Skrevet 15. september 2007 17 år Heisann. Jeg har nå fått meg en jobb på Maling1000. Og til jobben forventes det at jeg kan en god del om maling. Spesielt når og hvor man bør bruke vannbasert eller oljebasert maling. Hva som er best av Akryl og latex-maling osv. Så lurer derfor på om det er noen her som har god peiling på dette, slik at jeg kan stille bedre forberedt neste gang? Mvh. Elias.
Skrevet 15. september 2007 17 år Akrylmaling har best hold. Tåler mer vask og slitasje. Latex maling bør kun brukes i oppholdsrom hvor det ikke er så mye slitasje. På kjøkken bør man f.eks bruke akrylmaling. Latexmaling er som regel mye billigere, men har litt ulemper som at den "klistrer". Bilderammer som henger over lang tid inntil veggen kan da klistre seg til malingen, og når man da skal fjerne bildene kan man oppleve å rive bort deler av malingen. Oljemaling brukes stort sett kun på treverk, listverk og steder som det er stor slitasje på. Vannbasert maling(akryl og latex) kan stort sett brukes alle andre steder. Det er også forskjell på glansgraden på malingen. Glansgraden står oppgitt som et tall på malingspannet. 03, 07, 10, 20, 40 osv. Høyere nummer betyr høyere glansgrad. Lav glans blir brukt på tak og vegger i oppholdsrom, mens høyere glansgrad brukes på listverk og eksempelvis kjøkken siden den er lettere å vaske når den ikke er helt matt. krister
Skrevet 15. september 2007 17 år hehe godt sagt Vidar, eller er det dette vi kaller internettbasert opplærling ( E-learning) Innblikk: http://www.jotun.no/?kw=male&ref=acdc388
Skrevet 15. september 2007 17 år Sideblikk: burde ikke din arbeidsgiver gi deg skikkelig opplæring? Og til jobben forventes det at jeg kan en god del om maling. Det er ikke noe som skal læres nå, verken av arbeidsgiver eller av folk på et fly-forum, det er vel heller kompetanse man burde ha før man søker på jobben?
Skrevet 15. september 2007 17 år Sideblikk: burde ikke din arbeidsgiver gi deg skikkelig opplæring? Og til jobben forventes det at jeg kan en god del om maling. Det er ikke noe som skal læres nå' date=' verken av arbeidsgiver eller av folk på et fly-forum, det er vel heller kompetanse man burde ha før man søker på jobben? [/quote'] Øvelse gjør mester... alt du kan i dag, har du lært en gang tidligere. Gratulerer med ny jobb Elias det er bare å stå på, så lærer du noen triks etterhvert...
Skrevet 15. september 2007 17 år Forfatter Takker for info. Jada, jeg er under opplæring, men jeg synes det er så mye lettere å lese slik informasjon, en å få det forklart. Det forventes at jeg skal kunne det snart, men det er så kjipt når folk kommer å spør meg spørsmål om maling imens sjefen ser på, og jeg ikke klarer å besvare dem. Så jeg ønsker å stille LITT bedre forberedt neste gang! Igjen, takk! Elias.
Skrevet 15. september 2007 17 år Forfatter Akrylmaling har best hold. Tåler mer vask og slitasje. Latex maling bør kun brukes i oppholdsrom hvor det ikke er så mye slitasje. På kjøkken bør man f.eks bruke akrylmaling. Latexmaling er som regel mye billigere' date=' men har litt ulemper som at den "klistrer". Bilderammer som henger over lang tid inntil veggen kan da klistre seg til malingen, og når man da skal fjerne bildene kan man oppleve å rive bort deler av malingen. Oljemaling brukes stort sett kun på treverk, listverk og steder som det er stor slitasje på. Vannbasert maling(akryl og latex) kan stort sett brukes alle andre steder. Det er også forskjell på glansgraden på malingen. Glansgraden står oppgitt som et tall på malingspannet. 03, 07, 10, 20, 40 osv. Høyere nummer betyr høyere glansgrad. Lav glans blir brukt på tak og vegger i oppholdsrom, mens høyere glansgrad brukes på listverk og eksempelvis kjøkken siden den er lettere å vaske når den ikke er helt matt. krister [/quote'] Takker for denne! Jeg bare lurer på ett par ting, er det slik at man bruker silkematt eller halvblank i de fleste tilfeller, men matt i tak? Og er det ikke slik at man ikke skal bruke vannbasert-maling i fuktige rom som bad o.l.? Og hva er glansgradene på Vannbasert og Oljebasert? Takk. Elias.
Skrevet 16. september 2007 17 år man bruker silkematt på vegg. Halvblank på lister og dører, og helmatt i tak. Eksempelvis er 10 silkematt for vannbasert, 20 er silkematt for oljebasert, 30 er halvblank vannbasert, 40 er halvblank oljebasert. Dette varierer alt etter hvilken malingsprodusent det er snakk om. Man kan fint bruke vannbasert på bad, men ikke hvor det kommer direkte vannsprut hele tiden(dusj osv). Men på bad bør man altså ikke bruke latex.
Skrevet 16. september 2007 17 år jeg synes det er så mye lettere å lese slik informasjon, en å få det forklart. Det forventes at jeg skal kunne det snart, men det er så kjipt når folk kommer å spør meg spørsmål om maling imens sjefen ser på, og jeg ikke klarer å besvare dem. Så jeg ønsker å stille LITT bedre forberedt neste gang! Dette burde du si til sjefen din og ikke til oss, tross alt han som er pliktig i henhold til arbeidsmiljøloven å gi deg en opplæring før du starter ditt arbeid. Spiller svært lite om du er ingeniør i faget eller bare en ikke har peiling, opplæring er noe du har krav på. Dette gjelder rutiner og prossedyrer, men også hvordan bedriften ønsker at ting skal gjøres. Fagmessig finnes det kurser og skoler man kan ta i regi av firma, som f.eks Jontuns pulverskole Bruk overnevnte sitat i din neste samtale med sjefen din...... Og ps.. Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar og dumme personer som ikke forstår spørmålene.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.