Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei! Jeg fikk mitt Canon PowerShot S5 IS i dag! Skulle for artighets skyld se om en gammel analog blitz som faderen hadde liggende i et skap fungerte på blitz-skoen, og til min store overraskelse fungerte det sammen ! :) Men kan det være skadelig for kameraet på noen slags måte? I tilbehørsbladet til kameraet mitt er det bare vist orginale Canon blitzer, er dette bare salgstriks?

Greit å være på den sikre siden! Kjipt om jeg skulle få en kortsluttning eller noe den første dagen :)

Skrevet

Er det noen som vet hvordan Speedlite 580 EX II er? Min far drar til USA om en uke, og når dollarkursen er som den er, er det jo nesten samme pris som for 430 EX her hjemme. Så jeg lurer på å be ham kjøpe en for meg.

Skrevet

Andreas,

be han kjøpe 430, den er sterk og kjapp nok i masse vis. Den er stor nok og tung nok. Hvis du ser på ledertallet så ser du at på selv den kan du ta bilder med blitz på stor avstand max 43 meter, og 580 opptil 58 meter men når trenger man det. Den dekker behovet innen et stort rom, som feks et klasserom, en gymsal, men kanskje ikke på langs. Pengene du sparer kjøper du noe annet for, rimelig linse, filter, rense utstyr, ekstra highspeed minnebrikker osv. Alt er mye billigere i USA og som du sier med dagens $ kurs kan du le hele veien til butikken.

580EX har en del andre muligheter med brukt av slaveblitser, eksterne batterier, wireless com med andre blitser osv, så om du driver med studio foto så er det veien å gå. Personlig så trenger du ikke det om du kun skal ha en blits, plus at den 430 kan brukes som slave siden og du velger å kjøpe 580 senere. 580 kommer også opp i ca en halv kilo med batterier i, det er tung! Sleng på en halv kilos linse og et 30D eller lignende så sier det seg selv at det blir tung.

Sindre, du kan bruke andre blitser, men det er kun med Canon sine blitser i EX serien (selv eldre typer, bare de heter speedlight EX ett eller annet, kjøp gjerne brukt) som er smarte nok for de nye digitale kamerane. Det betyr at de kan du smekke på kameraet, sette alt på automatikk og få perfekte opplyste bilder i vanskelige situasjoner og på store avstander OG enda viktigere på nært hold. Blitsen vil kun fyre av akkurat så mye lys som du trenger. Blitsen regulerer også automatisk bredden på lyststrålen avhengi av brennvidden på linsa, super kjekt ved bruk av zoom linse og når man tar bilder av ting som beveger seg.

Kjører du på andre blitser så blir det som å bruke gamle "dumme" blitser og du må selv stille inn kamera riktig avhengi av avstanden du tar bilder på, og lys mengden du vil ha. Hvor dumme de er er avhengi av hvilken blits styrings prosesser de støtter. Det betyr stort sett at du må sette hastigheten til 1/125 sek og manuelt sette blenderåpningen til forskjellige settings. Det fungerer greit nok. Du skaffer deg bare en tabell som du klipper ut og taper fast på blisten også måler du opp avstanden til det du tar bilde av og stiller så inn etter tabellen basert på avstand og knips i vei. Jeg brukte den metoden i mange år og fikk stort sett bra bilder, du lærer deg fort også noen gode knep, som feks en finger eller to forran blitsen når du kommer nærme, en refleks av de gjennomsiktige plast typene som sprer lyset, et hvit silkepapir osv.

Selv med de bitte små kompakt kamerane så tar de ofte og overeksponere når man er for nærme, sleng litt av en finger forran blits lampa det hjelper masse.

Jeg kjøpte 430EX over 580 etter mye tenking og er meget fornøyd. Det er stor forskjell på 420 og 430 angående oppladningstid osv. anbefaler 430EX sterkt til amatører som kun skal ha en blitz

Skrevet

Husker ikke hvordan disse så ut men det holder vel kanskje bare med å komme med følgende anbefaling:

Kjøp blitz du kan tilte, helst både i høyde OG sideretning! (bounce)

Skrevet

Hold en farget flaske foran blitzen så får du en fin fargeeffekt. Kan vel neppe brukes til stort, men du kan jo kalle det for et lettølfilter. (Lett-øl er vel mer "spiselig" på et familievennelig forum).

Skrevet

Spennende tema. Er selv på jakt etter blitz, men ønsker å få inn så mye info som mulig før det blir kjøp - det er da høyst aktuelt (om ikke nødvendig..) med softbox i tillegg for min del.

Skrevet

Har et EOS 350D pr i dag, men tenker å gå for en 40D med tiden. Tar foto av alt mulig egentlig, men i de situasjonene jeg trenger blitz og softbox, er det i "fort-og-gæli"-situasjoner som f.eks. under flerkameraproduksjon, hvor vi også skal gjøre DVD-produksjonen (inkl. omslagsdesign) - så å få gode bilder av de som f.eks. er hovedkarakterene i teaterstykkene e.l. hadde vært bra. Til nå har jeg overlevd på å ta bilder under pauser, men får alt for dårlig lys, så det går utover bildets kvalitet ved å kjøre på maks ISO.

Hvilken type fotograf jeg er primært sett - IKKE stillsfotograf. ;) Det er en hobby-greie som er nødvendig i arbeidssammenheng til tider. Men for å svare mer seriøst på spørsmålet - jeg tenker å kunne gjøre mye forskjellig med mennesker igrunn - se galleriet med mennesker på websiden min! www.insidethebox.no

Skrevet

Takk for det Toril, det er vel bedre å gå for 430 ja :)

Jeg lurer på en ting til angående den. Kan jeg bruke den sammen med den innebyggede blitzen på min 400D?

Lett å bli utstyrsfreak når man holder på med foto. :)

Det er alt for mye artig å bruke penger på i den sammenhengen :crazy:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …