Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ønsker å dele meninger, tips og råd med dere som kan litt om foto og andre som ønsker å lære mer..

Som kjent har jeg nytt apparat og prøver febrilsk å lære meg dette, men likevel noe jeg lurer på

For å stopp ting i bevegelse har jeg skjønt at man må ha rask lukkertid?

Men hos meg kan jeg stille fra 0 til 8000 og lurte på hva jeg f.eks må sette den på for å f.eks stoppe propeller i fart, eller fryse en rennende elv/foss.

Når jeg vrir bryteren til M som er manual så står det med en gang 8000, så noe raskere går jo ikke?

Har lagt med mitt første bilde, husk jeg er amatør og har alt på auto....

http://www.photosight.org/up/2007/09/22/67275.jpg

Skrevet

Har du et speilreflekskamera er det NULL vits i å bruke auto! En av hovedfordelene med SLR er de manuelle innstillingene som lar deg få full kontroll. Raske lukkertider brukes til å fryse bevegelser. Men det er naturligvis ikke bare å skru på 1\\8000 sekund, forholdene må tillate det. Du må bruke lysmåling. Når du stiller inn på M-en vil du se en strek på en lang pinne for å si det sånn da. Når streken er midt på er det et riktig eksponert bilde i følge lysmåleren, i enkelte tilfeller lønner det seg å overeksponere, som f.eks. i motlys, mens andre ganger lønner det seg med undereksponerte bilder. Vil anbefale blenderprioritet, altså Av eller A som det står på hjulet i starten.

Så har jeg et tips å komme med, LES!

akam.no

foto.no

fotografi.no

fotopia.no

Der finner du masse om faget.

Lykke til!

Btw. har hørt at 1\\125 sek. lukkertid er nok til å fryse propellen.

Skrevet

Man må vel ha stativ til slike ting, for slik jeg antar det så vil med lang lukker tid kamera virke ustabilt?

ps 1/125 er lang og 1/8000 er rask ???

Raskes mulig for å få skarpest mulig bilder? Det er derfor man trenger raskt? Eller for å stoppe ting i bevegelse klart?

Skrevet

Hvis du har tele-objektiv med indbygget image-stabilizer/vibration reduction, så er det muligt at få gode resultater ved 1/160. Ellers er stativ en mulighed ja, bedst er det med en monopod, et stativ med kun et ben.

1/125 er længere end 1/8000 ja. Hvis du vil have skarpe billeder og stoppe bevægelse er det ofte nok med 1/1000.

Ellers en lille rule of thumb: 1/[focal length], altså ved 300mm anbefales lukkertider raskere end 1/300, og ved 500mm anbefales raskere end 1/500 osv.

Skrevet

Når det gjelder zoom/teleobjektiv' date=' bør du ha stativ ved alt over 135mm. Selv har jeg en 70-300 -linse, og det er umulig å holde kameraet rolig nok over 135mm.

[/quote']

For noe tull.. Selvom ikke du klarer det så er det jo ikke dermed sagt at alle andre ikke klarer å holde kameraet rolig.. Har selv en 300mm fast, samt har hatt en 100-400mm og hadde 0 problemer med å holde kameraet rolig på brennvidder over 135mm..

Skrevet
Tips til fra en nybegynner til en annen: Kjøp deg en tripod. En monopod duger ikke med mindre du vet hva du driver med! (jeg har prøvd)

En monopod vejer ikke mye og er nemmere at manøvrere med og giver en fin støtte ved brug af tele-objektiver. Bruger selv en til fodbold:

64436.jpg

Også en super hjælp til panorering ved lange lukkertider.

Skrevet
For noe tull.. Selvom ikke du klarer det så er det jo ikke dermed sagt at alle andre ikke klarer å holde kameraet rolig.. Har selv en 300mm fast' date=' samt har hatt en 100-400mm og hadde 0 problemer med å holde kameraet rolig på brennvidder over 135mm.. [/quote']

Saklig som alltid, ser jeg... Min erfaring er at det er vanskelig å få skarpe og gode bilder. Nå har jeg riktignok ikke et veldig dyrt og godt objektiv, så det har jo sitt å si. Men jeg har også forsøkt et langt dyrere objektiv, og der erfarte jeg det samme (selv om det var stor forskjell fra mitt budsjett-objektiv).

Ikke direkte usaklig i allefall. (I motsetningt til å stenge ute, slik at mannen ikke kan forsvare seg...)

Min erfaring er mye det samme som Lars Christians; selv med halvdårlig linse, så er det ikke noe problem å ta ok bilder, selv over 135mm.

Skrevet

Hvis du kaster ut Lars Christian pga det der, så kan du like godt kaste ut meg også...tidenes utestengning!

Canon 100-400 L IS USM. Men selv med diverse versioner av 75-300, med og uten IS og USM klarer jeg å ta skarpe bilder godt over 135mm

Skrevet
Mulig jeg begynner å se dårlig' date=' men hvor er det Vidar har skrevet ett ord her om at noen skal utestenges?? [/quote']

Intet er skrevet, så synet er ikke dårlig :)

Lars Christian ble utestengt for sitt svar til Vidar.

Skrevet

Ble han det?

