Erik Hosle Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Ønsker å høre andres mening om at skattelisten blir lagt ut i all offentlighet! Selv mener jeg at det er forkastelig at andre kan snoke i økonomien til folk, synes dette er noe som skal holdes privat! Noen som er enig?? Siter
Jan Halsteinrud Brende Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Enig! Tull og fanteri fra ende til annen! Og media slår jo disse skattelistene stort opp... for hva da? Tror det at folk er så dumme at dem gidder å bry seg om hvem som tjente mest og hvem som har mest penger? Lurer egentlig på hva slags kultur og samfunn vi skaper i dette landet hvis vi alle skal bry oss så inni gampen om hva naboen tjener? Hva med mannen i gata? Bryr han seg om noe sånt? Neppe... Kanskje dem heller burde lage lister for dem som tjener minst, eller dem som ble slått rett i fattigdom i år 2006/2007...eller hvor mange nye fattige som Fattighuset fikk dette året. Det jeg selvsagt reagerer mest på er medias oppslag av disse listene. For min del bryr jeg meg mer om dem som tjener minst eller ikke noe enn de som tjener mest og har mest. Siter
K L Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg synes at skatteliste publiseringen er et hån ovenfor folk, hvorfor bruke "Se og Hør" metoder på noe så seriøst som skatt. Nevn en eneste grunn med begrunnelse i at dette må folk få lov til å se i,for at det er tjent med at dette skal kunne offentlig beskues. Hipp hurra la oss gi de kriminelle et online verktøy slik at de kan planlegge neste sommers tyveri raid.Naiviteten i Norge har INGEN grenser. Jeg skammer meg over å være Norsk. Dette er bare IDIOTISK. Lenge leve Janteloven. Har med handa på hjertet ikke søkt på en eneste person, da jeg regner de eventuele opplysningene jeg måtte finne, for meget private for den det gjelder. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg, med min årsinntekt på 150kr, bryr meg egentlig ikke. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Ja dette er helt utrolig. Hvor er personvern-loven blitt av. Dette er vel det eneste tilfellet der datatilsynet ligger og sover :mad: Siter
Frode Skibrek Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Synes det er meget fint å kunne sjekke om mine foreldre holder min fremtidige arv ved like, eller om jeg må forberede meg på fattiglivet :grin: Ellers er det jo like morsomt hvert år å sammenlikne mine svigerforeldre med mine foreldre,noe som tyder på at svigers kanskje blir like sur hvert år :grin: Utover det har jeg liten interesse av skattelistene. Burde vært lagt ut for firmaer. DET hadde vært interessant. Siter
Michael A B Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Her forklarer en av redaktørene i Dagbladet hvorfor de anser det som viktig å la disse dataene være offentlige: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/11/514730.html Et utdrag: OFFENTLIGGJØRING OG GENERELL ÅPENHET rundt skattelister og økonomiske forhold, er vesentlig for at vi skal kunne sette et kritisk søkelys på og holde en offentlig debatt om virkningene av skattesystemet og ulike regjeringers politikk. Det er vesentlig for å kunne se om skattesystemet virker etter hensikten. Og - når det ikke virker - hvor mange millionærer her til lands som er nullskattytere. Eller hvor mye rikere de rikeste blir, og hvor mye - om noe - disse bidrar med til fellesskapet. Det er også god grunn til å anta at åpenhet rundt skattetall bidrar forebyggende i forhold til korrupsjon og svart økonomi. Med innsyn i økonomiske forhold vil det eksempelvis lettere la seg gjøre å fange opp om en eiendoms- eller vannverkssjef har et forbruk og økonomiske verdier som er hinsides det inntekts- og skatteopplysninger skulle tilsi. Siter
K L Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 jeg svarer nok engang Norsk naivitet................ Tror de at de som er søkkrike virkelig har 0 i formue. Hva er hensikten med å offentliggjøre det da, det er jo bare tull Siter
Lars B. Frostad Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Synes det er helt borti natta, at slike skattelister fortsatt legges ut. Her i landet skal det være så utrolig viktig med HEMMELIG VALG - men skatte/formue/inntekt til enhver person, ja DET skal legges ut. I år er det jo faktisk "mykt" opp ytterligere, slik at media osv. har full tilgang til skattelistene uten noen begrensninger som tidligere - faktisk ikke noe sluttdato heller for hvor lenge disse dataene kan være tilgjengelige. Merket det selv sammenlignet med i fjor, at det har vært fryktelig mye fokusering på dette i mediene. De fleste nyhetssendinger, ja til og med sportsendingene!! var krydret med disse utrolig "spennende" skattelistene - og hvor mye xxx tjente osv. Totalt uinteressant, og viser at dette tydeligvis er en "kikkernasjon" uten like. Siter
Tom Knudsen Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Hadde de stemt hadde det vært en sak, men i følge ligningen gjør dem ikke det. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.