Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Oi' date=' det var ikke galt! Var meget fornøyd med mitt 70-200mm i samme serie (Canon L). Det var dog ikke IS på mitt, men klarte meg fint alikevel :D Nå er det solgt :( [/quote']

Hvorfor solgte du det? Oppgradering til IS-versjonen?

Skrevet

Fikk en slik en for to dager siden;

clipboard01.jpg

Nikkor 50mm F/1.8

Bruker den på Nikon D40. Vil ha litt utfordring når jeg fotograferer, derfor et objektiv uten autofokus. Vanskelig å treffe fokus på enkelte objekter. Kamera sier fra om at objektet er i fokus, men det er fortsatt uklart når jeg ser på det. Så tror jeg må overse hva kamera prøver å fortelle meg.

Skrevet

Ja, manuel fokus og f/1.8 kan være lidt tricky :)

Du kan jo alternativt finde dig et billigt, brugt D50, så du kan udnytte autofokus med dette objektiv.

Skrevet
Og du er hundre prosent sikker på at du har stilt diopteret eller hva det heter riktig etter det øyet du sikter med når du tar bilder?

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men diopteren var helt "nederst". Satte den ett hakk opp og teksten på skjermen ble mer likt det jeg ser selv.

Da den var "nederst" ble teksten litt tykkere enn hva den egentlig skal være.

Kanskje det hjelper, kanskje ikke.

edit: den er faktisk skarpere helt på minus siden.

Skrevet

Da har jeg endelig fått testet mitt nye kamera, et Canon EOS 40D! Vil bare si dere en ting, det er et UTROLIG herlig kamera (min subjektive feeling)! Har testa det med litt variert optikk. Også tatt litt bilder med krem-objektivet Canon EF 100-400 L IS USM. Vanvittig potensiale i dette kameraet. Rene og fine farger i bildene. Noe totalt annerledes enn 30D jeg hadde. Jeg bruker stort sett 50 mm 1.8 eller Tamron 18-50 f2.8 EX men har tenkt å kjøpe 24-105 f4L IS USM til det og bruke det som allround objektiv.

Live view funksjonen sluker ikke strøm, Andreas. Jeg bruker live view veldig ofte og tar som regel ca 500 bilder før jeg må bytte batteri. Ellers kan man ta mange fler bilder dersom funksjonen ikke er i bruk.

Skrevet

Live view funksjonen sluker ikke strøm' date=' Andreas. Jeg bruker live view veldig ofte og tar som regel ca 500 bilder før jeg må bytte batteri. Ellers kan man ta mange fler bilder dersom funksjonen ikke er i bruk. [/quote']

Men jeg har læst, at temperaturen inde i kameraet øges en del ved brug af Live View i længere tid. Om det har nogen betydning ved jeg ikke.

Skrevet

Man får litt vignettering ved f/2.8, men det forsvinner fort når man stopper ned blenderen til f/4 eller mer...

Det er drøyt å si at det ikke er vits å sette et slik objektiv på et hus med cropfactor. Om man så har APS-H (1,3x) eller APS-C (1,6x), så er resultatet man får betrakelig bedre enn om man setter på et tilsvarende objektiv fra EF-S serien eller "non-L" linser. Utifra testresultater mellom tilsvarende objektiver fra L-serien (24-105) kommer 24-70 ut med mindre distortion og vignettering.

Hvis det er at man mister vidvinkel som er problemet, så er det kamerahuset som bør revurderes. Man finner ikke bedre objektiv innenfor det angitte zoom-område, enten det er 24-70, eller multiplisert med 1,3 eller 1,6.

Og som Audun indikerer; vignetteringen blir mindre på hus med APS-H eller APS-C sensor sammenlignet med full frame.

Hilsen T

Skrevet
Efter min fars gamle (fra 1969) Velbon tripod er gået i stykker' date=' så har jeg fået kig på dette: Manfrotto 190XPROB[/quote']

Tror jeg du blir godt fornøyd med!

Har selv 055PROB, med et 322RC2 hode... fungerer fint, men hodet er kanskje noe grovt hvis man liker macro-fotografering. Litt tungvint å låse nøyaktig i en fast posisjon, men til landskap og annen type fotografering der man enten ikke trenger millimeterjustering eller gjerne vil flytte og rekomponere bilder raskt, er det helt supert!

Hilsen T

Skrevet
Kristian: Jeg skal kjøpe D700' date=' jeg. Skulle jeg valgt D300 så hadde jeg nok kjøpt 17-55. [/quote']

Bra det er bedre økonomiske tider for deg, Olaf. Ikke lenge siden du spurte meg og andre etter penger samt fortalte meg at jeg hadde for mye penger. Det har altså rettet litt på seg og du kan dermed ta deg råd til litt dyrere remedier ; )

Skrevet

Når har jeg spurt andre etter penger her? Regner med du tenker på OlaHaldor.

Og det er forskjell på å bytte hus hver gang en produsent lanserer et nytt og det å investere i et nytt etter å ha hatt det samme huset i tre år, Agnor.

Skrevet
Når har jeg spurt andre etter penger her? Regner med du tenker på OlaHaldor.

Og det er forskjell på å bytte hus hver gang en produsent lanserer et nytt og det å investere i et nytt etter å ha hatt det samme huset i tre år' date=' Agnor. [/quote']

Tenker ikke på Ola Haldor nei. Tenker nok på Olaf G denne gangen. Om jeg hadde byttet kamera hvert kvartal hadde det egentlig vært min sak. Trenger ikke de syke kommentarene dine. Var bare det jeg ville frem til i denne posten.

Men vi kan la det ligge nå, men forventer at du behersker deg neste gang folk kjøper noe og ikke kommer med kommentarer som: "Du har alt for mye penger" etc. Du har kanskje ikke lært deg det, men i Norge er det uhøfflig å spørre etter penger, kommentere andres pengeforbruk, spørre hvor mye folk eier og har etc. Gudene må vite åssen regler som gjelder for der du kommer fra, men nå er du her og da forholder man seg ganske enkelt til gjeldende regelverk.

Var det enkelt og greit forklart hvorfor jeg ble irritert?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...