Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet har slått meg idag da vi i Vetserålen på en uka har hatt tre alvårlige trafikkulykker.

Mandag for en uke siden kjører en bil ut i stor fart ved Myre. Begge personene i bilen blir kastet ut av bilen når den blir kastet rundt i det den skjærer ut av veibanen. Fører var ca 20 år. Stor fart ble anslått som ulykkesårsak.

Natt til idag kjører en ung motorsykellist utfor veien på Myre. Han omkommer. Ulykkesårsak ukjent.

kl 1020 idag. En bil med tre unge mennesker i 17 18 årsalderen foretar en forbikjøring i en skarp skurve å fronkoliderer med en lastebil. sjoføren av persjonbilen omkommer momentant. To pasasjerer HARDT skadet. En måtte klippes ut av vraket. Begge er nå fløyet til universitetssykehuset i Tromsø. Ulykken skjedde i 80sonen ca 6 km sør av Sortland på E10. http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=19229

Er det virkelig så tøft for de unge sjofører å foreta stunt med høy fart å hasardiøse forbikjøringer at det er verd å risikere deres og andres liv for å vise at de tru det er tøft med slike stunt? For høy fart å harsardiøse forbikjøringer er IKKE tøft. Det er bedre å kom et minutt seinar en aldri å komme fram.

Skrevet
Er det virkelig så tøft for de unge sjofører å foreta stunt med høy fart å hasardiøse forbikjøringer at det er verd å risikere deres og andres liv for å vise at de tru det er tøft med slike stunt? For høy fart å harsardiøse forbikjøringer er IKKE tøft. Det er bedre å kom et minutt seinar en aldri å komme fram.

Er vel også mye at de overvurderer deres kjøreevner (og det gjelder forøvrig ikke bare 18-20åringer, men de har tross alt minst erfaring.) I tillegg tenker alt for få bilister fysikk når de kjører, de tenker ikke på hva som kan komme rundt neste sving, for lite tenking er vel en viktig faktor ved siden av manglende ferdigheter. Dersom de gjør det for å tøffe seg i tillegg viser det jo bare enda bedre at det var lite tankevirksomhet på gang... Om en tøffer seg i bil bør en gjøre det på bane, da risikerer en i det minste ikke å ta med andre i døden...

Skrevet
I tillegg tenker alt for få bilister fysikk når de kjører' date=' de tenker ikke på hva som kan komme rundt neste sving, for lite tenking er vel en viktig faktor ved siden av manglende ferdigheter. [/quote']

Her har Michael et meget godt poeng. Man kan ikke kjøre en bil sikkert før man forstår fysikken som det innebærer. Og innretter seg etter det,

Skrevet

Det er nok mange unge dumme sjåfører ute på veiene ja.

For de som er kjent i Bodø å vet hvor Dronningens gate er så vet dere også at denne gaten kan være godt trafikkert av "myke" trafikanter om kvelden i helgene(forsåvidt eller også), men tror dere at det stopper tullinger i å kjøre om kapp opp og ned gaten... Forbanna fjotter...har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet skvette av veien på tur hjem fra byen. Regner med det ikke går lang tid før noen blir hardt skadd etter en påkjørsel. Og eksosanlegg er tydeligvis noe som hører fortiden til... Må bilen virkelig vekke halve byen før den er stilig??

Med det sagt så er det jo dessverre ikke bare unge som er dumme i trafikken, men de er nok i flertall.

Skrevet

Du spør : Hva tenker unge bilførere på?

Eg svarar, og eg er rimeleg sikker på at eg i allefall er inne på sanninga, dei tenkjer ikkje. (Gjeld slett ikkje alle). Problemet er at dei ikkje kan tenkje konsekvens.

Skrevet

Mange unge klarer ikke å tenke konsekvensene av det de gjør. Det er jo ufattelige store krefter som er inne i en kollisjon i høy hastighet, det er jo veldig vanskelig å forestille seg der en sitter og kjører med venner i bilen. Enda vanskelige er det kanskje å innse at en ulykke faktisk kan skje alle!

Som flyinstruktør ser jeg at dette gjenspeiles i luftfarten også. Unge kjenner ikke sine egne begrensninger, og jo eldre en blir dess flinkere blir en til å kjenne begrensingene og ikke presse disse. F.eks elever som kommer til meg for å banke av litt rust om det er noen måneder siden de fløy sist. jeg har KUN hatt personer over 40 som har bedt om slik trening. Folk i 20-årene flyr uten ekstra trening så lenge de kan gjøre det lovlig. Samme med vær, eldre piloter (snakker igjen om 40-årene og oppover) er mye flinkere til å ha sine personlige minima og følge disse, og har ikke noe i mot å kansellere en tur om været ikke er på topp, mens den yngre garde pusher grensene... og loven for å fly, selv om det bare er en lokal tur for å lufte seg uten noe større formål.

Skrevet

Veldig tragisk selvfølgelig, men hva er galt med overskriftene?

Dette er jo et gjentagende problem her til lands, så det er vel bare bra å sette fokus på- og diskutere denne problematikken for muligens å kunne forhindre lignende hendelser - er du ikke enig?

