S. L. Skrevet 26. september 2007 Skrevet 26. september 2007 Hei, Jeg har kjørt Linux Ubuntu 7.04 fra CD i dag, og nå har jeg oppretta en egen partisjon som jeg tenkte å innstaler hele greia på. Men under instalasjonen får jeg ikke noe spørsmål der jeg kan velge denne partisjonen? Får bare opp de to SATA harddiskene mine som jeg kjører i Raid-0 Noen som har en løsning? Går det kanskje an å kopiere filen manuelt? Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 26. september 2007 Skrevet 26. september 2007 Er partisjonen formatert? Siter
S. L. Skrevet 27. september 2007 Forfatter Skrevet 27. september 2007 Ja, den er helt nyoppretta Siter
Magnus Wiik Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Tror jeg har vært borti noe lignende. Problemet var at filsystemet på stasjonen var feil, Ubuntu skjønner seg ikke helt på NTFS bestandig. Men igjen, dette er noen år sia, mulig det har endra seg. Ellers vil jeg anbefale å stille spørsmål som dette på Ubuntu-samfunnets fora, da de ofte er mye mer konstruktive og kunnskapsrike enn folk her kan være til tider... Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Linux generelt kan bare lese fra NTFS, ikke skrive. Fat derimot (eller vfat som det heter i linux) går bra og både lese og skrive til. Alikevel er nok det beste filsystemet for Linux ext3, men det kan ikke windows lese. Siter
Magnus Wiik Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Jo, det du seier er sant, men det eg meiner er at det kan skje at Linux (og då spesielt Ubuntu) ikkje oppdagar eller tek med dei NTFS-baserte diskane når systemet skal installerast, og at det er der problemet til Sindre kan ligge. Siter
S. L. Skrevet 28. september 2007 Forfatter Skrevet 28. september 2007 Kan det ikke ha noen med den softwarebaserte RAID-0 løsninga da? Når jeg skal innstalere får jeg jo opp diskene hver for seg,, Siter
Magnus Wiik Skrevet 28. september 2007 Skrevet 28. september 2007 Jo, det kan godt tenkes. Jeg foreslår at du spør på et av ubuntu-forumene, der finnes det sannsynligvis noen som enten har klart å løse samme problem, eller klarer å tenke seg fram til hva som er galt. http://ubuntuforums.org Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.