Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Scooter er vel mer til "bykjøring". Du har beina rett frem, i stedet for å ha dem på hver sin side av kjøretøyet, slik som på moped/sykkel. Og ellers mener jeg å tro at giring og bremsing foregår ved betjening på ratt - mens på mopeder flest er det fotgir og fotbrems i tillegg til frambrems på hendel. Men der stopper min viten om den slags kjøretøy. Interessen er ikke helt på topp der, kan du si. :)

Skrevet

På en scooter er det bare å gi gass så går det fremover, mens på en moped må du bruke clutch og gir i tillegg;) Fint å øvelseskjøre på scooter, men det er litt kulere med gir må jeg innrømme"

Skrevet

En scooter har automatgir, noe lagringsplass til bla. hjelp under setet, og i tillegg trekker den langt bedre enn en orginal moped med gir. Både i akselerasjon, toppfart og oppover bakker. (Overlegen på sistnevnte).

Jeg hadde scooter, og var meget fornøyd med det de to årene jeg brukte den.

Skrevet
En scooter har automatgir' date=' noe lagringsplass til bla. hjelp under setet, og i tillegg trekker den langt bedre enn en orginal moped med gir. Både i akselerasjon, toppfart og oppover bakker. (Overlegen på sistnevnte).

Jeg hadde scooter, og var meget fornøyd med det de to årene jeg brukte den. [/quote']

Noen få inngrep og det blir endret på ;)

kjøp moped og drevv den lettere, du vil merke på akkselerasjonen ;)

skal ikke mye til for å fjærne forskjellige plomberinger i innsug og eksosanlegget..Ikke gjør noe da hvis du er redd for å bli stoppet eller det er mye politi der du blir å kjøre mest..Hvis du skal kjøre med orginal scooter eller moped så kjøp scooter!

Hvis du vil spare bensin se etter en 4-takts moped, den bruker vesentlig mindre enn 2-taktere! Har en 4-takts selv :)

www.crash.no

www.speedoptions.no

Skrevet
Girmopeder er mindre bensinslukende enn scooter.

Girmoped er også mye gøyere å kjøre enn scooter spør du meg ;)

 

Nå vil jeg bare minne om forskjellen på automat-mopeder og scootere.... mye kubikk-forskjell... og en annen førerkortklasse (Lett motorsykkel)

Skrevet
Girmopeder er mindre bensinslukende enn scooter.

Girmoped er også mye gøyere å kjøre enn scooter spør du meg ;)

 

Nå vil jeg bare minne om forskjellen på automat-mopeder og scootere.... mye kubikk-forskjell... og en annen førerkortklasse (Lett motorsykkel)

 

En scooter er vel like mye en moped, selv om den er 50ccm? (Er ikke moped definert som en egen klasse på førerkortet da? Klasse M eller så?)

Forøvrig første gang jeg har hørt automat-moped :P

Skrevet
Foprskjellen ligger i kubikk. moped er opp til 50 cc. scooter er opp til 125' date='mener jeg å huske... [/quote']

 

Scooter er en type sykkel, ikke en klasse begrenset av antall kubikk. Du får scootere fra 50cc til ca. 650cc. Typen førerkort du trenger er selvfølgelig begrenset av den klassen mc scooteren tilhører (50cc = moped, 125cc = lett mc, over 125 = mc).

Skrevet
Foprskjellen ligger i kubikk. moped er opp til 50 cc. scooter er opp til 125' date='mener jeg å huske... [/quote']

Her snakker vi av erfaring gitt..

 

Marius. Ettersom du bor i Trondheim vil jeg anbefale scooter. Altså, scooter er et kjøretøy som går innafor klassen M (moped) som er opp til 50cc. Skal du kjøre noe som har over motorvolumet 50cc, må du kjøre opp til lett motorsykkel.

Det som er fordelen med scooter er at man kun gir gass, så går den fremover. I motsetning til gir-moped, hvor man normalt sett har 5 gir. Det vil si at man starter i 1. giret og etterhvert som turtall blir høyt, trykker man inn clutchen og girer til 2. giret, slik fortsetter det til du når max turtall i 5. gir, rettere sagt, du er på max hastighet. Akkurat som det fungerer på bil.

Unnskyld, men jeg trodde hver bidige kropp hadde litt kunnskap om dette... Men her var det skummelt mye feil-fakta!

 

Grunnen til at du bør velge scooter er at det er mest bykjøring du skal begi deg utpå.

Så i stede for å clutche, gire å styre, er det langt mer behagelig og gi gass og konsentrere seg om trafikken.

 

Det var nevnt at gir-mopeder bruker mindre bensin enn scooter. Der fikk jeg meg dagens latter..

En scooter bruker langt mindre bensin enn en gir-moped. Man får jo scootere som 4-taktere, disse er vell stort sett fra Japan eller den norske smart club scooter'n: Viking (hold dere unna denne). De bruker så vidt bensin. Mens standard 2-taktere som omtrent alle scootere og gir-mopeder har, bruker bensin. I det tilfelle en gir-moped kan bruke mindre bensin enn en scooter, må det være konkurranse mellom en trimmet scooter og en original gir-moped.

Det var også nevnt at man ikke trenger å skru så mye på en scooter, som på en gir-moped. Det er hva man legger opp til selv. Jeg har skrudd å mekket mer på scooteren min enn hva kompisen min har gjort på mopeden sin..

