Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

SAS sender bekymringsmelding fordi snittvekten på norske passasjerer nå er 3 kg over standardvekten. Dette fører vistnok til at flyene er 1000 kg tyngre enn beregnet ved takeoff.

 

Mulig jeg er naiv, men sunn fornuft tilsier at det er måleutstyr i flyene (for eksempel strategisk plasser i hjulsystemet) som forteller flygerene nøyaktig hva flyet veier ved takeoff. Regner med det er "noen" som sitter på detaljkunnskapen her og vil fortelle med at vi ikke er kommet så langt i 2007 :)

Skrevet

Finnes nok ikke noe slikt meg bekjent enno nei men har vært inne på tanken jeg og.

Kan oppleve store avvik også på snittvekt på bagasje.

Hadde vært en meget smart ting å fått vekt på alle hjul,da hadde flyverne vist aktuell ballanse på flyet, ikke bare en beregnet en.

 

Oddvar

Skrevet

Er vel noen større fly som har noen indikatorer ved hjulene til sånn circavekt, men brukes kun for å se at beregningene ikke er helt på jordet. Men standardvektene burde reguleres ettersom snittvekten på passagerer øker. Disse er vel beskrevet i JAR-OPS?

Skrevet

Ingen sensorer på maskinene... Systemet vet vekten fordi vi setter den inn igjennom MCDU'en.

 

Derimot vil AoA kunne gi systemet, og da også oss, noen hints om hvorvidt det er noenlunde fornuftig hva som er satt inn. Dog er det ikke de helt store forskjellene man kan se. Det jeg snakker om er ulike speeds, som feks den oransje "Vls" som er den laveste hastigheten vi kan skru ned til ved bruk av autothrust. Man har jo også en slags "red line" som er "Alpha max" hos oss, som er hakket før stall. Disse speedene som vises på PFD'ene beregnes utifra AoA (eller enkelt forklart "faktiske forhold"). Men det er ikke noe vi ser før vi er i lufta. Vi kan lese av speedene i MCDU'en på bakken, men disse er da beregnet på grunnlag av vekten vi selv har satt inn. Men den helt store forskjellen er det ikke... en vektendring på 4 tonn tilsvarer ca 5 knop forskjell i speed.

 

 

Hilsen Torbjørn

Skrevet
  • Forfatter

Så selv ikke nye fly som A380 vil ha slike system? Burde jo være rimelig enkelt å få til, og ville vel gi litt ekstra sikkerhet for en rimelig penge.

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Altfor mye tullball med systemene for å få det til å virke kontra nytteverdien av det.

 

Funker fint nok i massevis, og med rikelige marginer, slik det gjøres i dag.

 

 

Hilsen Torbjørn

Skrevet

Det med vektanordning på hjulene er ikke noe nytt. På fly brukes det vel ikke, men på min lastebil har jeg vekter på alle aksler(Digitale). Jeg kan velge vilken aksel jeg vil se vekten på, eller alle med samlet totalvekt. Smart løsning synes nå jeg. Dette kunne like godt vært montert på et fly ;)

Skrevet

Synes fortsatt ikke at bryet med det sett opp imot nytteverdien tilsier at det er fornuftig.

 

 

Hilsen Torbjørn

Skrevet

Kanskje vi kan måle hvor hardt vi lander...

 

Jeg liker systemet vi har no. Legger inn antall pax, vekt paa baggasje, og fuel i FMS og vips saa faar vi alle V-speeds, trim, flaps og thrust setting.

Skrevet

Finnes kanskje en "load report" i FMC'en et sted? Vi har det i våres... IRS'ene måler jo G-load hele tiden, og hos oss blir den memorert for siste touchdown og spytter den ut i printeren hvis vi overstiger noen av de satte parameterene (2,6g eller mer, eller V/S mer enn 600ft/min).

 

 

Hilsen Torbjørn

Skrevet

Har ikke sett noe slikt i FMS. Kanskje i MDCen? Skal se om jeg kan finne ut av det. Faar vel spoerre noen mekanikere siden vi ikke har lov aa rote med MDC...

 

 

Skrevet

Heisann!

 

Dette systemet var prøvet at par ganger tidligere. Et av de første systemet for beregning av vekt var tidlig på B747 med pressure transducer i understellet. De var bekymret med ujevn vektfordelingen på de fire hovedhjulene da noen taxebaner og rullebaner har et kurvet senter for bedre drenering. Systemet var noe kluss og ble ikke standard...! Jeg har også sett dette systemet senere på en A310, men av det jeg husker så var også dette systemet deaktivisert på grunn av dårlig pålitlighet.

 

Problemet, som dere sikkert har forstått, er at det er så mange variabler med å måle trykket i strut'en for å beregne vekt av flyet. Sitter ikke flyet fullstendig vannrett så blir ikke verdiene riktig og friksjon i strut'en vil også innvirke på verdiene. Du kan sikkert legge inn mere systemer for å få dette mer nøyaktig, men som Torbjørn har nevnt allerede... hvorfor når dagens systemer virker fint?

 

Vi har en pressure transducer på B777 nesehjul strut'en som skal sjekke at Stab Trim er satt riktig før avgang, men selv dette relativt enkle systemet har problemer med lekkasje og computer logikk... :(

 

Dag

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …