Truls Petter Elven Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Endelig en god nyhet for oss som driver transportfirma http://news.no.msn.com/domestic/Article.aspx?cp-documentid=6379233 Siter
Ivar Hestnes Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Galskap. Først må det på plass en infrastruktur så det går an å bruke disse doningene, en annen ting er vintervedlikehold av norske veier som er stort sett elendig. Og med dette så øker nok ulykkesstatistikken betraktelig. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jippi! Gleder meg til å stå i kø når de skal rundt svingene når de kommer litt nordpå! Siter
Ivar Hestnes Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Ja og spotte trailere opp Kvænangsfjellet i kolonne blir nok mere spennende enn å spotte fly fremover. Siter
Erik Karlsen Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Hva er så galt med lange vongtog? Tømmerbilene kan bli 22 meter lange. Du er ikke nøtt til å være dull lengde. Esk scandia longline. Med er eurohenger er den 1,5 meter for lang, men nå kan jo den brukes. Snutebilen var også for lang så den gikk ut av produsjon, men den var den sikreste lastebilen for sjåføren ved møteulykker. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Alle veier er ikke breie og tilrettelagt for laaangtransport i Norge. Og når vanlige langtransport biler sliter på mange strekninger i Norge, hjelper det ikke med 6m ekstra. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Hva er så galt med lange vongtog?Tømmerbilene kan bli 22 meter lange. Du er ikke nøtt til å være dull lengde. Esk scandia longline. Med er eurohenger er den 1' date='5 meter for lang, men nå kan jo den brukes. Snutebilen var også for lang så den gikk ut av produsjon, men den var den sikreste lastebilen for sjåføren ved møteulykker. [/quote'] Tømmerbil-sjåførene kjører stort sett på veier de er meget godt kjent på, andre trailersjåfører som f.eks må ut til Øksfjord og hente de siste 9 pallene med fisk som må stå bakerst på hengeren, har kanskje ikke vært der før. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Seks meter med vogntog er jo nødt til å bli noen kilo ekstra på veiene også! Med den lengden er det jo nødt til å bli restriksjoner på enkelte av veistrekningene. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Blir stilig når de skal kjøre forbi traktorer på landet Ser ikke for meg at de er så mye raskere.. Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Blir sikkert spennende, spørs om nå enkelte latebilsjofører endelig sjønner at å ligge 3m bak en personbil er ren idioti :crazy: Siter
T. Paulsen Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Det ble vel nevnt et sted at disse bilene kun skal gå på de større Norske veiene og ikke ha lov å kjøre på mindre veier, men vet ikke helt åssen de skal få til dette hele tiden. Skal man liksom laste om på et par mindre biler når veien blir mindre da eller? :crazy: I Sverige kjører de rundt med lastebil med skap, og semihenger etter den. Fungerer fint der borte ser det ut som. Nå har ikke jeg kjørt mye på Sverige, men det lille jeg har kjørt har fått veiene i Norge til å minne om veier i gamle Jugoslavia. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Hvor langt kommer man i Norge på "de større veiene" da? Og hva er definisjonen? 4 felts vei? Siter
T. Paulsen Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Nja.. Du hiver deg ikke ut på E134 iallfall.. Vet ikke helt åssen det ble med de forslagene, men tror at det fortsatt skulle bli sånn. Direkte åssen vei (felter osv.) og standarden på dette vet jeg ikke så mye om, men det ble nevnt "De større og moderne veiene i Norge". Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Hehe, større og moderne veiene i Norge ja.. Hmm, da skal de få lete lenge :whistle: Siter
T. Paulsen Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 De har jo E6 i Østfold og E18 i Vestfold da. (Men det ble vel med det) :whistle: E6`n i Østfold er jo faktisk ganske fin, så her skal de ha en trampeklapp. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 en vesentlig forskjell mellom Norge kontra Sverige og Finland er at de har EN bakke hver, mens i Norge så er det ikke annet enn bakker. Interessant hva de mener med store og moderne veier. Drammen via Oslo og ned til Svinesund kanskje? Og Oslo til Gardermoen? For at en skal få lastet eller losset et vogntog så må man veldig ofte utenfor riksvegen, gjennom ei trang rundkjøring og gjerne igjennom et boligfelt også. Det hadde nå vært litt av et prøveprosjekt ihvertfall, går det bra på østlandet så slipper vi dem ut i resten av landet også :grin: Og siden det er de samme sjåførene som skal kjøre disse bilene, som de som kjører idag, så kommer de nok fortsatt til og ligge 3 meter bak bilen foran :crazy: Siter
