Skrevet 28. oktober 2007 17 år Jeg syns brannbilene brukte relativt kort tid på å komme seg til flyet. Man vet jo aldri hvor flyet kommer til å stoppe så det er ikke alltid like lett å beregne det. Og når det gjelder skumlegging så var det ikke noe spesialt tegn på røyk og/eller tilløp til brann etter at flyet hade stoppet, i tillegg evakuerte passasjerene også flyet. Nå er ikke jeg noe ekspert, men tror at noe av dette var grunnen
Skrevet 28. oktober 2007 17 år Det eneste réele turbo-prop alternativet, er vel ATR-maskiner - som kan ersatte de store Q400 som skal ut. Andre alternativet blir da å satse på mindre "Regional-Jets" som f.eks. CRJ eller Embraer-jets (ERJ). Dog har jeg store problemer, med å forestille meg slike jet-maskiner i Widerøe sin flåte - den vil nok også i fremtiden kun bestå av prop-maskiner. Men siden WF kun har hatt 4 stk. av disse maskinene, vil dette lett kunne bli dekket inn for WF sin del - at de flyr hyppigere frekvenser med eksisterende (og evt. noen nye) Dash8-300 maskiner. SAS vil mest trolig enten satse på ATR-maskiner, dersom de vil ha andre turbo-prop til å erstatte Q400-maskinene. Dersom de heller satser på jet- maskiner vil små regional-jets ellers mest trolig være alternativet, enten CRJ eller ERJ-maskiner.
Skrevet 28. oktober 2007 17 år Eller de kan gå for Dash 8 Q400: http://politiken.dk/indland/article408161.ece Da blir det bare et spørsmål om hvor raskt de kan leveres. Crew er allerede trent og klare. Makes sense, på en rar måte.
Skrevet 29. oktober 2007 17 år Skal man tolke det som skrives i dagens nettutgave av Østlandsposten Flyene vil bli stående på bakken inntil vi vet hva som skjedde i København lørdag kveld. så kan det jo absolutt være en mulighet for at Widerøe begynner å fly sine Q400 igjen... (Jippi!) Men holder allikevel muligheten åpen for at dette ikke helt usannsynlig bare er et utslag av sedvanlig sleivete og upresis nettjournalistikk. Artikkelen sier jo også at Widerøe flyr som normalt og at alle avganger går som planlagt etter at Q400'n bla satt på bakken, men allikevel at Bergen-Tromsø t/r og Stavanger-Torp t/r idag er avlyst.
Skrevet 29. oktober 2007 17 år Forfatter Eller de kan gå for Dash 8 Q400: http://politiken.dk/indland/article408161.ece Da blir det bare et spørsmål om hvor raskt de kan leveres. Crew er allerede trent og klare. Makes sense' date=' på en rar måte. [/quote'] Jeg tror det bliver svært at overbevise kunderne om, at man ved at lease en nyere generation af Q400 kan slippe af med landingsproblemerne. For dem er det stadig bare en Crash8...
Skrevet 29. oktober 2007 17 år Artikkelen sier jo også at Widerøe flyr som normalt og at alle avganger går som planlagt etter at Q400'n bla satt på bakken' date=' men allikevel at Bergen-Tromsø t/r og Stavanger-Torp t/r idag er avlyst. [/quote'] ØP er nok litt bakpå. Widerøe har satt sine Q400 på bakken for godt (som en del av SAS Group).
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Se dere der: VG har oppdaget Amerika! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=177442
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Eller de kan gå for Dash 8 Q400: http://politiken.dk/indland/article408161.ece Da blir det bare et spørsmål om hvor raskt de kan leveres. Crew er allerede trent og klare. Makes sense' date=' på en rar måte. [/quote'] Jeg tror det bliver svært at overbevise kunderne om, at man ved at lease en nyere generation af Q400 kan slippe af med landingsproblemerne. For dem er det stadig bare en Crash8... Skulle likt å se noe dokumentasjon på at senere Q400 er bedre enn de tidlige som ble levert sålenge man følger opp alle ADs og bulletins fra Bombardier. Vi har flere Q400 som er omtrent like gamle som de til SAS og har meg bekjent ikke opplevd større problemer med dem i det siste enn de som er nyere.
Skrevet 30. oktober 2007 17 år ØP er nok litt bakpå. Widerøe har satt sine Q400 på bakken for godt (som en del av SAS Group). Jeg har IKKE laget noen link til det nevnte flyselskapet som begynner på W. Hvorfor kommer den opp hver gang man skriver W......?
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Det er nok reklamen som har funnet sin vei hit også Jan (har vært slik noen måneder nå).
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Pakning blokkerte landingshjulet. En pakning, eller en såkalt O-ring, satt i klemme og hindret utløsning av landingshjulet på Dash 8 Q 400-flyet, som nødlandet i København forrige lørdag. Den danske avisa Politiken skriver på sine nettsider at havarikommisjonen nå har funnet årsaken til at det høyre landingshjulet ikke kunne senkes fullt ut. O-ringen, en slags pakning, satt i klemme og forhindret utløsing av landingshjulet. Havarikommisjonen har foreløpig ikke anslått hvor ringen kommer fra. Ifølge eksperter er det snakk om en feil som kun har med dette ene flyet å gjøre. Kilde... http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article537951.ece
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Interessant artikkel om Q400. http://www.flightglobal.com/articles/2007/09/25/217029/picture-airbus-reveals-all-new-a350-xwb-flightdeck-design.html
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Og her er siste redegjørelse fra den Danske havarikommisjonen. http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-Library/hcl/dokumenter/Redegorelser/2007/510-000449%20LN-RDI%20Preliminary%20Report%20UK%2030102007.pdf Jan
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Pakning blokkerte landingshjulet. En pakning' date=' eller en såkalt O-ring, satt i klemme og hindret utløsning av landingshjulet på Dash 8 Q 400-flyet, som nødlandet i København forrige lørdag. Den danske avisa Politiken skriver på sine nettsider at havarikommisjonen nå har funnet årsaken til at det høyre landingshjulet ikke kunne senkes fullt ut. O-ringen, en slags pakning, satt i klemme og forhindret utløsing av landingshjulet. Havarikommisjonen har foreløpig ikke anslått hvor ringen kommer fra. Ifølge eksperter er det snakk om en feil som kun har med dette ene flyet å gjøre. Kilde... http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article537951.ece [/quote'] Er det SAS' egne tekniske enheter som server Dashene, eller er denne jobben satt bort til tredjepart?
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Vil da tro at SAS technical services har den jobben ja....uten at jeg skal si det sikkert....
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Vil da tro at SAS technical services har den jobben ja....uten at jeg skal si det sikkert.... Har andre operatører av Q400 opplevd det samme som SAS? Det er vel en 100+ Q400-maskiner der ute som flyr for andre selskap.
Skrevet 30. oktober 2007 17 år Vil da tro at SAS technical services har den jobben ja....uten at jeg skal si det sikkert.... På spotters.dk har en SAS mekaniker fra CPH fortalt mye om hvordan de har rettet på Dash'erne mens de stadig var på bakken efter de 2 uheld i sidste måned. Han var selv med på en inspektionstur med det fly der nødlandede i lørdags. Og den tur foregik torsdag i sidste uge. Altså 2 dage før uheldet i CPH. Torsdag var der ingen feil "what-so-ever".
Skrevet 31. oktober 2007 17 år SAS legger ned og selger sine fly, mens andre kjøper Quantas og et europeisk selskaper kjøper nye Q400 fly http://www.boarding.no/art.asp?id=28742
Skrevet 31. oktober 2007 17 år SAS legger ned og selger sine fly, mens andre kjøper SAS legger ned??? Det hørtes da dramatisk ut syns jeg.
Skrevet 31. oktober 2007 17 år Haha, samme tanken slo meg! Det skulle jo tatt seg ut... De legger seg fullstendig flate, med andre ord. :grin: (Men for å være pirkete, så er det faktisk riktig skrevet. Hadde det stått "SAS legger ned,(komma) og selger sine fly..." så hadde det blitt feil :whistle: )
Skrevet 31. oktober 2007 17 år glemmer ikke denne link det er slektningen sin det.han arild ga meg full raport på det som skjedde.
Skrevet 31. oktober 2007 17 år SAS legger ned og selger sine fly' date=' mens andre kjøper [/quote'] Gratulerer med ukens skriveleif :grin: Lo godt da jeg kom over den.
Skrevet 31. oktober 2007 17 år Nja... ukens skrivefeil kom på et annet sted der en presenterte et bilde han hadde tatt med panoreringsteknikk. "Her er en panert B738" Velger å annonymisere avsender! (Vet ikke hvordan vedk. reagerer)
Skrevet 31. oktober 2007 17 år Gratulerer med ukens skriveleif Lo godt da jeg kom over den. Takker og bukker :blush: - Tok meg en solid en jeg også når jeg leste sitteringene i etterkant men men ????? med ukens skriveleif Kan bare le og si, ja gid leif skrev mitt innlegg, hatt noen å skylde på da hi hi. Så får vi håpe SAS ikke legger ned riktig enda da....
Skrevet 19. november 2007 17 år Hadde det vært opp til Widerøe hadde de nok brukt flyene, men siden det er de svenske blå som bestemmer står fortsatt Widerøes fly på bakken. De har ny pressemelding i dag: Alle Widerøes Dash 8-Q400 fly er tatt ut av drift. Etter ulykken lørdag 27. oktober med et SAS-fly av typen Q400 i København har SAS-ledelsen besluttet å ta Q400-flyene ut av produksjon i SAS og Widerøe. Les mer hos Widerøe
Skrevet 19. november 2007 17 år Alt dette skjer fordi SAS vil ikke inrømme at de slurer på vedlikehold. Mulig det er litt hard uttallelse, men det er jo da min mening...
Skrevet 19. november 2007 17 år Alt dette skjer fordi SAS vil ikke inrømme at de slurer på vedlikehold. Mulig det er litt hard uttallelse' date=' men det er jo da min mening... [/quote']Min mening òg! Litt synd at det skal gå ut over andre da.. Hørt snakk om at Widerøe har en sjangs til å få lov til og fortsette med Q400. Er optimistisk Alle Widerøes Dash 8-Q400 fly er tatt ut av drift Legg merke til " Er " det betyr ikke at det alltid vil være sånn..
Skrevet 21. november 2007 17 år Widerøe har nå besluttet å lease fire Q300 maskiner for å ivareta passsasjerene, og rutene på best mulig måte etter at SAS bestemte at også Widerøes fire stk. Q400 - fly skulle taes ut av trafikk tidligere i høst. To av disse Q300-maskinene vil dog dekke opp for to som er på vei ut av flåten, etter at leasingkontrakten går ut på disse 1/3-08. Så reelt blir det altså to maskiner som blir nye "tilskudd" til flåten.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.