Halvdan Hellenes Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Er skikkelig usikker nå og frykter at Alzheimer kanskje allrede har herjet mer enn jeg trodde den hadde hittil. Men var det ikke en post her på forumet igår der både Fred Solli og Geir Finstad meldte seg ut av forumet og ba om både at kontoene og alle deres innlegg ble slettet?? Har søkt og leita, men finner ingen antydning til at det er noe slik post her lengre. Ble denne bare sletta, moderert bort eller har jeg vært helt borte i ørska og bare fantasert om dette? Hjelp!
Gjest Børge Litangen Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 [...] der både Fred Solli og Geir Finstad meldte seg ut av forumet og ba om både at kontoene og alle deres innlegg ble slettet? [...] I og med at tråden bare handlet om at de ville melde seg ut skjønner jeg godt at den ble slettet, etter at kontoen deres samt innlegg ble fjernet. Det lå jo ikke akkurat an til noen konstruktiv diskusjon rundt deres utmeldelse.
Per Johansen Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Ja, det var en post i går. Det er vel gjort som de ba om, at brukernavn og innlegg ble slettet. Toril P hadde noen innlegg i samme tråd. Tror noe av årsaken ligger i at de ikke kan akseptere at internett er veldig forskjellig fra det virkelige liv. Stikker du hodet frem her, så får du fort se øksa. Det er ikke noe teselskap på Frogner akkurat. For min egen del så synes jeg det er helt ok med en mer uformell tone på nettet. Så lenge det ikke er hetsing og trusler så bør en kunne ta det som det er. Men så e eg jo "oppvokst og fostra med tørrfesk" og tar ikke en utblåsning på nettet i ny og ne som annet enn en litt humoristisk variasjon fra ellers tørre innlegg. Jeg velger å glede meg over at jeg fortsatt kan ha mulighet til å utveksle info om en av mine hobbyer her, og at det ennå er mye givende å hente. Gleder meg spesielt til de utviklingsprosjekter som er i gang rundt Gardermoen og i Lofoten. De har jeg stor tro på da det er personer som har holdt koken over lang tid som er pådrivere for de spennende prosjektene.
Halvdan Hellenes Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Skrevet 3. oktober 2007 Godt jeg ikke var helt på jordet da og fantaserte. Syns det forresten er skikkelig synd at de valgte å gjøre dette i en slags protest, begge to er jo ressurspersoner innen flightsimiljøet det går under en håndfull tilsvarende av i hele kongeriket. Men det er lov å håpe, folk har kommet tilbake tidligere når ting har roet seg eller man føler det som trykker har endret seg til det bedre.. I og med at tråden bare handlet om at de ville melde seg ut skjønner jeg godt at den ble slettet' date=' etter at kontoen deres samt innlegg ble fjernet.[/quote']Før jeg postet søkte jeg på begge navnene Børge og fikk fram til sammen flere hundre innlegg på begge karene, der både navn (ikke "Anonym"), profil, avatar osv. og alt de hadde skrevet i respektive innlegg fortsatt sto der helt uendret ift. tidligere. Derfor mitt spørsmål.
Gjest Børge Litangen Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Jepp, skjønner . De blir vel endret til "Anonym" eller slettet med tid og stunder.
Toril Madsen Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Toril P hadde noen innlegg i samme tråd Ja, Fred sa at han melde seg ut av forumet, og signerte med "på vegne av flere i FLG07", og da spurte jeg om samtlige hadde meldt seg ut, men fikk et svar tilbake at det hadde han da ikke sagt. Nei, men på vegne av flere burde isåfall indikere mere enn bare han og Geir, ellers så heter det "på vegne av meg selv og en til" Dette er ikke for å vise norkskunnskaper, men for å få en klarhet i hvem som egentlig melte seg ut. Samme kan det være nå, de er bort og de om det. Geir skrev en post etter Fred hvor han også gjorde det klart at han meldte seg ut. Hmm merkelige greier. "Jeg liker ikke Fs.no forumet, jeg vil melde meg ut, men først vil jeg si det til alle andre" Hva slags tanker ligger bak en slik handlig? Hva er det jeg har gått glipp av her på forumet? Eller skjer det ting "i det skulte" ? Noen som har fått med seg noe jeg har missa?
Ole jonny.Snarheim. Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Denne tråden er i utgangspunktet unødvendig 6 innlegg og 184 lest,så er det vel ikke unødvendig. Dersom man ikke er fornøyd med hvordan et forum blir drevet, er det bare å la være å bruke det. :crazy: Som modurator synes jeg du bør ha en annen holdning. Som medlem av FLG'07 har jeg ikke tengt å melde meg ut av forumet.Da hadde jeg fått abstinens,men alt her inne er ikke like bra som det var før.Det å leke politi hele tiden og slette innlegg uten noen synlige grunner gjør vel at noen blir frustrere og prøver å si i fra.Om det den rette måten det å melde seg ut av forumet, for at ting skall bli endret det skall ikke jeg ta stilling til.Skall man få endret noe så må man jobbe inne i systemet og ikke utenfor,da ingen kan se eller høre hva man vil ha endret.Jeg håper Geir Ove og Fred tar å revurdere sin beslutning og kommer tilbake til Flighsim.no.Vi trenger dere.Jeg har lært å bli kjent med begge og de er begge to dedikerte simmere som vi alle bør støtte opp om og høre hva de har å si.Jeg drar på Ælgjakt nå og blir borte i en drøy uke og håper alt er i gjenge når jeg er tilbake.Jeg har også lyst til å si at tenk på hva du skriver i forumet noen kan bli såret.Det er bedre å ikke skrive negative ting som kan såre andre.Forumet er til for å utveksle erfaringer og til for å få hjelp når du står fast.Det er ingen spørsmål som er dumme,uansett om de har vært oppe 100ganger.Det er altid noen som er ny og som trenger hjelp.Ha en fin høst alle sammen.
Fredrik Edvardsen Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Hvor mange tråder som dette har vi egentlig hatt her inne nå? Det begynner å bli endel (selv om de gjerne blir stengt og slettet ganske fort), og det i seg selv burde vel være grunn god nok til å innse at folk ikke er fornøyde? Når så medlemmer som har bidratt med mye til "communityet" velger å forlate forumet fordi de er missfornøyde med hvordan ting styres så burde det være et realt "wake up call" for "ledelsen" her. Men det er vel kanskje ikke så lett å få med seg når man stikker fingrene i ørene, lukker øynene og sletter en hver form for kritikk. Ja, det er helt frivillig å bruke forumet, men hva er et forum uten brukere, og litt liv? Absolutt ingenting, men det er kanskje det man vil ha? Og arrogante svar som "hvis du ikke liker jobben jeg gjør, så kan du finne deg et annet sted å være" gjør absolutt ikke stemningen her inne noe bedre. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ta til seg litt kritikk...
Toril Madsen Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Fredrik, nå må du gire ned litt. Du og andre gyver å med personangrep, hva gir dere rettigheten til å ta opp det på nytt og på nytt? Lærer dere ikke at det ikke kommer noe positivt ut av det? Som moderator har man alltid rett, uansett om man har det eller ei, og man kan ikke vinne over dem. Og for å være ærlig så syntes jeg at måten de forlot forumet på er mere kritikkverdi en noe. Skittentøy lufter man ikke offentlig og har man et problem tar man det med de det gjelder, man velger ikke å forsure forumet de andre som faktisk har det ok her.
AMO Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg skal ikke komme med kritikk mot noen, på vegne av noen eller til fordel for noen, for jeg støtter ingen parter i denne saken. Jeg velger å ikke engasjere meg så veldig, men når jeg leste Fredrik sitt innlegg om at brukere skaper liv her inne, så begynte jeg å tenke: "Hvor mye liv er det egentlig her inne?" Nå har jeg vært uten internett hjemme i to uker, og har så vidt tittet innom her på skolen, og jeg skal ærlig innrømme at det er faktisk nesten ikke liv her. Jeg orker ikke å tenke på grunnen til det, men jeg har vært her i snart tre år og på den tiden var to uker aktivitet nok til å ikke finne gamle poster igjen som var aktive for to uker siden, fordi det var såpass mye aktivitet og så mange aktive brukere. Da skal det sies at det var en mye hyggeligere tone her også, og det kan jo være en av grunnene til manko på aktiviteten her for tiden. Men det er skremmende lite aktivitet her, det skal jeg innrømme. Ikke at det nødvendigvis er så veldig relevant for om et forum drives på riktig måte eller ikke, for det vet jeg ikke noe om. Bare en liten tanke fra min side
Martin Floor Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Det er en ting å være skarp i kantene, det er veldig viktig. Men som du sier kan det være ting folk sier som er ment annerledes, ment som vennlig kritikk og som er ment til å hjelpe forumet. Og om de "profesjonelle" skal si ifra på en hyggelig måte og å gi andre en sjanse før de får huden full (noe jeg er fullt enig i), så synes jeg du skal gjøre det samme. Edit: Jeg vurderte å slenge på en smiley på slutten for at ikke tonen jeg skriver i skal oppfattes som negativ. Men det er også noe folk på et forum må ta hensyn til, det å ta alt med en god tone. Sitter man der i fullt raseri å leser innlegg, kan jo enhver sitt innlegg virke støtende.
Marius Sparby Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Med forhåpning om å ikke helle varm jetfuel på eventuelle bål, så vil jeg si at det å offentlig gå ut mot en person som er moderator er både unødvendig og direkte provoserende. Ikke bare for moderatoren, men også mot de andre medlemmene. Det er helt greit å være uenig med de regler som er satt, en moderators være og stell, eller være uenig med hvordan ting gjøres. Slik er det i samfunnet i dag, slik er det på forum verden over. Men mye kommer an på hvordan ting tas opp, og HVOR ting tas opp. Min personlige mening ang. det å lage en tråd der man ber om å bli slettet er at det er både latterlig, unødvendig og usaklig. Det forsurer stemningen, det sprer kjip stemning og det er rett og slett unødvendig når alt som skal til for å bli slettet er å sende en PM til Moderatoren med en request. Eller bare slutte å stikke innom. Det funker også. Å starte en tråd hvor man meddeler hele forumet om at de ber om å bli slettet er, og unnskyld om dette virker flåsete med tanke på at begge personene involvert har vært ressurspersoner med lang erfaring, relativt idiotisk oppførsel etter min mening. Jeg vil også snu litt på flisa når det gjelder kritikken som har florert her. Jeg skjønner ikke at det er SÅ vanskelig å innrette seg samt tenke litt på sin egen ordlegging og oppførsel, til tross for at man har blitt minnet på dette ganske ofte, og at man faktisk fikk en mulighet til å være med å bestemme reglene. Noen mennesker blir aldri fornøyde, uansett om de får ting nøyaktig som de vil ha det. Forumverdenen er, som jeg har sagt før og kommer til å si til det kjedsommelige, et sted der demokrati ikke eksisterer, og der man må følge de regler og anvisninger som gjelder, eller slutte å være der. Sammenlign det med flyving om du vil, der flygelederen kommer til å gjøre livet ditt et helvete om du skulle finne på å ikke gjøre som han/hun sier. That's life, deal with it. Liker man ikke reglene eller hvordan ting gjøres; ikke vær der. Er faktisk så enkelt.
Hans Chr Haaland Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Dette ser jo ut til og utvikle seg til og bli en meget innteresang tråd. Først vil jeg bare si at det finnes en tynn line mellom kritikk, og det som kan lett kan oppfattes som et personlig angrep, og spesielt når vi er på et forum der man ikke kan utrykke seg med tonefall. Jeg har som mange andre fått med meg at dette forumet har fått seg en ny moderator, og at det er blitt litt endringer i håndhevelse av reglene her ombord på denne skuta. Jeg synes mister Fagerjord gjør en strålende jobb. Det går nok mange timer i uka med til og passe på at vi er snille og greie mot hverandre. Til tider har jeg vert uenig med Vidar sine avgjørelser, men så lenge det er hans avgjørelser, så er jeg som bruker av forumet nøtt og akseptere og respektere de avgjørelsene han gjør. En ting jeg kanskje har savnet litt er informasjon om hva og hvorfor når moderator setter inn tiltak og lignende. Jeg skjønner at mye ikke bør og skal frem i offentligheten, men det skjer av og til at det dukker opp lange tråder og spekulasjoner om hva som har skjedd når moderator har grepet inn. Toril skriver i et innlegg: "Som moderator har man alltid rett, uansett om man har det eller ei, og man kan ikke vinne over dem." Jeg mener at Toril her har et poeng, for hva er vel poenget med og prøve og vinne over en moderator? Man skal ikke finne seg i hva som helst heller, men da er det vel bedre og komme med seriøse forslag og konstruktiv kritikk over PM og ikke i plenum. Så, til slutt, kort om noe jeg mener er et generelt problem i dagens samfunn. Vi er veldig flinke til og sette oss ned i stolen, og si at skattene er høye, naboen bråker og posten går så seint. Med en gang noen sier noe feil, eller trår litt skeivt, er vi ute og kapper hodet av dem. Stort sett de eneste vi skryter til er barna våres. Derfor vil jeg avslutte dette innlegget med og si følgende: Bra jobba Vidar. Flott at du tar deg tid til dette arbeidet, og lykke til videre.