T. Paulsen Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jaja.. Vi skal ikke skyte skyte bjørnen før skinnet er solgt (Eller åssen den var). De fikk til dette da. (Vel og merke var denne turen planlagt i 9 mnd. på forhånd. 2 trekkere og en pusher. Total lengte: cirka 80 meter. Vekt på Trafoen: 250 tonn. Hentet ifra www.xtremfoto.no Siter
Audun Sjøen Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Hei hei Tenkte jeg skulle kaste inn en liten kommentar Det er faktisk ikke første gang det blir kjørt 25,25m vogntog i Norge, det har vært et prøve prosjekt med et transport firma på østlandet som har kjørt slike vogntog fra sverige til Oslo ganske lenge. Videre så er slike vogntog tenkt på terminal til terminal transport, mellom de største byene der det er stort transport behov. Eksempelvis Oslo-Stvgr og Oslo-trdheim. Dette er strekninger med en vanvittig godsmengde, og i tillegg er jernbane kapasiteten sprengt. Jeg snakka med sjefen i CargoNet som driver godstransport på jernbanen i Norge for et par år siden, og han kunne fortelle at de hadde godsmengde til å kunne fordoble antall tog uten problemer, men det var ikke nok kapasitet på linje nettet. Videre skal dere ikke se dere blinde på lengden, et slikt vogntog vil ikke spore noe særlig mer enn dagens vogntog, grunnet diverse tvangstyrte akslinger på trallene, så det er snakk om at de totalt sporer noe sånt som ti til tjue centimeter mer enn dagens vogntog, dette vil ikke merkes på vanlig vei. Men med tanke på forbikjøringer så vil det nok merkes litt, vekt messig er det heller ikke noe problem, disse vogntogene er bergnet med en maksvekt på 60 tonn, noe som sjelden vil oppnås ved stykkgods kjøring, dagens lastebiler tåler fint å kjøre med vogntogvekter som er mye høyere enn det. Og vekten vil fordeles ut over flere akslinger, faktisk fra to til tre aslinger ekstra, en aksling alene kan ta den vektøkningen uten problemer. Bemsemessig vil også antall akslinger bidra, da det er skive bremser på alle akslinger, noe som gir en bremsekraft på langt over tusen hestekrefter, om ikke flere tusen. Sånn det ble litt mer enn beregnet, og dere får tilgi meg for diverse faktafeil da jeg tok dette fra en sviktende hukommelse, og det begynner å bli en liten stund siden jeg var i miljøet. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg begynte karrieren min hos et firma i Askim som het Trygve Enger & sønn AS i 1996 og de kjøpte inn et såkalt modul-vogntog. Husker ikke om det var 24 eller 25,5 meter. Det var ei trekkvogn med en semitrailer m/svingskive og en ny semitrailer bak den første igjen. Den ville ha litt plass i svingene ihvertfall men ikke så mye som man skulle tro Noen som har et bilde av det settet kanskje? Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jaja.. Vi skal ikke skyte skyte bjørnen før skinnet er solgt (Eller åssen den var). De fikk til dette da. (Vel og merke var denne turen planlagt i 9 mnd. på forhånd. 2 trekkere og en pusher. Total lengte: cirka 80 meter. Vekt på Trafoen: 250 tonn. Hentet ifra www.xtremfoto.no Det må da være dette dere lastebilgutter mener med langtransport? :-) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Dette er helt "crazy bananas" spør du meg, takk og lov - for at det KUN er en prøveordning. Hvis dette blir permanent, begriper jeg ingenting. Der det er to-felts vei i hver retning, så er ikke dette noe problem - men hvor mye vei av slik kvalitet har vi i dette landet? Å komme forbi slike enormt lange vogntog, blir et mareritt på andre veier. Bedre blir det ikke, når det ofte finnes ALT for lite forbikjøringsfelt - og hvis det finnes noen, er de faktisk ofte sperret også. Heia Norge! Siter
Steinar Grindstein Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 Dette er ren å skjær galskap. Jeg som jobber i anleggsnæringen, og som med gjevne mellomrom er med på anlegg til Mesta og statens Veivesen er av den oppfattning av at de ikke prosjekterer nye veier/rundkjøringer til så lang transport. Et vogntog etter de nye reglene vil ha enorme problemer i flere rundkjøringer rundt om kring i landen som er i minste laget for et vanlig vogntog idag. Siter
