Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Har lenge siklet på en 70-200 2.8L IS, men ettersom jeg mest sannsynlig hadde brukt største zoom-området på det objektivet, endte jeg idag på fastobjektivet Canon EF 200mm f/2.8L II USM:D Det blir gøy!

Jeg leste tidligere i tråden her at man like gjerne kunne kjøpe seg 70-200mm 2.8 , fremfor 2.8 IS versjonen, spesielt hvis man har tenkt å ta bilder av fly i bevegelse.. Stemmer dette? Finnes det ikke egen innstilling på IS'n for bilder i fart også? Er det ikke noe å hente på denne isåfall?

Skrevet

Med IS kan du stabilisere bildet i høyden slik at du får panoreringsbilder som viser at bakgrunnen beveger seg i fartsretningen og ikke i sikksakk som det fort blir håndholdt. Det finnes enkelte IS'er som har 2 modes hvor mode 1 er ment for stille motiver og mode 2 er ment for panorering. -Men mode 1 fungerer godt til begge, og de objektiver som kun har én IS-mode (kan stadfestes ved at det ikke går an å velge annet enn IS ON eller OFF) fungerer like godt til panorering som IS Mode 2 mener nå jeg!

Legg gjerne ut bilder fra den nye EF'en!

Skrevet

Akkurat, så fordelen med IS ved bevegelsesbilder er mer fartsfølelse i fartsretningen, istedenfor at det ser ut som om det er 30knop i kastene:D? Ja, det er jo verdt noen kroner for å beholde den effekten :D

Men da bør IS'n hvertfall gi bra utslag ved mer eller mindre stillestående motiv, og at man kanskje klarer seg en del bedre når det er litt dårligere lys enn versjonen uten IS? Jeg har hengt meg veldig opp i IS for tiden, den merkes hvertfall godt på 100-400mm syns jeg :)

Skrevet

Ja på 100-400 viser IS hva den er god for! Stativ gjør også susen på panoreringsbilder som IS gjør, og det er kanskje lettere å følge objektet lenger med stativ. Personlig foretrekker jeg å ha helt fri bevegelse og støtter alltid armen som holder objektivet mot overkroppen.

Skrevet

Større skærm er vel den eneste kosmetiske forskel. Derudover forbedret batterilevetid og kanskje også lidt bedre ISO-performance. No big deal.

Skrevet

Oki :) Det skal nevnes at jeg aldri har klart å tømme et batteri på fototur enda. Kan ha noe med å gjøre at jeg aldri har vært på noen lengre turer uten strøm tilgjengelig også men :) Kanskje jeg skulle gått for et slikt selv.

Skrevet

Men batterilevetiden på Mark II er i forvejen OK. Når batterierne er nye, mener jeg at det estimerede antal skud på en opladning er ungefär 1000. Men det tal falder nok også lidt med tiden.

Synd at et nyt batteri til Mark II koster 1300 kroner.

...og skulle du ikke have et Mark III?

Skrevet
Men batterilevetiden på Mark II er i forvejen OK. Når batterierne er nye' date=' mener jeg at det estimerede antal skud på en opladning er ungefär 1000. Men det tal falder nok også lidt med tiden.

Synd at et nyt batteri til Mark II koster 1300 kroner.

...og skulle du ikke have et Mark III? [/quote']

Jo, jeg skulle det. Men, nå som ferien har kommet, så ville jeg heller prioritere det å komme meg vekk litt, slappe av og kose meg. Så får jeg heller velge meg et litt billigere kamera :) Selv om det er surt :P Men, tror ferien blir verdt det :) Og Mark II er jo ikke akkurat noe dårlig kamera det heller :)

Skrevet

Nej, det er det ikke :)

Ellers vent og se hvad der sker med efterfølgeren til 5D. Nu er Canon jo nødt til at reagere, da Nikon lige har præsenteret D700.

Skrevet

Kjøpte dette, nikon D300 med MB-D10 når jeg var i Bangkok for 2 uker siden!

:grin: Heeerligt kamera. Helt sinnsvakt faktisk.

Nikon_D300_front_34.jpg

Blir denne, Nikkor 18-200mm VR f/3.5

Nikkor-18-200mm-F-3.5-5.6g.JPG

og muligens NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED

pic_001.jpg

den 12 August! Gleder meg! :D

Mathias

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...