjektiv her. :)

Mathias

EDIT: Eneste som irriterer vettet av meg med vista er nye kontroll panelet.. Sikkerhets skiten maser ALT for mye, så den har jeg slått av, hvis ikke må jeg for svarte trykke åpne på hvert eneste programm jeg vil starte, neitakk.. Egentlig en veldig dårlig gjennomført funksjon, bortsett fra det synes jeg det er ganske bra.. Vurderer nesten å installere det på min maskin. Hm. :)

Vil og legge til at sist jeg prøvde å installere på min maskin gikk det forbanna treigt, så annbefaler det ikke helt hvis du bygger pcen helt selv, men deler du har valgt selv, men tror jeg skal prøve igjen! ;)

Skrevet

Jeg har kjørt Vista fast siden Januar 07, og har ikke hatt et eneste problem som tyder på at Vista ikke fungerer. Alt av mskinvare til mine PCer som har kjørt Vista har fungert siden dag en uten noe form for krangling.

Ser at noe klager over masinga til Vista hva gjelder sikerhet. Her finnes det flere ting man kan gjøre for å slippe det maset. alle OS jeg har vert borti krever inviduel tilpassning. Noen liker det ene oppsette, men en annen kansje ikke fordrar måten kameraten har satt opp sitt OS på. Til syvende og sist blir det hele en smakssak, og smaken er som baken delt i to.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...