Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker meg på en forklaring her; håper det ikke virker forvirrende:

Flight Director (normalt to magneta linjer i EADI som danner et kryss) får anvisning fra flyets datamaskin hvordan det skal flys for å holde en programmert "path" i FMC, eller med input gjennom MCP (Mode Control Panel) fra pilotene. Det kan være høydeendringer eller svinger. Den er ikke en del av autopiloten.

Når bare FD er aktiv, håndflyr piloten "etter" strekene, og i panelet til pilotene blir "FD" vist. Hvis det horisontale streket begynner å flytte seg oppover, må piloten stige. Beveger det vertikale streket seg til høyre eller venstre, skal piloten svinge etter.

Når CMD er på - d v s at autopiloten er aktiv, flyr flyet seg selv. "FD" forsvinner og "CMD" vises. I CMD-modus viser FD hvordan manøvrene vil komme til/blir utført.

Det eneste panelet i FS2000 jeg har sett med fullt fungerende FD er 767PIC, der du kan håndfly 767'en etter anvisning fra flight director før du aktiverer A/P.

Hilsen Roald

[ 21-07-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Skrevet

Hey Roald. Takk for svar. Men er fortsatt usikker... Svaret ditt var nok informativt og bra, men jeg må visst ha det inn med teskje...... Hvis FD`en ikke er et nav-instrument, og ikke en del av autopiloten, hva er den da?? [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Skrevet

Tore,

FD er ikke en del av A/P i den forstand at den ikke styrer flyet, men anviser piloten hvordan han skal fly når han håndflyr maskinen. Et forsøk på - og kanskje en dårlig oversettelse - er flyge-anviser.

Et navigasjonssystem? Nei, det er vel ikke det heller, men "bare" et hjelpemiddel for å vise hvordan piloten skal fly en forprogrammert flightpath.

Men et meget viktig hjelpemiddel. Under avgang er flight director viktig; den anviser T/O-pitch (stigevinkel), og piloten som flyr stabliserer flyets pitch i forhold til FD's horisontale linje før A/P slås på (CMD).

Når flyet flyr i CMD-mode (autopilot aktiv), kan FD kobles ut; dette vil ikke influere på den automatiske flygingen. En annen sak er at FD bør være på uansett flightmode som referanse.

Den eneste fasen av flyging hvor FD blir borte - sånn helt av seg selv [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] - er under siste del av autoland, dvs fra FLARE-manøveren starter og ned til landing.

Hlsen Roald

[ 21-07-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Skrevet

Åja...! Nå begynner jeg å skjønne mer her. Men for at fd`en skal vise deg åssen du skal fly, må den vel ha noe å gå etter selv? Er det da å forstå at fd`en følger ILS`en og VOR`en og andre nav-instrumenter? Hvis det er slik, skjønner jeg hvordan den virker. Takk for alle svar. Sjekt med sånne som deg! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Skrevet

I starten - når den like etter avgang viser picth i T/O-mode, er det programmert i flyets datamaskin som standard T/O-profil. Ellers "går den etter" - som du uttrykker det - normalt etter ruta som er programmert i FMC'en. Når LNAV og VNAV er aktiv (trykket inn på MCP), vil FMC'en vise piloten hvordan profilen skal flys. På 737'en - som i motsetning til 747, 757 og 767 - også har mulighet til VOR-tracking gjennom MCP(knappen VOR/LOC), vil FD vise svingretning for å få flyet inn på riktig radial. "De store" har ikke mulighet til å fly VOR-tracking gjennom MCP, her gjelder bare FMC-programmering.

Hvis piloten setter ny heading i MCP og aktiviserer den, vil FD vise at sving skal foretas ved å "gli ut" for at piloten skal svinge etter den vertikale linjen. Hvis piloten setter høydeendring v h a VS (vertical speed) i MCP, vil FD vise pitch, og piloten må fly etter den horisontale streken - nese opp eller nese ned - for å holde kommandert høydeendring.

Ved en G/A (go around) - når piloten trykker på G/A-knappen, vil FD kommandere pitch up ut fra forprogrammert stigning for G/A. Denne er - på samme måte som pitch command ved T/O - forprogrammert i flyets datamaskin.

Ved ILS-approach er det glidebane- og LLZ-indikatorene i EADI'en som er guiden.

Hilsen Roald

PS: Jeg sitter med en laptop mange mil fra heimen og uten all god dokumentasjon fra hylla mi... Her kan det kanskje bli noen hull..

[ 22-07-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...