Seriøst, Vidar. Jeg tror du tar i litt vel mye. JEg var for at du skulle bli moderator, _før_ jeg så hva du driver med. DU KAN IKKE STENGE UTE NOEN FORDI DE IKKE MENER DET SAMME SOM DEG, SKJERP DEG.

Steng meg ute også, hvis du mener grunnlaget er der.

Skrevet

Ikke direkte usaklig i allefall. (I motsetningt til å stenge ute, slik at mannen ikke kan forsvare seg...)

Slike fremstøt til krangel og avsporing bør i allefall kvalifiseres til en real smekk på hånden synes nå jeg, denne tråden skal handle om foto og hjelp til selvhjelp, så mitt råd blir da, ta det rolig..

Til alle dere andre, send Vidar en pm og ta det der er dere snille og la denne tråden handle om foto uten avsporing...

Seriøst, Vidar. Jeg tror du tar i litt vel mye. JEg var for at du skulle bli moderator, _før_ jeg så hva du driver med. DU KAN IKKE STENGE UTE NOEN FORDI DE IKKE MENER DET SAMME SOM DEG, SKJERP DEG.

Seriøst send pm.....

Så over til Kristian sitt innlegg.....

Den så smart ut.. Tror jeg satser i første omgang på dette objektivet

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=14457#

Det blir nok 3 pod til å begynne med i 1000 kroners klassen.....

Og en eller annen veske da

Her er forøvrig et komponert bilde med nyeste kamera...

PS.. Bildet er optimalisert for web altså 196k så derav kvalitet.

http://www.tknudsen.com/forum/bilder/skogstroll.jpg

Skrevet

Ikke direkte usaklig i allefall. (I motsetningt til å stenge ute' date=' slik at mannen ikke kan forsvare seg...)[/quote']

Slike fremstøt til krangel og avsporing bør i allefall kvalifiseres til en real smekk på hånden synes nå jeg, denne tråden skal handle om foto og hjelp til selvhjelp, så mitt råd blir da, ta det rolig..

Tar det da rolig jeg, og om du leser innlegget mitt en gang til, så ser du at jeg faktisk svarer på det som er relevant til tråden. Vidar kommenterte at han ikke syntes LCH var saklig, og når jeg ser en moderator gjøre det, så tar jeg det som et tegn til at det er OK å kommentere at jeg syntes det VAR saklig.

Skrevet

Støtter den og beklager utbruddet, men jeg hadde et lite håp om å lære noe om foto ikke høre på diskusjoner som generelt sett kan se i 30% av alle andre tråder her på forumet.

Håper folk ser gleden i foto diskusjon og ikke bakside diskusjon.

Skrevet
For noe tull.. Selvom ikke du klarer det så er det jo ikke dermed sagt at alle andre ikke klarer å holde kameraet rolig.. Har selv en 300mm fast' date=' samt har hatt en 100-400mm og hadde 0 problemer med å holde kameraet rolig på brennvidder over 135mm.. [/quote']

Saklig som alltid, ser jeg... Min erfaring er at det er vanskelig å få skarpe og gode bilder.

...og det var alt man trengte for å stenge en bruker ute?

Rimelig latterlig moderering dette, Vidar...

Å utestenge en bruker på grunnlag av at vedkommende har en stødigere hånd enn deg selv?

Lavmål tror jeg det kalles...

Skrevet

Å herrefred er det mulig...

Vil herved sende ønske til eier av forumet å vurdere vedkommende moderator sin stilling. Lars Christian sitt innlegg var på ingen måte støtende eller kvalifiserer til utestengning.

Det er lov å ha forsjellige meninger og L C framstilte sin på en svært så saklig måte.

Lars Christian har min fulle støtte da jeg anser han for å være en habil fotograf og inlegget hans reflekterer også mine erfaringer.

Skrevet

Enig med de andre, dette virker helt ute av normale proposjoner. Syns det sier ganske mye når en av de andre moderatorene her inne sier følgende om det som har skjedd:

Hvis du kaster ut Lars Christian pga det der' date=' så kan du like godt kaste ut meg også...tidenes utestengning! [/quote']

Skrevet
det finnes hjelp til slike som deg Vidar' date=' men ikke på flightsim.no

[/quote']

Slikt er unødvendig bensin på bålet, mener nå jeg.

Men jeg mener også at det er tøv å si at man ikke får skarpe bilder over 135 mm. uten 3pod. Jeg har fortsatt ikke brukt noe annet enn håndstøtt og til nød monopoden. Jeg mener også at det er tøv å komme belærende å si at det heter objektiv, ikke linse, spesielt om man kaller det linse selv i sin neste post.

Og aller sist mener jeg at det er mildt sagt litt spesielt å bruke admin.verktøy som debatt-teknikk.

Eller hva, Dag Johansen?

Skrevet

Beklager at jeg avsporer her, men tråden er jo rimelig avsporet fra før av. Og jeg beklager den krasse uttalelsen min i forrige post.

Men jeg er en smule irritert over "angrep er beste forsvar"-strategien til Vidar Fagerjord den siste tida.

Vi får bare håpe at denne utestengelsen kun var en misforståelse, men som kom litt uheldig og misvisende ut i denne tråden.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...