Kenneth G. Sørensen Skrevet 3. august 2001 Skrevet 3. august 2001 Snittalder på MD-80 flåten til SAS: MD-81: 10,6 år (19 Fly) MD-82: 13,6 år (28 Fly) MD-83: 13 år (2 Fly) MD-87: 11,2 år (18 Fly) Dette gir MD-80 flåten en samlet snittalder på 12,1 år. Hele SAS sin flåte tatt i betraktning så har den en snittalder på bare 7,8 år, og den består av hele 187 fly. Til sammnligning så kan det nevnes at: Braathens har en samlet snittalder på 8,7 år på sin B737 Classic-flåte som består av 26 fly. Snittalderen på hele flåten blir 5,3 år, og da med 37 fly.... Ryanair sin B732-flåte har en snittalder på 18,7 år. Tar man med de 15 B738 som Ryanair har, så faller snittalderen til 10 år på hele flåten... Ganske bra av SAS spør du meg... Skal kikke litt på noen amerkanske selskaper senere, men nå må jeg på jobb... Siter
Gjest Skrevet 5. august 2001 Skrevet 5. august 2001 Er det så rart. SAS har 1100 flighter hver dag, til steder rundt om i verden! Så det er nesten "naturlig"! Og det kunne skjedd hvem som helst Hilsen Anders [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Truls Meek Skrevet 6. august 2001 Skrevet 6. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Bjarne Dal: Hvor gamle tror du at MD80 maskinene er da, Magnus? Kan fortelle deg at de fleste ble levert i årene rundt 1990, det er ikke gammelt i det hele tatt... mange av Braathens fly er på samme alder [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Det eldste flyet Braathen har i sin flypark nå, er fra juni 1994. En ung og moderne flypark med andre ord [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Mvh Truls Siter
Magnus Wiik Skrevet 6. august 2001 Skrevet 6. august 2001 Man kan jo lure på om jeg ikke skrev den meldinga for å se hvor pirkete fs-ere kan være HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Siter
andreas otterbeck Skrevet 6. august 2001 Skrevet 6. august 2001 Hvordan greier de det???? [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Siter
Bjarne Dal Skrevet 6. august 2001 Skrevet 6. august 2001 Dette med alder på MD-flyene til SAS har jo vært tema her før, så for å slippe flere diskusjoner rundt dette har jeg fått tak i alder på samtlige: MD-81 LN-RMM 15MAJ91 MD-81 LN-RMR 30MAJ92 MD-81 LN-RMS 29JUN92 MD-81 LN-RMT 31JAN91 MD-81 OY-KHL 17NOV89 MD-81 OY-KHN 29JAN91 MD-81 OY-KHP 15JUL91 MD-81 OY-KHK 29SEP89 MD-81 OY-KHM 29MAR90 MD-81 LN-RMO 19DEC91 MD-81 LN-ROM 07AUG91 MD-81 LN-RON 30MAR92 MD-81 LN-ROO 29MAJ92 MD-81 OY-KGY 18FEB86 MD-81 OY-KGZ 19OKT85 MD-81 OY-KHR 08AUG91 MD-81 SE-DIR 30APR91 MD-81 SE-DIS 12JUN91 MD-81 SE-DMB 13DEC91 Total MD-81: 19 MD-82 LN-RMA 06JUL87 MD-82 LN-RML 15MAR91 MD-82 LN-ROW 10APR87 MD-82 OY-KHC 08SEP86 MD-82 SE-DIL 15DEC89 MD-82 LN-RLE 26OKT85 MD-82 LN-RLF 16NOV85 MD-82 LN-RMD 04SEP87 MD-82 LN-RMJ 01DEC89 MD-82 LN-ROP 02DEC85 MD-82 LN-ROT 26MAR86 MD-82 LN-ROX 26APR88 MD-82 OY-KGT 10OKT85 MD-82 OY-KHE 21APR88 MD-82 OY-KHG 14OKT88 MD-82 SE-DII 30AUG89 MD-82 SE-DIK 24FEB89 MD-82 SE-DIN 21DEC90 MD-82 SE-DIX 18DEC90 MD-82 LN-RLG 26JUN86 MD-82 LN-RLR 06MAR87 MD-82 LN-RMN 22OKT91 MD-82 LN-ROR 20DEC85 MD-82 LN-ROS 21MAR86 MD-82 LN-ROU 19JUN86 MD-82 LN-ROY 08DEC88 MD-82 OY-KHT 20NOV91 MD-82 SE-DIZ 27SEP91 Total MD-82: 28 MD-83 LN-RMF 31DEC87 MD-83 SE-DPI 10FEB88 Total MD-83: 2 MD-87 LN-RMK 14MAJ90 MD-87 LN-RMU 21FEB92 MD-87 LN-ROZ 31MAR89 MD-87 OY-KHF 07OKT88 MD-87 OY-KHI 03MAR89 MD-87 OY-KHW 27MAR92 MD-87 SE-DIB 26OKT88 MD-87 SE-DIC 30SEP88 MD-87 SE-DIF 02MAR89 MD-87 LN-RMG 04NOV88 MD-87 LN-RMH 28FEB91 MD-87 LN-RMP 31JAN92 MD-87 OY-KHU 13JAN92 MD-87 SE-DIP 21OKT91 MD-87 SE-DIU 09NOV91 MD-87 SE-DMA 25SEP91 MD-87 LN-RMX 04APR88 MD-87 LN-RMY 14MAJ88 Total MD-87: 18 MD-90-30 LN-ROA 14NOV96 MD-90-30 LN-ROB 20DEC96 MD-90-30 OY-KIL 31OKT96 MD-90-30 OY-KIM 19DEC96 MD-90-30 OY-KIN 26AUG97 MD-90-30 SE-DMF 11OKT96 MD-90-30 SE-DMG 29NOV96 MD-90-30 SE-DMH 30JUL97 Total MD-90-30: 8 [ 11-08-2001: Endret av: Bjarne Dal ] Siter
Terje Markussen Skrevet 6. august 2001 Skrevet 6. august 2001 Fint at Braathen har så nye fly, Truls, da drar de jo opp snittalderen i SAS når de tar over Braathens... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Bjarne Dal Skrevet 10. august 2001 Skrevet 10. august 2001 Truls Meek skriver: "Det eldste flyet Braathen har i sin flypark nå, er fra juni 1994" [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Dette er feil, professor Meek, flere 737-500 og 737-400 fra ca 1990 er fortsatt i bruk i Braathens. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Truls Meek Skrevet 10. august 2001 Skrevet 10. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Bjarne Dal: Truls Meek skriver: "Det eldste flyet Braathen har i sin flypark nå, er fra juni 1994" [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Dette er feil, professor Meek, flere 737-500 og 737-400 fra ca 1990 er fortsatt i bruk i Braathens. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Hei... Jaja, ikke greit når jeg henter dataene fra Braathens, og de ikke stemmer. Som nevnt i en annen tråd her, så har jeg rettet mitt svar, og det eldste flyet er fra 15.april 1990. Dette er LN-BRD, Harald Gille. Hvor har du det fra at jeg er proffessor [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Har et yrke langt ifra det... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Mvh Truls Siter
Andreas Pettersen Skrevet 10. august 2001 Skrevet 10. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Terje Markussen: Fint at Braathen har så nye fly, Truls, da drar de jo opp snittalderen i SAS når de tar over Braathens... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Apropos overtagelsen. Jeg vet om minst èn fyr som må gå over til NSB når denne sammenslåingen er i orden... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Tor Harald Tessem Skrevet 11. august 2001 Skrevet 11. august 2001 Heheh føler at tog krajser og sporer av oftere en fly [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Så jeg tror fortsatt at det er tryggere å fly en og kjøra eller ta tog. Jeg blir som regelig nesten på kjørte en til fem ganger i løpet av en dag. [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Ja ja min mening [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Siter
Helge Bø Skrevet 11. august 2001 Skrevet 11. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Andreas Pettersen: Apropos overtagelsen. Jeg vet om minst èn fyr som må gå over til NSB når denne sammenslåingen er i orden... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Hvis det er meg du sikter til så tviler jeg på det...tog går for tregt... Nei da kjøper jeg eget fly, er sikker på at det er flere her med sertifikat som vil jobbe for meg som pilot [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Ellers kan jeg ikke tenke meg at det blir noe av denne fusjonen, da må konkurransetilsynet være rimelig korka om det blir godkjent. Vi får håpe at Trygve Hegnar overtar Braathens, han snuser jo fremdeles på dette...om prisen faller i smak. Siter
Gjest Skrevet 15. august 2001 Skrevet 15. august 2001 Joda, media har jo fråtset i «nestenulykker» og spådd død og fordervelse for oss flypassasjerer siden midt på 80-tallet, men da er det jo lov å spørre: Hvor blir det av ulykkene? Flytrafikken har økt veldig på disse årene, men ulykkene har skjedd helt andre steder. Stikkord: Scandinavian Star, Estonia, Sleipner, NSB (Åsta-ulykken). Og alle trafikkulykkene da. Joda, vi hadde Widerøe-ulykken ved Brønnøysund i 1988, men mediahetsen har jo stort sett dreid seg om SAS og tildels Braathen. Tror jeg fortsetter å fly uansett hva media og andre prøver å skremme oss til. Arne [ 15-08-2001: Endret av: Arne Nygård ] Siter
