Lars B. Frostad Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Til Newcastle med DFDS Seaways, og skipet "M/S Queen of Scandinavia" m/ Commodore De-luxe (beste lugarkategori ombord) m/ bl.a. tilgang til to stk. Commodore-lounge og litt "action" med tilhørende "MEDEVAC" med helikopter pga. akutt syk passasjer: Så ble det plutselig tid og anledning til en ekstra høst-tur, før jeg avslutter minicruise-sesongen for i år. Denne gang med det tredje skipet som trafikkerer Nordsjøen for DFDS, tidligere i år reiste jeg med "M/S Princess of Norway" som nå har blitt flyttet. Tidligere har jeg også tatt turen med "M/S Princess of Scandinavia" på Gøteborg-Kristiansand-Newcastle, så litt morsomt at man nå får prøvd ut tredje skip på samme ruten til Nordsjøen (unntaket er Princess som startet i Gøteborg). Som de fleste sikkert er klar over, er altså DFDS Seaways sin "M/S Queen of Scandinavia" søsterskipet til Stena Line: "M/S Stena Saga". Jeg har tidligere i år reist med beste lugarkategori ombord på Stena Saga (Captains Class), og det var derfor ekstra interessant å sammenligne to helt like skip (med to helt forskjellige rederier). Spesiellt morsomt siden de beste lugarene har tilnærmet lik lokalisering på begge skip, men standarden og luksus går selvsagt i DFDS sin favør (det burde neppe være noen overraskelse for noen vil jeg tro..) For de som vil sammenligne, kan man se reisebrevet jeg hadde fra beste lugarkategori ombord på "M/S Stena Saga" nedenfor, "Captains Class" - Stena Saga: http://ships.forumup.dk/viewtopic.php?t=512&mforum=ships Klikk på link ovenfor, for å se tidl. reisebrev fra "Captains Class" ombord på søsterskipet (Stena Saga) "M/S Queen of Scandinavia" har tidligere trafikkert ruten Oslo-Helsingborg-København, den ruten rakk jeg også å ta før Queen ble erstattet med nyere materiell (dog ingen bilder fra den gang). Lugaren ombord på "M/S Queen of Scandinavia" er beste mulige ombord, altså Commodore: De-luxe beliggende på Dekk: 6 helt forut på skipet. Lugarene i Commodore: De-luxe kategorien er de største ombord, med bl.a. TV, fri minibar i Commodore: De-luxe loungen som er i direkte tilknytning til lugarene, frukt, lugarservice m.m Inkludert i prisen er selvsagt den flotte Commodore-frokosten begge veier, samt tilgang til de toCommodore-loungene ombord. I denne loungen har man bl.a. tilgang til gratis: brus/øl/vin/kaffe/caffe latte/cappucino/varm sjokolade/te,juice,vann, osv. i tillegg til fri benyttelse av internett via flere pc'er. Loungen har også TV, magasiner/blader/aviser/osv. Så over til bildene fra turen, bildetekst er under bildene: Selve lugaren ligger innenfor "avstengt" område, der passasjerer som har Commodore: De-luxe lugar har avgang (med det kombinerte boardingcard/nøkkelkort) Commodore De-luxe lugar: 6218 (babord side) Badet er ganske blottet for "luksus", men betydelig større enn på ordinære lugarer - ellers minner innredningen/farger mye fra badene på "M/S Stena Saga" Her ser man en dekksoversikt fra Dekk:6 forut, legg merke til størrelsesforskjellen mellom de forskjellige lugarkategoriene. Commodore: De-luxe avdelingen, er altså fysisk adskillt med dør (nøkkellås) - totalt tre innganger inn dit. Dette er altså Commodore: De-luxe loungen, som ligger i direkte tilknytning til Commodore: De-luxe lugarene. Denne ligger altså rett utenfor lugarene på Dekk: 6. Dette er den minste, men den loungen som har mest å by på - passasjerer som reiser med de "ordinære" Commodore-lugarene, har ikke adgang her. Ja ja, hva skal man si til dette? Her kan man altså forsyne seg med Chivas Regal: Whiskey (12år) og Bombay Sapphire: Gin - alt selvsagt gratis - i tillegg til øl/brus/vin/ og tilhørende tonic i kjøleskapet (i tillegg til varme drikker, potetgull i små poser, frukt osv osv.) i loungen. Her er inngangen til den andre loungen, dette er den ordinære "Commodore-loungen" (altså ikke "De-luxe). Denne er stor og romslig, men inneholder ikke like mye som De-luge loungen. Dog finnes det kaffe-maskin, som også produserer: caffe latte/cappucino,varm sjokolade m.m, i tillegg til te/juice (Tine Meierier), samt frukt osv. Til høyre på bildet (synes ikke her) så er det også to pc'er med internett-tilknytning, for fri benyttelse. Utsikten forut fra Commodore-loungen Her er diverse bilder av andre skip og fartøy fra turen: "Alvheim Marathon" i Haugesund, virkelig en "rugg" av et skip - enorme dimensjoner! Også fra Stavanger, her kan bl.a. ett av Bourbon sine skip sees. Skoleskipet "M/S Gann" i Stavanger Her fra Newcastle havn, hvor man altså ser DFDS Seaways sitt skip: "M/S Princess of Norway" - skipet som seilte på ruten: Bergen-Newcastle tidligere. Nå seiler dette skipet mellom England og Nederland, til tross for "Norway" i navnet (fint med litt Norgesreklame, eller hva?) :cool: Så følger noen bilder fra diverse fellesområder osv. ombord: Lugargang: Dekk:2 (under bildekk) eller nede i "slummen" som jeg kaller det for skøy - greit nok for en rene transportreiser/fylleturer osv. Guest Service Center m.m Riktignok ikke fellesområde, men man går igjennom dette konferanse-området - dersom man reiser med Commodore eller Commodore: De-luxe lugar, da den "ordinære" Commodore-loungen ligger i enden av denne gangen. Slik ser forresten en større utvendig "Seaways Class"-lugar ut, denne har forresten samme planløsning (og størrelse) som nest beste lugar (altså "ordinær" Commdore Class - men da har den i tillegg LCD-tv/minibar-kjøleskap/fruktkurv osv.) Så hadde klokka rundet ca. 19:00 på utreise (kun én time siden vi hadde forlatt havnen i Haugesund) - hvor det kom info på PA-anlegget (på Svensk og Engelsk) der crewet ombord hadde et akutt behov for utdannet lege ombord. De forespurte derfor om det skulle finnes lege blant passasjerene, i så fall skulle man melde seg snarest. Ikke lenge etter (ca. Kl: 19:30) var det allerede helikopter som nærmet seg fartøyet, og en MedEvac var i gang. To redningsmenn firet seg ned fra heli (samt en båre), totalt var SeaKing-redingshelikopteret fra 330-skavdronen (base: Sola flystasjon) over skipet ca. én time totalt - med sterke lyskastre rett ned på helidekket. Et ganske spektakulært syn, som tiltrakk seg både noen få pax (meg inkludert selvsagt) samt noe crew, ikke lett å få tatt bilder av dette (vinden, samt trykket fra rotorbladene - gjorde det heller utrivelig å stå lenge på dekket, ikke lang fra helikopteret) det beste jeg fikk til, var dette: Så faktisk den akutt syke paxen bli trillet i rullestol ut i heisen, på vei til dekket. Vanskelig å si hva som hadde skjedd, men ut fra alderen til syk pax (og egne erfaringer fra slike situasjoner i mitt yrke) vil jeg trolig gjette på enten slag/drypp eller evt. hjerteproblemer - uten at jeg vil spekulere noe nærmere i det. Så noen bonus-bilder, de to første fra Stavanger og det siste fra Haugesund: Ved avreise Bergen på minicruise, blir turen svært lang - uansett om man reiser Mandag eller Torsdag i lavsesong. Turen blir nesten på tre hele dager, siden man ikke er tilbake igjen før nesten midnatt tre dager senere: Mandag: ------- Bergen avreise: Kl: 10:00 Haugesund avr.: Kl: 14:30 Stavanger avr.: Kl: 18:00 Tirsdag: -------- Ank. Newcastle: Kl: 13:30 Avr. Newcastle: Kl: 18:30 Onsdag: ------- Stavanger ank.: Kl: 15:00 Haugesund ank.: Kl: 18:00 Bergen ankomst: Kl: 23:00 Prisen på et slikt minicruise med avreise fra Bergen, ligger fra ca. Kr: 3,000 til 4,500 - avhengig av sesong/avreisedag og hvor mange ledige lugarer det er på den enkelte avgang. Siter
Kai R Sivertsen Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Kjempefin dokumentar dette Lars ! Ser i hvert fall ut som om du har levd litt kongelig på turen , skal til Kiel med nye M/S FANTASY i høst så det blir spennende å sammenligne etterhvert. Gleder meg som en unge til Jul til Cruiset , så det blir spennende å se hva de har å tilby på dette nye vidunderet. Ha en fortsatt fin helg alle sammen. MVH Kai Siter
Paul Thomas Kvam Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 En flott reisebeskrivelse igjen fra Lars, mange takk. Særlig moro å se den gamle nattruten "Sandnes" igjen med sitt særpregede grønne skrog. Ett av tidenes vakreste skip på kysten som fremdeles har beundringsverdige linjer. Nei, nå bestiller jeg meg også en tur, jeg klarer ikke bare å sitte å lese disse fristende innleggene. Siter
Tom Knudsen Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Flotte varierte bildet La merke til en ting "Alvheim Marathon" i Haugesund, virkelig en "rugg" av et skip - enorme dimensjoner! Vel huff og huff a meg, det var den båten ja, må slenge ut noen bilder fra akkurat den.... Beklager innlegget Lars..... Undertegnede Alheim skuteside babor ( PS ser dere de to orange karene, hakket over et stilas med antydning til en orange mann igjen, vel der inne var vi å jobbet denne dagen, jeg står på kai og venter på kran til noen 300 punds flenser (150kg)som skal inn i stilaset der ( se grønn pil - og innimellom stillaset hehe) Bare en liten ventil Og et lite rør Eller en liten telefonsamtale Men helst en liten pause helt akter toppdekk. Artig å se denne polakk befengte båten igjen... Det er forøvrig et artig sitat jeg leste på en av dass dørene der nede som lyder noe alle dette: IN A SHIPYARD FAR FAR AWAY........... THE EVIL EMPIRE VETCO WAS BUILDING THEIR EVIL DEATH STAR ALVHEIM....... Til info så ble Mattilsynet kontaktet flere ganger pga av matforgiftninger. Tok knekken på mage firma den... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Skrevet 22. oktober 2007 Takker så mye for kommentarer! Hyggelig at bildene falt i smak, og kan friste til turer! Er meget hyggelig at disse reportasjene er såpass populære på flere forum. Selvsagt kan ikke Queen måle seg med flaggskipene Pearl og Crown på Københavnruten, men med denne De-luxe lugaren er etter min mening verdt pengene - og gjør denne svært lange turen meget behagelig. Sånn på tampen, kan jeg jo ta med - at det også var ett par "reality-kjendiser" ombord. Den ene var "Farmen-Snorre" som vant en tidligere sesong av serien "Farmen" på TV2, mange mente han gjorde dette pga. at han var vel slu og sleip osv. I dag driver han profesjonellt med poker tror jeg, og dette var også årsaken til at han var ombord. "Farmen"-Snorre: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/01/430399.html Den andre reality-kjendisen var (svært søte) Ingrid Marie fra serien: "Feriekolonien" (oppfølger til "Internatet") som gikk på TVNorge - i dag er hun 19 og studerer (hun var ikke mindre pen i virkeligheten, for å si det sånn.. mjauu..): Ingrid Marie: http://www.side2.no/tvguide/article878101.ece Siter
Truls Petter Elven Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Meget flotte bilder, Lars Jobber du med båter og sånt eller? Siter
Paul Thomas Kvam Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Disse reportasjene dine er både engasjerende og fristende. De kan bli kostbare og, men jeg ser likevel frem til nye bilder og tekst. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Skrevet 22. oktober 2007 Takker igjen, hyggelig at disse reisebrevene fra "Onkel Reisende-Mac" blir satt pris på! :cool: Truls: jeg har vekslet mellom å jobbe på båt, og å jobbe i kabinen. Har tidl. jobbet i to forskjellige rederier, men nå er det luftfarten jeg igjen er ansatt i - så det blir litt fram og tilbake (men skal ikke se bort fra, at jeg til sist ender opp til sjøs igjen, time will show!) :crazy: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.