Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg har merket meg er jo heller at Lastebilene innehenter person biler, ikke omvendt. :)

Men de som kjører personbiler og som skal komme seg forbi et vogntog må jo også vurdere hvor sterk motoren i deres bil er. Selv har jeg aldri hadd noen problemer med å komme meg forbi et vogntog, men så har jeg heldigvis en bil med litt krefter i også, som kommer seg forbi det meste av lastebiler.

Skrevet
Det mest irriterende med lastebiler er når den som kjører i 88km/t på død og liv skal kjøre forbi den som ligger i 85km/t' date=' på E6. Hvorfor finnes det ikke forbud mot forbikjøringer med vogntog på norske motorveier? [/quote']

Hvorfor ha et forbud når det allerede ikke er tillatt å kjøre raskere enn 80 km/t med kjøretøyer over 3,5 tonn? Og sett at en bobil holder 60 km/t i en 80-sone, skal ikke vogntoget få kjøre forbi da? :)

Skrevet

Nå vil dem nå også satse på økt godstransport over Dovrebanen

Kilde:http://www.gd.no/nyheter/article2329996.ece

Hvis disse lange vogntoga vil få problemer i rundkjøringer så vil nok rundkjøringen på Otta der E6 og RV15 møtes bli en utfordring. Når det gjelder langtransport langs E6 i Gudbrandsdalen alt for stor i dag. Og da er det bra at en får flyttet dette over på tog. Det har tross alt skjedd stygge møteulykker mellom trailer og personbil i de siste årene i denne dalen. Sist så omkom to menn i en stygg kollisjon.

Statistikken er dyster og Oppland defineres som dødsfylket når det kommer til ulykker som ender med døden. Derfor er det naturlig at jeg er litt skeptisk til lengre vogntog...

Skrevet
helt tragisk for alle oss andre som kjører normal bil. Jeg hater lastebiler' date=' og da spesielt vogntog. De går treigt og er ofte vanskelige å kjøre forbi. [/quote']

Det mest irriterende med lastebiler er når den som kjører i 88km/t på død og liv skal kjøre forbi den som ligger i 85km/t, på E6. Hvorfor finnes det ikke forbud mot forbikjøringer med vogntog på norske motorveier?

På enkeltfilveier synes jeg selv av det er litt unødvendig å kjøre forbi hvis bilen går 2 - 3 kilomter raskere, men veier med 2 filer blir noe annet (selv om du sperrer i noen sekunder).

Grunnen er at mange av oss kjører med Cruise inne og skrur ikke av den med mindre vi må. Jeg kjører sånn oppover E18 hver dag.

I det dobbeltfilene starter på E18 setter jeg den på og den blir ikke skrudd av før jeg er ved bomstasjonen. Etter det står den på helt til jeg kommer Fjell (rett før Drammen). Etter det blir den skrudd på og står sånn helt til jeg er i Asker. Derifra er det somregel så mye trafikk at jeg bruker bena i steden.

Etter Oslo blir den skrudd på og står på helt til dobbelfila slutter på E6 ovenfor Gardermoen.

Jeg hadde med meg venninna mi her for en stund siden og lå bak 2 semi`er på E18 (2 felter i hver kjøreretning).

Plutselig la han seg ut og skulle kjøre forbi den han hadde foran seg. Hans Scania gjorde kanskje 2 kilomter mere og venninna mi bannet og svartet og kunne ikke begripe hvorfor han skulle forbi når det gikk så sent.

Jeg prøvde å forklare henne dette med han/hun kjører på Cruise og SKAL forbi så sant den er raskere enn den foran.

Sånn er de aller fleste jeg treffer rundt i Norge. På en motorvei er det 2 innstillinger på gassen i en lastebil. Null og full. De er jo ikke raskere enn 89 - 95 km/t uansett.

Skrevet
Jeg kom akkurat hjem fra en tur på vestkysten av usa' date=' og der er vogntogsjåførene helt syke! På en motorvei som gikk bratt nedover et fjell peiste et vogntog med 3 fulllastet vogner forbi oss og ikke mer en 5 sekunder seinere kom det neste, alle personbilene senket farten pga den bratte bakken, men neida de gasset på og drev kappløp! De kjørte forbi hverandre inni tuneller og alt med bare noen 10 tals cm klaring. Syke folk! [/quote']

Og når vi snakker om sola:

Branninferno på amerikansk motorvei - VGNett

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...