 

Du kan alltids på kjøpte scooteren min Marius! 10 lapper. i overkant av 5 hester og en toppfart på 90. Skiftet clutch til 900 kr i sommer. Er også turtallsperre på den, slik at du ikke blir tatt hvis politiet stopper deg med tralle (fartsmåler). Den fungerer slik at når du skrur på tenninga, går scooteren i ca 45 km/t, men så straks du trykker inn en personlig å hemmelig morsekode med bremsen, skrus sperra av, og du kan kjøre i 90 km/t. Blir du stoppet er det bare å skru tenninga av å på igjen, å den går i 45 ;)

Skrevet

Det du skal ha Marius er lappen på Moped. Det finnes ikke noe eget for Scooter.

Scooter er en egen type moped, på samme måte som det også kan være en type motorsykkel, der du får dem opp i minst 650cc. Scooter sier bare noe om Typen, eller fasongen. Moped og Motorsykkel sier noe om hvilke begrensninger man har når det kommer til effekt og motorstørrelse.

Skrevet
Scooter er ett annet navn for lett motorsykkel.... tror noen her må ta teori-prøven om igjen hvis de motsier meg.

 

Dagens.

 

Sier meg enig med historiens...

Vet ikke hvor du har klart å finne denne informasjonen men, dersom du har lappen på enten bil eller noe på to hjul, så regner jeg med at du har sklidd igjennom på flaks. Ellers håper jeg forøvrig du bare tuller litt med oss der du sitter....

Skrevet
Det du skal ha Marius er lappen på Moped. Det finnes ikke noe eget for Scooter.

Scooter er en egen type moped' date=' på samme måte som det også kan være en type motorsykkel, der du får dem opp i minst 650cc. Scooter sier bare noe om Typen, eller fasongen. Moped og Motorsykkel sier noe om hvilke begrensninger man har når det kommer til effekt og motorstørrelse. [/quote']

Helt riktig Andreas, endelig en som skjønner at scooter har med type ramme å gjøre og ikke størrelsen på motoren. Motorytelsen har ingenting å si om hvorvidt det er en scooter eller ei. De første scooterne ble produsert i 1946 og tar jeg ikke feil ble de tegnet av en italiensk flyingeniør. Disse syklene var forøvrig de første sykler som damer kunne kjøre på ett anstendig vis, nemlig med benene samlet. Ikke uten grunn at de ble populære også blant nonner. Hmmm, hvem bør ta om igjen teorien? :)

Skrevet
i tillegg er det vel ikke så mye arbeid med å skru på en scooter som d er på en moped. spesielt siden de fleste mopeder folk kjøper er brukt.

 

 

 

Her må jeg si meg litt uenig , på Scooteren er det som regel en masse deksler og skjold man må demontere for i et hele tatt å komme til å skru på motor OL.

 

På en vanlig moped sitter alt åpent og som regel enkelt tiljengelig for eventuelt mekking , har noen års erfaring med begge typer så jeg vil nok anbefale moped. :)

 

Kai

Skrevet
Er ikke så mye politi her i byen. Blir mest til kjøring til og fra skolen neste år' date=' pluss når jeg begynner med flytimer at jeg kjører gamle E6 utover til Værnes.. [/quote']

 

 

 

Her må jeg rope ULV , hvis man trimmer en moped eller Scooter så har man forandret kjøre egenskapene for det aktuelle kjøretøyet og da vil det også si att man forandrer type godkjenningen til kjøretøyet , det igjen vil føre til att man å forandre forsikringen på kjøretøyet.

 

Eks. Hvis du havner i en ulykke , selvforskyldt eller uforskyldt , med materielle skader og person skader eller bare en av delene , kjøretøyet blir tatt inn til kontroll etter ulykke og Biltilsynet finner ut att kjøretøyet er trimmet og dermed manipulert i forhold til original typegodkjenning.

 

Du kan da risikere med 99% sikkerhet å få regress på skade omfanget i kroner og øre fordi du har forandret på kjøre egenskapene til kjøretøet.

 

Derfor er min bønn til dere som har eller har tenkt til å trimme kjøretøyet deres , tenk dere godt om før dere gjør noen forandringer på Originale settings , det kan straffe seg i uante dimmensjoner.

 

Husk att dere har forsikret kjøretøyet i den stand kjøretøyet er levert fra fabrikk og også forsikret etter de kriterier og normer Statens Vegvesen type godkjenner for de aktuelle kjøretøy.

 

Og tenk også igjen på att ved en eventuell ulykke hvor du er skyldig med en trimmet moped/scooter så kan det få fatale konsekvenser for resten av ditt liv.

 

Mener ikke å være noen moralsk rytter her nå , men bare gi en peke pinn på det som kan skje hvis man ikke følger vegtrafikk lovens paragrafer :blush:

 

Ha en fortsatt fin helg alle sammen

 

MVH

 

Kai

Skrevet

Forøvrig første gang jeg har hørt automat-moped :P

 

Det får da være måte på da. Det finnes moped med manuelt og automat-gir. Bruk huet og slutt å argumenter. begynner å skjønne hvorfor mange har meldt seg ut herifra når slike veslevoksne tosker absolutt skal plukke på det man eventuelt gjøre for uklart.... :mad:

Skrevet

Forøvrig første gang jeg har hørt automat-moped :P

 

Det får da være måte på da. Det finnes moped med manuelt og automat-gir. Bruk huet og slutt å argumenter. begynner å skjønne hvorfor mange har meldt seg ut herifra når slike veslevoksne tosker absolutt skal plukke på det man eventuelt gjøre for uklart.... :mad:

 

Ja, er klar over at mopeder finnes med manuelt og automat-gir. Sistnevnte kalles scooter. Du har ikke gjort noe uklart, ikke det jeg vil frem til. Du har sagt noe som ikke stemmer, men vil tydeligvis ikke innrømme det. Hvorfor vet jeg ikke, men skal ikke heng meg mer opp i det dersom du ikke ønsker å føre diskusjonen videre. :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...