Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Hehe.. vel, det må jo så klart spares. Men, man selger ting, og vips, så er pengene i orden de :) Så, det går fortere enn man tror :) Litt jobbing ved siden av studiene også vettu =) Hadde vært verre dersom jeg skulle gått for 1Ds utgaven... :P

Skrevet

I stedet for at starte en ny tråd, vil jeg lige bringe denne tilbage i live. Har nemlig fået mig nyt objektiv:

Canon EF 135 f/2L USM

Her et lille billede, for at teste DOF og bokeh ved f/2:

webyq3.jpg

Skrevet

Liveview er meningsløst om du ikke har med en sekk med batterier. Hvordan er det å se på LCD-skjermen når det er sterk sol og blå himmel? Sikkert ikke like bra som innendørs?

Støtter alle som har råd til og har lyst på en 1D mk III men 5D holder i uendeligvis til spotting om det er fullframe du strekker deg etter! Men for all del: dine penger!

Skrevet

"Negativt": Krever bedre optikk. Optikk har svakheter. Mest i kantene av bildet. På et cropfaktor-kamera slipper du kantene i et EF objektiv. Videre tar ikke 5D EF-S fordi EF-S ikke lar seg montere på fullframekameraer. Ellers: Pris.

Positivt er en bedre dynamisk range, flinkere på støy, utrolig stor og lys bildesøker, og 10mm er 10mm og ikke vinkelen tilsvarende 16mm :)

Det er det kjappeste svaret jeg kom på i farten!

Skrevet

Angående søker i 30D..

Hvorfor i all verden skal det være masse bittesmå prikker/korn inne i søkeren? :crazy:

Er ikke bare på mitt kamera, for Ola Haldor har også samme "problemet"

Ser ut som at det er et filter eller noe sånt.. Men hva skal det være godt for? Man merker det jo veldig godt når man f.eks. ser mot blå himmel eller lyse områder.

Skrevet

Never mind... det hele starter vel med at jeg kan trykke reply på rett post neste gang :D

Audun: Jeg regner med du snakker om det som gjør at bildet er svakt grumsete i søkeren. (mest synlig i litt dårlig lys?). Tipper det er mattskiven du er sint på i alle fall. Bildet nedenfor viser en tafatt prinsippskisse med speil (blått) og mattskive (blått) samt tre streker for lyset fra én detalj i bildet. Prismen i søkeren har jeg ikke tatt meg bryet til å tegne.

mattskive.jpg

Lys fra en detalj i bildet vil fortrinnsvis tegnes skarpt på sensoren når bildet taes. Når speilet er nede imidlertid vil lyset bli reflektert, men lyset fra det samme punktet er ikke samlet ennå, det er det ikke før det når mattskiven. For at vi skal kunne se bildet like skarpt i søkeren må vi altså ha en mattskive som fungerer som en skjerm. Bildet blir tegnet på denne matte platen. Hadde platen ikke vært matt men blank hadde vel lyset gått rett igjennom uten å bli synlig "på platen" og lyset ville bli spredt igjen slik at vi så et veldig uklart bilde i søkeren. Dette er hva jeg har forstått med mattskiver i alle fall så andre som har andre meninger eller vet noe annet får komme på banen...

Skrevet
Mandag eller tisdag får jeg Canon 17-40 f/4 L

Den har desværre en lidt kedelig billedvinkel på 1.6x crop IMO, hvor den mere bliver til en standartzoom end til en egentlig vidvinkel. Og hvis det endelig er en standartzoom, man vil have, så ville jeg nok vælge EF-S 17-55 f/2.8 IS.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...