Skrevet 29. oktober 2007 17 år For de som var på FLG og hørte på når Endre Berntsen fra Widerøe fortalte om de ny GLS APP (Scat1) Widerøe tar i bruk, vet vell hva dette er. Brønnøysund er først i verden til og teste ut dette. Det betyr at man kan lande i langt dårligere vær enn før. NRK
Skrevet 29. oktober 2007 17 år Litt mer om Normarc NM8005 SLS kan leses på http://www.parkairsystems.com/index.asp?id=83
Skrevet 31. oktober 2007 17 år Siden det finnes MANGE satelittbaserte innflygninger over hele verden regner jeg med det er mere korrekt med første satelittbaserte presisjonsinnflygning? Men flott at dette begynner å komme på plass. Regner med at dette vil kunne øke regulariteten til WF på endel plasser
Skrevet 31. oktober 2007 17 år GPS approach har en del problemer; - USA har en AV knapp de kan trykke på.. - Ikke nøyaktig nok for Cat II og III - Ikke alle fly har GPS og FMS - Når du flyr ILS kommer du stadig nærmere signalet og det blir sterkere. Med GPS er det motsatt, du kan også miste kontakt bak fjell etc M
Skrevet 31. oktober 2007 17 år Det siste punktet der har sikkert blitt tenkt over før en GPS-basert precision approach blir autorisert håper jeg.
Skrevet 31. oktober 2007 17 år Forfatter Siden det finnes MANGE satelittbaserte innflygninger over hele verden regner jeg med det er mere korrekt med første satelittbaserte presisjonsinnflygning?Men flott at dette begynner å komme på plass. Regner med at dette vil kunne øke regulariteten til WF på endel plasser Ja,er vell mere korrekt
Skrevet 31. oktober 2007 17 år GPS approach har en del problemer; - USA har en AV knapp de kan trykke på.. - Ikke nøyaktig nok for Cat II og III - Ikke alle fly har GPS og FMS - Når du flyr ILS kommer du stadig nærmere signalet og det blir sterkere. Med GPS er det motsatt' date=' du kan også miste kontakt bak fjell etc M [/quote'] Det er bakkeutstyr som monitorerer GPS-signalene og sender ut feilsignal (for å få signalene mer nøyaktig enn vanlig GPS), dvs GLS (GNSS Landing System) er avhengig av en bakkestasjon. Det er vel ikke planlagt opp mot cat II og III, men på mindre flyplasser der det er uaktuelt uansett. Ikke alle fly har FMS og GPS nei, men da kan de helller ikke fly approachen. Det er fremdeles VOR og LLZ approach tilgjengelig på Brønnøy. Det vil også være tider uten RAIM-dekning da GLS ikke er mulig, da må de fly en annen approach. Sefølgelig sjekkes signalene opp mot fjell etc.. det blir også publisert på NOTAM når satelittene er i en slik posisjon at GLS ikke kan brukes. WIF bruker idag regelmessig GPS-approacher til noen flyplasser (ex. Sogndal, Rørvik, Mosjøen), men der er det som non-precision (ingen elektronisk glidebane).
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.