Gjest Skrevet 15. august 2001 Skrevet 15. august 2001 De fleste vet rimlig godt at de som sitter i pilotsetene ikke er noen amatører....De som vet mye om flyrelaterte ting har jo enda større tillit til pilotene og flyene! Når jeg er ute på biltur så sitter man med hjertet i halsen hvergang en trailer passerer deg med 50cm mellomrom i 70km/t!Detter er jo tilfelle i utkantnorges veistandard... Jeg tok toget,Agenda,til Trondheim for en måned siden og en litt rar hendelse var da toget kjørte forbi en stasjon hvor passasjerer ventet!Toget måtte rygge tilbake... Jeg har liten eller ingen tillit til NSB...spes etter dette!! Jeg føler ikke noe særlig for å ta toget igjen,må jo av og til da... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Ole Martin Hansen Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 15. august 2001 Skrevet 15. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: Turbulens ja. Har fløyet i så kraftig turbulens at beina løftet seg ifra pedalene / gulvet, kartene svevde i løse lufta og flyet hoppet hele tiden. Kan ikke si jeg synes turbulens er morsomt, selv om det ikke gjør meg så mye heller. Tror de som synes turbulens er morsomt / tøft er de som egentlig er halvredde. joda, stemmer nok dette. personlig føler jeg meg nesten snytt etter en flytur uten turbulens. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] rent vitenskapelig elsker man ting som utfordrer "døden"/tøyer grensene på en trygg(?) måte. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ------ er det noen som hvet hvordan jeg kan enable "mail meg når denne threaden får en ny post"-funksjonen ? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 15. august 2001 Skrevet 15. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Ole Marti Hansen: Når jeg er ute på biltur så sitter man med hjertet i halsen hvergang en trailer passerer deg med 50cm mellomrom i 70km/t!Detter er jo tilfelle i utkantnorges veistandard... Ole Martin Hansen I går så mistet jeg all respekt og forståelse for ambulansesjåfører iallefall!! Kjørte på E18 mellom Stokke og Sandefjord. I en venstresving så kommer det to møtende semi-trailere når jeg plutselig syntes jeg hørte ei sirene. Det er ingen foran meg med unntak av de to møtende trailerene, så jeg kikker kjapt opp i speilet, men ingen "ule-buss" bak heller. Når jeg kikker ned igjen så kommer den en ambulanse mot meg i mitt kjørefelt med fjernlys, blålys, og sirener!!! Dette er altså på en to-felts motorvei, i en sving med kjørefeltene adskillt med dobble sperrelinjer!!! Jeg ligger i 80 km/t, lastebilene ligger sikkert i 80 km/t, og her kommer det en forbanna ambulanse rett mot meg i hva da? 110-120 km/t??? Jeg og bilen skvatt nesten rett av veien (eller rett i auto-vernet iallefall)... Jeg gikk iallefall tom for asfalt under hjulene på den ene siden når jeg la meg ut... I 80 km/t så er ikke det akkurat så veldig moro.... Hvor mange millimeter jeg var fra autovernet er ikke godt å si, men jeg var ute å kikket etter merker etterpå... Jeg ville mye heller vært med på samtlige av SAS sine nødlandinger fremfor å møte den idioten på veien en gang til... [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Hvis den sjåføren holdt kravene til å være bak rattet på et utryknings-kjøretøy så kan selv en ape klare den jobben!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.