Skrevet
Du spør : Hva tenker unge bilførere på?

Eg svarar' date=' og eg er rimeleg sikker på at eg i allefall er inne på sanninga, dei tenkjer ikkje. (Gjeld slett ikkje alle). Problemet er at dei ikkje kan tenkje konsekvens. [/quote']

Så ingen unge bilførere tenker konsekvens?

Skrevet

Hehe ingen problem Olstad. Eg for min del har ikkje noko å tilføye i denne diskusjonen no. Alt eg hadde planar om å seia er faktisk sagt.

Skrevet

Ikke for helle mer bensin på bålet her, men jeg syns likevel det er noe jeg må si.

Det er kanskje et større antall unge bilførere som skader seg i trafikken enn de eldre og mer erfarne. Men har noen av dere tenkt på hvor mange unge bilførere som faktisk kjører skadefritt i forhold til dem som ikke gjør det? Må det stå på førstesiden av VG for at det skal være verd å snakke om?

Skrevet

En ting er å kjøre skadefritt, men en annen ting er at når ungdom er involvert i ulykker så er det veldig ofte dramatiske ulykker og ikke småbulking. Er en vesentlig forskjell i det serru.

Overskriften til denne tråden er forresten ganske passende.

Skrevet
Emen en annen ting er at når ungdom er involvert i ulykker så er det veldig ofte dramatiske ulykker og ikke småbulking. Er en vesentlig forskjell i det serru.

For ikke snakke om hvor mange det er som bare er heldige...

Overskriften til denne tråden er forresten ganske passende.

Så absolutt.

Skrevet
En ting er å kjøre skadefritt' date=' men en annen ting er at når ungdom er involvert i ulykker så er det veldig ofte dramatiske ulykker og ikke småbulking. Er en vesentlig forskjell i det serru.

Overskriften til denne tråden er forresten ganske passende. [/quote']

Du har helt rett i det du sier. Flertallet av dem som er involvert i slike ulykker er helt sikkert ungdom. Det jeg prøvde å si derimot, er at flertallet av ungdom som kjører, er ikke med i slike ulykker. Det er faktisk mange ungdommer som kjører trygt også, men det er ingen som bryr seg om det, fordi de bare glir ubemerket inn sammen med alle de andre trafikantene.

Skrevet

Joda Andreas, det er mange ungdommer som er flinke til og kjøre, og som faktisk kjører fornuftig. Jeg legger merke til de ihvertfall :) Men som med alt annet så er det det som er negativt som blir lagt merke til :) Den valige bilist, gammel som ung, blir stort sett ikke lagt merke til.

Jeg ser mye rar kjøring hver eneste dag som trailersjåfør. Og veldig ofte er det flaks at ulykker ikke inntreffer. Meget ofte er det gamle sjåfører som ikke er oppmerksomme nok, men det går ikke så fort og medtrafikantene rekker oftere å reagere og forhindre potensielle ulykker.

Ungdommer som stort sett kjører pent er alikevel unge og har mye energi og gjør impulsive handlinger som ikke nødvendigvis er spesielt bra. De har ikke erfaring nok til å alltid ha en "nødløsning" for å si det slik :)

Skrevet

Etter at jeg startet denne tråden snakket jeg med en som kjenner den omkomene i den siste av de tre ulykkene jeg referete til. Han kunne fortelle meg at han ved flere anledninger hadde sagt at han måtte ta seg sammen å roe seg ned i trafikken da han helt ifra dag 1 av har kjørt veldig hardt og tatt en rekke STORE sjangser i trafikken.

Selvsagt er det mange ungdommer som kjører forsiktig og ikke tar unødige sjangser. Men etter 14 år med førerkort er det den gruppen sjofører som kjører agresift å tar sjangser som man legger merke til i trafikken. Er bare 2 uker siden jeg holdt på å frontkolidere selv da en ikke overholdt vikeplikten, da sjoføren ikke stoppet for en hindring i sin kjørebane, men bare vrengte bilen over i motgående kjørebane.

Skrevet

Leker man med døden så leker man med døden, og noen ganger ja så ender det med game over og døden vinner. Det er den sanne side ved dette og man tøyer grenser uten å være kritisk til seg selv.

Men men... nå har nå menneskeheten lekt med døden på alle slags måter. Det er i alle fall trist og synd at noen som så vidt har begynt livet tar sånne sjanser når en ikke har passert 20 en gang.

Det er nok heller bedre å prøve seg på racing på en bane og bli trent opp av profesjonelle som vet mye om bil og racing enn å tro at en vet bedre selv.

Dessuten så kan man jo leke seg mye med bil i dataspill uten at en ender opp i en kiste og en familie som er i dyp sjokktilstand. Livet er ikke et liv i et dataspill der du kan restarte. Går det galt ja så går det galt... og det er

sjelden noen vei tilbake. En kan ikke restarte, for det som går galt skjer så fort at du vil ikke få gjort en dritt før det er for sent.

Bruk hodet for svarte! Man kødder ikke med døden... :crazy:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...