Timmy Brandt Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 I Sverige kjører de rundt med lastebil med skap' date=' og semihenger etter den. Fungerer fint der borte ser det ut som.[/quote'] Har inte sett så många av dom i Sverige, men det kommer mer och mer. Vet inte vad det ger för fördel egentligen, det går ju inte att lasta lika mycket som "våra" 24m ekipage. I Sydafrika hade dom "bara" Lastbil med litet släp / skåp och så ett längre släp. Nå har ikke jeg kjørt mye på Sverige' date=' men det lille jeg har kjørt har fått veiene i Norge til å minne om veier i gamle Jugoslavia. [/quote']Hehe, det var du som sa det Siter
David Gabrielsen Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 helt tragisk for alle oss andre som kjører normal bil. Jeg hater lastebiler, og da spesielt vogntog. De går treigt og er ofte vanskelige å kjøre forbi. Siter
Audun Sjøen Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 helt tragisk for alle oss andre som kjører normal bil. Jeg hater lastebiler, og da spesielt vogntog. De går treigt og er ofte vanskelige å kjøre forbi. Hmm! Vi kan jo prøve å fjerne alle vogntogene et par uker og se hvordan det går. Tror du vil finne ut at du ikke vil få rare gleden av det da bensinen som du bruker på bilen din blir fraktet til bensinstasjonen av VOGNTOG. Så hvordan vil du da skaffe bensinen til bilen din?? Poenget er at folk må bli mere tålmodige, dette gjelder egentlig overalt, men spesielt på veien, flesteparten av de farlige situasjonene som skapes på veiene skyldes utålmodige sjåfører. Og dette gjeldet også lastebilsjåfører. Sånn, en ny liten kommentar som jeg kanskje vil angre på Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 Dette er ren å skjær galskap. Jeg som jobber i anleggsnæringen, og som med gjevne mellomrom er med på anlegg til Mesta og statens Veivesen er av den oppfattning av at de ikke prosjekterer nye veier/rundkjøringer til så lang transport I Steinkjer har vi nå rundt 5-7 rundkjøringer på E6 gjennom byen Mange av dem er ikke akkurat bygd for store lastebiler nei.. I Fjor valgte mange sjåfører å kjøre rett igjennom dem i stede for å kjøre rundt :cool: Siter
Dag Johansen Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 Da var da svært så negativ alle skulle være over dette - jeg synes det er ett flott tiltak. Om man tenker litt på det så blir det ikke vanskeligere å kjøre forbi slike, det blir tvert i mot enklere. Med dagens lengder må du kjøre forbi tre vogntog, men med den nye lengden holder det med to for å passere den samme lasten. Ja, lengden er en smule lenger, men min påstand er at du bare vil kjøre forbi en slik lang sak på de samme stedene som du kjører forbi en litt kortere variant. Nå har ikke jeg sett noe om at totalvekten øker, så farten de holder vil bli den samme som i dag. Og de aller fleste kjører ikke saktere enn den andre trafikken. Med motorer som nå nærmer seg 700 hk blir min påstand at at lusekjørere i personbiler hefter vogntog (og andre) mer enn hva vogntog hefter personbiler. Jeg så forresten en demo av ett slikt sett, og det sporet bare marginalt mer enn hva en semi gjør rundt en rundkjøring, så det vil ikke bli noe problem. Jeg har forresten kjørt lignende kombinasjoner i Sverige en stund. Der kjørte vi blymalm på 24 meters sett med en totalvekt på 72 tonn (dispensasjon). Dette foregikk på en strekning på 40 mil hvor vi både hadde bra stigning og flere rundkjøringer, men ingen hadde spesielle problemer med dette. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 helt tragisk for alle oss andre som kjører normal bil. Jeg hater lastebiler' date=' og da spesielt vogntog. De går treigt og er ofte vanskelige å kjøre forbi. [/quote']Det mest irriterende med lastebiler er når den som kjører i 88km/t på død og liv skal kjøre forbi den som ligger i 85km/t, på E6. Hvorfor finnes det ikke forbud mot forbikjøringer med vogntog på norske motorveier? Siter
aleksander rødland Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg kom akkurat hjem fra en tur på vestkysten av usa, og der er vogntogsjåførene helt syke! På en motorvei som gikk bratt nedover et fjell peiste et vogntog med 3 fulllastet vogner forbi oss og ikke mer en 5 sekunder seinere kom det neste, alle personbilene senket farten pga den bratte bakken, men neida de gasset på og drev kappløp! De kjørte forbi hverandre inni tuneller og alt med bare noen 10 tals cm klaring. Syke folk! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.