Skrevet 29. september 2007 17 år Når et jagerfly lander, så så jeg på Rygge Airshow at nesa holdt seg oppe. Hva kalles en slik landing, og hva er det egentlig godt for? Hadde det ikke vært det samme hvis nesa hadde vært nede?
Skrevet 29. september 2007 17 år Er ikke helt sikker, men tenker du på aerodynamisk nedbremsing? Altså at de bruker vingene som en luftbremse etter landing.
Skrevet 29. september 2007 17 år En aerodynamisk nedbremsing var det jeg hørte på høyttaleren iallefall. De gjør dette for å spare på bremsene... Også er det jo litt fett da
Skrevet 29. september 2007 17 år Jeg trodde de gjorde det for å slipe ned speedbraken på halen :grin:
Skrevet 29. september 2007 17 år Når jagerflyene lander bruker de hele flykroppen inkl.vingene til å bremse opp med.Derfor holder de nesa høyt oppe etter at de har landet,og flyet senker seg seg mer eller mindre selv ettersom farten avtar.
Skrevet 29. september 2007 17 år Hadde det ikke vært det samme hvis nesa hadde vært nede? Prøv holde hånda horisontalt ut av bilviduet. Hvis du vrir hånda vertikalt merker du at luftmotstanden øker. Det er noe av det samme som skjer når man bremser areodynamisk.
Skrevet 29. september 2007 17 år Forfatter Prøv holde hånda horisontalt ut av bilviduet. Hvis du vrir hånda vertikalt merker du at luftmotstanden øker. Det er noe av det samme som skjer når man bremser areodynamisk. Skjønner .. Takk for svar .. Nå har jeg lært meg noe nytt idag og ..
Skrevet 29. september 2007 17 år Forfatter Men en Boeing / Airbus gjør vel ikke det Hvilke andre fly f.eks?
Skrevet 29. september 2007 17 år Andre fly kan gjøre det - det var vel det jeg ville fram til. Men jeg ville selv som passasjer foretrukket at flygeren gjorde slik jeg er vant til i et passasjerfly
Skrevet 29. september 2007 17 år Det nærmeste man kommer aerodynamsik bremsing på passasjerfly må jo være Concorden. En ganske ekstrem AOA ved landing..
Skrevet 29. september 2007 17 år I småfly er det jo ikke så uvanlig å bremse aerodynamisk. I tillegg til bremsingen sparer du jo neseunderstellet litt
Skrevet 29. september 2007 17 år Har faktisk prøvd dette med seilfly, selv om det nærmest er landingsprosedyre, hehe, da vi mistet hjulbremsen på et av flyene. :grin: Husker jeg hadde en post om dette for et par år siden, der det ble diskutert hvorvidt dette hadde vært mulig med større fly, som B737. Det står noe om det i manualene der tror jeg, at nesen skal senkes så fort som mulig. (På litt tynn is nå )
Skrevet 30. september 2007 17 år Det kalles også Balanced landing. Da holder man snuta oppe så lenge man kan gjøre det kontrollert.
Skrevet 30. september 2007 17 år Flyet Fouga Magister cm170 bruker denne metoden utbredt. Det har fektisk også montert som standard et lite hjul under på flyet helt bakerst, som det kan rulle på. Jeg bruker den samme prosedyren når jeg flyr det i fs9, og det fungerer helt fint. På slutten av denne filmen ser dere en slik landing, men den er ganske flat i forhold til hvordan den kan være http://www.youtube.com/watch?v=SvzrhSxqNm4&mode=related&search=
Skrevet 30. september 2007 17 år Var ikke en eneste landing i den filmen der da.. sikker på du postet rett?
Skrevet 30. september 2007 17 år Sien dette er kaffekroken, skal jeg komme med min gjetting på hvorfor de lander slik. Jagerfly lander med høy fart, og nesehjulet er sikkert spinkelt for å spare vekt, og de sparer nesehjulet for vibrasjoner og påkjenninger. Elevators presser nedover for å holde nesa oppe, noe som gir mer vekt fordeling til bakhjulene. Når nesehjulet tar i bakken, vil bremsene gi mer effekt, ved at man allerede har elevators plassert. Thomas
Skrevet 1. oktober 2007 17 år Det er en kjempebra artikkel om F-16 landing blant Semper Viper artiklene i Code 1 magazine. Disse ble skrevet av Joe Bill Dryden, testpilot med mengder av erfaring som desverre døde for ikke så mange år siden. Her prater han en del om Alpha under landing (11 vs 13 under approach) aerobraking etc. Verdt en titt. Landing the F-16
Skrevet 1. oktober 2007 17 år Beklager :blush: feil link på videoen. Prøv på denne http://www.youtube.com/watch?v=_AAPdv-ErDE&mode=related&search=
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.