Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Har fått vite at jeg har kommet inn til førstegangstjeneste den 8. januar - og jeg blir sendt til Kirkenes samme dag. Jeg skal altså inn i GSV. Noen av dere som skal det også? Er greit med noen 'kjente'.

Skrevet

Nå har ikke dette spessielt mye med selve spørsmålet ditt, men jeg må få si at det er supert at du får, og vil være en del av det Norske Forsvaret!

[Denne linjen ble fjærnet i flause..] :blush: Regner med du skal møte ved Sessvollmoen for innrullering?

Uansett vil jeg tro at du kommer til å få en opplevelse for livet der oppe, de jeg har snakket med der oppe kan fortelle at det finnes gode turmuligheter! :grin:

Skrevet
men jeg må få si at det er supert at du får' date=' og vil være en del av det Norske Forsvaret![/quote']

Det får vel strengt tatt de fleste menn som er norske statsborgere :/

Må innrømme at ett lengre opphold i forsvaret gjør at man ser damer over alt.. :whistle: :crazy: :blush:

Men, uansett så passet mesteparten av settningen inn, for det er faktisk fåtallet så får muligheten til å bli en del av forsvaret i disse dager! Sorry for å si det, men den fysiske formen til 18-19 åringer nå til dags er elending! Dog, noen unntak finnes, men nå er det snakk om gjennomsnittet blandt de som møter til innrullering og opptak!

Skrevet

Alle menn har godt av førstegangstjeneste, jeg var selv på IØ1 Sessvoldmoen. Var i KPC og endte i HMKG. Men det var noen som ikke fikk komme til Huseby og de ble sendt nordover til Garnison i Sør-Varanger. Vi fikk høre nesten med en gang av befalet at vi var et par for mange i troppen så de to dårligste ville havne på GSV. :) Når man tenker etter så ville nok tjenesten der oppe være nokså bra og interresant, tenker da på naturopplevelse og sånt. Vanlige vernepliktige lærer ikke så mye om dreping og slikt heller, er stort sett bare spesialstyrker som gjør det. Du lærer å vaske og re opp senga di, og ikke minst sammarbeid. :) Noe av det mest negative med forsvaret for de vernepliktige er at det er en viss barnehage mentalitet sammtidig at det er en vanvittig papirmølle. De 3 berømte T'ene. TTT=Ting Tar Tid. Mye venting. :)

Ellers lykke til, gjør ditt beste men ikke slikk befalet opp etter ryggen. Da blir du fort upopulær. :)

Skrevet

Jeg ble overrasket når jeg var på sesjon og ble tjenestedyktig, for det trodde jeg virkelig ikke at jeg kom til å bli.

Men, når jeg fikk vite det - så fikk jeg øya ordentlig opp for førstegangstjenesten. Så når jeg pratet med befalet på sesjon, så søkte jeg GSV tvert.

Gleder meg veldig. Har hørt mye bra om GSV. Og istedenfor å sitte i leieren og 'leke', så vokter man grensa, og gjør noe ordentlig.

Sånn føler jeg det da.

Selv om jeg kunne tenkt meg å bli MP også. Men, nå er det for sent.

Skrevet

Det har du nok rett i. Men rammebetingelsene var nok på topp; godt betalt, jobbe i NATO-hovedkvarter, internasjonale øvelser, mye fritid, egen leilighet, bil til disp, lov å drikke alkohol på basen og sist men ikke minst, Ramstein er en enorm amerikansk flybase. Masse interessante fly av alt fra C5 til VIP. Rammene var virkelig gode.

Skrevet

Slik som førstegangstjenesten er i dag, er det jo ren bingo - om man blir utkallt eller ikke. Forskjellsbehandling og blodig urettferdig spør du meg, for de som er i den alderen i dag. Enten så får alle kalles inn, eller ingen. Selv utførte jeg siviltjeneste, og angrer ikke en dag på det - noe jeg synes var betraktelig mer meningsfylt for meg.

Skrevet

Sørg for å få en tjeneste med mye grønt, i den grad du får velge selv da...

Selv om de første turene i knappetelt er noe ordentlig dritt så blir det kos etterhvert når alle veit hva de skal gjøre og man blir "rutt".

Men en ting du kommer til å bli luta lei av er å skyte, hvis du får mye av det da, for det betyr én ting - flere timer med puss! :cry:

NATO-plank er både bra og dårlig, veldig greit å ha på fint føre, men du verden for et helvete i kram snø!! Husker føttene mine var som blodfiller etter siste turen på plank, 3-mila i 10+!! :eek:

De fleste var relativt godt motiverte der jeg var, og det hjelper på veldig.

Jeg likte meg i førstegangstjenesten, og er glad for at jeg gjennomførte den.

Men, jeg fikk et annet syn på forsvaret etter det året. Det viktigste er at du er flink til å vaske gulv og tørke støv. Man må bare lære seg å gjøre ting slik det gjøres i forsvaret, noe annet fører bare til ergrelse, hehe. Pluss at jeg fikk oppleve masse som man ikke får sivilt.

Vær blid og glad, ikke forvent for mye, hold kjeft og gjør som du blir bedt om er vel det jeg kan råde dere som skal inn til!

Skrevet

Det hørtes spennende ut Mathias! Ikke mange som får muligheten til å avtjene førstegangstjenesten i utlandet. :)

Som nevnt ovenfor så vil jeg også anbefale en tjeneste med mye grønt, selv har jeg ikke noe grønt lengre, kun noen små oppdrag i ny og ne, men jeg savner rekrutten med knappetelt og slit for tilværelsen! :)

Hvis du virkelig vil ha en militærtjeneste som du får "utbytte" av i den forstand så bør du finne noe som har med skog og mark å gjøre.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...