Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Når et jagerfly lander, så så jeg på Rygge Airshow at nesa holdt seg oppe.

 

Hva kalles en slik landing, og hva er det egentlig godt for?

Hadde det ikke vært det samme hvis nesa hadde vært nede?

Skrevet

Er ikke helt sikker, men tenker du på aerodynamisk nedbremsing? Altså at de bruker vingene som en luftbremse etter landing.

Skrevet

Når jagerflyene lander bruker de hele flykroppen inkl.vingene til å bremse opp med.Derfor holder de nesa høyt oppe etter at de har landet,og flyet senker seg seg mer eller mindre selv ettersom farten avtar.

Skrevet
Hadde det ikke vært det samme hvis nesa hadde vært nede?

Prøv holde hånda horisontalt ut av bilviduet. Hvis du vrir hånda vertikalt merker du at luftmotstanden øker. Det er noe av det samme som skjer når man bremser areodynamisk.

Skrevet
  • Forfatter

 

Prøv holde hånda horisontalt ut av bilviduet. Hvis du vrir hånda vertikalt merker du at luftmotstanden øker. Det er noe av det samme som skjer når man bremser areodynamisk.

 

Skjønner ..

Takk for svar .. Nå har jeg lært meg noe nytt idag og ..

Skrevet

Det nærmeste man kommer aerodynamsik bremsing på passasjerfly må jo være Concorden. En ganske ekstrem AOA ved landing..

Skrevet

Har faktisk prøvd dette med seilfly, selv om det nærmest er landingsprosedyre, hehe, da vi mistet hjulbremsen på et av flyene. :grin:

 

Husker jeg hadde en post om dette for et par år siden, der det ble diskutert hvorvidt dette hadde vært mulig med større fly, som B737. Det står noe om det i manualene der tror jeg, at nesen skal senkes så fort som mulig. :) (På litt tynn is nå :) )

Skrevet

Flyet Fouga Magister cm170 bruker denne metoden utbredt. Det har fektisk også montert som standard et lite hjul under på flyet helt bakerst, som det kan rulle på. Jeg bruker den samme prosedyren når jeg flyr det i fs9, og det fungerer helt fint.

På slutten av denne filmen ser dere en slik landing, men den er ganske flat i forhold til hvordan den kan være

http://www.youtube.com/watch?v=SvzrhSxqNm4&mode=related&search=

Skrevet

Var ikke en eneste landing i den filmen der da.. sikker på du postet rett?

Skrevet

Sien dette er kaffekroken, skal jeg komme med min gjetting på hvorfor de lander slik.

Jagerfly lander med høy fart, og nesehjulet er sikkert spinkelt for å spare vekt, og de sparer nesehjulet for vibrasjoner og påkjenninger.

Elevators presser nedover for å holde nesa oppe, noe som gir mer vekt fordeling til bakhjulene. Når nesehjulet tar i bakken, vil bremsene gi mer effekt, ved at man allerede har elevators plassert.

 

Thomas

Skrevet

Det er en kjempebra artikkel om F-16 landing blant Semper Viper artiklene i Code 1 magazine. Disse ble skrevet av Joe Bill Dryden, testpilot med mengder av erfaring som desverre døde for ikke så mange år siden.

 

Her prater han en del om Alpha under landing (11 vs 13 under approach) aerobraking etc. Verdt en titt.

 

Landing the F-16

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …