K J Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Fik endelig penge til nyt udstyr, og valget stod mellem et brugt Canon EOS 1D Mark II og et 40D. Valgte selvfølgelig 40D. Logisk, ikke? :crazy: :grin: Andre der har gjort samme investering? Betalte for resten 9000 NOK for det. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har gjort det samme! Betalte ca. 8500NOK for det med Canon EFS 17-85mm IS i Japan Siter
Tom Knudsen Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Spørs hvor mye brukt 1D er og hvor mye prisforskjellen var Siter
Andreas Nysveen Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Kan ikke si jeg har gjort helt samme investering, men jeg kjøpte 400D på lørdag. Hittil er jeg stålende fornøyd :grin: Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Gratulerer da! Men, krever ikke fullformat ganske god optikk? Jeg hadde gått for 40D, Mark II hadde uansett bare blitt gigaoverkill og jeg hadde hatt igjen litt penger. Hvor mye kosta Mark IIen? Æ'kke aktuelt for meg anyways, blakkere enn en kirkerotte. Siter
K J Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Skrevet 10. oktober 2007 Nu er 40D ikke noget fullframe-kamera, men "bare" en videreudvikling af 20D/30D, så det har ligesom dem en APS-C sensor. Mark II'en kostede 10.000 i veldig flot stand og med 65.000 eksponeringer, men lukkeren er testet til 200.000, så det havde ikke være noget problem uanset. Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Heh, det visste jeg og, men tenkte på Mark II, at den trengte ganske god optikk. Siter
K J Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Skrevet 10. oktober 2007 1D Mark II er heller ikke fullframe, men om den kræver god optik ved jeg ikke. (1Ds Mark II er til gengæld FF, lige som den gamle 1Ds og 1Ds Mark III) Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Aaaaa ... DA skjønner jeg. :grin: Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Jo større sensoren er jo bedre optikk trenger du om du 1: ikke ønsker blur i kantene, eller 2: ikke ønsker vignettering i kantene (mørkere i kantene). Er sensoren ikke full-format vil man få med seg en mindre del av bildet, og derfor ikke så mye av området hvor objektivets svakheter vises best. Merker vignettering til en viss grad selv på fastobjektiver. Grattis med kamera! God investering! Jeg anbefalte nylig 40D selv til en kamerat med erfaring fra 20D og forventning om forbedringer fra 20 via 30 til 40D. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Andreas kjører vel 5D. Det blir vel sanrt D300 på meg samt 17-55 2.8. Siter
K J Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Skrevet 10. oktober 2007 Andreas kjører vel 5D. Åh ja...det vidste jeg da godt, havde bare glemt det... :crazy: Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Andreas kjører vel 5D. Det blir vel sanrt D300 på meg samt 17-55 2.8. Regner med at du mener Nikon D300? i såfall så må du melde i fra om hvordan dette kameraet er. har lyst på den selv. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Fikk 30D for noen dager siden! Kjempefornøyd med det! Siter
Anders johansen Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 kjøpte Nikon D40 i dag! betalte 4500,- på elite foto Skulle egentlig kjøpe på elkjip, men stod over da jeg så prislappen på elite foto.. Elkjip: 4200,- Elite foto: 4500,- (Service, hyggelige folk, føles mye tryggere å kjøpe fotoutstyr der) Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Kjøpte 350D på Elkjøp for 1.5 år siden. Nettopp fått reperasjon på garantien nå, som egentlig skulle bli 4000kr, men husket garantien (heldigvis..). Ingen problemer med Elkjøp i det hele tatt Siter
Anders johansen Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Kjøpte 350D på Elkjøp for 1.5 år siden. Nettopp fått reperasjon på garantien nå' date=' som egentlig skulle bli 4000kr, men husket garantien (heldigvis..). Ingen problemer med Elkjøp i det hele tatt [/quote']Elkjøp i Bodø er kjent for å være trege når det gjelder reperasjon.. Vet om flere som har opplevd å vente i flere uker før noe i det hele tatt skjer. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 I sommer tok det lang tid med Elkjøp fordi deres servicepartner gikk konkurs. En laptop ble sendt fra Elkjøp til Infocare og det tok et par måneder. Vi kunne få erstatning til lån enn så lenge siden det tok ut over 2 uker. Siter