Henrik Bjørlo Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg bare lurer på, Vidar, er det slik at du vil ha et sensurert forum, eller et diskusjonsforum der det er livlige diskusjoner, eller et forum der ingen etter hvert orker å delta i diskusjoner fordi de vet at Store Bror ser alt? Hvor farlig er det egentlig om noen skyter litt vel skarpt? Det verste som skjer er at de selv blir oppfattet som usaklige i den aktuelle diskusjonen. Personangrep er en ting, men terskelen du har innført her på forumet er jo så utrolig lav, jeg syns du tolker diskusjon over til krangling alt for fort. En nulltoleranse overfor diskusjon på et diskusjonsforum er ikke helt logisk. Jeg syns logikken til Fredrik er slående, vi har stadig tilbakevendende tråder av dette slaget, det er offentlig klaging, det er rett og slett ganske mange viktige, ressurssterke, verdifulle brukere av dette forumet som er svært misfornøyde med måten forumet modereres på, og det tåler ikke et nettsamfunn over lengre tid. Det at Geir Finstad og Fred Solli nå meldte seg ut på en slik offentlig og tydelig symbolsk måte, er et bevis på at dette en gang så livlige og aktive forumet er i ferd med å miste viktige bidragsytere. Det er synd. Jeg synes disse hendelsene, altså svært aktiv moderering, lav aktivitet og tidligere fantastiske bidragsytere melder seg ut, har alt for mye å gjøre med hverandre, og det må du som moderator, Vidar se på. Uansett om du mener at du modererer for alles beste så må du bare se at det ikke fungerer. Jeg synes denne utviklingen er trist, jeg har vært aktiv bruker av dette forumet lenge, det har gitt meg mye, og en av grunnene til at dette forumet har vært så fint å bruke er nettopp det at det har vært så avslappet. Det argumentet med at hvis vi ikke liker hvordan det fungerer her, så får vi vurdere om vi skal gidde å være her, er et argument som ikke helt går hånd i hånd med de modereringsidealene du presenterer. Og jeg synes ikke ditt bassengeksempel illustrerte situasjonen svært godt. Det krever mye arbeid, penger, plass osv. å oppføre en ny dusj. Å droppe overmoderering krever ingen ting. Det er mitt syn i denne saken, og jeg mener jeg har holdt meg saklig. Det at jeg i det hele tatt gidder å skrive et så langt innlegg er kun fordi jeg så inderlig skulle ønske at dette forumet kunne gå tilbake til å være det aktive, fine forumet der det var de umodererte brukerne som var synlige. Jeg vet med meg selv at jeg ikke gidder å være aktiv her så innmari mye lenger hvis det ikke skjer endringer i den retning av slik det var før, og jeg syns det er ytterst merkverdig hvis ikke flere tenker det samme. Men det er mulig at det moderator vil ha er et forum med kuede brukere som reserverer seg fra å skrive innlegg, men herre min hatt så kjedelig det blir. Ja, jeg retter her kritikk mot moderator, men jeg ber om at dette innlegget ikke blir slettet eller redigert, fordi jeg mener brukerne av dette forumet bør se disse meningene.
Birger Blomvik Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Forslag; Hva med ett forum for de (meg) over 40 og for de under? Så kan fjortisen,unnskyld utrykket, snakke på sitt språk og vi pensjonister snakke vårt. For jeg har ett inntrykk av at dette koker ned til hvordan vi kommuniserer. Dødsseriøst, please,masse !!!!!! og ?????? er ikke helt min måte å kommunisere skriftlig på, hvis dere skjønner. Og språket da.
Mathias Ganss Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Hei allesammen. Jeg må si meg enig med deg Henrik. Som Henrik sier så er det stadig nye tråder som handler om forumets moderering. Det burde uten tvil være en indikator på at temaet er omstridt. Jeg har forstått at moderator ønsker all kritikk til modereringen skyggelagt. Ved PM er det ingen som får se kritikken, andre enn avsender og moderator. Åpenhet er fundamentalt for samfunnet og denne typen sensur strider jo rett og slett mot det samfunnet vi ønsker å leve i. Tenk å ikke kunne rette kritikk mot de som styrer oss, politikere og politi, i åpenhet. Det burde være lov å komme med saklig kritikk i åpenhet. Jeg synes heller ikke bassenglikningen er særlig god. Den tar f.eks. ikke høyde for at forumet tar skade av at ressurssterke personer trekker seg. Det er den ytterste konsekvens, og det ødelegger for alle. Hva med ett forum for de (meg) over 40 og for de under? Så kan fjortisen,unnskyld utrykket, snakke på sitt språk og vi pensjonister snakke vårt. For jeg har ett inntrykk av at dette koker ned til hvordan vi kommuniserer. Dødsseriøst, please,masse !!!!!! og ?????? er ikke helt min måte å kommunisere skriftlig på, hvis dere skjønner. Jeg regner med at dette ikke var seriøst. Dersom det var det er det et tullete forslag. Jeg har vært her like nesten lenge som deg Birger. Jeg kan ikke se at mine innlegg er dårligere grammatisk enn dine.
Marius Sparby Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Mathias: Har egentlig åpenhet ang. moderatorenes ve og virke noe i det offentlige forumet å gjøre, spesielt med tanke på hvor kraftig en av de trådene hvor dette først dukket opp sporet av? Og spesielt med tanke på hvordan tråder der kritikk av moderatoren, i dette tilfellet Vidar, går mer på person enn sak? Nei, hold den i skyggene slik at vi andre slipper å se alt oppgulpet. De fleste påstandene i denne tråden (og andre) er ting jeg kjenner igjen fra den tida jeg ble Op på #Oslo (Undernet-IRC) tilbake i 2001. Jeg fikk NØYAKTIG de samme beskyldningene. Jeg fikk høre at jeg brukte min status som Op for å heve meg over andre, at jeg var herskesyk, misbrukte makt samt at jeg fikk trusler om juling og direkte drapstrusler. Folk klarte ikke holde seg til sak, men gikk på person gang på gang. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg både var og fremdeles er streng, men det er rett og slett fordi jeg personlig NEKTER å la folk ture frem som de vil bare fordi de tilfeldigvis skulle befinne seg på nett og har illusjonen om at man er anonym i hodet. Greit nok, jeg har ikke sett tilbakemeldingene som Vidar og de andre moderatorene får på PM, og heller ikke har jeg noe med det. Men jeg ville ikke bli spesielt overrasket om det var mye der som absolutt ikke egner seg i det åpne forumet. Å sammenligne et privateid forum, slik som Flightsim.no faktisk er, med resten av samfunnet, er, igjen etter min egen mening, relativt latterlig. Man har ikke ytringsfrihet her, man har ikke engang en rett til å være her. Kan man ikke eller vil man ikke innrette seg etter de regler vi selv var med på å vedta når Vidar begynte som Mod, så har man ingenting her å gjøre. Uansett om man så har vært her i hundre år og har en postcount på 280 000 poster, eller er en ressursperson aldri så mye. Man er ikke unntatt de regler og retningslinjer som finnes selv om man har vært her lenge. En moderators rolle i et forum er å holde ting under kontroll, og å sørge for at forumet er et fint sted å være uten at man får flådd hekken over øra hvis man skulle være så uheldig å si noe som andre ikke liker. For eksempel hvis man er helt grønn og poster bilder som kanskje ikke har helt perfekt grafikk (og akkurat det er noe som har skjedd her inne gang på gang), eller at man tilfeldigvis har fått rykte på seg at man bruker piratvare. Noe som også har skjedd gang på gang, og noe som har fått flere personer til å forlate forum'et enn de få som har forlatt forumet nå som Vidar og Dag nå prøver å få litt kontroll. Livlige diskusjoner? Helt greit, det. Men når de såkalte "livlige diskusjonene" så godt som konsekvent sklir ut i kranglig, flaming og generell ufyselighet, så er det absolutt et steg i feil retning. Jeg har vært her inne i mange år, og det faktum at jeg sjelden eller aldri poster bilder og sjelden eller aldri kommenterer i andre forumdeler enn de få jeg det i gjør kommer helt, holdent og totalt av at jeg er drittlei av å se alt oppgulpet som flagrer/har flagra. Om jeg vil se folk oppføre seg som rablende idioter, så går jeg på byen på en lørdagskveld. Jeg hverken trenger eller har noen interesse av å se det her inne, og det er ikke få ganger jeg har seriøst vurdert å . Å gå tilbake slik det var bare for et par måneder siden, eller enda verre; fra den tida hvor Snackbaren var som en middelaldersk slagmark der alle gikk på fleinsopp, er absurd og så kontraproduktivt for det norske flightsim-miljøet at jeg kan få flass av bare tanken.
Trond Meier Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Syns det var ganske gøy før gestapo kom jeg nå gidder jeg knapt å lese noe annet enn vatsimforumet - og der er det ikke mye liv.
Mathias Ganss Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg synes du bommer litt med kritikken din. Poenget er at saklige og gode diskusjoner omkring en moderator må være mulig. Jeg har ikke sagt at personangrep skal godtas. Dersom du ikke ønsker å lese kritikk av moderator kan du jo ganske enkelt unngå å klikke deg inn på den tråden. Det går ikke på at moderator skal godta alt, det har jeg heller ikke sagt. Men det må være lov å ønske seg et litt høyere tak. Og det må gå an å gjøre det på en ordentlig måte i en åpen tråd. Uansett om man så har vært her i hundre år og har en postcount på 280 000 poster, eller er en ressursperson aldri så mye. Man er ikke unntatt de regler og retningslinjer som finnes selv om man har vært her lenge. Her bommer du igjen. Jeg sier ikke at man skal være unntatt regler og retningslinjer om man har vært her lenge. Det er det vel heller ingen som har sagt. Jeg sier at det skader hele forumet å miste ressurspersoner. Dersom folk melder seg ut fordi de er uenige med hvordan det modereres, så er det et problem. Er du uenig? Slikt var veldig sjeldent før. Det virker på meg som du tror at jeg omfavner personangerp og ønsker et forum der det hersker fullstendig lovløshet. Det stemmer ikke. Men det var ikke poenget med min post heller. Hele poenget i posten min var at det å kunne kritisere en moderator saklig burde være mulig. Å sammenligne et privateid forum, slik som Flightsim.no faktisk er, med resten av samfunnet, er, igjen etter min egen mening, relativt latterlig. Man har ikke ytringsfrihet her, man har ikke engang en rett til å være her Kanskje ikke latterlig, men jeg må si meg enig. Tar til meg det. Allikevel vil jeg tro det gagner alle å ha et relativt åpent, snarere enn et lukket forum. Å si at forumet for noen måneder tilbake var et forum med rablende idioter, mener jeg er å overdrive. Enig i at noe burde vært moderert bort, men synes du maler et veldig svart bilde her. Mvh Mathias
Henrik Bjørlo Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Livlige diskusjoner? Helt greit' date=' det. Men når de såkalte "livlige diskusjonene" så godt som konsekvent sklir ut i kranglig, flaming og generell ufyselighet, så er det absolutt et steg i feil retning. Jeg har vært her inne i mange år, og det faktum at jeg sjelden eller aldri poster bilder og sjelden eller aldri kommenterer i andre forumdeler enn de få jeg det i gjør kommer helt, holdent og totalt av at jeg er drittlei av å se alt oppgulpet som flagrer/har flagra. Om jeg vil se folk oppføre seg som rablende idioter, så går jeg på byen på en lørdagskveld. Jeg hverken trenger eller har noen interesse av å se det her inne, og det er ikke få ganger jeg har seriøst vurdert å . Å gå tilbake slik det var bare for et par måneder siden, eller enda verre; fra den tida hvor Snackbaren var som en middelaldersk slagmark der alle gikk på fleinsopp, er absurd og så kontraproduktivt for det norske flightsim-miljøet at jeg kan få flass av bare tanken. [/quote'] Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kan forstå hva du mener. Jeg har vært medlem i mange fora etc. på nettet, og jeg har aldri vært borti et av litt ordentlig størrelse som har vært mer fritt for slikt enn flightsim.no. De aller aller fleste her inne er fornuftige og ålreite personer, og de få gangene det har blitt sagt noe av den typen man ikke vil se, har vedkommende fått passende motbør fra de andre, og som sagt fornuftige diskusjonsdeltakerene. Jeg har aldri sett noe i noen som helst form for nærhet av det du beskriver. Når det er sagt så vil jeg si at jeg aldri har beskyldt Vidar for å være rusa på makt her inne, jeg bare synes modereringen er kritikkverdig. Han handler jo etter det han mener er best for alle, jeg er bare uenig i at hans metoder er best for alle.
