Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å si at amerikanere er dumme blir litt drøyt. Hvor mye kan folk her om alle små land i afrika? Norge for USA er bittelite, og de færreste gidder å sette seg inn i alle små land i et helt annet kontinent. Jeg er enig i at litt bedre research kunne vært lurt. Men å gre alle amerikanere under en kam, blir i mine øyne altfor drøyt.

(Nå skal det sies at min families venner trodde at Norge var et sted i Sverige. :crazy: )

Skrevet
nå husker jeg ikke hvor jeg leste det' date=' men for ikke så lenge siden leste jeg at kun 1 av 5 amerikanere klarte å plassere sitt eget land på et verdenskart, så å tro at de i det hele tatt skal vite at Norge er et land er jo litt optimistisk. [/quote']

Var nok her David

WALIARHHLII

Skrevet

Haha, lost your train of thoughts there for a sec lady??? Konge

BTW så må nordmenn forstå at forholdene i et land med 300Mill er helt anderledes, og utdanning er ikke alltid en selvfølge slik det er for bortskjemte nordmenn. Hvis dere blar litt videre i de filmene så ser dere også at grunnen til at hun svarte helt feil var pga jernteppe, som nok er lett å få foran masse folk og atpåtil på tv!

Sorry for moralprekenen, men landet som gav oss F-16 består ikke bare av idioter! :grin:

Skrevet
(Nå skal det sies at min families venner trodde at Norge var et sted i Sverige. :crazy: )

Nogle tror, at Danmark er hovedstaden i IKEA...men DK er jo også mindre end Norge...

Skrevet

Det ville vært utrolig om der ikke skulle finnes personer i Amerika som ikke var dumme. De finnes jo overalt, ikke minst her i vårt eget herlige lille land. Jeg ringte idag 09000 som er kundebehandling for Mobil Telenor for å få ordnet abonnementet mitt som ikke fungerer for tiden. Jeg ringte med hustelefonen min og fikk til svar. "Hva skal du med mobil du som har hustelefon". Jeg forsøkte å forlklare telegeniet i andre enden av røret at det var heller vanskelig med hustelefon, selv trådløs, når jeg var ute og kjørte bil eller spaserte. I tillegg satte jeg lite pris på å betale Telenor for en tjeneste de ikke leverte. Dette var visst en ny opplysning og aha-opplevelse for vedkommende. Så istedet for å le av dumme amerikanere vil jeg bare si "look to Norway" :/

Skrevet

Nogle tror' date=' at Danmark er hovedstaden i IKEA...men DK er jo også mindre end Norge... [/quote']

Neh, det er vel heller Legoland som er hovedstaden i Danmark...

Skrevet

Vel i Amerkianere sitt forsvar.. hvor mange her er det som er lokalkjent på alle steder i USA ?.

I USA er det ikke vanlig å ha europeisk geografi, akkurat like lite som man lærer å kjenne alle afrikanske og sør amerikanske land her i Norge.

Min erfaring med amerikanere er at de er ett ganske så åpent og gjestfritt folk, de er ikke så helt ulike Skandinaver på mange måter, med at de kan holde litt avstand til å begynne med ,men kommer du litt innpå så er de kjempegreie å ha med å gjøre. Det finnes naturligvis "sorte får" der som alle andre steder. Men etter å ha vært i statene endel ganger har jeg velid mange positive erfaringer. (klart en har noen ikke så bra også,men velger å fokusere på det positive)

Amerikanere er patrioter på lik linje med de aller fleste andre, og de har noen skikker som for oss er litt snodige,men jeg vet etter å ha prata med mange at de syntes våre tradisjoner er litt rare også. Så det kommer an på øyne som ser.

Det skal også nevnes at hvordan nyheter og saker blir framstilt der borte (tenker sps på "the war on terror" og endel andre ting som vi ser på som totalt vilt) blir der framstilt på en helt annen måte en hva vi ser her. Selv om alle har sine meninger om hva Mr Bush driver med.

Det jeg ikke liker med Amerikanere er at mange er veldig redd for å si hva de faktisk mener om ting, de vil framstå som loyale mot sin regjering og flagg, noe som gjør at de vegrer seg for å svare hva de mener og nesten som de er instruert i å si hva ledelsen mener og ikke tør å ha egene meninger. Noe som for meg virker litt rart.

Men alt i alt, vil jeg ikke på noen måte si at Amerikanere er dummere en alle andre. (finnes naturligvis untak der også. men det gjør det over alt)

Skrevet

Jeg er faktisk ikke enig med deg. Vil ikke si at amerikanere og skandinavere har så mye til felles. I Norge synes jeg vi er ekstremt innersluttet og lite gjestfrie i forhold til i usa. Unntak av nordnorge som jeg synes er veldig gjestfrie. Hvorfor det er sånn der oppe vet jeg ikke.

