Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Sikkert for at det skal være fri sikt ut i tilfelle noe skjer. Hvis det f.eks blir en bråstopp og brann må crew og passasjerer kunne se ut for å bedømme om evakuering på den respektive siden er mulig. Bare synsing fra min side, men det virker da fornuftig. Sikkert noen andre som har mere inngående kjennskap til dette.

Skrevet

Tror det høres fornuftig ut jeg og. Er vel en fordel at passasjerene vet om hva som skjer rundt seg, hvis det skulle oppstå en nødsituasjon. Er vel det som på fint heter "Situational Awareness" :)

Skrevet

Helt korrekt som tidligere nevnt, i tilfelle aborted take-off/nødlanding på land/vann og ved andre evakueringer osv. er det kritisk at man må kunne orientere seg hvordan situasjonen er på utsiden. Det ville jo vært litt "dumt", å evakuere på "feil" side dersom det var eksplosjonsartet brann osv. der man åpnet dør og aktiviserte slide osv.

 

I tillegg er det også en fordel for redningsmannskaper osv. på utsiden, å kunne se inn i flyet. Dog er praksisen med å utføre dette (å påpeke at solskjermene skal opp før landing), svært varierende fra selskap til selskap - og kan også variere fra flyvning til flyvning innenfor samme selskap.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …