Frode Skibrek Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Godt mulig jeg tar feil, men inntil kjøretøy-forskriftene om kubikkstørrelse på moped, scooter og lettsykkel foreligger, så nekter jeg å innrømme det :grin: Bare LITT sta sånn sett søh... Skal ha rett selv om jeg tar feil (DER var innrømmelsen du så gjerne ville ha :grin: )
Nicklas Winger Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 hehe.. se der ja Da er vi enige. Hehe..
Frode Skibrek Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 hehe. Kan være at vi i norge også bruker betegnelsen scooter om mopeder med automatgir,noe jeg faktisk har ment i denne diskusjonen... Noen som kanskje kan være enig i det? I utlandet hvis man spør om scooter vil man som regel ende opp med noe fra 70 cc og opp til 125 cc ca... eller så vil man ende opp med en bra rave-cd i handa.... :grin: etter det jeg vet da...
Stian Lingås Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Hvis man spør etter scooter i utlandet vil man få spørsmål om hvilken klasse den skal være innenfor. Man får scootere fra 50cc og langt oppover.. Igjen, scooter er en type kjøretøy! Helt uavhengig av motorvolum! Er det så J**** vanskelig å få inn i huet? Du kan alltids på kjøpte scooteren min Marius! 10 lapper. Skal vi si at vi har en deal Stian? Så slipper jeg å tenke på å kjøpe en ny for ca 15-30' date='000. [/quote'] Deal
Stian Lingås Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 etter det jeg vet da... Beklager, men hva vet du egentlig?
Frode Skibrek Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Tja... Godt spørsmål... Må jeg svare nå, eller kan jeg ta betenkningstid :grin: :grin: :grin:
Stian Lingås Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Bare legg av deg uvanen å svare på ting du ikke kan så blir alt bra vetdu MEN alle skal få ha sin mening, men vennligst ikke spre feil-fakta i hytt å pine
Frode Skibrek Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Det er ikke fakta-feil , kun ett spørsmål om en personlig definisjon. Og jeg må ha litt mer tid til å finne ut hva jeg egentlig vet,dude ok? Må bare skru på hjernen min... den gikk i dvalemodus den dagen jeg ble født :grin:,så det slår litt ut i hvordan jeg uttaler meg avogtil. Det kalles ADHD :grin:
Stian Lingås Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 aha Men det skal da ikke kreves så mye for å holde seg unna tastaturet?
Andreas Nysveen Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 OT De første scooterne ble produsert i 1946 og tar jeg ikke feil ble de tegnet av en italiensk flyingeniør. Disse syklene var forøvrig de første sykler som damer kunne kjøre på ett anstendig vis' date=' nemlig med benene samlet. Ikke uten grunn at de ble populære også blant nonner. Hmmm, hvem bør ta om igjen teorien? [/quote']Siden det er dette forumet må jeg bare spørre. Er det Piaggio du tenker på? Jeg mener å ha hørt det samme som deg. Tror de stappet startmotoren til et av flyene sine inn i en sykkel. Resultatet ble vel Vespa ble det ikke
AMO Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Tror de stappet startmotoren til et av flyene sine inn i en sykkel. Resultatet ble vel Vespa ble det ikke Det kan ikke ha vært rare flyet de tok den motoren fra :grin:
Frode Skibrek Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Danskene har noe de kaller for knallert.....
Andreas Nysveen Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Mulig jeg har misforstått den der litt da
Tommy Bernes Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Danskene har noe de kaller for knallert..... Knallert er det danske ordet for scooter, om eg ikkje tar heilt feil
Kai R Sivertsen Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Danskene har noe de kaller for knallert..... Knallert er det danske ordet for scooter' date=' om eg ikkje tar heilt feil [/quote'] Knallert er en sykkel med motor , har nok ikke noe med scooter å gjøre
Pål Næss Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Danskene har noe de kaller for knallert..... Knallert er det danske ordet for scooter' date=' om eg ikkje tar heilt feil [/quote'] Knallert er det danske ordet for moped. I 1976 erstattet betegnelsen "knallert" betegnelsen "cykel med hjælpemotor" i den danske versjonen av vegtrafikkloven. Knallert er altså opprinnelig en vanlig tråsykkel med elektrisk eller drivstoffdrevet hjelpemotor. Herreg.. for en artig tråd.
Stian Lingås Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Knallert er et køretøj på to hjul med en motor på under 50 cm³. Der findes omkring 160.000 knallerter i Danmark, svarende til at en person ud af 33 ejer en. Oprindelig var knallerten en cykel med hjælpemotor. I Danmark er knallerter lovmæssigt inddelt i to grupper: * Lille knallert (også kaldet knallert 30 eller almindelige knallert) som maksimalt må køre 30 km/t. * Stor knallert (også kaldet knallert 45 eller EU-knallert) som maksimalt må køre 45 km/t. Det samlede antal er nogenlunde ligeligt fordelt på de to typer. Stor knallert registreres og forsynes med hvid nummerplade, mens lille knallert fra 1. juli 2006 registreres og forsynes med gul nummerplade. Lille knallert fra før 1. juli 2006 skal ikke registreres. Målt i forhold til antallet af kørte kilometer er knallertkørere blandet ind i trafikuheld 50-75 gange oftere end bilister. Den typiske knallertkører skifter til en andet køretøj, herunder knallert 45, senest i en alder af 20 år. Den gennemsnitlige knallerttur er på 5,5 km for knallert 30 og 8,4 km for knallert 45. Før 1976 brugte Færdselsloven betegnelsen cykel med hjælpemotor om knallerter.
Frode Skibrek Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Viser fortsatt til Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften). Med to- og trehjulede motorvogner menes alle motorvogner med to eller tre hjul, unntatt traktor eller motorredskap, med eller uten tvillinghjul, beregnet til å kjøres på veg, og med konstruktiv hastighet over 6 km/t. Begrepet omfatter også visse firehjuls motorvogner (firehjuls motorsykler), jf. nr. 2. Med tvillinghjul menes to hjul montert på samme aksel der avstanden mellom midtpunktene på dekkenes berøringsflater med bakken er mindre enn 460 mm. Tvillinghjul anses som ett hjul. Med egenmasse forstås her kjøretøyets masse når det er klar til normal bruk og har følgende utstyr: - tilleggsutstyr som utelukkende kreves til normal bruk, - komplett elektrisk utstyr, herunder lys- og lyssignalinnretninger levert av produsenten, - instrumenter og innretninger som kreves etter den lovgivning som er anvendt ved måling av kjøretøyets egenmasse, - tilstrekkelige mengder supplerende væsker til å sikre at alle deler av kjøretøyet fungerer som de skal. NB: Drivstoff og oljeblandet drivstoff tas ikke med i denne beregningen, mens f.eks. batterisyre, væske i hydrauliske kretsløp, kjølevæske og motorolje skal medregnes. Egenmasse for firehjuls mopeder i gruppe L6e og motorsykler i gruppe L7e beregnet for varetransport, skal etter 1. juli 2005 fastsettes i henhold til direktiv 93/93/EØF som endret ved direktiv 2004/86/EF Ellers gjelder følgende definisjoner: a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt. Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor. Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor. Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor). Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996. b) Motorsykkel: Motorvogn med to hjul, med sidevogn (motorvogn gruppe L4e) eller uten sidevogn (motorvogn gruppe L3e), som har motor med slagvolum på mer enn 50 cm3 , dersom den har forbrenningsmotor, og/eller en høyeste konstruksjonshastighet på mer enn 45 km/t. Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt. Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor. Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum ikke over 125 cm3 , og effekt ikke over 11 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF jf. § 23-3. DA regner jeg med at den diskusjonen er avsluttet??
michael8210 Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 For å blusse opp dette her litt til...og fordi jeg aldri har vært stor fan av mopedreglemanget mtp. hastighet o.l, så legger jeg inn dette bildet. Hvem av disse ser tryggest ut? Vil legge til at den svarte til høyre var min (den er solgt nå) og det var registrert som en moped. Sykkelen ved siden av (en Suzuki FZ, som kunne gå like fort.) Men, FZen går bedre enn den til høyre i bildet orginalt. Ser det ikke ut som den svarte klarer hastigheter opp mot 150 km/t, minst? Og FZen er i samme klasse? Uhørt spør du meg... Den svarte klarte 126 km/t med GPS. Ramme, bremser o.l holdt like fint det.
Fredrik Edvardsen Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 DA regner jeg med at den diskusjonen er avsluttet?? Hva i all verden var det du ville med denne posten? Innrømme at du tok feil, eller prøve å ro deg unna?
Frode Skibrek Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Vise at det i kjøretøyforskriftene ikke finnes ett kjøretøy definert som scooter. Det er moped, lett motorsykkel og motorsykkel.
Fredrik Edvardsen Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Vise at det i kjøretøyforskriftene ikke finnes ett kjøretøy definert som scooter. Det er moped' date=' lett motorsykkel og motorsykkel. [/quote']Men nå er det vel uansett bare du som har påstått at scooter er en egen klasse, eller et annet navn for lett motorsykkel? Scooter er en type sykkel, akkurat som SUV er en type bil, mer er det vel ikke å si om saken...
Frode Skibrek Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har påstått at scooter er kun ett feilbrukt navnpå moped/lettsykkel, og ikke en eksisterende kjøretøygruppe.
Frode Skibrek Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 ...og mellomtung motorsykkel. Sorry, glemte visst den i farten. Men som du sier. Og mellomtung sykkel. Takk Michael.
Pål Næss Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg tror du skal lese postingene dine en gang til, jeg. Også de du så beleilig har fått slettet.
Erlend Andrè Larssen Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har påstått at scooter er kun ett feilbrukt navnpå moped/lettsykkel' date=' og ikke en eksisterende kjøretøygruppe. [/quote'] Foprskjellen ligger i kubikk. moped er opp til 50 cc. scooter er opp til 125' date='mener jeg å huske... [/quote'] :whistle:
Kristoffer Birkaas Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Kjøp deg en peugeot speedfighter du, og lemp ut blomberingen.. Da vil du få noen gøye år, med et råskinn av en scooter som drar bedre enn de fleste i klassen..
Paul Thomas Kvam Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Scooter er en type sykkel' date=' akkurat som SUV er en type bil, mer er det vel ikke å si om saken... [/quote'] Ja, så enkelt og konsist kan det sies.
Anbefalte innlegg