Skrevet

Er jo bare å se på historien til USA i forhold til Norges historie. USA består av folk fra hele verden, og det er jo slik det ble til for ikke så veldig lenge siden, mens norge har stort sett bestått av nordmenn i veldig lang tid. Derfor er det ikke så uvanlig for amerikanerne med forskjellige synspunkter og skikker, slik det er for oss nordmenn som helst vil slippe utlendinger og ukjentfolk. Tenkemåten er også ganske anderledes synes jeg.

Et eksempel fra da jeg var i statene var at folk var stolte hvis de var flinke til noe, og det var ingen skam å vise det (f.eks best i en eller annen sport eller medlem av "honor roll" eller hva det het, som krevde minst 85% i snitt i alle fag). I norge blir jo slikt sett på som skryting og aroganse...

De viste også interesse for meg som utvekslingsstudent, og spurte i vei som bare det, noe jeg ikke kan si var tilfelle med de utvekslingsstudentene jeg så i norge.

Skrevet
[size:17pt] Not my job. [/size]

0.jpg

Not_my_job_awards_509996c.jpg

Hentet ifra Tv2.no

Herlige bilder Tom Arne. :grin: Det sies at ett bilde kan si mer enn tusen ord og det er der sikkert mye sannhet i. Jeg lurer bare på hvor dette bildet er tatt, slik jeg ser det kunne det likeså godt skjedd her hjemme på berget, men jeg antar det er tatt i USA. Her sier vi jo at det ikke er min jobb eller mitt bord. Ganske så likt. ;)

Skrevet
Er jo bare å se på historien til USA i forhold til Norges historie. USA består av folk fra hele verden' date=' og det er jo slik det ble til for ikke så veldig lenge siden, mens norge har stort sett bestått av nordmenn i veldig lang tid. Derfor er det ikke så uvanlig for amerikanerne med forskjellige synspunkter og skikker, slik det er for oss nordmenn som helst vil slippe utlendinger og ukjentfolk. Tenkemåten er også ganske anderledes synes jeg.

Et eksempel fra da jeg var i statene var at folk var stolte hvis de var flinke til noe, og det var ingen skam å vise det (f.eks best i en eller annen sport eller medlem av "honor roll" eller hva det het, som krevde minst 85% i snitt i alle fag). I norge blir jo slikt sett på som skryting og aroganse...

De viste også interesse for meg som utvekslingsstudent, og spurte i vei som bare det, noe jeg ikke kan si var tilfelle med de utvekslingsstudentene jeg så i norge.

[/quote']

Veldig gode poeng! Jeg har også vært utvekslingsstudent i usa og har samme inntrykket. I norge blir man nesten sett ned på hvis man har 6ere i alle fag. utrykkene "nerd" og "skolelys" blir brukt flittig i en negativ forstand, og det er synd. I usa er det motsatt, det kommer, om ikke bare, mye godt ut av "konkurranse-skoler" som de praktiserer på mange skoler i usa.

Tilbake til tema. Det har nesten blitt "inn" å rakke ned på Amerikanerne. Hvis man ikke liker politikken til Bush, er det han man skal rakke ned på, IKKE hele landet!. Er det noen som dummer seg ut på veimerking etc...Så er det sikkert ikke den skarpeste kniven som har gjort det, men man skal heller ikke da generalisere. Som tidligere sagt her: Idioter og "dumminger" finnes over hele verden i alle land:)

Skrevet
I et amerikansk quiz-show fik en deltager den opgave at nævne et andet land end USA. Der blev svaret: "Disneyland" :)

En norsk elev i en norsk skole ble spurt av læreren. "Hva skjer når monsunvindene kommer sent til India?" Etter en liten tenkepause kom det. "Da dør alle de fattige på grunn av luftmangel." Vi fikk alle som lo kjeft av læreren og straffelekse. :)

Skrevet
Saddam Hussein har drept Nelson Mandela!!
sagt av ....... Dere kan gjette hvem!! :D

Jeg skal ikke si at jeg støtter Bush, men akkurat det der er det avisene som har vridd ut av sammenheng. Det han sa var at Mandela er død fordi Saddam har sørget for å fjerne alle "Mandelaene", dvs. alle som hadde hans tankegang/metoder i Irak, og dermed at Mandelas tankegang/innflytelse er død i Irak. IKKE at Nelson mandela har blitt drept av Saddam Hussein eller at han er død for den saks skyld. Men media vil som kjent alltid prøve å få billige poenger og vri folk til å tro det mest spektakulære. Les nøye så ser du hva poenget egentlig var.

"Vel, Mandela er død fordi Saddam Hussein drepte alle Mandelaene, sa den amerikanske presidenten" - G.W. Bush (ifølge VG.nett).

Her kan man lett se at han ikke sier "Saddam Hussein drepte Nelson Mandela", men at Mandla er "død" fordi Saddam Sørget for å drepe de som var som han i Irak, noe som nok er sant siden han fjernet opposisjonen i kjent diktatorstil. Dvs. Mandelas ånd er død i Irak. Og det kan vel godt hende!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...