Tom Knudsen Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 MERK: Man har ikke lov å gi forbruker DÅRLIGERE vilkår enn forbrukerkjøpsloven, men man kan gi utvidede rettigheter. F.eks. 2 års garanti mot funksjonsfeil, uansett hva som skjer, 10 års garanti mot rust, etc. Men man kan ikke si at "du har ikke krav på reparasjon fordi det er mer enn 2 år siden du kjøpte varen" dersom det er snakk om en vare som man kan forvente skal vare i mer enn 2 år. Man har ikke krav på garanti, det er en gode man får av fabrikken/produsenten og er ment som en garanti for fabrikatfeil.... Vår norske stat derimot sier at ethvert produkt kjøpt i Norge skal holde minimum 5 år derav forbrukernes kjøpslov/reklamasjonsrett. Forhandlerens kjøps lov sier bla. at man har reparasjons rett for samme feil 3 ganger før reklamasjon kan kreves for samme gjentatte feil. Enste som kan overkjøre dette er produsenten eller service verksted på oppdrag fra produsent i henhold til angitte prosedyrer, dvs at om enten produsent eller service verksted med godkjente prosedyrer sier at skade/feil er en reklamasjons sak så får kunde erstattet produktet... I sommer tok det lang tid med Elkjøp fordi deres servicepartner gikk konkurs. En laptop ble sendt fra Elkjøp til Infocare og det tok et par måneder. Vi kunne få erstatning til lån enn så lenge siden det tok ut over 2 uker. Jepp og Deltaservice tok over og sliter fremdeles med backlogging fra Infocare, derav forsatt 3-4 ukers behandlingstid alt etter produkt. Man har ikke krav på låneprodukt før 2 uker, men i det fleste tilfeller så gjør forhandleren sitt aller beste for å imøtekomme dette.. Problemet er kjøpsloven som sier at et produkt skal behandles/repareres " innen rimelighetens tid " som igjen forhandlere tolker på sin egen måte og derfor også kan misbrukes på det groveste til tider. Men som kjent, alt dette og myyye mer til. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg tror ikke jeg brukte ordet "krav" men jeg mener det stod noe om det i de betingelsene jeg skrev under på da jeg leverte skjiten. Siter
Abdur Rahman Jalil Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Hehe, ser ut som du har kommet deg godt opp Vidar. Bare husk at du ikke må ta "save for web". det blir ikke samme resultat som om du tar "save as....." og så velger jpg. Siter
Abdur Rahman Jalil Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Det er veldig bra objektiver, har spurt meg litt rundt på de samme. skal man ta bilder av et motiv i bevegelse, så har ikke IS stort mye å si:P f/2.8 versjonen er jo veldig bra, men mye avhenger eget bruk. tar man bilder i all slags vær og situasjoner, så er den jo veldig bra. men om man vil ha ordentlig dybde i bildene sine, så bør man gå for F/4 versonen, siden man må opp til f/7 eller 8 for å ha dybde i bildene(eller tar jeg feil nå..? litt usikker... :grin: ) men for all del, f/2.8 har mange muligheter, pga. f på den er et litt vanskelig valg... :grin: Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Stilig Vidar! Sitter å venter på BG-E2N fra statene nå jeg.. Ventet i 3 uker :whistle: Mange som tydligvis vil ha den Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Hahahahaha! Begynte å lure nå, 40D? Det der er ikke 40D :grin: Vet Vidar. Har BG-E3 på 350'n min som jeg skal selge.. Klarer ikke å leve uten det Siter
Abdur Rahman Jalil Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Vartikalgrep er jo helt genialt. Dessverre så sitter jeg å grubler over hvilke objektiver som passer meg, siden jeg trenger god zoom, lav F og macro :grin: Siter
Andreas Nysveen Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg Lurer på å kjøpe meg et nytt objektiv, noe med litt mer zoom enn det som fulgte med apparatet. Derfor lurer jeg på om noen har noe pent å si om denne? Canon - EF 70-200mm f/4L USM? Er det eventuelt en grunn til ikke å kjøpe den? Siter
Nicklas Winger Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Har samme objektiv som deg Vidar. Knallfornøyd! Siter
Abdur Rahman Jalil Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Har vært å snakket om dette objektivet på fotovideo, og der fikk jeg høre at det var like greit å kjøpe F/4 siden man må opp i F/7 eller 8 uansett for å få litt dybde i bilde, tilfeller ved der flyet flyr mot en. De sa også at for meg som omtrent bare tar bilder av ting i bevegelse så må jo kamera bevege seg for å kunne holde objektet i bildet, og dermed har ikke IS stort å si, siden IS skal oppdage rystelser og nøytralisere dem. Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 70-200/4 er etter min mening det objektivet som gir mest for pengene, særlig om man kjøper det pent brukt (ca. 4500,-) Løp og kjøp! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.