Marius Sparby Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Her bommer du igjen. Jeg sier ikke at man skal være unntatt regler og retningslinjer om man har vært her lenge. Det er det vel heller ingen som har sagt. Jeg sier at det skader hele forumet å miste ressurspersoner. Dersom folk melder seg ut fordi de er uenige med hvordan det modereres' date=' så er det et problem. Er du uenig? Slikt var veldig sjeldent før.[/quote'] Kritikk skal man såklart kunne komme med, både av andre medlemmer og av moderatorene. Men ikke i åpent forum. Hold det til der det hører hjemme: over PM. Jeg vet ikke med deg, men jeg har ingen interesse av å se naboens boxere med bremsespor henge til tørk, og jeg vil våge å påstå at det er noe jeg deler med flere. Ja, det skader forumet å miste ressurspersoner. Den er jeg helt enig med deg i. Men det skader også forumet at nye folk blir skremt bort fordi de får så øra flagrer hvis de poster noe feil eller noe som ikke lever opp til ulvenes forventninger. Uten nye folk stagnerer miljøet, og vi blir en gjeng gamle gubber i en krok for oss selv. Derfor må man kunne ta tak i folk som ikke klarer å oppføre seg. Om de hverken klarer å oppføre seg eller tåler å bli snakket til, så mener jeg helt og holdent at de ikke har noe her å gjøre. Det virker på meg som du tror at jeg omfavner personangerp og ønsker et forum der det hersker fullstendig lovløshet. Det stemmer ikke. Men det var ikke poenget med min post heller. Hele poenget i posten min var at det å kunne kritisere en moderator saklig burde være mulig. Mener absolutt ikke at du omfavner personangrep og anarki. Og som jeg nevnte over, så er jeg enig med at man må kunne komme med saklig kritikk av en moderator. Det jeg er uenig i er at det skjer i åpent forum. Kanskje ikke latterlig, men jeg må si meg enig. Tar til meg det. Allikevel vil jeg tro det gagner alle å ha et relativt åpent, snarere enn et lukket forum. Å si at forumet for noen måneder tilbake var et forum med rablende idioter, mener jeg er å overdrive. Enig i at noe burde vært moderert bort, men synes du maler et veldig svart bilde her. Et åpent forum er så absolutt en god ting. Men jeg vil nå heller si at forumet blir åpnere hvis man får ryddet unna de som ikke klarer å oppføre seg, siden det vil bli enklere for folk, nye som gamle, å være mer aktive når de vet at de ikke får en flammeball av dimensjoner i skallen om de sier noe som andre medlemmene ikke liker. Ikke misforstå; at en moderator tar affære er en ting, men jeg er selvsagt ikke tilhenger av mods som går postal på brukere uten grunn. Min erfaring er at hvis ting er såpass ille at man som moderator må ty til hardhendte metoder slik som permanent utestenging for å rydde opp (med andre ord der vi er nå), så er det bedre å virkelig dra skrustikka hardt til i begynnelsen til folk faktisk skjønner at de ikke kan ture frem som de vil. Når folk begynner å innrette seg og oppføre seg, kan man fire litt på grensene. Ja, man vil i løpet av en slik prosess ha et visst frafall, men sånn er det. Folk som ikke ønsker eller har evne til å innrette seg har, som Vidar og andre har sagt gang på gang, ikke noe her å gjøre. Like lite som en pilot som ikke vil eller ikke klarer å innrette seg etter flyvelederens kommandoer har noe i lufta å gjøre. Selv tror jeg mye av problemet ligger i at vi ikke har hatt noen til å holde oss skikkelig i øra i tidligere tider. Vi har stort sett fått lov til å løpe rundt som unger på sukkerkick. Etterpåklokskap er alltid perfekt, men jeg tror at hvis vi hadde hatt mods som hadde vært mer aktive og synlige fra dag 1, så ville vi neppe endt opp der vi er i dag.
Stian Lingås Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Ohoi! Her har det skjedd mye på et par dager! Har virkelig Geir og Fred dratt? Det jeg tror, er dette forumet er for mye familie. Det er ikke ofte man ser et ukjent navn som skriver en post. Det har blitt slik at alle kjenner alle. Det er det som er litt synd, at ikke flere brukere av forumet poster. Nå vet jeg ikke eksakt antall medlemmer av forumet, men det er utrolig mange! Hver gang jeg skroller gjennom forumet, ser jeg kun kjente navn. Det er akkurat som vi er blitt for godt kjente, og dermed vet vi for mye om hver enkelt. Noe som gjør at vi prater på et annet nivå enn hvis vi pratet med et nytt medlem. Håper noen forstår poenget mitt. Ha en fortsatt fin dag venner
Steinar Grindstein Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Nå har ikke jeg vert den som har sagt mest i de diskusjonene som har vert rundt modereringa av forumet den siste tiden. Men jeg må si meg enig med Mathias Tangvall i at saklig og begrunnet kretikk av den praksis som gjenomføres av moderator absolutt burde være åpen for forumets medlemmer, og ikke bare bli tatt via PM. Hvorfor mener jeg det? Jo for på den måten kan man få et helhetinstrykk av hva også andre "saklige" brukere mener i saken, slik at eventuelle endringer av praksis/regler kan resultere i et forum som har noe å tilby. For slik JEG oplever forumet idag, har mye av de gode og interesange sakene forsvunnet, og er blitt erstattet av mere ikke simulatorrelatert stoff. Jeg er da av den oppfatting av at dette er et fly og flysimulatorforum. Men idag er det få ferske diskusjoner som minner om det desverre. Selvsagt skal usakelige å innlegg som KUN er ment for å provosere ikke tas hensyn til, men bli fjernet, slik at den saklige diskusjonen kan fortsette på en sikkelig måte. Personangrep skal selvsagt ikke aksepteres under noen omstendigheter. Til slutt har jeg et ønske Vidar. Hva med å kun slette/ender de poster i diskusjonene som er over streken framfor å stenge/slette hele diskusjonen? På den måten blir de av deltakerene av diskusjonen som har holdt seg saklig å begrunnent muligheten til å diskutere vidre uten å må starte pånytt. Men samtidig anføre hvorfor et eller flere inlegg i en diskusjon er fjernet. På den måten kan man ungå at det dukker opp spekulasjoner om hvorfor ble det innlegget moderert.
AMO Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Til slutt har jeg et ønske Vidar. Hva med å kun slette/ender de poster i diskusjonene som er over streken framfor å stenge/slette hele diskusjonen? På den måten blir de av deltakerene av diskusjonen som har holdt seg saklig å begrunnent muligheten til å diskutere vidre uten å må starte pånytt. Men samtidig anføre hvorfor et eller flere inlegg i en diskusjon er fjernet. På den måten kan man ungå at det dukker opp spekulasjoner om hvorfor ble det innlegget moderert. Det skal Vidar ha, at dette er noe han har begynt med nå i sommer, og det har virkelig hevet modereringen, spør du meg! Alle usaklige innlegg i en tråd har blitt fjernet, med sitater i eventuelle ellers saklige poster, og den saklige delen av tråden består åpen og diskutabel. Det er strålende, og et levende bevis på at Vidar faktisk tar kritikken til seg og føyer seg etter den til en viss grad! Derfor er noe av kritikken her tidligere i tråden om at moderator ikke tar til seg kritikk uberettiget, heldigvis
Steinar Grindstein Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Det skal Vidar ha, at dette er noe han har begynt med nå i sommer, og det har virkelig hevet modereringen, spør du meg! Det har jeg ikke fått med meg desverre, og i såfall er det utmerket Vidar
T. Paulsen Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Man skal huske på at det er FOLK som leser det du skriver! Og det er nettopp på grunn av det at jeg har innført nulltoleranse for krangling, personangrep og annet rusk. Det er to måter å si ting på, og den spydige holder man for seg selv. Punktum. Å "hugge hodet" av noen på forumet er selvfølgelig å gå over streken, men å ha diskusjoner som ikke alltid er blomster og harmoni er noe dette forumet hadde før. Og det fungerte da også.. Meget bra faktisk.. Hvis det er dette du prøver å få til Vidar, så har jeg bare en ting å si til deg. Kom deg ut litt.. Verden er så absolutt ikke fri for "krangling" og hete diskusjoner. Du burde være med meg på jobb en dag når jeg har vareleveringer inne i Oslo med semi (innenfor ring 2). Da skal du virkelig få se på hete diskusjoner.
Mathias Ganss Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Det nevnes her at man ønsker å lodde stemningen for hva andre mener om modereringsmetoder og moderatorer. Ser dere ikke at det er den perfekte startrampa for bråk? Men Vidar, hva synes du om denne tråden da? Den er jo saklig og rolig, samtidig som vi har fått luften noen synspunkter. Jeg mener iallefall at det ikke er sagt noe negativt om deg som person. Og jeg kan heller ikke se, ut ifra de postene jeg har lest hvor du har svart, at noen skulle ha noe negativt å si om deg som person. Når det er sagt så er jeg helt enig i at personer som starter svertekampanjer må rett ut. Jeg har ikke sett noe til det, men dersom du sier at det er tegn på det, stemmer det sikkert. Jeg er ganske fornøyd med denne tråden. Jeg synes nivået har vært saklig og modent. Det tror jeg også du mener Vidar. Mvh Mathias
Bjørn Erik Stensby Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 så hold kjeft! Synes du dette er noe pen ordbruk fra din side da Vidar? Lurer på hva som skjer hvis vi ber deg holde kjeft.
Mathias Ganss Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg tror faktisk ikke det kommer noen storm. Bra at den ikke er stengt, og jeg tror folk kommer til å fortsette å være rolige og saklige. Ha en fortsatt god kveld. Mvh Mathias
Jan Halsteinrud Brende Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Vidar... gjør som Reiten Og det var min absolutte bastante personlige mening rundt forumets definitive høyere grad av moderering i de siste årene. Det er ikke lengre noen viss takhøyde her inne. Jeg mimrer tilbake til den tid da jeg ble medlem og innlegget der en 737 krasjet i Oslo Plaza i FS2002 og hele innlegget ble flambert av sterke ytringer og meninger. :grin: Hallo...hvor har det blitt av Ola Normann her inne? :whistle:
Anbefalte innlegg